XXL Nutrition

Wat doe ik fout?

Hij woog ooit 69 kilo met een normal vet%. Is toen aangekomen naar 80.5 kilo met een hoog vet% (zie foto begin). Is daarna pak weg weer 10-12 kilo verloren. Is een inschatting maar komt volgens mij aardig in de buurt.

Oftewel een tekort van pak hem beet 70.000-84.000 over een periode van 56 dagen. 70000/56 = 1250 kcal OF 84000/56 = 1500. Dus een deficiet a 1250-1500 per dag. Gezien zijn stats en training zal hij om en nabij 3000 kcal verbranden per dag. Dan zal zijn inname dus uitkomen op rond de 1500-1750.

Aangezien hij schrijft voornamelijk eiwitten en groenten te hebben gegeten, zul je bij dit kcal aantal EN een adequate eiwit inname niet veel afwijken van de waarden die ik beschreef. Ja ik maak een aantal aannames, maar als je het totaal plaatje bekijkt zijn het geen heel vreemde compleet uit de lucht gegrepen aannames en zal het dicht bij de waarheid komen.
----------------------------------

Betreffende het spierverlies: Wel of geen spierverlies is niet alleen afhankelijk van het kcal tekort. Het is ook afhankelijk van hoeveel spiermassa iemand al heeft (iemand die veel spiermassa heeft raakt het makkelijker kwijt, iemand die relatief weinig spiermassa heeft raakt dit moeilijker kwijt), Hoeveel vetmassa iemand heeft (een hoog vet% betekent dat het lichaam makkelijk vetzuren kan mobiliseren en hieruit energie vrij kan maken. Spierverlies tijdens een dieet zal in dit geval minder snel optreden. Bij een laag vet% is het vrijmaken van energie uit verzuren moeilijker en zal spierverlies sneller optreden). Ook de duur van het kcal deficiet speelt een rol (naarmate een kcal deficiet langer wordt aangehouden treed spierverlies makkelijker op).

Iemand die al een redelijk goede basis heeft met een laag vet%, zal niet wegkomen met 8 weken op een dusdanig deficiet zonder kracht en spiermassa te verliezen. Dit omdat hij al bovengemiddeld veel spiermassa heeft en een laag vet%. Iemand die 25-35% vet heeft en relatief weinig spiermassa (ongetraind), kan zo een deficiet wel hebben zonder verlies in kracht en spiermassa (Als je kijkt naar de foto's dan valt deze persoon eerder onder het laatstgenoemde).

Lees eens het boek 'The rapid fatloss handbook' van lyle mcdonald. Dat gaat best diep in op het bovengenoemde. (en het dieet zelf is gewoon een extreem laag kcal, hoog eiwitten dieet, waarvan de duur die je het aaneensluitend mag volgen afhankelijk is van je getraindheid en vet%). Als je je aan de richtlijnen houdt van het boek (die ook afhankelijk zijn van je getraindheid en vet%), kan dat gewoon zonder spiermassa verlies.

-500 ten opzichte van behoefte is niet voor iedereen de meest efficiënte / effectieve methode. Dit is een conservatieve grens qua calorie deficiet die voornamelijk voor mensen met bovengemiddeld veel spiermassa en een lager dan gemiddeld vet% goed werkt. Het is prima om daarvan af te wijken als je weet in welke context je dit doet.

Idd je doet een aantal aannames (die ongetwijfeld afwijkingen in de hand werken), weliswaar idd wat aannames die niet heel ver van de waarheid zullen zitten.
Bijv. zijn uitgangspunt wat betreft het startgewicht / Vp% had ik nog niet zo bij nagedacht. Ik schat hem weliswaar bij aanvang wel redelijk hoog in vet in.

Karma jou kant op :thumbs:

Oftewel een tekort van pak hem beet 70.000-84.000 over een periode van 56 dagen. 70000/56 = 1250 kcal OF 84000/56 = 1500. Dus een deficiet a 1250-1500 per dag. Gezien zijn stats en training zal hij om en nabij 3000 kcal verbranden per dag. Dan zal zijn inname dus uitkomen op rond de 1500-1750.

Deze lijkt me wel discutabel.................

Terug
Naar boven