AndroidHealthClinic

voedings schema

paul5962

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
68kg
Vetpercentage
6%
ik ben een jonge van 16 jaar 1,82 m en heb een vet percentage van 6%
ik kom niet snel aan dus veel eten kan niet veel kwaad.
ik zou graag een voedingsschema samenstellen maar ik weet niet precies hoe en waar ik moet beginnen.
zou iemand daar een beetje voor mij mee willen beginnen?

ik ben een luie jonge van 16 jaar 1,82 m en heb een vet percentage van 6%
ik kom niet snel aan dus veel eten kan niet veel kwaad.
ik zou graag een voedingsschema samenstellen maar ik weet niet precies hoe en waar ik moet beginnen.
zou iemand daar een beetje voor mij mee willen beginnen?

Ja hoor, alle informatie die je nodig hebt om te beginnen staat hier op het forum.

Echt waar?!?

Ja, echt waar. Let op, dit is een belangrijk stukje!:

Goed en voldoende eten. Dit punt is even belangrijk als training zelf. Eet je niet genoeg of juist dan faal je, zo simpel is het. Spieren zijn voortdurend actief, tijdens het trainen maar ook na de training verbruiken ze nog energie, om zich terug aan te vullen (energie-reserves), om te herstellen, en tot slot om te groeien ( de supercompensatie waarbij spierhypertrofie het doel is). Het is dus uitermate belangrijk dat je regelmatig én genoeg eet om dit mogelijk te maken. Een goede regel voor naturel krachtatleten is bijv. 50-60 calorieën per kg lichaamsgewicht! Dit kan in eerste opzicht veel lijken, maar vergeet niet dat je moet groeien, en dat lukt niet met een dieet van een niet sportend persoon. Je zal je eiwitinname ook moeten verhogen, omdat je spieren bouwstenen (aminozuren) nodig hebben, waarvan het lichaam weer nieuw spierweefsel kan maken. Hiervoor mag je rekenen op een minimum van twee (2) tot drie (3) gram eiwit per kg VVM (vet vrije massa) per dag . De belangrijkste energiebron voor een bodybuilder zijn koolhydraten, dit horen voornamelijk 'complexe koolhydraten' te zijn, geen suikers. Tot slot een onderdeel wat heel vaak onderschat wordt: vetten, veel trainees denken dat vet op zich iets 'slecht' is, terwijl de 'goede' vetten juist enorm bijdragen aan groei en gezondheid. Goede vetten zijn MOV's (meervoudig onverzadigde vetten) of essentiële vetzuren, in het engels EFA's (essential fatty acids) genoemd, waaronder omega 3 en in minder belangrijke mate 6. Meer hierover vind je in het voeding board. Verder kan een kleine hoeveelheid verzadigde vetten helpen om je hormoonproductie (oa. testosteron) te verbeteren. Tips om een goed voedingsschema te maken kan je vinden in het voedingsschema 's board.
Verders vind je alle informatie die je nodig hebt in stickies.

Wat zijn stickies?

Stickies zijn topics gemaakt die veel nuttige informatie bevatten en daarom altijd bovenaan het subforum staan. Hier een paar voorbeelden uit het 'voeding' forum.

Hoe je begint aan het maken van een goed voedingsschema
Tips en tricks over voeding en dieet
Eenvoudig je energieverbruik berekenen (BMR)
https://forum.bodybuilding.nl/topics/hoe-je-begint-aan-het-maken-van-een-goed-voedingsschema.68557/

Wow, dankjewel man!

Graag gedaan :thumbs:

Laatst bewerkt:
Netjes dat je nog reageerd Ace1990,

Zelf lezen zijn ze zo te zien te lui voor.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven