XXL Nutrition

voedingconsulent/fitnesscoach vereisten België

DikkePoppe

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
16
Lengte
1m78
Massa
94kg
Vetpercentage
28%
Welke diploma's moet je in België kunnen voorleggen om voedingconsulent/fitnesscoach te worden in (hoofd)bijberoep

Niet veel als je sommige fitnesscoachs bezig hoort.

De Fitnessorganisatie vzw is ongeveer een jaar geleden begonnen met het uitreiken van dergelijke "ervaringsbewijzen"

[Link niet meer beschikbaar]
1 keer scrollen

De ervaringen worden samen vertaald naar competenties, conform de SERV – beroepsstandaarden. Deze talentenmap wordt beoordeeld door 2 assessoren.
Vervolgens wordt de kandidaat uitgenodigd voor een assessment, dat bestaat uit een observatie in beroepsrelevante context, een rollenspel, een kort gesprek, een interactieve video en een kennistest.

Het gaat hierbij wel over: Ervaringsbewijs Fitnessbegeleider, Groepsfitnessbegeleider en Personal Trainer

• Topic Starter Topic Starter
De Fitnessorganisatie vzw is ongeveer een jaar geleden begonnen met het uitreiken van dergelijke "ervaringsbewijzen"

1 keer scrollen

Het gaat hierbij wel over: Ervaringsbewijs Fitnessbegeleider, Groepsfitnessbegeleider en Personal Trainer
Ik heb hun site eens nagelezen en ze zijn niet meer dan een zelfverklaarde overkoepelende fitnessorganisatie. Een soort uitgevonden pyramidestructuur binnen fitness organisaties.
Dus nog steeds niks overheidsgerelateerd.

Er zijn hier toch ongetwijfeld voedingsconsulenten aanwezig op het forum die me kunnen vertellen wat de wettelijke vereisten zijn.

Wettelijke vereisen ? Het is een vrije branche. Iedereen mag zich fitnesstrainer of voedingsconsulent noemen ! Maar het geniet wel de voorkeur om diploma's te hebben als je bij een sportschool wilt gaan werken.

Fit!vak is in Nederland de erkende fitnessbranche . Wat het in Belgie is , dat weet ik niet . Maar bij AFN (heeft nu een andere naam) lopen er een aantal cursisten die uit Belgie komen.

Wettelijke vereisen ? Het is een vrije branche. Iedereen mag zich fitnesstrainer of voedingsconsulent noemen ! Maar het geniet wel de voorkeur om diploma's te hebben als je bij een sportschool wilt gaan werken.

Fit!vak is in Nederland de erkende fitnessbranche . Wat het in Belgie is , dat weet ik niet . Maar bij AFN (heeft nu een andere naam) lopen er een aantal cursisten die uit Belgie komen.
Wauw, je mag dus zonder opleiding mensen zeggen wat ze al dan niet moeten eten. Dat is wel sterk.

Ik denk niet dat er echt een opleiding bestaat voor fitnessinstructeur of coach maar als je bvb 3 jaar kiné (bachelor) hebt gedaan kan je al aan de slag als fitnessinstructeur.
Nu zijn natuurlijk niet alle fitnessinstructeurs kinesisten dus of er echt een vereiste voor dat is weet ik niet.

Voedingsconsulent = dietistopleiding aan de hogeschool zekers?

Wauw, je mag dus zonder opleiding mensen zeggen wat ze al dan niet moeten eten. Dat is wel sterk.

Yup, dat is o.a. ook de reden dat zulke organisaties zich oprichten.
Het is nog niet omdat je een diploma lichamelijke opvoeding hebt dat je bijvoorbeeld ook een goede fitnessinstructeur bent.

Je moet weten dat anabole steroïden slecht zijn... that's all

Inprincipe wel .Dietiek is wel een beschermd beroep.En je mag jezelf ook personal trainer noemen .

Het is en blijft een vrije branche. De tarieven kan je zelf bepalen . Maar je goed tegen schadeclaims beschermen kan geen kwaad. Het beste reclamebordje dat ben je zelf als trainer.

---------- Toegevoegd om 13:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:02 ----------

Ik had maar al te graag het concept van Sonja Bakker willen verzinnen.

Als je personal trainer wil worden in België dan moet je een opleiding volgen georganiseerd door Syntra en Bloso.

Als je personal trainer wil worden in België dan moet je een opleiding volgen georganiseerd door Syntra en Bloso.
Ik had al eens een kijkje genomen op de site van syntra-middenvlaanderen, maar niks gevonden.
Blijkbaar had ik verkeerd gezocht want nu heb ik deze gevonden:

En ik denk dat ik em ga doen :)

Terug
Naar boven