MuscleMeat

Vraag rippetoe

Eiwitboy

Cool Novice
Waardering
1
He daar,

Ik was van plan een fullbody schema te gaan doen voor 3x in de week, maar toen kreeg ik een tip om rippetoe te gaan doen. Hier heb ik dan ook een vraag over.

Was van plan om dit ABA - BAB te gaan doen (dus 3 keer in de week)

maar dan train ik toch dingen zoals biceps en kuiten helemaal niet goed? Ik snap dat je die gebruikt in compound oefeningen, maar het lijkt me dat je bijv. biceps eigenlijk bijna niet pakt?

Hiervoor ben ik al 3 maanden aan de slag gegaan met een splitschema, maar wil graag eens wat afwisseling. Vandaar mijn keuze op fullbody of rippetoe.

100 push ups/sit ups voor het slapen gaan voor die killer abs/biceps

Goede kans inderdaad dat je armen achter zullen lopen met starting strength.

Probeer het een maandje en als je observeert dat je meer kunt gebruiken kun je eventueel iets toevoegen. Wees hierin wel slim: kies zware compounds en voeg niet te veel oefeningen toe.

Welke variatie van het programma heb je op het oog? Als ze er niet al in zitten zijn dips en chinups oefeningen die ik vind dat je sowieso op het eind van de training moet toevoegen. Dit kan goed met de ene op A de andere op B. Deze zullen al aardig wat doen voor je armen. Daarnaast kun je na een tijdje nog 3x5-8 barbell curls en triceps op de vrijdag toevoegen.

Meer dan dat gaat echt al de verkeerde kant op. En let er op dat het de oefeningen in de basis van het programma niet gaat tegen werken. Het moet niet zo zijn dat je niet kunt deadliften of rowen omdat je moe bent van chinups of curls.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Workout A:

3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlifts
2x8 Dips

Workout B:

3x5 Squat
3x5 Standing military press
3x5 Bent Rows
2x8 Chin-ups

Van bodybuilding.com maar dit is dus blijkbaar voor starting strength? Ik twijfel best wel omdat ik die 3 maanden er al op heb zitten, maar het kan denk ik geen kwaad om de strength stats wat omhoog te pushen.

Voor de rest zou ik die barbell curls er wel in willen stoppen, maar dat lijkt me idd 'riskant' aangezien het teveel gaat worden. Maar met die dips pak je triceps dus ik dacht dat ik ipv chin-ups misschien een bicep/compound oefening zou gaan doen. Rug train je namelijk al met rows.

---------- Post added wo 15 jun 2011 at 16:59 ----------

100 push ups/sit ups voor het slapen gaan voor die killer abs/biceps

Reageer niet in mijn topic als je niks te melden hebt ;)

Laatst bewerkt:
Werk je dips en chins naar een setje van 15 en doe ze daarna net als de rest ook 3x5 met gewicht erbij.

Ik zou chinups als enige pullup variatie nooit vervangen met curls ook al doe je rows en deadlifts.

Ik zou dan eerder chinups veranderen in pullups en dan curls en skullcrushers ofzo erbij doen op de vrijdag.

Laatst bewerkt:
Werk je dips en chins naar een setje van 15 en doe ze daarna net als de rest ook 3x5 met gewicht erbij.

Ik zou chinups als enige pullup variatie nooit vervangen met curls ook al doe je rows en deadlifts.

Ik zou dan eerder chinups veranderen in pullups en dan curls en skullcrushers ofzo erbij doen op de vrijdag.

Goed plan, maar is het nou zo dat rippetoe alleen goed is voor starting strength of is het daarboven ook nog flink spieropbouwend?

Als je er genoeg bij eet om die kracht te verwerven krijg je er ook veel massa bij. Rippetoe zelf coacht het programma met een enorm kcal overschot, dus echt als een flinke eerste bulk. Dit om te zorgen dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk kracht ontwikkelt. Voorbeelden hiervan zijn van niks naar 130+kg squat in 6 maanden met heel wat kilos spier en vet erbij. Dat extra vet is grotendeels afhankelijk van hoe zwaar je bulkt. Je moet niet bij hem zijn voor degelijk voeding advies, dat komt van zijn kant gewoon neer op niet zo moeilijk doen en gewoon liters melk drinken.

Als je solide eet, op de rust dagen een beetje cardio doet (niet te intensief), op je kracht progressie let om te zien of je meer moet eten, en daarbij ook je chins en dips doet denk ik dat je aardig tevreden zult zijn. Waarschijnlijk krijg je dan betere resultaten dan ik zelf. Ik heb gewoon heel veel melk gedronken geen cardio gedaan en dips doe ik pas sinds na dit programma en ben wel veel sterker en groter geworden, maar niet bepaald fotogeniek. Daarna een korte cut gedaan van laten we zeggen 15 naar 12 %, en wat daarbij naar voren kwam was ik wel blij mee en werkte wel motiverend.

Wat zijn je verwachtingen?

Laatst bewerkt:
Goed plan, maar is het nou zo dat rippetoe alleen goed is voor starting strength of is het daarboven ook nog flink spieropbouwend?

Je zult zat (spier)massa erop pakken, ligt puur aan je voeding.
Wat bij elke trainings programma zo is.

Sowieso zal het ten goede komen voor je eventuele latere split ofzoiets

Als je er genoeg bij eet om die kracht te verwerven krijg je er ook veel massa bij. Rippetoe zelf coacht het programma met een enorm kcal overschot, dus echt als een flinke eerste bulk. Dit om te zorgen dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk kracht ontwikkelt. Voorbeelden hiervan zijn van niks naar 130+kg squat in 6 maanden met heel wat kilos spier en vet erbij. Dat extra vet is grotendeels afhankelijk van hoe zwaar je bulkt. Je moet niet bij hem zijn voor degelijk voeding advies, dat komt van zijn kant gewoon neer op niet zo moeilijk doen en gewoon liters melk drinken.

Als je solide eet, op de rust dagen een beetje cardio doet (niet te intensief), op je kracht progressie let om te zien of je meer moet eten, en daarbij ook je chins en dips doet denk ik dat je aardig tevreden zult zijn. Waarschijnlijk krijg je dan betere resultaten dan ik zelf. Ik heb gewoon heel veel melk gedronken geen cardio gedaan en dips doe ik pas sinds na dit programma en ben wel veel sterker en groter geworden, maar niet bepaald fotogeniek. Daarna een korte cut gedaan van laten we zeggen 15 naar 12 %, en wat daarbij naar voren kwam was ik wel blij mee en werkte wel motiverend.

Wat zijn je verwachtingen?

Oke, bedankt voor je antwoord! Ik dacht zelf aan een bench press van 65kg aan het einde van de vakantie (heb ik nog 3 maanden voor ongeveer) en squat 80/85kg. Deadlift heb ik niet echt een idee bij. Beginstats staan in mijn trainingslog.

Ik sta momenteel redelijk in vet, maar wou even een grote finale aan mijn bulk geven en daarna gewoon cutten. Aan massawinst zou ik nog geen uitspraak willen doen, ik weet niet wat normaal is voor een beginner.

Ik heb even in je andere topic gekeken en zie dat je nu 60kg squat en 42.5 kg benched.

3 maanden is 12 weken, geeft 36 trainingen. Reken er op dat je een paar keer zult moeten resetten, dus het wordt niet constant elke training gewicht erbij. Hoe beter je van die resets leert om genoeg te eten, slapen, en je techniek goed houd hoe gunstiger je krachtontwikkelingen zullen zijn.

Nu moet je niet met je huidige gewichten beginnen, ga terug naar bijvoorbeeld 50kg op de squat zodat je een aanloop hebt. 80kg squatten over 3 maanden is zelfs misschien nog wat terughoudend, maar ik weet je lengte niet. 90 of zelfs 100 zou ook een prima doel kunnen zijn als je er echt voor gaat. Met goede uitvoering zal je deadlift wat hoger liggen, denk in dat geval aan 110-120. 80 squatten en 100 deadliften past ook mooi.

Bench zal wat langszamer vooruitgaan en vaker gereset moeten worden. Voor sommigen gaat deze erg moeilijk vooruit voor anderen juist heel makkelijk, waarom weet ik nog niet. Bij mij ging het niet zo best en ik kwam op 65 uit dus moet te doen zijn.

Techniek, consistentie, voeding, en slapen zullen doorslaggevend zijn en daar zul je lessen in leren waar je voor altijd met alle programma's nog wat aan hebt. Stel gewoon lekker alle vragen die je hebt. Hoe sneller je er antwoord op weet hoe beter je vooruitgang kunt boeken.

Laatst bewerkt:
Goede kans inderdaad dat je armen achter zullen lopen met starting strength.

Probeer het een maandje en als je observeert dat je meer kunt gebruiken kun je eventueel iets toevoegen. Wees hierin wel slim: kies zware compounds en voeg niet te veel oefeningen toe.

Welke variatie van het programma heb je op het oog? Als ze er niet al in zitten zijn dips en chinups oefeningen die ik vind dat je sowieso op het eind van de training moet toevoegen. Dit kan goed met de ene op A de andere op B. Deze zullen al aardig wat doen voor je armen. Daarnaast kun je na een tijdje nog 3x5-8 barbell curls en triceps op de vrijdag toevoegen.

Meer dan dat gaat echt al de verkeerde kant op. En let er op dat het de oefeningen in de basis van het programma niet gaat tegen werken. Het moet niet zo zijn dat je niet kunt deadliften of rowen omdat je moe bent van chinups of curls.

Ik snap je niet zo heel erg goed. Ben het met je eens dat je compounds als eerste moet doen, maar hoezo ga je de verkeerde kant op als je extra oefeningen daarna nog invoegt?

Ik doe zo'n gemiddeld 15 setjes van 8-10 reps voor elke spiergroep. Train 5 keer in de week.
In die 15 setjes zitten zo'n 4-5 verschillende oefeningen.
Zie hier voor een overzicht van mijn schema, waar ik nog mee bezig ben. Volgens jou zou dit dan een verkeerd schema zijn?

Twijfel heus niet aan je kennis, maar zo te horen doe ik het zelf verkeerd of begrijp ik je gewoon verkeerd?

Ik zeg niet dat je geen training mag/kunt/moet doen met veel oefeningen in een schema, maar dat je aan dit specifieke programma -starting strength- niet veel moet toevoegen. Dit geld zo'n beetje voor alle 3x per week fullbody schema's.

Die energie heb je, zeker als beginner, namelijk nodig om zo veel mogelijk progressie te maken in de belangrijke compound oefeningen.

In een split zoals jouw schema is er natuurlijk meer ruimte voor meer oefeningen.

Dips en chins pakken je armen hard genoeg aan, kuiten zijn voornamelijk genetisch bepaald hoe groot ze zijn want groeien doen ze toch amper. Snap niet dat je zoveel haast hebt. Zorg eerst voor een beetje basis om mee te trainen en te vormen. Mensen die zelf Rippetoe nooit gedaan hebben kunnen beter niks zeggen en het zelf eens proberen voor ze iets zeggen imo.
En voeding/rust is spieropbouwend, trainen niet. Leer eerst maar is over de 3k calorieen weg te vreten en compounds te maxen. Dan pas ga je wat fancy oefeningen toevoegen :)

even tussen door.
warom alles 3 x 5, maar is deadlift 1 x 5???

Deadlift is erg taxerend, zeker met volume en zeker met al het gesquat.

Het dient ook om te trainen zo veel mogelijk kracht te kunnen zetten, en daar is een top setje gewoon beter geschikt voor.

En zo zijn er nog wel wat redenen te bedenken.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven