Fitness Seller

Waarom Turkije toch bij de EU moet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind dat het voorlopig wel even mooi is geweest met uitbreiding. De EU wordt er niet stabieler op op deze manier, straks klapt de hele boel nog uit elkaar. De Turkse grote steden zijn idd vrij modern, maar op het platteland is dat heel anders. Je zou wel kunnen denken aan een soort kopgroep waarin de noordwest europese landen voorop lopen en je een wat grotere tweede groep hebt die met beperkingen lid is tot de economie en staatsinrichting aan zeer strenge voorwaarden voldoen.

- Turkije is de enigste brug tussen christenen & Moslims, het zou een doodschande zijn om het niet toe te laten, wanneer andere moslimlanden zien hoe turkije dan floreert, zal de kans groter en groter worden dat zij ook gematigder en meer westengericht worden

Willen we een brug dan?

bijna gedaan met het boek the mighty & almighty van Madeline Albright (ex Minister van Buitenlandse zaken van de US) te lezen, en in een hoofdstuk gaf ze goede argumenten om Turkije toch bij de EU toe te laten
...
Het zou ook de wereldmacht van Europa versterken. Turkije heeft het tweede grootste leger binnen de NAVO en slaat zoals wel vaker opgemerkt een brug tussen de Islam en het Westen.
Wat ik echter wel vind is dat Turkije zich (voorlopig) onvoldoende heeft angepast aan de waarden en normen van de EU, en dat hier zelfs nog meer op gehamerd zou moeten worden dan de handelsbelemmering met Cyprus.

Heten Teddy

Coole nick :D

Turkije is in de meeste steden moderner dan Belgie. Ja, op het platteland zijn ze ook wat achter, maar heeft dit iets met waarden en normen te maken? Neen, In europa was men ook armer op het platteland dan in de steden en dat maakte toch ook geen punt uit wat betreft de integratie van belgie in de europese unie?

Laten we open kaart spelen: de meeste kritiek is er omdat het een land is waar de meerderheid een islamitische achtergrond heeft. Dat de huidige generatie van 50 jaar en jonger zo modern gekleed is en gedraagt als de Europeanen doet er blijkbaar niet toe. Iemand al eens naar turkse satelietzender gekeken? Naar hun muziekclips? Madonna krijgt er zelf rode wangen van. Al eens ekeken naar hun spelprogramma's? Die zijn ect heel modern in hun houding en kledij.

ja ze moeten nog werken aan hun mensenrechten en vrijheid van meningsuiting maar ik denk dat net dat redenen zijn om ze zo snel mogelijk bij ons te voegen. (Er zijn nog wel landen die daar aan mogen werken en die reeds bij Europa behoren.)

Wel moet turkijke maar eens kleur bekennen; Wil je lid worden van een groep dan moet je alle leden van die groep aanvaarden.

Het probleem van Turkije is en blijft de genocide op de Armenen. Inderdaad, Nederland is in het verleden zeker ook geen lieverdje geweest maar de Nederlandse regering geeft dit ook toe. Duitsland is helemaal fout geweest en geeft dit ook toe. Turkije echter blijft ontkennen en het is zelfs strafbaar om hier iets kritisch over te zeggen. Dus kom je op een ander moeilijk punt uit: persvrijheid.

Maar ik ben blij dat sommigen nu weten wie Ataturk is.

misschien zou eu dan van naam moeten veranderen

Vooralsnog ligt Turkije in Azie.

edit, behalve voor diegene die graag willen dat Turlkije een flinke vinger in de pap krijgt, omdat het al zo'n voorbeeldig land is.

Voor hen geldt een Europees deel en een Aziatisch deel ;)

Laatst bewerkt:
Niet goed opgelet met topografie BigMaus? Een gedeelte van Turkije ligt gewoon in Europa hoor.

Sinds wanneer heeft de EU officiëel iets met het Christendom te maken?
Het gaat hier eerder om wereldlijke idealen, maar op dat gebied schiet Turkije zeker en vast nog tekort. Ik zie niet in wat de zin nog is van de EU als we alle criteria overboord gooien gewoon omdat men (vooral de Amerikanen) per se wil dat ze toetreden, blijkbaar koste wat het kost.

Aiaiai, laat maar jongens.
Ik weet al precies waar dit heen gaat.

@Eric
misschien is een aparte linkse subsektie in dit forum iets??

@Eric

En mss ook een rechtse, en ook een centrum-rechtse,... en een christelijke en een islamitische,... Was men hier niet heel sterk tegen het scheiden van groepen en zo? Was men darom niet tegen islamitsiche scholen en ziekenhuizen omdat da tde integratie zou tegenwerken?

Ah bigmaus, als men jouw mening niet deelt is men onmiddellijk een linkse populist. Triestig

@Eric

Nee hoor deze sectie is prima geschikt hier voor. Maar hier wordt wel verwacht dat feiten worden aangedragen, anders heeft een discussie weinig zin. De sectie kan worden uitgezet als iemand zich stoort aan deze sectie, dus op dat gebied ook geen problemen.

Overigens zijn de meeste threads vrij rechts van signatuur, soms op het Stormfrontachtige af. Maar goed dat is tegen de regels en wordt vanzelf ingedamd.

Ik zal je mn grootste bezwaar eens uitleggen.
De Islamieten lopen met heel veel dingen behoorlijk achter.
Dit is volgens mij niet te wijten aan hun religie, maar hun cultuur in het algemeen.

Op het gebied van vrouwenrechten, hub ideeen dat homo zijn een ziekte is, etc etc. verkeren er een groot deel nog in 1789.

Dat staat haaks op hoe er hier in het westen over word gedacht.
Vind het een regelrechte nachtmerrie om hun dus straks als EU lid te moeten aanvaarden.

Heb je Turkije en zijn bevolking wel eens verder geanalyseerd, dan jouw algemene stelling dat een bepaalde cultuur achtergesteld zou zijn?

Er is nog genoeg mis met Turkije maar het is een beetje kort de bocht om ze af te schilderen als een bevolking die nog leeft in 1789 of zo. Persoonlijk vind ik dat ze de Armeense Genocide dienen te erkennen maar ik vraag me tegelijkertijd af of dat als pressiemiddel gebruikt kan blijven worden om Turkije uit de EU te houden.

Misschien dat er eerder een sticky moet komen met feitelijke info om bepaalde generaliseringen en algemeniseringen onderuit te halen. De discussies draaien toch bijna altijd uit op hetzelfde. Wat dat betreft leven we hier soms nog in de middeleeuwen lijkt het (om maar even mee te generaliseren).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven