- Waardering
- 99
Kan een van jullie atheisten, mij eens uitleggen, in welk perspectief jullie het onstaan van de aarde nou zien??
Zeker. Die is, net zoals het leven erop daarna in de loop van vele miljoenen jaren ontstaan.
Nee, atheisten op zich profileren zich als zodanig dat een conflict met gelovigen onvermijdelijk is.
Ja, het conflict is dan vaak dat theïsten zich beroepen op het 'respectrecht'. Als alle argumenten op zijn, gaat het om respect. Maar dergelijke discussies voer je doorgaans alleen met de meest fundamentalistische paarden van stal.
Atheisten leven een ondankbaar leven, kennen geen diepgang en geloven in het oordeel van menselijke wezens die handelen uit eigen belang.
Waar ik wel in geloof is bijzonder slecht ingelichte mensen.
Niettemin respecteer ik mensen met een dergelijke overtuiging.
Ik respecteer mensen die vinden dat atheïsten een ondankbaar en oppervlakkig leven hebben niet. Mafkees.
Ze leven als een stel eenheidsworsten maar delen een zelfde overtuiging. (Dat god niet bestaat en er geen leven na dood is)
Ohw. Zo'n beetje als die eenheidswordt waar miljarden mensen op de wereld in geloven. Zeg maar de basis van je argument waarom we 'respect' moeten hebben voor religie.
Ik respecteer ze ten zeerste. Alleen ben ik het totaal niet eens met hun zienswijze. Iedereen heeft wel op wat voor manier dan ook iets negatiefs op een ander aan te merken...Waarom zou ik dan geen respect kunnen tonen in de zin van, dat ik ze in hun waarde laat. Andersom gebeurt dat helaas niet.
Als het 'in hun waarde laten' betekent dat de diepe overtuigingen van het leven niet aan kritische reflectie 'mogen' worden onderworpen, vind ik dat altijd een beetje flauw. Als je nu gewoon dat 'in hun waarde laten schrapt' en niet meer stelt dat alle atheïsten oppervlakkig zijn en een ondankbaar leven leiden, vind ik het prima. Kunnen we ook verder praten. Inhoudelijk. Zonder te zaniken over respect, als het enige dat gebeurt argumenteren is.
Het is tot op een zekere hoogte toch een actie - reactie proces. Als er zoveel mensen rondlopen die iets beweren waar ik het niet mee eens ben, ga ik me des te harder verdedigen. Al heb ik aan het einde van de dag respect voor iedereen. Alleen het verschil is dat ik respect zie als iets echts, iets tastbaars. Dus niet het prototype lik-me-reet gedrag. Nee, ik vertel ten alle tijde hoe het zit, maar schud altijd de hand van mijn gesprekspartner. Echt respect dus![]()
Hehehe. Veel mensen die in vergelijkbare zaken geloven willen meestal m'n hand niet meer schudden na verloop van tijd. Maar goed, ik ben dan ook oppervlakkig en leef een ondankbaar leven.
Dat noemen ze nou irrelevante logica.
Respectloos he, wat ik al zei. Het geloof van miljarden (mensen, net als jij) vergelijken met het geloof in een vreemd irreel monster.
Ohw hahaha. Jah heel respectloos. *proest* Lief zijn voor de veelal volslagen maffe standpunten van religieuzen. Omdat het geloof is. Vervang God door kabouter en het is allemaal net zo geloofwaardig. Maar omdat het gaat om de diep gewortelde overtuigingen van volwassenen moeten we ineens een slag om de arm houden. Kinderen maken we wijs dat Sinterklaas bestaat. Het getuigt dan van 'respect voor het zijn van een kind' om dat niet te 'verpesten'. Alles leuk en aardig, maar kom op. Nietzsche zag dat goed in:
"de mensen hebben God geschapen, dat staat vast: moeten we daarom maar niet in hem geloven? Om te kunnen leven heeft Hij het geloof zo hard nodig: laten we toch barmhartig zijn"

) vergelijken met het geloof in een vreemd irreel monster.