Fitness Seller

Vrouw toch vervolgd voor doodrijden tasjesdief

Zelda: voor zover ik weet word ze niet vervolgd voor moord? Het zou best onopzettelijke doodslag kunnen zijn en die straffen zijn een pak lager.

Als je natuurlijk een boom ziet in je achteruitkijkspiegel en je weet dat er een mens (dief of geen dief speelt geen rol) achter je wagen staat, en je gaat dan opzettelijk volle gas achteruit met als doel iemand te verpletteren, sorry maar dan ben je iets crimineler dan een tasjesdief.

Als die man een geladen wapen in de hand had, dan was de situatie ook heel anders geweest...

tja wat had ze moeten doen. Uit de auto stappen en zelf achteraan rennen? Melden bij de politie? In deze gevallen zijn die jongens allang verdwenen en is ze haar spullen waarschijnlijk voorgoed kwijt. Veel opties had ze niet..

Zelda: voor zover ik weet word ze niet vervolgd voor moord? Het zou best onopzettelijke doodslag kunnen zijn en die straffen zijn een pak lager.

Als je natuurlijk een boom ziet in je achteruitkijkspiegel en je weet dat er een mens (dief of geen dief speelt geen rol) achter je wagen staat, en je gaat dan opzettelijk volle gas achteruit met als doel iemand te verpletteren, sorry maar dan ben je iets crimineler dan een tasjesdief.

Als die man een geladen wapen in de hand had, dan was de situatie ook heel anders geweest...

Wat een combinaties weer :D .

Onopzettelijk doodslag bestaat niet.

Art. 287. Wetboek van Strafrecht

Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Ik denk dat ze het gaan gooien op voorwaardelijk opzet, kans van slagen is er ;) .

Eh...onopzettelijke doodslag bestaat WEL ;)

Kan bijv. bij een gevecht waarbij je iemand slaat, je wilde hem/haar niet doden maar hij/zij komt ongelukkig neer, dan kan je veroordeeld worden voor onopzettelijke doodslag.

Voorbeeld van opzettelijke doodslag: iemand verwonden met als doel te doden, maar niet op voorhand gepland (bij moord gaat het dus over op voorhand plannen).

Ik denk dat dat een Belgisch artikel is want in Nederland heb ik er nog niet van gehoord.

Het is of het één of het ander:

- art. 307 Sr.

dood door schuld (bewuste of onbewuste schuld)

- art. 287 Sr.

doodslag (opzet is een vereiste)

Nog verder onder te verdelen in:

- oogmerk "zuiverste vorm van opzet"
- noodzakelijkheids- of zekerheidsbewustzijn
- voorwaardelijk opzet

* voorbedachte rade is geen opzet-variant!!!

Het is of het één of het ander:

- art. 307 Sr.

dood door schuld (bewuste of onbewuste schuld)

- art. 287 Sr.

doodslag (opzet is een vereiste)

Nog verder onder te verdelen in:

- oogmerk "zuiverste vorm van opzet"
- noodzakelijkheids- of zekerheidsbewustzijn
- voorwaardelijk opzet

* voorbedachte rade is geen opzet-variant!!!
Ok, in België is het dus iets anders ingedeeld. Maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer maar met andere woorden gezegd.

Heeft de vrouw met opzet de man dodelijk verwond of niet? Dat is de vraag.

Terug
Naar boven