- Lid sinds
- 31 aug 2004
- Berichten
- 13.160
- Waardering
- 52
Wat ik me al jaren afvraag is waarom het collectief als vaststaand feit wordt gezien dat auto's heel slecht zijn voor het milieu. Met dit argument legitimeren vooral veel Europese landen, waaronder Nederland, hun absurd hoge belasting op aanschaf van auto's, het bezit ervan en op de brandstof. Tegelijkertijd wordt er stelselmatig te weinig uitgegeven aan het wegennet, waardoor automobilisten uren per week onnodig stilstaan. Saillant detail: als er geen files zouden zijn, zou de CO2 uitstoot met 12,5% dalen omdat motoren niet meer nutteloos stationair staan te draaien. Het kleine beetje extra asfalt dat nodig is om dit probleem op te lossen is zo gelegd. Het ontbreekt echter aan politieke wil en als het er dan eens van komt dat men besluit een weg aan te leggen zijn er talloze gesubsidieerde milieuorganisaties die in de rij staan met vaak valse argumenten en vertragingstactieken de bouw tegen te houden.
Waarom is dit zo? Hoe slecht zijn auto's voor het milieu? Hier de schokkende feiten: slechts 19-20% (afhankelijk van de bron) van de door mensen veroorzaakte CO2 uitstoot wordt veroorzaakt door vervoer, dus inclusief bussen, vrachtwagens, scooters etc. Daarvan is weer 40% afkomstig van auto's, dus zo'n 7-8% (afhankelijk van de bron) van de door mensen veroorzaakte uitstoot. Daar komt nog bij dat de door mensen veroorzaakte CO2 uitstoot in het niet valt bij de natuurlijke uitstoot door vulkanen, bosbranden, uitwerpselen van wilde dieren en ga zo maar door. De door auto's veroorzaakte uitstoot is dus hooguit een paar procent, volgens sommige bronnen zelfs maar 0,42 % van alle CO2 die jaarlijks in de atmosfeer terecht komt.
Met andere woorden: als we morgen allemaal zouden stoppen met autorijden en mensen zich alleen nog maar met de fiets of lopend zouden verplaatsen, vrachtschepen geen spullen uit andere werelddelen zouden aanvoeren, vliegtuigen niet meer zouden vliegen, danzou het verschil in CO2 uitstoot niet of nauwelijks meetbaar zijn. Te weinig om ook maar enige invloed te hebben op de klimaatverandering, als die al bestaat. Als we alleen zouden stoppen met autorijden maar nog wel met de bus of trein zouden reizen, zou de uitstoot voor personenvervoer halveren tot maximaal met twee derde afnemen. Voor vrachtwagens en scheepvaart zijn die alternatieven er meestal niet, dus de totale uitstoot door vervoer zou er met hooguit grofweg 25% (40%*66,7%) door afnemen. Absoluut onmeetbaar op die 0,42% die het vervoer bijdraagt.
Hieronder mijn bronnen:
http://www.degroenemug.nl/media/nieuws-pics/Eindrapport Goudappel.pdf
http://www.wistudat.info/co2.html
http://www.cartuning-guide.com/co2-uitstoot.html
http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/12/elektrische-autos-leiden-juist-tot-meer-co2-uitstoot
Wat is dan de reden dat politici auto's als melkkoe gebruiken? Zijn ze dom of geslepen, of is het een combinatie van beide? Ik weet het niet. Misschien komt het wel door sites als hieronder, waarin bewust met cijfers wordt gegoocheld om mensen een rad voor ogen te draaien. Er wordt gesproken van 'een groot aandeel', en hoeveel kubieke meters er wel niet per 1000 kilometer worden uitgestoten. Klinkt allemaal heel indrukwekkend als je geen referentiekader hebt. Dat kader wordt bewust zorgvuldig vermeden. Waarom dit soort sites zo graag hun pijlen op auto's richten en de cijfers manipuleren om dit te bereiken is mij echter een raadsel.
http://klimaatpositief.nl/
Wel voer voor een interessant discussie denk ik. Discuss...
(c) 2010 Zelda
Waarom is dit zo? Hoe slecht zijn auto's voor het milieu? Hier de schokkende feiten: slechts 19-20% (afhankelijk van de bron) van de door mensen veroorzaakte CO2 uitstoot wordt veroorzaakt door vervoer, dus inclusief bussen, vrachtwagens, scooters etc. Daarvan is weer 40% afkomstig van auto's, dus zo'n 7-8% (afhankelijk van de bron) van de door mensen veroorzaakte uitstoot. Daar komt nog bij dat de door mensen veroorzaakte CO2 uitstoot in het niet valt bij de natuurlijke uitstoot door vulkanen, bosbranden, uitwerpselen van wilde dieren en ga zo maar door. De door auto's veroorzaakte uitstoot is dus hooguit een paar procent, volgens sommige bronnen zelfs maar 0,42 % van alle CO2 die jaarlijks in de atmosfeer terecht komt.
Met andere woorden: als we morgen allemaal zouden stoppen met autorijden en mensen zich alleen nog maar met de fiets of lopend zouden verplaatsen, vrachtschepen geen spullen uit andere werelddelen zouden aanvoeren, vliegtuigen niet meer zouden vliegen, danzou het verschil in CO2 uitstoot niet of nauwelijks meetbaar zijn. Te weinig om ook maar enige invloed te hebben op de klimaatverandering, als die al bestaat. Als we alleen zouden stoppen met autorijden maar nog wel met de bus of trein zouden reizen, zou de uitstoot voor personenvervoer halveren tot maximaal met twee derde afnemen. Voor vrachtwagens en scheepvaart zijn die alternatieven er meestal niet, dus de totale uitstoot door vervoer zou er met hooguit grofweg 25% (40%*66,7%) door afnemen. Absoluut onmeetbaar op die 0,42% die het vervoer bijdraagt.
Hieronder mijn bronnen:
http://www.degroenemug.nl/media/nieuws-pics/Eindrapport Goudappel.pdf
http://www.wistudat.info/co2.html
http://www.cartuning-guide.com/co2-uitstoot.html
http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/12/elektrische-autos-leiden-juist-tot-meer-co2-uitstoot
Wat is dan de reden dat politici auto's als melkkoe gebruiken? Zijn ze dom of geslepen, of is het een combinatie van beide? Ik weet het niet. Misschien komt het wel door sites als hieronder, waarin bewust met cijfers wordt gegoocheld om mensen een rad voor ogen te draaien. Er wordt gesproken van 'een groot aandeel', en hoeveel kubieke meters er wel niet per 1000 kilometer worden uitgestoten. Klinkt allemaal heel indrukwekkend als je geen referentiekader hebt. Dat kader wordt bewust zorgvuldig vermeden. Waarom dit soort sites zo graag hun pijlen op auto's richten en de cijfers manipuleren om dit te bereiken is mij echter een raadsel.
http://klimaatpositief.nl/
Wel voer voor een interessant discussie denk ik. Discuss...
(c) 2010 Zelda
Laatst bewerkt:


