Fitness Seller

Vraag over vet verbranden

Furion

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
90kg
Hoi lezers, Ik heb sinds zojuist aangemeld op dit forum omdat ik me soms dingen af vraag die niet 1,2,3 op internet te vinden zijn of betrouwbaar zijn.

Mijn vraagstuk van het moment: Men zegt dat na 30 min cardio je vet pas aangesproken word, nadat je je suikers etc. hebt verbrand. Dit is iets wat veel mensen zeggen, maar volgens mij is dit de grootste onzin. Je kan 120 min op een fiets zitten trappen op 'klets' tempo en vet verbranden en je niet moe voelen, maar je kan ook 20 min als een 'malloot' interval training doen en helemaal gebroken zijn. Bij wijze van spreken heb je dus bij die zware training geen aanspraak gemaakt op je vet met de training.

Ik denk dat die uitspraak van 'na 30 min pas' niet klopt omdat het gaat om de inspanning die je doet en je vetverbranding een soort boost geeft voor de rest van de dag en je het niet moet zien als vet verbranden op het moment van de inspanning als ik logisch na denk. De rest van de dag verbrand je dus meer vet bij die grote inspanning dan bij die lange en luie inspanning.

Klopt dit of kan iemand er een helderder licht op schijnen :). Graag met uitleg want aan ja of nee antwoorden heb ik niet veel en is niet echt betrouwbaar.

Alvast bedankt!

Dat is een fabeltje wat hele lange tijd aangenomen werd als waarheid. Er is wel zoiets als een "opstart" minimum om echt effectief calorieen te verbrande, maar dat ligt meer ergens tussen de 2-5 minuten als ik het me goed herinner, maar dat gaat over de "effectiefste vorm" van vet verbranden. Na die "opwarm" periode komt je lichaam in een soort stand waar effectief de reserves worden aangesproken voor het vergaren van nieuwe energie. Puur theoretisch gezien wil dat alleen maar zeggen wat het meest "efficient" is, als je bij wijze van spreke 100 keer per dag de trap op zou rennen en hier telkens dus maar 10 seconde mee bezig bent, kom je nooit in die "efficiente stand", maar je verbrand natuurlijk nog steeds wel meer calorieen dan wanneer je de hele dag op je reet zit.

Simpel: elke beweging die je doet is goed.
Doe je er veel: nog beter.

Beter stippel je voor jezelf uit wat je doel is: laat je vet meten. (weegschalen onbetrouwbaar).
Stel plan op: voeding en beweging.

Het is een rekensommetje dat iedereen kan maken.

Je gaat verstelt staan van wat je per dag binnen krijgt, met name de vetten als je het bij gaat houden. Bereken wat je nodig hebt voor onderhoud en ga daar lekker onder zitten.
Het is (deels) geen fabeltje dat het merendeel in de keuken begint.

Succes !

Onzin. Voeding + voldoende beweging = key. Wel is het zo dat je effectiever vet verbrand als je bijv. eerst krachttraining doet en daarna nog 15-30 min cardio.

• Topic Starter Topic Starter
Thanks allen, mijn vermoedens dus bevestigd. Ben niet een fitness freak, maar soms wel benieuwd/wantrouwend naar wat die instructeurs allemaal denken te weten.

Waarom is het effectiever om eerst kracht dan cardio te doen? Andersom is ten nadele van je krachttraining kan ik me voorstellen, maar wat is er zo 'key' aan dan en waarom zou bijvoorbeeld 's ochtends kracht en 's avonds cardio minder effectief zijn? Dat zie ik dan als 1 goede boost of 2 redelijk goede boosts ;)

Zoek eens op vetverbranding en hartslagzones
Daar zal je meer vinden mbt het cardio
Bij inspanning horen een aantal hartslagzones, meestal verdeelt als Zone 1 t/m 5.
Zones worden berekend via je rusthartslag en je max. hartslag
De zones 2 en 3 zijn optimaal om vet te verbranden. bij de door jouw genoemde interval trainingen komt je hartslag snel in zone 4 en soms 5. Het lichaam schijnt dan minder goed in staat te zijn om vet te verbranden.
Dus om optimaal vet te verbranden kan/moet je waarschijnlijk wat langer op een wat lagere hartslag trainen.
Wanneer je wat doet is denk ik afhankelijk hoe je het in kan delen.
Zelf train ik 5p/week s'ochtend kracht en s'avonds op een tacx fietstrainer. Bij zware interval trainingen merk je het wel de volgende ochtend. Dan is een dag rust/herstel wel aan te raden.

• Topic Starter Topic Starter
Zoek eens op vetverbranding en hartslagzones Daar zal je meer vinden mbt het cardio Bij inspanning horen een aantal hartslagzones, meestal verdeelt als Zone 1 t/m 5. Zones worden berekend via je rusthartslag en je max. hartslag De zones 2 en 3 zijn optimaal om vet te verbranden. bij de door jouw genoemde interval trainingen komt je hartslag snel in zone 4 en soms 5. Het lichaam schijnt dan minder goed in staat te zijn om vet te verbranden. Dus om optimaal vet te verbranden kan/moet je waarschijnlijk wat langer op een wat lagere hartslag trainen. Wanneer je wat doet is denk ik afhankelijk hoe je het in kan delen. Zelf train ik 5p/week s'ochtend kracht en s'avonds op een tacx fietstrainer. Bij zware interval trainingen merk je het wel de volgende ochtend. Dan is een dag rust/herstel wel aan te raden.

Inderdaad, dat heb ik ook gelezen over die hartslagzones. Desalniettemin ben ik tot de conclusie gekomen dat interval 10x beter bij mij past omdat ik dan niet zo erg verveelt raak en dat mijn motivatie de belangrijkste factor is in mijn succes ;). Dus minder effectief dan fietsen met hartslagzones, maar uiteindelijk effectiever doordat ik dit leuk vind om te doen. Interval verhoogt ook duidelijk mijn extra zin om voor elke meter te knokken tijdens te voetbalwedstrijd, terwijl teammaten je soms in de steek laten :D

Klopt dus precies wat je zegt en bedankt, maar ik ben toch van mening dat je het wel leuk moet vinden wat je doet.....

Het is ook gewoon precies wat je zelf al zegt. De theorieën spreken over "optimale" verbranding. Maar als qua motivatie een andere vorm van cardio/beweging veel beter bij je past dan maken die "optimale" schema's ook geen ruk uit. Het gaat er uiteindelijk om wat je langer volhoudt / meer voldoening uit krijgt. Ik ken genoeg mensen die zich 3 maanden (of minder) volgens zo'n "optimaal" schema de naad uit werken en 't daarna opgeven omdat ze er (alhoewel het wel werkte) gewoon geen zin meer in hebben om het vol te houden. Dan is het natuurlijk veel effectiever om iets minder optimaal (en dat verschil is echt niet zo significant) te trainen maar dat wel gedurende een veel langere periode vol te houden.

Terug
Naar boven