AndroidHealthClinic

Voorbereiding fitnesswedstrijd november / december 2014 : Eerste fase

Fitness1313

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
92kg
Ik zou graag een jaarschema maken maar weet niet hoe ik hier echt aan moet beginnen, ik zou graag een wedstrijd willen meedoen in december...

Mijn schema zou er nu als het volgt uit zien op jaarbasis :

Fase 1 : Hypertrofie
--> Week rustperiode
Fase 2 : Mengeling Hypertrofie - Maximale kracht
Fase 3 : Spierdefenitie
--> Rustperiode week
Fase 4 : Hypertrofie
Fase 5 : Hypertrofie
Fase 6 : Spierdefinitie

Hieronder al mijn eerste fase uitgeschreven:

06/01/14 - 09/02/14 : Hypertrofie 5 weken cyclus
Microcylus 1 : Intensiteit 70 % 5 dagen splitschema waar spieren elk 2 keer getraind worden
(Borst 8-10 sets - Schouders 10 sets - Rug 12 sets - Biceps 8 sets - Triceps 6 sets - Benen ( quads 8 sets - Hamstrings 10 sets - Kuiten 6 sets). Rustinterval telkens tussen 60-90 seconden AAN 70 % intensiteit
Dag 1 : Schouders - Quadriceps - voorarmen
Dag 2 : Borst - Hamstrings - Biceps
Dag 3 : Rug - Triceps - Kuiten
Dag 4 : Rust
Dag 5 : Schouders - Borst - Triceps
Dag 6 : Benen - Rug - Triceps

Microcyclus 2 : Intensiteit 80 % : Andere oefeningen maar opnieuw 5 dagen schema en wijziging volgorde schema

Microcyclus 3 : Intensiteit 90-100 % : Opnieuw zelfde volgorde schema microcyclus 1 maar intensiteit maximaal ( MAAR 3 dagen trainen full body!)

Microcyclus 4 : Intensiteit 80 % opnieuw

Microcylus 5 : Intensiteit 70 %

Hopelijk kunnen jullie me wat tips en feedback geven over mijn eerste fase, indien de meeste akkoord gaan met de voorbereiding zet ik mijn volledig schema online en kunnen jullie daarover feedback geven!!

Thx!!!

ik ben er helemaal voorstander van om een spier 2x per week te trainen, maar je indeling is erg slecht.
de dag na schouders train je borst, waar je schouders ook al flink bij afgebeuld gaan worden. daarnaast train je dan ook biceps die je de volgende weer sloopt met je rug training.

dat je later ook 2 dagen achter elkaar triceps traint is ook erg merkwaardig, en niet efficient. ik denk dat je niet veel ervaring hebt met dergelijke routines plannen en daarom lijkt het me ook niet handig om jezelf toe te wijden aan een geperiodiseerd jaarplan.

wat je beter kunt doen is een niet-lineair periodisatie model pakken waarin je bv zowel kracht als hypertrophy binnen een enkele week traint. dit zou je heel goed kunnen doen in een ub/lb routine. waarin je dus de ene training je richt op kracht en de andere op massa. en wanneer het nodig is zou je een rust/deload weekje kunnen pakken.

overigens; wat versta jij onder een definitie fase, kwa training?

• Topic Starter Topic Starter
ik ben er helemaal voorstander van om een spier 2x per week te trainen, maar je indeling is erg slecht.
de dag na schouders train je borst, waar je schouders ook al flink bij afgebeuld gaan worden. daarnaast train je dan ook biceps die je de volgende weer sloopt met je rug training.

dat je later ook 2 dagen achter elkaar triceps traint is ook erg merkwaardig, en niet efficient. ik denk dat je niet veel ervaring hebt met dergelijke routines plannen en daarom lijkt het me ook niet handig om jezelf toe te wijden aan een geperiodiseerd jaarplan.

wat je beter kunt doen is een niet-lineair periodisatie model pakken waarin je bv zowel kracht als hypertrophy binnen een enkele week traint. dit zou je heel goed kunnen doen in een ub/lb routine. waarin je dus de ene training je richt op kracht en de andere op massa. en wanneer het nodig is zou je een rust/deload weekje kunnen pakken.

overigens; wat versta jij onder een definitie fase, kwa training?
Indeling inderdaad niet echt goed, hoe zou jij het dan doen? Mijn trainingen wisselen wel per week af qua intensiteit en volgorde van spiergroepen. Na 5 weken ga ik dan 1 week rusten en overgaan naar een schema waar zowel maximale kracht als hypetrofie aan bod komt. Paar boeken tot nu toe gelezen en het blijkt wel goed te zijn...
Wanneer ik op een schema overga qua definitie dan ga ik hoog in reps (50-40-30) met minimale rust. 1 * cardiotraining aan 60-70 % van max HF doe ik dan ook wel.
Ik sta nu wel goed maar ik weet dat ik veel meer uit mezelf kan halen als ik nog correcter train. Het is de eerste keer dat ik overschakel naar een splitschema gebaseerd op hypertrofie.
Alvast bedankt voor de tips!

had al het vermoeden dat je veel reps zou doen om droog/definitie te trainen. dat werkt dus niet. definitie krijg je enkel door goed te diëten en indien nodig cardio erbij, terwijl je traint om massa te winnen(behouden). dus niet veel reps en weinig rust.

het type periodiseren wat jij aanhaalt is lineaire periodisatie, een relatief oude manier. weliswaar werkt het maar wel minder efficiënt dan andere types. beeld je in dat wanneer je een periode op massa traint je ook een klein deel van je kracht van voorgaande fase verliest. idem dito met wanneer je puur op kracht gaat focussen; dan verlies je weer een klein deel van opgebouwde massa. het werkt, maar is een verouderde manier van periodiseren die in veel situaties niet optimaal is.

wat beter is om zowel kracht als massa binnen een enkele week te trainen of zelfs zoals in sommige gevallen; binnen een enkele training. en dan deload/rust je wanneer je dit zelf nodig acht.

dit is bv een leuk start punt voor inspiratie: http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout

• Topic Starter Topic Starter
had al het vermoeden dat je veel reps zou doen om droog/definitie te trainen. dat werkt dus niet. definitie krijg je enkel door goed te diëten en indien nodig cardio erbij, terwijl je traint om massa te winnen(behouden). dus niet veel reps en weinig rust.

het type periodiseren wat jij aanhaalt is lineaire periodisatie, een relatief oude manier. weliswaar werkt het maar wel minder efficiënt dan andere types. beeld je in dat wanneer je een periode op massa traint je ook een klein deel van je kracht van voorgaande fase verliest. idem dito met wanneer je puur op kracht gaat focussen; dan verlies je weer een klein deel van opgebouwde massa. het werkt, maar is een verouderde manier van periodiseren die in veel situaties niet optimaal is.

wat beter is om zowel kracht als massa binnen een enkele week te trainen of zelfs zoals in sommige gevallen; binnen een enkele training. en dan deload/rust je wanneer je dit zelf nodig acht.

dit is bv een leuk start punt voor inspiratie: http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout
Superinformatie, bedankt hiervoor! Ik zal toch blijven bij men verouderde manier, maar na wat opzoekwerk blijkt het onderstaande toch zeer goed te zijn :

Week 1 en 5 : 6 dagen split (70%)
Dag 1 en 4 : Benen - Kuiten - Schouders
Dag 2 en 5 :Borst - Triceps - Voorarmen
Dag 3 en 6 :Rug - Biceps

Week 2 en 4 : 5 dagen split (80%)

Week 3 : Maximale kracht (95-100%)

Dit is dus voor de eerste fase hé , graag je mening aub...

Terug
Naar boven