- Waardering
- 7.138
Deels met je eens, maar je geeft dus al aan dat de oorzaak niet bij het vuurwerk ligt (in je tweede punt). In je eerste punt praat je over een windvlaag. Wij steken hier af met degelijke standaarden voor pijlen en plateaus voor potten, met windkracht 10 zal dat niet goed gaan, maar met een stevige windvlaag is er niks aan de hand. Als je je pijl in een leeg flesje bier met een beetje zand zet, ja, dat is vragen om problemen.Maar dat is helemaal niet het probleem. Een ongeluk hoeft helemaal niets te maken te hebben met slecht gebruik, een windvlaag is al meer dan genoeg om een pot te doen kantelen of om een vuurpijl per ongeluk een huis in te knallen.
Wat nog belangrijker is, is dat vuurwerk vooral een hobby is voor mannen tussen de 15 en 25. Die groep staat al niet bekend om zijn geweldige inschattingsvermogen. Daar voeg je dan ook nog eens alcohol en groepsdruk aan toe.
Een vuurwerkshow is geen alternatief voor consumentenvuurwerk. Het professionele vuurwerk is al zo lang als ik leef superieur aan consumentenvuurwerk, helemaal omdat we geen ongelimiteerde budgetten hebben en minder mogen aanschaffen. Maar toch moet ik er niet aan denken om rond middernacht naar een show te gaan. Wat @Sterling ook al oppervlakkig aangeeft met de term 'randfiguren.' Ook al zouden mijn ouders ook nooit naar zo een show gaan.Ik zou nog een optie aan de poll toe willen voegen:
Gecontroleerd op aangewezen plekken vuurwerk laten afsteken door professionals.
Op die manier is er toch vuurwerk en kan het door iedereen worden gezien, maar blijft de schade (zeer) beperkt in allerlei opzichten. Naast fysieke/gezondheids schade is er elk jaar ook veel economische schade.
Economische schade, wat bedoel je daar precies mee? Kijk eens naar hoe belachelijk veel geld er wordt verdient door ondernemers die aan verkopen doen.

. Overigens heb ik daar niet veel aan toe te voegen, ik woon in Drenthe, hier wordt niet zo veel (lees: niks) vernield
.
.