Fitness Seller

vraag over mijn schema.

quinnian

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m75
Massa
67kg
Vetpercentage
15%
hoi, ik ben nieuw op dit forum dus laat ik me is voorstellen.

naam: Ian
lengte: 1,75 M
gewicht: 67,5 kg
leeftijd: 16
vetpercentage: 15%

ik fitness nu een jaar en ga mijn profielwerkstuk over fitness houden samen met een vriend van me.
nu heb ik zelf een schema gemaakt waarin ik 5 dagen in de sportschool zit en in het weekend twee dagen rust heb.
mijn split is dus als volgt:

rug, triceps en achterkant schouders.
borst, biceps
benen, buik
rug,triceps, voorkant en zijkant schouders
borst, biceps
rust
rust

nu is mijn vraag wat jullie van mijn schema vinden. ik vind het nog al moeilijk in te schatten hoeveel sets ik op een spiergroep PER WEEK mag doen. dus ik zou graag willen weten of ik niet te veel of te weinig doe, welke oefeningen ik het best weg kan laten of erbij doen en waar ik mischien een superset, dropset kan toevoegen.

bij buik heb ik nog niks neer gezet als jullie nog suggesties hebben zou ook fijn zijn.
ook weet ik niet of alle benamingen van mijn oefeningen goed zijn ik denk het namelijk wel.

alvast bedankt voor een reactie!

Bijlagen

Wat is je trainingsachtergrond?

Alles 2x behalve benen.

|out!

Beginnen met 5 X 5 (even googelen). Dit is zeker niet optimaal

• Topic Starter Topic Starter
Alles 2x behalve benen.

|out!

ik heb alles twee keer behalve benen omdat ik ook nog voetbal.
Beginnen met 5 X 5 (even googelen). Dit is zeker niet optimaal

5X5 is meer gebaseerd op kracht dan spieropbouw dit wil ik dus zeker niet ik heb 5X5 al eerder gedaan.

Wat is je trainingsachtergrond?

wat bedoel je hier precies mee ? wat wil je allemaal weten.

5X5 is meer gebaseerd op kracht dan spieropbouw dit wil ik dus zeker niet ik heb 5X5 al eerder gedaan.

Dan bijv. UB/LB van Dynobet (Google). Dat is een bestaand (heeft zich ook bewezen) programma.

Dit

borst, biceps
benen, buik
borst, biceps
rust
rust

lijkt me niet veel vrucht op te gaan brengen.

Succes !

Wat je kan en gedaan had.
Voetbal en wat squats gaan makkelijk samen trouwens.

wat ik kan me flat bench zit ik 1RM op 85 kilo
me deadlift zit ik 1RM op 110
me squat zit ik 1 RM op 100
(hier tel ik de stang mee want ik gebruik een 20 kg stang)

ik heb verschillende schema's gedaan zoals een bro split elke spiergroep 1x per week ( dit was toen ik net begon ik had geen idee wat ik deed)
ook heb ik 5X5 gedaan
en german volume training

bij dit schema had ik besloten om meer een 3 split te doen zodat ik elke spiergroep in de week 2x doe.
ook benen doe ik 2x in de week als je het over 8 dagen bekijkt doe ik:

borst, biceps
benen, buik
borst, biceps
rust
rust
benen

en dan zo weer door etc.
ik wil graag weten of mijn aanpak wel goed is en hoeveel sets ik doe in de week niet te veel is.

Borst, triceps, schouders

Rug biceps

en benen

= een veel logischere verdeling (Push / Pull / Legs bijv. anders idd gewoon UB/LB))

Borst, triceps, schouders

Rug biceps

en benen

= een veel logischere verdeling (Push / Pull / Legs bijv. anders idd gewoon UB/LB))

hmmm ik heb juist schouders verdeeld over 2 workouts zodat ik niet gigantisch veel sets krijg in 1 workout :)
maar mischien zou ik wel beter
rug triceps achterkant schouder & borst bicep voorkant schouder en benen kunnen doen?
zoals dit bestand.
zou je ook even naar aantal sets en me oefeningen willen kijken zou me erg helpen!

Bijlagen

Je doet veel te veel oefeningen.

Ik ga er verder niets over roepen, kan hier niet achter staan.
Genoeg expertise hier.

Succes !

• Like
Waarderingen: Inb4
less is more... er zijn genoeg tips gegeven.

Wat marr al zegt: borst en triceps samen, en rug en biceps samen. Waarom? Omdat je met compound oefeningen meestal die combinatie pakt:
pull-up en chin-up traint rug en biceps
bench press train borst en triceps.

Zo trainen alle compound oefeningen meerdere spiergroepen:
overhead press traint schouders en triceps.
squats traint buik, benen, rug en meer
enzovoorts

Voeg daar dan ook de regel aan toe dat je je spiergroepen per groep zo'n 48-72 uur rust moet geven, dan zul je zien dat jouw schema dat niet heeft.
Ik stel voor: 1-2 compound oefeningen per groep, plus 0-2 isolatieoefeningen (gemiddeld 1 zou ik zeggen) (Per trainingsdag). Dit geeft in ieder geval
een beetje een indicatie.

Wat marr al zegt: borst en triceps samen, en rug en biceps samen. Waarom? Omdat je met compound oefeningen meestal die combinatie pakt:
pull-up en chin-up traint rug en biceps
bench press train borst en triceps.

Zo trainen alle compound oefeningen meerdere spiergroepen:
overhead press traint schouders en triceps.
squats traint buik, benen, rug en meer
enzovoorts

Voeg daar dan ook de regel aan toe dat je je spiergroepen per groep zo'n 48-72 uur rust moet geven, dan zul je zien dat jouw schema dat niet heeft.
Ik stel voor: 1-2 compound oefeningen per groep, plus 0-2 isolatieoefeningen (gemiddeld 1 zou ik zeggen) (Per trainingsdag). Dit geeft in ieder geval
een beetje een indicatie.

dankjewel hier heb ik wat aan. toch heb ik meestal wel het gevoel dat ik met borst biceps rug triceps me bi's en tri's beter kan trainen, maar ik zla het proberen

Terug
Naar boven