XXL Nutrition

Peiling Vuurwerk op nieuwjaar

Peiling Peiling -Geen vuurwerk met het nieuwjaarsfeest-

• Totaal stemmers
    62
  • Peiling gesloten .
Maar dat is helemaal niet het probleem. Een ongeluk hoeft helemaal niets te maken te hebben met slecht gebruik, een windvlaag is al meer dan genoeg om een pot te doen kantelen of om een vuurpijl per ongeluk een huis in te knallen.
Wat nog belangrijker is, is dat vuurwerk vooral een hobby is voor mannen tussen de 15 en 25. Die groep staat al niet bekend om zijn geweldige inschattingsvermogen. Daar voeg je dan ook nog eens alcohol en groepsdruk aan toe.
Deels met je eens, maar je geeft dus al aan dat de oorzaak niet bij het vuurwerk ligt (in je tweede punt). In je eerste punt praat je over een windvlaag. Wij steken hier af met degelijke standaarden voor pijlen en plateaus voor potten, met windkracht 10 zal dat niet goed gaan, maar met een stevige windvlaag is er niks aan de hand. Als je je pijl in een leeg flesje bier met een beetje zand zet, ja, dat is vragen om problemen.

Ik zou nog een optie aan de poll toe willen voegen:
Gecontroleerd op aangewezen plekken vuurwerk laten afsteken door professionals.
Op die manier is er toch vuurwerk en kan het door iedereen worden gezien, maar blijft de schade (zeer) beperkt in allerlei opzichten. Naast fysieke/gezondheids schade is er elk jaar ook veel economische schade.
Een vuurwerkshow is geen alternatief voor consumentenvuurwerk. Het professionele vuurwerk is al zo lang als ik leef superieur aan consumentenvuurwerk, helemaal omdat we geen ongelimiteerde budgetten hebben en minder mogen aanschaffen. Maar toch moet ik er niet aan denken om rond middernacht naar een show te gaan. Wat @Sterling ook al oppervlakkig aangeeft met de term 'randfiguren.' Ook al zouden mijn ouders ook nooit naar zo een show gaan.
Economische schade, wat bedoel je daar precies mee? Kijk eens naar hoe belachelijk veel geld er wordt verdient door ondernemers die aan verkopen doen.

Gaan we nieuwjaar überhaupt kunnen vieren?!

Een vuurwerkshow is geen alternatief voor consumentenvuurwerk. Het professionele vuurwerk is al zo lang als ik leef superieur aan consumentenvuurwerk, helemaal omdat we geen ongelimiteerde budgetten hebben en minder mogen aanschaffen. Maar toch moet ik er niet aan denken om rond middernacht naar een show te gaan. Wat @Sterling ook al oppervlakkig aangeeft met de term 'randfiguren.' Ook al zouden mijn ouders ook nooit naar zo een show gaan.
ik denk dat dat afhankelijk is van welk aspect:
1. de ervaring van het afsteken van vuurwerk
2. het waarnemen van het vuurwerk als vermaak en traditie

Ben het met je eens, ik zou ook niet naar zo'n show gaan. Randfiguren kunnen ook de tv aanzetten en een G'tje pakken.

Economische schade, wat bedoel je daar precies mee? Kijk eens naar hoe belachelijk veel geld er wordt verdient door ondernemers die aan verkopen doen.
Economische maatschappelijke schade: de prullenbakken die worden opgeblazen, de ziektenkosten die worden gemaakt, dat soort dingen ;)

EDIT: overigens vind ik dat elke vuurwerk vandaal chemisch gecastreerd zou moeten worden.

ik denk dat dat afhankelijk is van welk aspect:
1. de ervaring van het afsteken van vuurwerk
2. het waarnemen van het vuurwerk als vermaak en traditie

Ben het met je eens, ik zou ook niet naar zo'n show gaan. Randfiguren kunnen ook de tv aanzetten en een G'tje pakken.

Economische maatschappelijke schade: de prullenbakken die worden opgeblazen, de ziektenkosten die worden gemaakt, dat soort dingen ;)
Ja, zeker. Hier wordt oud en nieuw gevierd met de vrienden en de fam. Vuurwerk lijkt op het eerste gezicht bijzaak maar dat is het absoluut niet. Ik ben ermee opgegroeid in de zin van verantwoord afsteken en niet gek doen. Er zijn hier vaak wel demos van vuurwerkverkopers, professionele shows in de week voor de verkoop, maar die worden niet bezocht door mensen die genieten van het zelf afsteken.

Maatschappelijke schade is niet te compenseren, maar denk dat de vernielingen wel gecompenseerd worden met de opbrengsten aan btw :p. Overigens heb ik daar niet veel aan toe te voegen, ik woon in Drenthe, hier wordt niet zo veel (lees: niks) vernield :roflol:.

Deels met je eens, maar je geeft dus al aan dat de oorzaak niet bij het vuurwerk ligt (in je tweede punt). In je eerste punt praat je over een windvlaag. Wij steken hier af met degelijke standaarden voor pijlen en plateaus voor potten, met windkracht 10 zal dat niet goed gaan, maar met een stevige windvlaag is er niks aan de hand. Als je je pijl in een leeg flesje bier met een beetje zand zet, ja, dat is vragen om problemen.
Je gaat zo wel heel makkelijk voorbij aan het tweede punt. Volgens mij val jij zelf in die groep die ik beschrijf ;)

Je gaat zo wel heel makkelijk voorbij aan het tweede punt. Volgens mij val jij zelf in die groep die ik beschrijf ;)
Inschattingsvermogen is lastig te meten, denk dat ik wat dat betreft wel goed zit. Leeftijd, ja, klopt. Geslacht, ja, correct. Groepsdruk? Denk het niet. Alcohol? Steek geen vuurwerk af met een half krat achter de kiezen :p.

Laten we vuurwerk verbieden omdat spullen worden gesloopt!

Waarmee worden spullen eigenlijk gesloopt? O ja, illegaal vuurwerk. Hetgeen dus al verboden is. Het enige dat je nu zal krijgen is dat de hoeveelheid illegaal vuurwerk zal stijgen.

Verbieden werkt niet.

Wat er jaarlijks met O&N gebeurd is een schande, met name hoe politie en andere hulpverleners in de val worden gelokt en dan bestookt worden.
Helaas werk ik zelf bij de brandweer en wij maken ons serieus zorgen om komende jaarwisseling als er een vuurwerkverbod komt.
De jeugd heeft het hele jaar geen evenementen gehad, geen stapavonden. Wij zijn bang dat er serieuze rellen gaan komen dit jaar.
Hier in de regio maken we ons in ieder geval op voor 1 van de zwaarste jaarwisselingen in jaren.
Daarnaast zal de verkoop van illegaal vuurwerk gigantisch toenemen. Handhaven gaat nooit lukken met O&N.....

Laten we vuurwerk verbieden omdat spullen worden gesloopt!

Waarmee worden spullen eigenlijk gesloopt? O ja, illegaal vuurwerk. Hetgeen dus al verboden is. Het enige dat je nu zal krijgen is dat de hoeveelheid illegaal vuurwerk zal stijgen.

Verbieden werkt niet.

Precies dit dus. Als ze hun vuurwerk niet meer legaal kunnen halen, halen ze het wel illegaal.

Het probleem is dat het grootste gedeelte van de slachtoffers door siervuurwerk gewond raakt en dat de slachtoffers het vaak niet zelf hebben afgestoken.
Helaas zijn dat vaak ook kijkers....
Mijn vrouw heeft 2 jaar geleden staan kijken en had toen gelukkig een panty aan die niet heel brandbaar was aangezien die ook geraakt werd door een stuk siervuurwerk waardoor er een hele smeltplek in de panty zat maar de huid alleen rood en niet serieus verbrand.
Zelf vorig jaar een hele zwarte spijkerbroek omdat een pot in de straat was omgevallen en ik alles op mijn benen kreeg.
Blijf wel voorstander van vuurwerk en de mensen die zich druk maken om de risico's kunnen beter binnen blijven staan. Het zijn vaak de kijkers die in het ziekenhuis belanden of de mafkezen die stunten met illegaal vuurwerk.

Goed bevestigen is wel wenselijk. Ik tapete lawinepijlen altijd met ducttape aan een lantaarnpaal. (In een telefooncel is ook leuk, maar dan castreert @LM je.) Overige pijlen kun je in principe gewoon uit je hand laten schieten. Het verbaast mij weleens dat ik al mijn vingers nog heb, maar ja, iedere puber doet weleens domme dingen. Het blijft an sich leuk speelgoed, ik gun ieder z'n pleziertje wel, maar het geweld en de agressie tegen dienders en de kosten voor de maatschappij (en overbelasting van de zorg) lopen wel een beetje de spuigaten uit.

Goed bevestigen is wel wenselijk. Ik tapete lawinepijlen altijd met ducttape aan een lantaarnpaal. (In een telefooncel is ook leuk, maar dan castreert @LM je.) Overige pijlen kun je in principe gewoon uit je hand laten schieten. Het verbaast mij weleens dat ik al mijn vingers nog heb, maar ja, iedere puber doet weleens domme dingen. Het blijft an sich leuk speelgoed, ik gun ieder z'n pleziertje wel, maar het geweld en de agressie tegen dienders en de kosten voor de maatschappij (en overbelasting van de zorg) lopen wel een beetje de spuigaten uit.
Moet kunnen :roflol:

Agressie en geweld tegen hulpverleners zou eigenlijk geen discussiepunt moeten zijn om bepaalde producten/feesten/noemhetmaarop af te schaffen, dat moet sowieso hard aangepakt worden, in welke situatie dan ook.

Moet kunnen :roflol:

Agressie en geweld tegen hulpverleners zou eigenlijk geen discussiepunt moeten zijn om bepaalde producten/feesten/noemhetmaarop af te schaffen, dat moet sowieso hard aangepakt worden, in welke situatie dan ook.
Gebrek aan capaciteit.

Ik denk dat het meer ligt aan het bureaucratische gebrabbel omtrent handhavende en hulpverlenende functies. Als de politie fatsoenlijk van zich af mag slaan krijg je hele andere toestanden. Maargoed, dat is imho niet specifiek gerelateerd aan de vuurwerk discussie.

Dat is echt de omgekeerde wereld.
Want? Je weet dat er risico's zijn, de meeste vallen onder de omstanders.
Bij de snelweg ga je toch ook achter de vangrail staan of moeten we omdat jij op de vluchtstrook staat de hele rijbaan afsluiten met een rood kruis?

Terug
Naar boven