MuscleMeat

Vraag over benchen

• Topic Starter Topic Starter
Dan ben ik maar onzeker. Ik ben wel een beginner he;) en ik wil het gewoon goed doen.

Ik kan me trouwens voorstellen dat mensen zich afvragen waarom ik nog bij die gym zit als het daar zo slecht is. Het is de sportschool van Windesheim en omdat ik daar studeer kost het me niet zo veel.
geldkwestie dus

Ontopic:
Als beginner is het lastig om zonder spotter te bankdrukken, omdat je nog niet precies weet hoeveel kracht je hebt en hoeveel reps je nog kan. Ik train al een aardige tijd en kan goed aanvoelen of ik de volgende rep nog ga halen of niet, als beginner is dat moeilijker. Het beste is natuurlijk bankdrukken met een spotter, maar als dat niet kan zou ik overgaan op dumbbell drukken, dan heb je in ieder geval geen kans dat de stang straks vast ligt op je borst.

:thumbs:

idd wil dumbbell-Press goed helpen, omdat je zelf kunt aanvoelen wanneer het te zwaar gaat worden: dan gooi je ze op de grond!

suc6 ermee!
;)

Dan ben ik maar onzeker. Ik ben wel een beginner he;) en ik wil het gewoon goed doen.

Ik kan me trouwens voorstellen dat mensen zich afvragen waarom ik nog bij die gym zit als het daar zo slecht is. Het is de sportschool van Windesheim en omdat ik daar studeer kost het me niet zo veel.
geldkwestie dus

Respoc is nog minder gym dan het gemiddelde revalidatiehok van een ziekenhuis. Allemaal pneumatische apparaten en een systeem waar je een sleutel in moet steken om te kunnen zien hoeveel reps je op welk apparaat moet doen enzo:roflol: Die calo-ers zeuren ook waarom ik daar niet train.

Check eens hoeveel buffe gasten daar rondlopen, dan snap je waarom je beter een echte gym kan zoeken;)

Gewoon licht beginnen, 30 kilo ofzo (incl stang). En is de uitvoering goed dan iedere keer een stapje hoger tot je nauwelijks 10 reps haalt.

Ik doe bijna altijd zonder spotter. Een keer met incline bankdrukken kreeg ik 'm niet meer omhoog, maar kon gewoon de stang optillen en overeind komen en de stang op mn benen laten rusten en zo op de grond leggen. Het was maar 60 kilo, met meer gewicht was het wellicht niet gelukt, maar je begint toch niet gelijk met 80 kilo te drukken dus kan best.

Ik ben net begonnen met BB in een gym waar voornamelijk apparaten staan. Nu is er één benchpress bankje, maar de instructeurs hebben niet zo'n zin om mij daar als beginner op te laten trainen. Ik lees hier dat je het als beginner best kan doen, maar ik heb geen trainingsmaatje en ik wil ook niet steeds een onbekende vragen of hij even wil spotten.

Mijn vraag is dus moet ik in mijn situatie dan wel gaan benchen?

Benchen MOET sowieso, dus je zult wel moeten :)

1 - vraag iemand om je te spotten
2 - weet wat je kunt en stop voordat je je maximum bereikt heb, dan hoef je ook geen spotter te vragen. Of je nu 5 sets van 10 doet of 10 sets van 5 met hetzelfde gewicht (10 RM) maakt niet zo heel veel uit (om maar even 2 extremen te noemen)

ik train eigenlijk altijd alles alleen ...je moet wel weten wat je kan ..langzaam opbouwen ..niet overmoedig worden en in 1 van 40 naar 100 kilo gaan en dan eruit tillen en blijkt dat je niet eens 1 rep kan maken. gewoon goed naar je lichaam luisteren ..als je niet meer kan op tijd terugleggen. het is een heerlijke oefening. had het zelf toen ik eerste x 70 kg deed. er had nooit iemand achter gestaan en nu lukt het ineens na een paar x niet meer. stang op me borst ...nog nix aan de hand..kijk rond...zie geen mensen...stang tot aan me knieen gerold en recht gaan zitten enz enz.

Saaaaaaaaaang

Gewoon doen, als die valt is het toch een relatief licht gewicht!
Anders vraag je iemand die niets te doen heeft of hij achter je wil gaan staan!

Heb nooit stang laten vallen, maar ik ben een beest.

Als beginner zul je moeten beginnen met de techniek goed te krijgen. Het is in het begin vaak lastig om je evenwicht te houden bij het omhoog drukken van de BB (dit geldt overigens ook en misschien nog wel meer met DB). Daarom zou ik aanraden om eerst met alleen de stang te beginnen om gewoon de beweging te oefenen, en pas later als je daar comfortabel mee bent langzaam wat gewicht gaan toevoegen.
Het is wel zo dat je zonder spotter minder diep kunt/durft te gaan maar ik denk dat je als beginner genoeg vorderingen kunt maken voordat je op dat punt komt.

Bewijst maar weer eens dat er veeel te weining gedeadlift wordt..

het bewijst eerder dat die zogenaamde "instructeur" zo dom is als het achtereind van een varken.. tijd voor een andere baan.

tjah tegewoordeg wordt iedereen aangenomen als 'instructeur'

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij zat er toen wat in de weg toen ik dat wilde doen, zo ongeveer in het midden daar ergens...;)

je kan de achterkant van je voeten optillen..net alsof je kuiten traint ..en dan gaan je benen wat omhoog en in tussentijd rol je die stang erover heen. maar het was idd wel even slikken :p

Terug
Naar boven