Fitness Seller

Voorstel rondje en wat vragen

Kupauw

Novice
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
80kg
Heren en dames,

Ik weet niet of ik in het goede forum/subforum, zo niet dan alvast mijn excuses :)

Aangezien ik hier nieuw ben zal ik even een korte samenvatting geven in hoe ik hier terrecht ben gekomen.
2 jaar geleden woog ik nog 105 kilo en een jaar daarvoor rookte ik nog een pakje per dag. Na het stoppen met roken kreeg ik ook steeds meer de behoefte om te gaan bewegen. Ik heb vroeger wel gesport in de vorm van honkbal (9 jaar) maar verder was mijn sportinspanning nihil :o

2 jaar geleden heb ik, in mijn opzicht, de beste keuze ooit gemaakt en dat was beginnen met hardlopen (en gezonder eten). Ik begon met 200 meter en kroop daarna met pijn in mijn schenen en longen naar huis. Na een half jaar liep ik 5km in 35 minuten en nog een half jaar later in 29 minuten. Ondertussen vlogen de kilos eraf. Ik begon met trainen voor de 10km mijn eerste 10km wedstrijd liep ik in (ongeveer) 1:05:00, mijn record staat na 2 jaar hardlopen op 53min op de 10km en 22min op de 5km.
Nogal een prestatie vind ik zelf :D.
Op dit moment weeg ik dan ook een 80kg en ben ik dus 25kilo aan vet en troep kwijt geraakt.

Mensen zullen zich afvragen, ja leuk dat je aan hardlopen doet, maar dit is een BB forum.
Het zit namelijk zo, ik heb een blessure aan mijn achillespees (wegens overbelasting door intensieve baantrainingen) waardoor ik lange tijd niet kan hardlopen en ik keek laatst in de spiegel en dacht bij mezelf, "leuk dat je die 25 kilo kwijt bent maar er zitten nog wat losse vellen en dat cup-maatje A staat je ook niet zo goed". Dus ik wil aan mijn spieren gaan werken en heb me daarom ook ingeschreven bij de sportschool en ik ga nu 3 a 4 keer per week.

Ik zit alleen met wat vragen, (en er zullen er in de toekomst vast nog meer komen) en de voornaamste vraag die ik heb heeft met het verbruik van kcal te maken en het samenstellen van een voedingsschema te maken.

Ik heb 1 en ander uitgerekend maar ik weet niet hoe ik mijn kcal verbruik moet berekeningen voor de krachtoefeningen die ik doe. Krachtoefeningen die ik doe zijn o.a. leg press, dumbbell curls, lat pulldown, chair dip en chest press.

Uiteindelijk wil ik een totaal overzicht van hoeveel kcal ik op een trainingsdag verbrand en een rustdag zodat ik een goed voedingsschema kan samenstellen.

Je hebt om te beginnen al je basisbehoefte, dit is wel echt het minimale wat je binnen moet krijgen op een dag aangezien dit is wat je al verbruikt als je de hele dag in bed ligt.
Daarbovenop komt nog een sporttoeslag, hoe vaak sport je in de week?

Je BMR (Basic metablocic rate oftewel je basisbehoefte) ligt op 1902
We gaan er even vanuit dat je 3x in de week krachttraining doet, met sporttoeslag kom ik dan uit bij jou op 2948.
Die 2948 heb je dus elke dag nodig om op gewicht te blijven in theorie. In praktijk moet je maar even kijken hoe en wat aangezien het verschilt per persoon.

Om spieren op te bouwen heb je een surplus nodig. Ik zou als ik jou was niet te heftig gaan bulken met +500 kcal per dag maar meer rond de 200 per dag extra. (cleanbulk)
Als je ook nog blijft hardlopen kan je op dagen dat je hardloopt meer eten aangezien je ook weer een hoop kcal aan het verbranden bent.

Oke dat is denk ik wel duidelijk?
Dan ga je kijken naar de samenstelling van je e/k/v
2 - 2.5g eiwit per kilo = tussen de 160 en de 200 gram eiwitten = 640 - 800 kcal
minstens 1g gezonde vetten = 80 gram = 720 kcal
rest kh.

+- 3100 - 800 (E) - 720 (V) = 1580 kcal voor kh.
1580 : 4 = 395 gram kh.

Er zij vast anderen die je ander advies geven, maar dan heb je nu vast 1 reactie en kan je zo ook zelf dingen berekenen :)

• Topic Starter Topic Starter
Je BMR (Basic metablocic rate oftewel je basisbehoefte) ligt op 1902
We gaan er even vanuit dat je 3x in de week krachttraining doet, met sporttoeslag kom ik dan uit bij jou op 2948.
Die 2948 heb je dus elke dag nodig om op gewicht te blijven in theorie. In praktijk moet je maar even kijken hoe en wat aangezien het verschilt per persoon.

Dat is dus neem ik aan alleen de dagen dat ik sport en niet op rustdagen?

Om spieren op te bouwen heb je een surplus nodig. Ik zou als ik jou was niet te heftig gaan bulken met +500 kcal per dag maar meer rond de 200 per dag extra. (cleanbulk)
Als je ook nog blijft hardlopen kan je op dagen dat je hardloopt meer eten aangezien je ook weer een hoop kcal aan het verbranden bent.

Hardlopen zit er, dankzij de blessure, voorlopig niet in. Ik zit vooral nu op de fiets ter compensatie.

Hoe word het delen door 4 bepaalt mis ik nu ergens iets? :rolleyes:

Verder super bedankt voor de snelle reactie!

Nee dat eet je ook op de dagen dat je traint. Je zou op trainingsdagen wat meer nog kunnen eten en dan op niet trainingsdagen wat minder zodat het weer in balans komt. Zelf eet ik elke dag even kcal omdat je spieren ook moeten herstellen, de verhouding is dan alleen net wat anders.

1 gram koolhydraten is 4 kcal
1 gram eiwit is 4 kcal
1 gram vet is 9 kcal
Vandaar het delen door 4!

Hmm balen dat je niet kan hardlopen met dit lekkere weer! Het geldt natuurlijk evengoed voor fietsen en alle andere vormen van cardio, die kcal kan je gewoon extra eten. (tenzij je een ander doel hebt)

Terug
Naar boven