XXL Nutrition

Vraagje voor wetten/belasting kenners onder ons

muasil

Novice
Waardering
0
Ik reed vandaag rond in een auto met duits kenteken. die van een vriend van mij is. Die hier studeert op een hogeschool tevens afkomstig uit duitsland..

We waren samen wat aan het touren en bij routine controle van de politie staande gehouden voor standaard controle. alles klopte natuurlijk.

De agent heeft mij hierbij verteld omdat ik op het moment van de controle de bestuurder was.dat ze een melding gaan maken bij de belasting dienst en dat ik een bpm naheffing zou kunnen krijgen..

Ik vind het zelf maar vaag verhaal. wat kan ik hiervan verwachten ?

Ik reed vandaag rond in een auto met duits kenteken. die van een vriend van mij is. Die hier studeert op een hogeschool tevens afkomstig uit duitsland..

We waren samen wat aan het touren en bij routine controle van de politie staande gehouden voor standaard controle. alles klopte natuurlijk.

De agent heeft mij hierbij verteld omdat ik op het moment van de controle de bestuurder was.dat ze een melding gaan maken bij de belasting dienst en dat ik een bpm naheffing zou kunnen krijgen..

Ik vind het zelf maar vaag verhaal. wat kan ik hiervan verwachten ?

Op wie z'n naam staat de auto?
Zoals ik je begrijp niet op jouw naam dus kunnen je ze geen naheffing sturen. Wat een bromsnor!

Die agent moest nog veel leren?

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel grappiger.

• Topic Starter Topic Starter
Ja auto staat idd niet op mijn naam naam agent had trouwens 3 streepjes. was zelfs een agent bij met een ''kroontje'' op z'n schouder.

De agent met 3 streepjes gaf tevens aan dat iemand met een Nederlands rijbewijs niet in een auto mag rijden met een buitenlands kenteken.. 8-)

Laatst bewerkt:
Denk dat die bromsnor het wetboek nog eens moet doornemen wat een onzin.

''Beste mensen,

Om onderstaand verhaal te verduidelijken wil ik eerst zeggen dat de Douane een onderdeel is van de Belastingdienst. Douane ambtenaren zijn buitengewoon opsporingsambtenaren bevoegd voor alle strafbare feiten. De bevoegdheden van de Douane gaan veel verder dan die van de Politie of Koninklijke Marechaussee.

Het is iemand die woonachtig is en Nederland niet toegestaan om gebruik te maken van de openbare weg in een niet in Nederland geregistreerd voertuig (dus met buitenlands kenteken). Artikel 1 lid 5 Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (Wet BPM).
Voordat er in Nederland gebruik word gemaakt dien je de BPM bij de Douane te voldoen en de auto bij de RDW op Nederlands kenteken te laten zetten.
Artikel 1 lid 2 Wet BPM.

De Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijtuigen 1992 zegt het volgende;
Volgens deze wet mag je met een personen auto, bestelauto met een datum eerste toelating vanaf 1 juli 2005, of motor in Nederland pas gebruik maken van de openbare weg, nadat je belasting (BPM) hebt betaald.
Ook als één van de eerder genoemde voertuigen een buitenlands kenteken heeft en je zelf in Nederland woont of gevestigd bent, moet je BPM betalen.
Het maakt daarbij niet uit wie het voertuig heeft gekocht of gehuurd: uzelf, of familie, vrienden collega’s of andere relaties. Kortom het maakt dus niet uit van wie het voertuig is dat je op het moment van controle bestuurd. Het gaat er om wie op dat moment het voertuig feitelijk tot zijn beschikking heeft en dat is op dat moment de bestuurder of indien de eigenaar (kentekenhouder) er naast zit is deze belastingplichtig.

Het niet voldoen aan het gestelde in artikel 1 van de Wet BPM is strafbaar gesteld in artikel 69 lid 1 van de Algemene wet Rijksbelastingen en wordt gezien als een misdrijf (dus geen overtreding) waarop een maximum gevangenisstraf staat van 4 jaar wegens het opzettelijk niet doen van een bij belastingwet voorziene aangifte.

Vrijstelling van BPM is mogelijk indien;
Je het voertuig tijdens een verhuizing van uit het buitenland naar Nederland hebt meegenomen (mits het voertuig minimaal een half jaar voor de verhuizing in bezit was en in gebruik) of,
Je bent in loondienst van een buitenlandse werkgever of,
Je staat aan het hoofd van een buitenlandse onderneming.
Alleen een schriftelijke vrijstelling is geldig (zogenaamde vrijstellingsvergunning). Vraag deze vrijstelling aan bij de Douaneregio waaronder jouw (toekomstige) woonplaats valt voordat je gebruik gaat maken van de openbare weg.
Deze vrijstellingsvergunning dien je altijd bij je te hebben en getoond te worden aan de controlerende douane ambtenaar of politie agent.

Zowel de Douane als de Politie hebben voor de Wet BPM controle en opsporingsbevoegdheden (dus niet alleen de Douane) al zal de politie ivm de ingewikkelde materie betreffende belastingwetgeving hun bevindingen middels een mutatie of een eventueel proces-verbaal aan de Douane doorgeven.''

''beste mensen,

om onderstaand verhaal te verduidelijken wil ik eerst zeggen dat de douane een onderdeel is van de belastingdienst. Douane ambtenaren zijn buitengewoon opsporingsambtenaren bevoegd voor alle strafbare feiten. De bevoegdheden van de douane gaan veel verder dan die van de politie of koninklijke marechaussee.

Het is iemand die woonachtig is en nederland niet toegestaan om gebruik te maken van de openbare weg in een niet in nederland geregistreerd voertuig (dus met buitenlands kenteken). Artikel 1 lid 5 wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (wet bpm).
Voordat er in nederland gebruik word gemaakt dien je de bpm bij de douane te voldoen en de auto bij de rdw op nederlands kenteken te laten zetten.
Artikel 1 lid 2 wet bpm.

De wet op de belasting van personenauto’s en motorrijtuigen 1992 zegt het volgende;
volgens deze wet mag je met een personen auto, bestelauto met een datum eerste toelating vanaf 1 juli 2005, of motor in nederland pas gebruik maken van de openbare weg, nadat je belasting (bpm) hebt betaald.
Ook als één van de eerder genoemde voertuigen een buitenlands kenteken heeft en je zelf in nederland woont of gevestigd bent, moet je bpm betalen.
Het maakt daarbij niet uit wie het voertuig heeft gekocht of gehuurd: Uzelf, of familie, vrienden collega’s of andere relaties. Kortom het maakt dus niet uit van wie het voertuig is dat je op het moment van controle bestuurd. Het gaat er om wie op dat moment het voertuig feitelijk tot zijn beschikking heeft en dat is op dat moment de bestuurder of indien de eigenaar (kentekenhouder) er naast zit is deze belastingplichtig.

Het niet voldoen aan het gestelde in artikel 1 van de wet bpm is strafbaar gesteld in artikel 69 lid 1 van de algemene wet rijksbelastingen en wordt gezien als een misdrijf (dus geen overtreding) waarop een maximum gevangenisstraf staat van 4 jaar wegens het opzettelijk niet doen van een bij belastingwet voorziene aangifte.

Vrijstelling van bpm is mogelijk indien;
je het voertuig tijdens een verhuizing van uit het buitenland naar nederland hebt meegenomen (mits het voertuig minimaal een half jaar voor de verhuizing in bezit was en in gebruik) of,
je bent in loondienst van een buitenlandse werkgever of,
je staat aan het hoofd van een buitenlandse onderneming.
Alleen een schriftelijke vrijstelling is geldig (zogenaamde vrijstellingsvergunning). Vraag deze vrijstelling aan bij de douaneregio waaronder jouw (toekomstige) woonplaats valt voordat je gebruik gaat maken van de openbare weg.
Deze vrijstellingsvergunning dien je altijd bij je te hebben en getoond te worden aan de controlerende douane ambtenaar of politie agent.

Zowel de douane als de politie hebben voor de wet bpm controle en opsporingsbevoegdheden (dus niet alleen de douane) al zal de politie ivm de ingewikkelde materie betreffende belastingwetgeving hun bevindingen middels een mutatie of een eventueel proces-verbaal aan de douane doorgeven.''

+1

owned.jpg

hij zegt toch dat ze samen aan het touren waren. eigenaar van de auto zat dus ook in de auto, niets aan de hand dus.

Terug
Naar boven