AndroidHealthClinic

Voedingswaarden

MickG

Dutch Bodybuilder
Waardering
18
Lengte
1m73
Massa
87kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

Ik heb misschien een heel stomme vraag betreffende voedingswaarden van bijvoorbeeld vlees. De waarden die per 100g worden gegeven is dit voor of na het koken?

100g rundvlees ongebakken veranderd na het koken in zo'n 70g. In mijn voedingsschema moet ik dus weten of de waarden die het stuk vlees krijgen ongebakken of gebakken zijn?

Hoop dat ik duidelijk ben geweest en iemand mij kan helpen

Geen stomme vraag aangezien het regelmatig op beide manieren weergegeven wordt (dus ene keer niet bereid, andere keer wel bereid). in de Calorie Teller app die ik gebruik staat het wel meestal na bereieing

• Topic Starter Topic Starter
En in het excell sheet schema wat de rondte gaat op dbb? Ik hoop onbereid anders kan ik alles overnieuw gaan berekenen etc.

---------- Post toegevoegd 20 May 2013 om 13:20 ----------

ps. ik denk dat ik mezelf nu een beetje zit te mind****en. Hoe kan 100g ongebakken rundvlees met 20g eiwit gebakken oppeens minder eiwit bevatten? Is het niet alleen vocht wat eruit trekt? en het dus geen moer uitmaakt voor de voedingswaarden?

Standaard wordt er op de verpakkingen uitgegaan van ONbereid product, dus zoals het in de verpakking zit.
Mocht er bij staan: "Na bereiding", dan is het vanzelfsprekend de voedingswaarde na bereiding.

In de excel sheet gaat de bovenstaande regel ook op. Onbereid product tenzij anders vermeld...

Het aantal eiwitten blijft inderdaad hetzelfde bijvoorbeeld:
100g rauwe kip: 22 gram eiwitten (22 gram eiwitten per 100 gram onbereid product)
Na bereiding heb je nog 75g kip over. Deze bevat ook 22 gram eiwitten (22 gram eiwitten per 75 gram bereid product oftewel ~30 gram eiwitten per 100g bereid product).

Hoop dat het zo duidelijk is...

Voor het bereiden wegen.

Tijdens het bakken verliest het vlees veel vocht = gewicht.

Tenzij je iets toevoegt blijft de waarde hetzelfde, je verliest alleen vocht ... Bij bereiding houd je dus best rekening met olie of boter die je gebruikt, maar voor de rest zul je zelfde waarden behouden maar dan per 70g ipv per 100g.

Terug
Naar boven