MuscleMeat

Peiling Vuurwerk op nieuwjaar

Peiling Peiling -Geen vuurwerk met het nieuwjaarsfeest-

• Totaal stemmers
    62
  • Peiling gesloten .
Zo kan je ook redeneren dat omdat mensen vaak net een dikkere pijl of een grotere explosie willen dan de buurman het legale vuurwerk het illegale vuurwerk aanjaagt.

Zie ook: "softdrugs": Gatewaydrug of Alternatief voor erger.
Ah, ja, die onzin heb ik wel eens vaker gehoord :roflol:

Met een algeheel verbod is handhaving gemakkelijker en siervuurwerk eist ook veel slachtoffers. Volgens mij werd er vorig jaar gesproken over een verbod op o.a. vuurpijlen.

Wat is de meeste? 60% is ook een meerderheid.
Als je echt zo bang bent om een vuurpijl te koppen zou ik bij voorbaat al lekker thuis blijven.
En de mensen die oud en nieuw willen vieren met vuurwerk gun hun hun afsteekmomentje.
Leef en laten leven.

• Haha
Waarderingen: BB_
Er is zowel voor als tegen een hoop te verzinnen. Handhaving van een verbod is onmogelijk, die capaciteit is er niet. Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet perse regels moet weglaten omdat het niet te handhaven valt, maar toch. Ik denk dat de focus moet liggen op nu al strafbare feiten, wat een vertekend beeld geeft van de overlast die men ervaart. Het vroegtijdige schieten, het illegale vuurwerk (want laten we eerlijk zijn, knalvuurwerk bijvoorbeeld wat in Nederland te koop is stelt geen fl**ker voor). Zorg ervoor dat mensen verantwoord om gaan met het spul, draag een bril, ga er niet mee kloten. Je kunt immers een hamer kopen in de bouwmarkt om een spijker in een stuk hout te slaan, maar er ook iemand mee doden. Daarnaast zien mensen vaak alleen maar de nadelen. Maar het heeft ook voordelen, mensen hebben er plezier van, wat niet iedereen begrijpt. Ik hoor het zo vaak "wat zonde van je geld, binnen een paar tellen is het weer voorbij." Ja, dat kan, wil nog niet zeggen dat ik er niet van geniet. Er is ook, in mijn ogen, geen alternatief voor consumentenvuurwerk.
Ik heb vroeger ook met veel plezier vuurwerk afgestoken en ben daarom niet perse tegen, maar je weet zelf ook dat tegen een puber zetten dat ie een bril op moet zeggen net zoveel effect heeft als in Jeruzalem tegen de klaagmuur staan te oreren.

Ik heb vroeger ook met veel plezier vuurwerk afgestoken en ben daarom niet perse tegen, maar je weet zelf ook dat tegen een puber zetten dat ie een bril op moet zeggen net zoveel effect heeft als in Jeruzalem tegen de klaagmuur staan te oreren.
Dat ben ik zeker met je eens. We zouden eigenlijk ook allemaal een fietshelm moeten dragen, maarja, probeer dat maar eens te verkopen. Nou moet ik zeggen dat ik me wel afvraag hoeveel van de volwassen vuurwerkslachtoffers met oogletsel wél een bril droeg.

Als je echt zo bang bent om een vuurpijl te koppen zou ik bij voorbaat al lekker thuis blijven.
En de mensen die oud en nieuw willen vieren met vuurwerk gun hun hun afsteekmomentje.
Leef en laten leven.
Wie is er bang?

Het gaat niet over angst en ik gun het iedereen van harte, ik heb ook menig lawinepijl en BSC afgestoken met veel plezier. Je reactie slaat als een tang op een varken en heeft niets met mijn post te maken. Jij geeft aan dat illegaal vuurwerk het meeste slachtoffers veroorzaakt. Ik geef enkel aan dat siervuurwerk (pijlen) ook voor veel slachtoffers zorgen. Ik snap niet waar je het over hebt en waar je angst leest.

Leef en laat leven is de discussie niet. De vraag was of we de zorg verder willen overbelasten.

Als dat al zo is, wat ik niet kan ontkrachten noch bevestigen, want ik ken geen cijfers, dan blijft het imho nog krom om iets te verbieden als sommige mensen niet met het product om kunnen gaan.
Zie ook: autorijden zonder rijbewijs (veelal ook met rijbewijs, maar andere discussie), waarom mag dat niet gewoon?

Zie ook: autorijden zonder rijbewijs (veelal ook met rijbewijs, maar andere discussie), waarom mag dat niet gewoon?
Basis rijvaardigheid is te toetsen en te trainen, zeer onverstandig om hier geen norm voor in te stellen. Of je capabel genoeg bent om een vuurwerkstandaard te gebruiken als je een vuurpijl aansteekt, tja, dat valt niet te toetsen.

Leef en laten leven.
Prima, maar dan spreken we wel het volgende af:
1. Alle vuurwerkslachtoffers laten we creperen, dat heeft geen prioriteit;
2. Voor alle vuurwerkslachtoffers wordt de afsteker vervolgd voor mishandeling en/of dood door schuld.

Basis rijvaardigheid is te toetsen en te trainen, zeer onverstandig om hier geen norm voor in te stellen. Of je capabel genoeg bent om een vuurwerkstandaard te gebruiken als je een vuurpijl aansteekt, tja, dat valt niet te toetsen.
Je mist het punt.

• Like
Waarderingen: BB_
Niet toestaan is dan de enige optie.

Even naar buiten om vuurwerk te kijken om middernacht terwijl je op de negende verdieping woont en je bijna van je balkon geschoten wordt door de mensen beneden. Ik zou het missen.

Als dat al zo is, wat ik niet kan ontkrachten noch bevestigen, want ik ken geen cijfers, dan blijft het imho nog krom om iets te verbieden als sommige mensen niet met het product om kunnen gaan.
Maar dat is helemaal niet het probleem. Een ongeluk hoeft helemaal niets te maken te hebben met slecht gebruik, een windvlaag is al meer dan genoeg om een pot te doen kantelen of om een vuurpijl per ongeluk een huis in te knallen.
Wat nog belangrijker is, is dat vuurwerk vooral een hobby is voor mannen tussen de 15 en 25. Die groep staat al niet bekend om zijn geweldige inschattingsvermogen. Daar voeg je dan ook nog eens alcohol en groepsdruk aan toe.

Mogen van mij alle lontjes vervangen met schietlonten.

Wat vinden jullie van een tijdelijk vuurwerkverbod? Ik ben benieuwd!
Ik zou nog een optie aan de poll toe willen voegen:
Gecontroleerd op aangewezen plekken vuurwerk laten afsteken door professionals.
Op die manier is er toch vuurwerk en kan het door iedereen worden gezien, maar blijft de schade (zeer) beperkt in allerlei opzichten. Naast fysieke/gezondheids schade is er elk jaar ook veel economische schade.

Ik zou nog een optie aan de poll toe willen voegen:
Gecontroleerd op aangewezen plekken vuurwerk laten afsteken door professionals.
Op die manier is er toch vuurwerk en kan het door iedereen worden gezien, maar blijft de schade (zeer) beperkt in allerlei opzichten. Naast fysieke/gezondheids schade is er elk jaar ook veel economische schade.
Het probleem is dan dat de randfiguren waar je last van gaat hebben helemaal niet naar zo'n show gaan, waar pappie en mammie waarschijnlijk ook bij zijn.

Terug
Naar boven