XXL Nutrition

Vragen over de uitvoering

rein1992

Cool Novice
Waardering
10
Lengte
1m73
Massa
78kg
Het leek mij een goed idee om een hoofd topic te maken waarin je vragen hebt over de uitvoering van oefeningen. Er worden veel topics gemaakt over dat onderwerp die in 1-2 posts beantwoordt zijn.

En de uitvoeringsvraag was???

Wil je een wit voetje halen?:P

• Topic Starter Topic Starter
Nee... bedacht me gewoon dat zoiets er nog niet was.

Ik heb mijn vragen bij de uitvoering van dit topic....

Hoe moet je biceps curls doen?

Okee laat ik maar de eerste vraag stellen: wat vinden jullie beter voor hypertrofie: meer gewicht maar minder goede uitvoering of minder gewicht en langzaam uitgevoerd?

Wat versta jij onder minder goede uitvoering? want dat klinkt direct als iets negatiefs.

Minder goede uitvoering is voor mij dat de uitvoering minder effect heeft, maar dat betekend nog niet dat een losse uitvoering altijd minder effect heeft. In tegendeel.

Wat ik voor kies is meer gewicht met een losse uitvoering wat meer effect oplevert (goed cheaten = goede uitvoering). Wat heel iets anders is dan meer gewicht en gooi&smijtwerk.

Laatst bewerkt:
Goede uitvoering altijd boven meer gewicht. Scheelt ook in blessures imo. Wat 3xl zegt: slechtere uitvoering=slechtere resultaten

Blijft de vraag, wat versta JIJ onder een goede uitvoering (voor mij is dat een losse uitvoering)

Een goede uitvoering.. hmm.. Dat je gewoon je vorm zo goed als mogelijk behoudt ondanks dat het zwaar wordt. Dus je kan bijv. jezelf wel een beetje helpen bij de curls door een beetje achterover te gaan als je ze weer omhoog moet trekken maar ga jezelf geen hernia trekken want dat is dus geen goede uitvoering. Binnen bepaalde grenzen kan slingeren, hoppen, en al die dingen die je kunt doen om je gewicht omhoog te krijgen je wel helpen meer gewicht te pakken maar het moet niet te ver gaan.
Maar wat versta je onder losse uitvoering 3xl? enige wat ik zo kan bedenken is met vrije gewichten maar dat zal het wel niet zijn want ook op apparaten heb je goede en slechte uitvoeringen.

Onder goede uitvoering was bedoeld een zo strikt mogelijke uitvoering zonder te cheaten.
Zwaarder met een beetje cheaten groei je toch wel het beste is mijn ervaring.
Ik vraag me af of ik behaalde resultaten kan behouden als ik met minder gewicht met strikte uitvoering alles langzaam doe?

Maar wat versta je onder losse uitvoering 3xl?

Waar het mij omgaat dat ik regelmatig de kreet goede uitvoering langs zie komen terwijl er onder die naam diverse manieren gegooid kunnen worden.

Zoals ik al meerdere malen (niet alleen in dit topic) heb aangegeven is dat onder een goede manier de uitvoering verstaan wordt die het meeste oplevert. Elke uitvoering die minder oplevert is de verkeerde manier.

De goede manier hoeft dus niet perse de strikte manier te zijn (nog zo'n kreet waar van alles onder verstaan kan worden, maar laten we het voor deze discussie maar op "zonder gebruik van spieren die we niet willen trainen" houden).

Los betekend dat je het op de manier doet waarbij je je lichaam niet in een bepaalde positie dwingt, maar die natuurlijk aanvoelt en je daarbij ook nog in staat stelt de spier over de gehele bewegingbaan maximaal te belasten.

Even weer die curl als voorbeeld.

Waarom een licht gewicht nemen wat je op een "strikte" manier door het dode punt heen krijg maar waarvan je weet dat het dan de rest van de ROM te licht is? Waarom dan niet een iets zwaarder gewicht nemen, wat je met een beetje "hulp" wel door dat dode punt krijgt en waarmee je de rest van de ROM ook goed belast?

Waarom je bovenarmen angstvallig langs je bovenlichaam houden als je weet dat de biceps een bi-articulaire spier is die ook vanaf de schouder verkort wordt.

Doe je het bovenstaande omdat ......... zegt dat dat de "strikte" manier is????? Of omdat het productiever is?????

Okee laat ik maar de eerste vraag stellen: wat vinden jullie beter voor hypertrofie: meer gewicht maar minder goede uitvoering of minder gewicht en langzaam uitgevoerd?

Goede uitvoering altijd boven meer gewicht imo.
Met cheaten belast je andere spiergroepen en als je de volgende dag een spiergroep traint die je met cheaten al hebt gedaan ben je aan het overbelasten.

Goede uitvoering altijd boven meer gewicht imo.
Met cheaten belast je andere spiergroepen en als je de volgende dag een spiergroep traint die je met cheaten al hebt gedaan ben je aan het overbelasten.

Dan moet je ook wel erg belachelijk cheaten hoor. Het is niet zo dat als een spiergroep een beetje mee helpt bij een oefening deze de dag erna niet meer getraind kan worden.

Overbelasting door cheaten ? ? ? ? Dan ben je niet aan het cheaten maar aan het gooien en smijten.

Overbelasting loert my friend:P

Niet bij een beetje cheaten hoor. Of inderdaad bij het betere gooi-en-smijtwerk. Als elke spier die meehelpt bij een oefening de dag erna niet meer getraind kunnen worden dan krijgen je onderarmen het zwaar (maar even een voorbeeld).

Het is goed dat je let op overbelasting, maar je kan ook overdrijven.

Terug
Naar boven