XXL Nutrition

Vivian heeft spijt

Mooi uitgelegd.

Nee, je hebt in principe geen andere testen nodig. Een echocardiografie is voldoende, het brengt namelijk het hart in zijn geheel in beeld.

Ik vind dat een echocardiografie en een ECG met regelmaat moeten worden gedaan (één keer in de 2 á 3 jaar) bij bodybuilders die kuren. En zelfs bij andere “gezonde” sporters en mensen, maar dan één keer in de 5 á 10 jaar.
Zolang ze het zelf betalen zou ik zeggen heel verstandig inderdaad. Ik heb geen bron (@Galen where you at) , maar ik meen dat de gemiddelde leeftijd waarop (zwaardere) gebruikers sterven significant lager ligt toch? Ook het aantal aangeboren hartafwijkingen lijkt bijzonder hoog te liggen.

Mooi uitgelegd.

Nee, je hebt in principe geen andere testen nodig. Een echocardiografie is voldoende, het brengt namelijk het hart in zijn geheel in beeld.

Ik vind dat een echocardiografie en een ECG met regelmaat moeten worden gedaan (één keer in de 2 á 3 jaar) bij bodybuilders die kuren. En zelfs bij andere “gezonde” sporters en mensen, maar dan één keer in de 5 á 10 jaar.
Dit. De meesten prikken hier dan nog wel bloed, maar echocardiografie is minstens zo belangrijk. Iedere serieuze gebruiker zou het met enige frequentie moeten laten doen, en het liefst ook een urinetest voor proteinurie.

Zolang ze het zelf betalen zou ik zeggen heel verstandig inderdaad. Ik heb geen bron (@Galen where you at) , maar ik meen dat de gemiddelde leeftijd waarop (zwaardere) gebruikers sterven significant lager ligt toch? Ook het aantal aangeboren hartafwijkingen lijkt bijzonder hoog te liggen.

Tot €385,- betaal je zelf (eigen risico).

Bij een aangeboren hartafwijking ligt de leeftijd onder de 35 jaar (bij plotselinge hartdood), alles daarboven wordt niet meer als aangeboren hartafwijking beschouwd.

Een aangeboren hartafwijking kan bij iedereen voorkomen, zeker niet alleen bij bodybuilders die kuren.

En ik denk dat de leeftijd bij zwaardere gebruikers inderdaad daadwerkelijk lager ligt. Al heb ik daar geen bewijs voor.

Ik denk niet dat daar betrouwbare cijfers van zijn.

Tot €385,- betaal je zelf (eigen risico). Bij een aangeboren hartafwijking ligt de leeftijd onder de 35 jaar, alles daarboven wordt niet meer als aangeboren hartafwijking beschouwd. Een aangeboren hartafwijking kan bij iedereen voorkomen, zeker niet alleen bij bodybuilders die kuren.

En ik denk dat de leeftijd bij zwaardere gebruikers inderdaad daadwerkelijk lager ligt. Al heb ik daar geen bewijs voor.
Nee snap ik, maar ik bedoelde meer dat ik vind dat als jij ervoor kiest om AAS te gebruiken, dat je wat mij betreft niet een complete high risk behandeling betaald hoeft te krijgen.

Ik denk niet dat daar betrouwbare cijfers van zijn.
Mja, zat ik me ook al te bedenken. Is erg lastig om op grotere schaal objectief vast te leggen wat een gebruiker is en wat de voorwaarden zijn om in aanmerking te komen voor dergelijk onderzoek.

Ik denk met de huidige ontwikkelingen op genetisch vlak dat AAS sowieso niet heel lang meer relevant gaat zijn. Aan de andere kant zijn genetische ingrepen makkelijker te reguleren en aan banden te leggen wat misbruik betreft. Then again, ook daar zal wel een mouw aan te passen zijn.

Mja, zat ik me ook al te bedenken. Is erg lastig om op grotere schaal objectief vast te leggen wat een gebruiker is en wat de voorwaarden zijn van een dergelijk cijfer.
Je zit met een enorme hoeveelheid aan confounders waarop je zou moeten corrigeren en zaken als selectiebias.

Ik denk met de huidige ontwikkelingen op genetisch vlak dat AAS sowieso niet heel lang meer relevant gaat zijn. Aan de andere kant zijn genetische ingrepen makkelijker te reguleren en aan banden te leggen wat misbruik betreft. Then again, ook daar zal wel een mouw aan te passen zijn.
Vergis je niet hoe moeilijk dat nog is.

Er zijn redelijke aanwijzingen dat bij chronisch gebruik in min of meerdere mate diastolische disfunctie van het linkerventrikel optreedt. Dat is niet heel bevorderlijk voor je levensverwachting.

En bij vrouwen is er heel weinig bekend over het effect op het hart- en vaatstelsel.

Klopt en voor een ieder die het toch enigzins spaans benauwd krijgt in deze thread lees bijgevoegd artikel even. Hier wordt het e.a uitgelegd over het linkerventrikel en wat je tegen de disfunctie hiervan kunt doen.

Changes in the Heart as a Result of AAS Abuse - Anabolic.org

• Like
Waarderingen: vntl
Tot €385,- betaal je zelf (eigen risico).

Bij een aangeboren hartafwijking ligt de leeftijd onder de 35 jaar (bij plotselinge hartdood), alles daarboven wordt niet meer als aangeboren hartafwijking beschouwd.

Een aangeboren hartafwijking kan bij iedereen voorkomen, zeker niet alleen bij bodybuilders die kuren.

Mijn eigen risico (die nog niet op was) zorgde ervoor dat ik 185 moest betalen. Zal paar euro meer of minder kunnen zijn niet 100% zeker.

Ik (had) wel ooit een geconstateerde (goedaardige) hartruis waardoor ik niet weet of dat mee werd genomen in de test qua kosten. Deze test was er (zoals voorspeld door de arts) niets geks te zien en geen ruis meer te horen.

Dus voor als mensen interesse hebben, de kosten zijn redelijk gelijk met een volwaardig bloedonderzoek.

Afgelopen 2 jaar al een paar x een echo en ecg gehad, laatste paar maanden terug was tot nu toe altijd prima (gelukkig)

Al doe ik tegenwoordig wel bewust cardio ervoor.

Klopt en voor een ieder die het toch enigzins spaans benauwd krijgt in deze thread lees bijgevoegd artikel even. Hier wordt het e.a uitgelegd over het linkerventrikel en wat je tegen de disfunctie hiervan kunt doen.

Changes in the Heart as a Result of AAS Abuse - Anabolic.org
Auteur van dat stuk is George Touliatos. Dat is echt een enorme idioot, geen idee hoe die ooit dokter is geworden. Heb het stuk niet gelezen, maar ga er maar vanuit dat de helft niet klopt wat erin staat gezien de auteur.

Weet ook niet wat Bill Llewellyn met hem moet. Heb destijds afgewezen mee te werken aan zijn Anabolics-boekenreeks omdat Touliatos ook co-auteur zou zijn.

Edit: wat een redenatie weer in dat artikel van hem, en klopt ook geen meter van. Hij lijkt kennelijk niet te snappen dat je hartwand kan verstevigen zonder dat het concentrisch is. :roflol: In elk geval weer gestopt na de tweede paragraaf met lezen.

Tot mijn ergernis hoor ik uit die hoek de meest tenenkrommende zaken. De doorsnee wedstrijdbegeleider is laaggeschoold en heeft geen medische of fysiologische achtergrond.
jkkgoj.jpg

Terug
Naar boven