MuscleMeat

Vraag over mijn schema

Reydan

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
85kg
Hallo iedereen,

Even over mezelf:
Ik train nu een jaar een 3 dagen split schema, waarbij ik alles serieuzer aanpak inclusief voeding. Want hiervoor heb ik 2 jaar maar wat aangekloot en toen ben ik er wat meer in gaan verdiepen en zag ik dat ik totaal niet goed bezig was!
Mijn doel is massa, ik ben nu in een jaar tijd toch 9kg aangekomen.

Mijn prioriteiten liggen op dit moment zeker bij mijn borst.
In de gym waar ik train is bijna alles beschikbaar, en zoals ik eerder aangaf kan ik 3 dagen in de week trainen.

Huidige stats: 1.80m, 82kg, bodyfat nooit gemeten schat zelf tussen de 15 en 17%

Hier mijn Full Body schema:

Deze week alles 3*12 (crunches 3*15), week erna alles 4*8 (crunches 3*15)

Dinsdag
Barbell Squat
Barbell Bench Press
Pull-up
Barbell Military Press (meer overhead press)
Barbell Curl
Crunch

Donderdag
Barbell Deadlift
Bent over Row of Cable seated Row?
Barbell Incline Bench Press
Barbell Upright Row
Dips of Dumbbell Triceps Extension/Skullcrusher?
Lever Seated Leg Curl
Crunch

Zaterdag
Leg Press
Chin-up
Dumbbell Bench Press
Shrugs
Lever Standing Calf Raise of Seated Calf Raise?
Crunch

Als ik dit vergelijk met mijn vorige split schema, mis ik in totaal toch 2 oefeningen voor mijn triceps, een oefening voor mijn biceps, rug, benen en zijkant schouders

Hierbij plaats ik ook nog mijn vorige split schema.

Dinsdag Borst/Triceps
Bench press
Fly’s
Incline Bench press
Dips
Skullcrusher
Triceps extension
Crunch

Donderdag Rug/Biceps
Deadlift
Chin ups
Bent over Row
Lat Pull Down
Cable Seated Row
Barbell of dumbbell curl
Dumbbell curl curl zittend op een schuin bankje
Hammer curl
Crunch

Zaterdag Benen/Schouders
Squat
Leg Press
Lever Seated Leg Curl
Standing Calf Raise
Seated Calf Raise
Military press
Side raises
Military press achter je nek
Shrugs
Crunch

Misschien dat ik beter bij een split schema kan blijven met wat veranderingen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee zou kunnen helpen!

Alvast bedankt.

Mijn prioriteiten liggen op dit moment zeker bij mijn borst.

Wat is dat toch met die obsessie voor de pecs, nooit begrepen. :rolleyes:

Bij een fullbody systeem hoort je prioriteit te liggen bij een allround ontwikkeling van kracht en massa op de belangrijkst compound bewegingen.
Kortom je focus ligt op het programma als geheel en daar dien je de beschikbare tijd en energie op af te stemmen.

Als ik dit vergelijk met mijn vorige split schema, mis ik in totaal toch 2 oefeningen voor mijn triceps, een oefening voor mijn biceps, rug, benen en zijkant schouders

Daar gaat het mis, je moet die vergelijking niet maken.
Een FB programma kan nooit die mate van gedetailleerde nadruk leggen op alle spiergroepen en dat moet je ook niet willen.

De kracht zit hem, nogmaals, in de focus op het lichaam als geheel en de zware, korte maar frequente belasting van alle spiergroepen.
Globaal gezien in ieder geval.

Ik zou deze twee afwisselend doen:

Barbell Squat
Barbell Bench Press
Pull-up
Barbell Military Press
Barbell Curl
Seated Calf Raise
Ab wheel rollouts

Barbell Deadlift
Bent over Row
Barbell Upright Row
Dips
Lever Seated Leg Curl
Lever Standing Calf Raise

Wordt eerst maar een mega-sterk in deze basale bewegingen.
Daarna kan je gaan muggeziften over talloze oefeningen per spiergroep om ieder spierdeeltje apart te benadrukken in één of andere tig-daagse split. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor je reactie!

Ik snap dat ik die vergelijking niet mag maken, maar de split schema voelde zo lekker aan :P.

En omdat ik deze week al wat fullbody heb gedaan vind ik dit qua gevoel toch minder. Mja ik weet dat dat niet veel uitmaakt.

Dus je bedoelt dat ik het als volgt moet doen: A,B,A?

Mijn volgende vraag, zal ik wel een Fullbody proberen of gewoon bij mijn split schema blijven? Als daar wat feedback op zou kunnen krijgen graag, ben sowieso van plan om weer terug te gaan ooit op een split schema, was hier zeker te vreden over.

Ik snap dat ik die vergelijking niet mag maken, maar de split schema voelde zo lekker aan :P.

Snap ik, we hebben allemaal zo onze voorkeuren natuurlijk.
Echter lekker aanvoelen is niet altijd een goed argument om iets te blijven doen als het niet het verwachte resultaat oplevert.

En omdat ik deze week al wat fullbody heb gedaan vind ik dit qua gevoel toch minder. Mja ik weet dat dat niet veel uitmaakt.

Waarschijnlijk vanwege het veel minder aanwezig zijnde pomp-effect?

Dus je bedoelt dat ik het als volgt moet doen: A,B,A?

exact.

Mijn volgende vraag, zal ik wel een Fullbody proberen of gewoon bij mijn split schema blijven?

Je moet kijken naar je huidige, concrete doelstellingen en daar je indelingskeuze op afstemmen.

Als dit is om in een hoog tempo allround kracht&massa te ontwikkelen in de belangrijkste spiergroepen/lichaamsdelen, dan zou ik je zeker de FB optie aanraden.

ben sowieso van plan om weer terug te gaan ooit op een split schema, was hier zeker te vreden over.

Dit zou ik dan doen als je de FB variant lang genoeg hebt gedaan/hebt 'uitgemolken' en weer toe bent aan een vorm die weer meer extra aandacht richt op de individuele spiergroepen.

Inderdaad heb je vrijwel niet echt een pomp gevoel tijdens de fullbody, althans zover. Maar dit schijnt ook een van de nadelen te zijn, dus niet echt om je over druk te maken. :P

Ook voelt het alsof je "minder" doet waardoor ik het gevoel krijgt alsof je minder zal gaan groeien, wat natuurlijk niet zo is. Lastig uit te leggen.

Maar mijn doel is zeker massa, en uiteraard wat kracht. Ik loop in bepaalde dingen niet echt in balans qua kracht, vooral mijn bench press vind ik dramatisch.

Maar het schema wat je eerder poste zal dus een goede vervanging zijn dan mijn split? Wil dit dan zeker gaan proberen, over 4 weekjes lekker op vakantie. Dus kan ik mooi uitproberen.

Een week dus als volgt: A, B, A week erna B, A, B?

Inderdaad heb je vrijwel niet echt een pomp gevoel tijdens de fullbody, althans zover. Maar dit schijnt ook een van de nadelen te zijn, dus niet echt om je over druk te maken. :P

Ik zou daar zeker niet te veel aan ophangen nee.

Ook voelt het alsof je "minder" doet waardoor ik het gevoel krijgt alsof je minder zal gaan groeien, wat natuurlijk niet zo is. Lastig uit te leggen.

Begrijp het heel goed, helemaal vanuit ons ego, passie en gevoel dat meer beter is...

Maar mijn doel is zeker massa, en uiteraard wat kracht. Ik loop in bepaalde dingen niet echt in balans qua kracht, vooral mijn bench press vind ik dramatisch.

Maar het schema wat je eerder poste zal dus een goede vervanging zijn dan mijn split? Wil dit dan zeker gaan proberen, over 4 weekjes lekker op vakantie. Dus kan ik mooi uitproberen.

Maak vooraf een correcte opname van je kracht en massa stats.
Probeer het gewoon 3-6 maanden en vergelijk objectief je resultaten met de uitgangs-situatie, trek je conclusies en borduur daar op voort.

De simpelste en beste manier om de waarde van een trainings-methode te beoordelen. (Er vanuit gaand dat de andere randvoorwaarden zoals voeding e.d. in orde zijn)

Veel beter dan allerlei evaluties op basis van bepaalde 'gevoelens' :p

Een week dus als volgt: A, B, A week erna B, A, B?

mais oui!

Bedankt voor je snelle hulp trouwens!

Barbell Squat
Barbell Bench Press
Pull-up
Barbell Military Press
Barbell Curl
Seated Calf Raise
Ab wheel rollouts

Barbell Deadlift
Bent over Row
Barbell Upright Row
Dips
Lever Seated Leg Curl
Lever Standing Calf Raise

Dat wordt hem dan, alleen nergens een plaatsje voor een Chin Up? Vind die oefening heerlijk, en bij een Pull Up moet ik toch echt assisted gaan, zelf kan ik hem misshien iets van 3 a 4 reps. Terwijl bij een Chin Up ik hem zelf zeker wel 8 reps haal.

Ook wat voor een Set/Rep range zal ik gaan hanteren? (Iets wat zo vaak wordt gevraagd, sorry :P).

Voor de isolatie oefeningen 4 sets van 8 reps? En de compound oefening van 3 sets en 8 - 12 reps? Of alles gelijk houden?

Barbell Squat 3x8-10 -> 4x6-8 -> 5x4-6
Barbell Bench Press 3x8-10 -> 4x6-8 -> 5x4-6
Pull-up 3x8-10 -> 4x6-8 -> 5x4-6
Barbell Military Press 3x8-10 -> 4x6-8 -> 5x4-6
Barbell Curl 3x10-12 -> 3x8-10 -> 4x6-8
Seated Calf Raise 3x16-20 -> 3x 12-16 -> 4x8-12
Ab wheel rollouts (ga ze eerst maar eens proberen, daarna praten we verder)

Barbell Deadlift 3x8-10 -> 4x6-8 -> 5x4-6
Bent over Row 3x8-10 -> 4x6-8 -> 5x4-6
Barbell Incline Bench Press 3x8-10 -> 4x6-8 -> 5x4-6
Barbell Upright Row staggered sets with chin-ups.3x8-10 -> 4x6-8 -> 5x4-6
Dips 3x10-12 -> 3x8-10 -> 4x6-8
Lever Seated Leg Curl 3x10-12 -> 3x8-10 -> 4x6-8
Lever Standing Calf Raise 3x16-20 -> 3x 12-16 -> 4x8-12

Dat wordt hem dan, alleen nergens een plaatsje voor een Chin Up? Vind die oefening heerlijk,

Zie de template.
(Staggered sets is om-en-om. Setje upright rows, minuutje rust, setje chin-ups, minuutje rust, setje upright rows etc.)

Ook wat voor een Set/Rep range zal ik gaan hanteren? (Iets wat zo vaak wordt gevraagd, sorry :P).

Voor de isolatie oefeningen 4 sets van 8 reps? En de compound oefening van 3 sets en 8 - 12 reps? Of alles gelijk houden?

ik heb wat suggesties voor verschillende set/rep protocollen bij de oefeningen gezet. Ieder protocol doe je 4-6 weken en daarna schakel je over op het volgende....

Oké super bedankt! Dit ga ik de komende tijd is aanhouden.

Alleen de Ab Wheel Rollout wordt lastig, aangezien ik dat apparaatje niet heb gezien bij ons op de sportschool...
Volgens mij kan dit ook met een barbell, en een paar schijven erop? Heb het weleens gezien volgens mij, correct me if i'm wrong.

Mooi dan doe ik hem zo. Ga ik dit schema voorlopig volgen, bedankt voor je snelle hulp!

Heb zelf nog vragen over me voeding, maar dat zal ik wel doen in de juiste forum gedeelte?

Heb net getrained en de Ab Rollout gedaan, leuke oefening maar kreeg er wel last in me onderrug van? Ik probeerde me rug/buik netjes strak en recht te houden, maar nog hielp het niet. Ik durfde niet veel reps te doen en ben uiteindelijk maar gestopt met de oefening..

Ik had nog een vraagje, is het mogelijk om op 1 dagje in de week een db shrug erbij te doen? Gewoon staggered zoals de Chin ups, maar dan maar echt 1 keer in de week?

Heb net getrained en de Ab Rollout gedaan, leuke oefening maar kreeg er wel last in me onderrug van? Ik probeerde me rug/buik netjes strak en recht te houden, maar nog hielp het niet. Ik durfde niet veel reps te doen en ben uiteindelijk maar gestopt met de oefening..

Langzaam en rustig opbouwen is het advies. Als je hem correct uitvoert is het één van de beste/zwaarste buikspieroefeningen.

http://www.youtube.com/watch?v=1uS-Hh2iH4U

Ik had nog een vraagje, is het mogelijk om op 1 dagje in de week een db shrug erbij te doen? Gewoon staggered zoals de Chin ups, maar dan maar echt 1 keer in de week?

Ben je zo verliefd op die DB shrugs dan?
Ik bedoel de deadlifts en de upright rows met name pakken de bovenste traps al heel goed aan.

Het is aan jou de keuze, maar waar je voor op moet passen, is dat je niet stiekem een uitgebreide split oefeningen selectie in een fullbody indeling gaat proppen....

Nee daar heb je gelijk in. Is ook niet me bedoeling, vind shrugs inderdaad een lekkere oefening!

Die ab rollout blijf ik zeker proberen maar als ik me onderrug blijf voelen ga ik toch gewoon wat standaard crunches doen.

Terug
Naar boven