MuscleMeat

Voorstelling

Veteraan

Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
87kg
Ik dacht dat het wel even beleefd zou zijn om mij als nieuw lid voor te stellen. Mijn naam is Francois en ik ben 57 jaar. Ik heb vele jaren sport gedaan (eerst basketbal en daarna gevechtsport). Op mijn 50e ben ik gestopt, maar enkele maanden geleden kreeg ik het in mijn hoofd om weer aan de slag te gaan en ik koos uiteindelijk voor krachttraining, omdat ik dit vroeger ook veel gedaan heb als ondersteuning van mijn sport. Het gaat mij, ondanks mijn leeftijd, zeer goed af eigenlijk en ik maak redelijke vooruitgang mag ik wel zeggen. Ik heb ondervonden dat je, zelfs als je de zestig dreigend nadert, je best wel nog sterker én zelfs breder kan worden. Momenteel weeg ik 85 kg voor mijn 1m77 en ik maak me sterk dat ik dit kan opvoeren naar een mooie 90-95 kg als realistisch doel. Over mijn vetpercentage heb ik eigenlijk geen idee, maar ik zie in de spiegel dat ik geen buikje heb, ook geen six pack natuurlijk maar geloof me dat boeit niet meer op mijn leeftijd.
Mijn programma: training elke vier dagen (dus telkens 3 dagen rust, dat heb ik echt wel nodig).
Ik werk volgens een full body programma, en van elke oefening doe ik 2 sets to failure, met uiteraard steeds enkele warm ups sets er voor.
Squats.
Incline Dumbbell Bench Press (wegens mijn schouders kan ik niet met de stang werken).
Bent over row (wel met stang uiteraard).
Deadlift.
Zittend Dumbbell schouderdrukken.
Lap Pull met smalle greep (met zo'n driehoekachtig stangetje).
De eerste set telt 4-6 reps to failure (uiteraard na een zeer goede opwarming) en de tweede 8-12 reps to failure.
Maar de twee laatste oefeningen (schouderdrukken en Lat pull) hebben steeds 10-12 reps voor de beide sets.
Voeding: 3.500-4.000 calorieën met zo'n 200-220 gram proteïnen en 350-400 gram koolhydraten, vet bereken ik niet, ik kijk in de spiegel of mijn voeding werkt.
Supplementen: multi vitamine, vitamine c, whey proteïnen poeder en druivensuiker.
Dit alles gaat mij bijzonder goed af en ik denk nog zo'n 3 tal maanden volgens dit schema te werken en dan eens van trainingsprogramma te wisselen, waarschijnlijk ga ik dan over op 1 set per oefening in een split programma, waarbij telkens die ene set een strip set zal worden (dus bijv. incline dumbbell bench press met 30 kg voor 8 reps, dan een tiental seconden rust en verder met 28 kg, vervolgens 20 seconden rust en verder met 25 kg). Ik zie nog wel.
Zo dat was het, iedereen veel succes toegewenst met zijn training, en aan de 'oudjes': never give up te fight!

Welkom,

Aan je foto te zien het je inderdaad niet echt een buikje, maar 85Kg?? ;)

Waarom ga je over in een programma van 1set/oefening? Waarom geen split of een ander programma?

• Topic Starter Topic Starter
Welkom,

Aan je foto te zien het je inderdaad niet echt een buikje, maar 85Kg?? ;)

Waarom ga je over in een programma van 1set/oefening? Waarom geen split of een ander programma?

Lol, die foto is natuurlijk een grapje, zo'n wandelend geraamte ben ik niet, lol!
Ik geloof dat weinig sets productiever zijn dan multi sets, volgens mij is 1 set all out steeds beter dan meerdere sets met een lagere intensiteit, daarbij komt het mij op mijn leeftijd goed uit, hoe meer sets ik doe hoe meer mijn spieren en pezen geteisterd worden. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand op mijn leeftijd nog traint met een multi sets programma, zelfs iemand als Schwarzenegger heeft zijn monstertrainingen uit het verleden moeten ruilen voor een programma met een stuk minder sets. Daarbij is het programma dat ik ga doen in de toekomst best wel een split programma hoor, het is gebaseerd op het trainingsprogramma van Dorian Yates.

Even een modale dag qua voeding en supplementen:
6u30: 3 gebakken eieren/2 broodjes + sojaboter/1 chocoladebroodje. 1 multi vitamine/1 vitamine c tablet.
10u00: 1 cheeseburger + ketchup + augurk.
12u30: 300 gr. gebakken kip + 3 broodjes + sojaboter.
15u30: 70 gram whey + 70 gram druivensuiker in water.
18u30: Pasta + vis + groenten.
21u:00 30 gram whey + 5 rauwe eiwitten.
Tijdens de dag drink ik ook 5 koppen thee met telkens 2 suikerklontjes.
De maaltijd van 12u30 verander constant, het kan kip of kalkoen zijn, maar net zo goed enkele loempias of een heerlijke pitta of wat dan ook waar ik zin in heb, zolang ik mijn gemiddelde van ongeveer 220 gram eiwit, 400 gram carbs en ongeveer 3.700 calorieën maar haal. De andere maaltijden bijven steeds hetzelfde.
Trainen is tussen 11 en 12 uur.
Ik hou zeer goed de spiegel in de gaten om te kijken of ik niet te veel vet verzamel (wat gelukkig bij mij eigenlijk nooit gebeurt).

lees ff in het voedingstopic de stickies en maak aan de hand daarvan even een nieuw schema met de macro's/gerecht

lees ff in het voedingstopic de stickies en maak aan de hand daarvan even een nieuw schema met de macro's/gerecht

Bedankt om dit te melden maar waarom zou ik een nieuw schema maken als mijn voeding (voor mij) perfect is. Ik heb vroeger veel met voeding moeten bezig zijn toen ik nog gevechtsport deed en een 'vuile' bulk werkt het best voor mij weet ik uit ervaring. Je moet begrijpen ik ben nieuw in het body building, maar heb veel ervaring in andere krachtsport. Ik geloof niet zo in de regels van het bodybuilding wat voeding betreft, heb vroeger wel een aantal builders gekent en de realiteit is wel even anders dan wat ze officieel melden qua voeding, geloof me. Ook de trainingen die ze in boekjes melden wijkt volledig af van wat ze echt doen, ik spreek hier dan maar alleen over enkele (vroegere) Belgische toppers, maar op nog hoger niveau is dit zonder twijfel hetzelfde. Als de toppers de officiele regels van voeding moesten volgen dan stonden ze niet daar waar ze nu staan. Hun trainingsprogramma's noemen ook een shitload aan sets, maar als puntje bij paaltje komt is het ook 'maar' 1 tot 2 échte worksets.
Samengevat zou ik zeggen dat ik niet naar de officiele regels kijk qua voeding en training, maar ik baseer me op wat mijn lichaam nodig heeft.
Ik ben er heilig van overtuigd dat wat telt is dat je de benodigde hoeveelheid proteinen en carbs moet eten en voor de rest kan je doen wat je wilt, kijken in de spiegel (de ene mens wordt nu eenmaal sneller dikker dan een andere) en daar je voeding eventueel aan aanpassen. Belangrijk is ook om maandelijks een bloedonderzoek te laten doen om te kijken of alles in orde is, maar dat is eigenlijk voor iedereen zo als je een krachtsport doet en veel eet.

Laatst bewerkt:
Welkom veteraan. Lekker trainen en kijken wat voor jou op die leeftijd het beste werkt. Ik train al jaren 23 jaar en bij mij werkt een splitschema van vier keer per week het beste. Ik train elke spiergroep maar 1 keer per week ivm rust en herstel en dat doe ik op maandag, dinsdag, woensdag rust en dan weer op donderdag en vrijdag en het weekend rust.

Welkom veteraan. Lekker trainen en kijken wat voor jou op die leeftijd het beste werkt. Ik train al jaren 23 jaar en bij mij werkt een splitschema van vier keer per week het beste. Ik train elke spiergroep maar 1 keer per week ivm rust en herstel en dat doe ik op maandag, dinsdag, woensdag rust en dan weer op donderdag en vrijdag en het weekend rust.

Bedankt soldier, ja zo'n split van vier dagen zal ik in de toekomst ook nog wel eens doen, zeker weten! Succes gewenst!

Terug
Naar boven