XXL Nutrition

Nieuws Vooraanstaande EO-er geeft aan niet meer in creationisme te geloven

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
De achterban van de Evangelische Omroep (EO) bestormt de publieke omroep met boze telefoontjes en mails, omdat presentator Andries Knevel op televisie heeft verklaard geen creationist meer te zijn.

In het programma '[Link niet meer beschikbaar]' zei Knevel spijt te hebben dat hij zijn kijkers en kinderen altijd heeft voorgehouden dat de wereld in zes dagen is geschapen.
Knevel ondertekende ook een verklaring hierover.

Darwin
Creationisten geloven niet in de [Link niet meer beschikbaar] van Charles Darwin, maar in het scheppingsverhaal uit de bijbel. Uit een onderzoek van de EO uit 2007 blijkt dat 61 procent van de achterban gelooft in de schepping van de wereld door God.
Oud-EO-directeur Bert Dorenbos noemt de actie van Knevel in Trouw een 'daad van agressie'.

Debat
De Eo stelt, na dertig jaar [Link niet meer beschikbaar] te hebben gemaakt vanuit het standpunt dat God de wereld schiep, dat 'schepping en evolutie elkaar niet uit hoeven sluiten'. Dat zegt een EO-woordvoerder in De Telegraaf. In 2007 [Link niet meer beschikbaar] de EO nog delen uit een BBC-documentaire waarin de evolutietherie werd behandeld.

De EO wil met Knevels verklaring 'graag het debat aangaan' en stelt dat zij met hun programma's de evolutietheorie tekort hebben gedaan. Hij zei overigens wel ’van harte’ te geloven in God de Schepper en in Jezus Christus als Redder.

[Link niet meer beschikbaar]

Hij blijft verder nog wel gelovig maar toch moedig van hem om het creationisme of scheppingsverhaal te verwerpen. Binnen zijn eigen gelederen zal dat niet op prijs worden gesteld.

nieuwswaardig kuch
dit zou de norm moeten zijn voor volwassenen :)

Hopelijk het begin van een ontwikkeling, waarin gelovigen meer durven te twijfelen en minder vastklampen aan dogma's.

Geen creationist maar wel in 'god de schepper' geloven?

Op korte termijn zal ie wel omgelegd worden of hangen aan een kruis. Je weet het met die fundi's maar nooit.

Kan me herinneren dat het scheppingsverhaal eens werd behandeld in een van zijn programma's. Hier werden beide zijden met elkaar vergeleken. Ook kwam er een gelovige bioloog naar voren die geloofde dat God een hand had gehad in het darwinisme. Dus dat de evolutie gestuurd is door God.
Misschien dat Knevel hiernaar is overgestapt, zou kunnen.

Kan me herinneren dat het scheppingsverhaal eens werd behandeld in een van zijn programma's. Hier werden beide zijden met elkaar vergeleken. Ook kwam er een gelovige bioloog naar voren die geloofde dat God een hand had gehad in het darwinisme. Dus dat de evolutie gestuurd is door God.

Ohja, als ooit zou worden aangetoond dat God niet bestaat (niet dat je kan bewijzen dat iets niet bestaat, zeker zoiets) dan zouden er ook nog gekken zijn die beweren dat het Gods werk is om zijn bestaan te verduisteren, "hij heeft het allemaal gestuurd". :o

Kortom, de fantasie van creationisten heeft geen grenzen, deze bestaan immers niet in fabeltjesland.

Ohja, als ooit zou worden aangetoond dat God niet bestaat (niet dat je kan bewijzen dat iets niet bestaat, zeker zoiets) dan zouden er ook nog gekken zijn die beweren dat het Gods werk is om zijn bestaan te verduisteren, "hij heeft het allemaal gestuurd". :o

Kortom, de fantasie van creationisten heeft geen grenzen, deze bestaan immers niet in fabeltjesland.
Logisch toch, sommige mensen hun leven draaid om god.
Als het tegendeel bewezen zou worden dan stort hun wereld in. Dit kunnen die simpele zielen gewoon niet aan dus zullen ze blijven geloven koste wat kost.
Daarom kan je ook beter een disussie voeren met een geestelijk gehandicapte dan met een gelovige... Voor zover daar verschil in zit.

Agressieve daad ? :roflol:

Dit kunnen die simpele zielen gewoon niet aan dus zullen ze blijven geloven koste wat kost.
Daarom kan je ook beter een disussie voeren met een geestelijk gehandicapte dan met een gelovige... Voor zover daar verschil in zit.

Ik ben een atheïst pur sang maar om iedere gelovige nu met een geestelijke gehandicapte te vergelijken zegt natuurlijk veel meer over jou dan over iedere gelovige.

Hij moet ergens beginnen. Anders is hij in 1 klap ongeloofwaardig (woordspeling) in zijn kringen en luistert niemand meer naar hem. Waarschijnlijk zal hij privé er anders over denken dat publiekelijk.

Ik ben een atheïst pur sang maar om iedere gelovige nu met een geestelijke gehandicapte te vergelijken zegt natuurlijk veel meer over jou dan over iedere gelovige.

Wat zegt het dan over die persoon ?

Dit is de definitie dat elsevier aan creationisme geeft:
Creationisten geloven niet in de [Link niet meer beschikbaar] van Charles Darwin, maar in het scheppingsverhaal uit de bijbel.

Dus hij kan nog steeds wel in god als schepper geloven, maar de passages in de bijbel gewoon niet letterlijk meer neemt. (zoals iedere gelovige die moet kiezen tussen wetenschap en geloof. Het blijft nog steeds belachelijk)

JA die dude had er een boek over geschreven. Darwinistisch creationisme ofzo. Ook een christen.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat Darwinisme en het geloven in God elkaar niet hoeven te bijten. Maar dat betekent wel dat je de verhalen uit de bijbel niet letterlijk moet nemen. Wat de verhalen op zichzelf niet minder waardevol maken.

Geloof nog altijd in creatine:dance:...heb laatst nog hele goede ervaringen gehad met CreaPump...misschien moeten ze dat eens proberen:o.

Wat ik er van heb gehoord, is dat Knevel gezegd heeft dat je als orthodox christen je geloof kunt houden, zonder in de schepping in 6 dagen 6000 jaar geleden te geloven. De EO, die daarop dus vele boze reacties kreeg, stelde wél uit te gaan van god de schepper.
Voor zover ik weet Knevel dus niet meer. En daarbij, als ie een Ken Miller II wordt, heb ik daar ook niet gek veel problemen mee. :D
Er lijkt ook een beetje een verwarring van termen te zijn. YEC, OEC, ID? Of gewoon keihard naturalistische evolutie?

Persoonlijk denk ik dat je een flink setje ballen moet hebben om een dergelijk standpunt in te nemen, helemaal vanuit zijn positie. Het gaat wel diep als je zegt spijt te hebben je kinderen zo te hebben opgevoed. Mijn respect heeft 'ie wat dat betreft.

Een stapje in de goede richting. Zouden er meer moeten doen, maar helaas zijn alle christenen waarmee ik het over evolutie heb gehad niet zo.

Wat ik er van heb gehoord, is dat Knevel gezegd heeft dat je als orthodox christen je geloof kunt houden, zonder in de schepping in 6 dagen 6000 jaar geleden te geloven. De EO, die daarop dus vele boze reacties kreeg, stelde wél uit te gaan van god de schepper.
Voor zover ik weet Knevel dus niet meer. En daarbij, als ie een Ken Miller II wordt, heb ik daar ook niet gek veel problemen mee. :D
Er lijkt ook een beetje een verwarring van termen te zijn. YEC, OEC, ID? Of gewoon keihard naturalistische evolutie?

Persoonlijk denk ik dat je een flink setje ballen moet hebben om een dergelijk standpunt in te nemen, helemaal vanuit zijn positie. Het gaat wel diep als je zegt spijt te hebben je kinderen zo te hebben opgevoed. Mijn respect heeft 'ie wat dat betreft.

Knevel gelooft volgens mij wel in god als schepper, maar niet 6000 jaar geleden in 6x24 uur. Daar zit de evolutietheorie nog tussen, zoals ik het begrepen heb dan.

Heb net bij Pauw en witteman de directuer van de EO zien draaien. Die wist het ook allemaal niet meer. Het kwam er opnieuw dat de EO verschillende stromingen heeft bij zijn achterban, dus dat Knevel best zo'n standpunt in mag nemen. maar dat dit niet het standpunt van de EO was, of iets dergelijks.
De trouw:kots: had natuurlijk weer gekopt dat de EO afstapt van het scheppingsverhaal, wat dus onzin is, vandaar de boze mailtjes.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven