mijn bescheiden mening...
Ik ben nu 22 jaar, 1.80m, 73kg en ben in het verleden al een paar keer aan ‘het powertrainen geslagen’, maar echter zonder resultaat. Nu train ik reeds 2,5 maanden en merk ik al een goeie vooruitgang. Graag deel ik mijn ervaringen met jullie…Voor de mensen die niet graag veel lezen, heb ik de kernwoorden in het vet of een ander kleurtje geplaatst!
Motivatie voor deze post?
Erg leuk initiatief!!! Heel veel mensen stellen op dit forum dezelfde vragen als deze die ik stelde toen ik me pas aanmeldde op dit forum. Aangezien de antwoorden op deze vragen vaak in verschillende topics staan, wil ik ze hier graag samenvatten, maar wil ik vooral mijn eigen ervaringen uit de doeken doen. Ik zou het erg leuk vinden moesten de ervaren mannen mij verder aanvullen of verbeteren indien nodig, ik leer namelijk ontzettend graag bij!
Mijn doelstellingen misschien eerst even meedelen: ik wil zelf wat aankomen in massa (tot 79 kg zou ik graag gaan), wil een V-vorm (of X-vorm, zoals je wil), en wil stevigere arm-en beenspieren alsook goed ontwikkelde borstspieren…
Hier gaan we dan…ik heb geprobeerd er een eigen draai aan te geven en dus niet vraag per vraag te gaan beantwoorden.
1)Voorbereiding (doelstellingen)
Als men mij vraagt hoelang ik reeds powertrain, zeg ik steeds ‘2,5 maanden’. Eigenlijk is dit niet helemaal correct! Ik ben op 7 augustus 2006 begonnen met trainen, maar heb daarvoor reeds een hele lange weg afgelegd! Niet met trainen zelf, wel wat opzoekwerk betreft! Ik heb namelijk, eerst als gast en nadien als lid van het forum, heel erg veel informatie opgezocht alvorens ik begon. Zo ben ik heel erg belangrijke dingen te weten gekomen waar ik nu erg van profiteer in men training. Ik had mezelf het volgende opgelegd. ‘Als ik na al dat opzoekwerk nog zin heb om eraan te beginnen, ga ik er 100% voor, als ik merk dat het allemaal wat eentonig en saai wordt, doe ik die moeite beter niet om eraan te beginnen.
Wees realistisch: verwacht niet dat je op 6 weken tijd een echt beest zal worden. De spieren moeten de eerste 6-8 weken wennen aan je manier van trainen en moeten gewoon sterker worden (met lichte toename in massa). Pas na deze 8 weken kan je aan volumetoename gaan denken! Als je met deze gedachte moeilijk vrede kan nemen, begin er dan niet aan! Alvorens je begint is het ook erg handig om enkele begrippen als ‘cutten en bulken’ te kennen…
Toen ik begon heb ik ook veel foto’s van het menselijk lichaam bekeken (
anatomie). Het is belangrijk om de verschillende spiergroepen te kennen alsook de ‘onderdelen’ per spiergroep (bij de biceps bijvoorbeeld de brachialis). Als je de namen van deze spieren kent en je kent de exacte namen van de oefeningen, heb je een stapje voor…
Kort samengevat: begin niet zonder
voorkennis aan iets: dit beperkt hoedanook je mogelijkheden!
2) Beginnersfouten + tips
*Het klinkt misschien raar, maar het is belangrijk om fouten te maken in het begin (en zelfs ook voor het allemaal begint)! Uit deze foutjes kan je enorm veel leren! Vele mensen stellen zich hier voor, zoeken (in het beste geval) de juiste topic en vragen meteen een goed trainings-en voedingsschema. Zo werkt het helemaal niet! Je mag nooit een schema van iemand anders zomaar overnemen, want elk lichaam is anders! Ikzelf stelde in totaal 6 trainingsschema’s op (telkens met verbeteringen) alvorens ik het voorlegde aan mijn fitnessinstructeur. Deze was verbaasd dat het meteen zo goed in elkaar stak en dacht dat het niet door mezelf was opgesteld. Toen hij vroeg hoe dit kwam, vertelde ik met trots dat ik lid geworden was van dit forum. Ik had meteen zijn respect voor mijn vele opzoekwerk gewonnen!
De eerste keren dat je naar het fitnesscentrum gaat, moet je gewoon de oefeningen correct leren uitvoeren, je RM bepalen per oefening en vooral: plezier vinden in het trainen! Als je geen plezier hebt in je training, zal je vroeg of laat stoppen, ongeacht de vooruitgang die je al dan niet boekt!
*Een veel voorkomende fout is het feit dat sommige mensen weinig tot geen belang hechten aan sommige spiergroepen. Ik ken mensen die bijvoorbeeld hun benen niet trainen, omdat ze dat van ondergeschikt belang vinden. Een logische eerste reactie misschien, maar een bijzonder belangrijke fout zal achteraf blijken.
*Ik zou hier nog heel erg veel kunnen schrijven, maar dan zal de ‘leeszin’ van sommigen over zijn, vandaar dat ik het kort omschrijf als volgt:
kijk naar welke combinatie spiergroepen jou vooruitgang opleveren! (bvb: triceps-borst levert mij veel vooruitgang op);
besef dat je meer setjes moet doen voor de grotere spiergroepen dan voor de kleinere;
besef dat je een oefening beter 5x goed uitvoert dan 16x slecht;
durf ook eens dingen doen waarvan je in het begin schrik had (ik trainde eerst altijd met de Smith-machine, omdat me dat veiliger leek, nu train ik ook met de losse barbells (wat een positief effect heeft op men borst)…
*Meer is niet beter: sommige mensen gaan uit van het principe dat hoe vaker ze trainen, hoe beter ze gaan groeien. Dit is een logische denkwijze voor een (al dan niet naïeve) beginneling. Ikzelf boek nu veel meer vooruitgang door men biceps 1x per week te trainen, dan toen ik hem in het verleden 3x per week trainde! Rust is dus zeer belangrijk!!! Naast rust moeten je oefeningen goed en intensief uitgevoerd worden, moet je voldoende rusten en moet je over een stevige dosis wilskracht beschikken. Als je deze 4 punten op voorhand niet kent, zal je nooit je doel bereiken!
3) Motivatie tijdens het trainen
Motivatie= geheel van factoren waardoor het gedrag gericht wordt…
Naast rust, voeding en training zelf is motivatie (doorzetting) dus het vierde belangrijke punt. Rust, voeding en training heb je zelf in de hand, maar motivatie is, zeker als beginneling, soms erg moeilijk te vinden. Je begint pas, hebt nog niets bereikt, kijkt op naar anderen,…Toch volgen hier enkele tips waar ik mij persoonlijk mee kan motiveren:
1)
Zoek een fitnesscentrum waar je jezelf thuis voelt! Het is niet de bedoeling dat een fitnessinstructeur de grote jan uithangt, maar dat hij bereid is om beginners op weg te zetten.
2)
Kijk enkel naar jezelf! Je mag jezelf nooit vergelijken met anderen. Hoewel dit ook niet helemaal klopt: in het begin van mijn programma zocht ik op dit forum naar vergelijkende foto’s van beginnelingen, om te kijken wat realistisch is op termijn…Misschien klinkt het raar, maar ik bekijk het vaak zo: ‘Ik ben blij dat ik nog een beginneling ben en de ‘beginnersprogressie’, die de vele anderen in het fitnesscentrum al meegemaakt hebben, zelf nog kan zien en voelen’.
3)
Muziek: Het is wetenschappelijk bewezen dat luide muziek zorgt voor een adrenalinestoot bij de mens. Logisch lijkt me dus dat je tijdens training naar opzwepende muziek luistert. Als ik terug naar huis rijd, zet ik evenwel rustige muziek op om terug tot rust te komen en na te denken over hoe mijn sessie verlopen is.
4)
Durf hulp vragen en fouten maken: in het begin durfde ik me nooit tussen de ervaren mannen zetten uit schrik dat ik een oefening verkeerd zou doen en dat ik me belachelijk zou maken. Dit is helemaal niet nodig, want deze mensen maakten dezelfde foutjes misschien ook in het begin. Bovendien spreken sommigen je dan gewoon aan en leggen ze je uit hoe het dan wél moet!
5) Leg, indien de instructeurs bezet zijn en je met vragen zit, zelf
contact met andere mensen uit het centrum waarvan je denkt dat ze ervaren genoeg zijn om je te kunnen helpen.
6)
Zoek naar datgene waar jij jezelf goed bij voelt en waar jij vooruitgang mee boekt: hiermee bedoel ik dat de ene werkt volgens het pyramidesysteem (ik begin zelf met 10 herhalingen op bvb 50 kg, nadien 8 herhalingen op 55 kg, en tenslotte 6 herhalingen met 60 kg), en dat de andere dan weer een voorkeur heeft voor een andere manier van werken.
7)
Noteer het aantal reps dat je doet op je schema! Achteraf zal je dan (hopelijk) zien dat wat je toen ooit kon, nu bij wijze van spreken opwarming geworden is…
8)
Observeer zelf een beginneling zonder dat hij het doorheeft en kijk of hij de oefeningen correct uitvoert. Anderen observeren en beoordelen zal jezelf ook beter maken.
9) Zoals bij alles zijn er altijd mensen die er beter uitzien dan jijzelf, maar omgekeerd geldt dit ook:
jij bent ook altijd wat meer dan enkele anderen! alleen het feit dat jij wel traint en anderen niet, siert je!!
4) Motivatie buiten de trainingen
Eén van mijn grootste motivaties is de volgende: ik heb me in de vakantie heel erg vaak beziggehouden met het opzoeken van informatie op dit forum. Ik zat zelfs, in alle rust, vaak tot 3-4 uur op het forum op zoek naar antwoorden op mijn vragen (op dat moment trainde ik nog niet en was rust dus nog niet belangrijk

). Als ik nu opgeef, is men vakantie een maat voor niets geweest en heb ik dus kostbare tijd verloren!
Ik moet toegeven dat ik zelf soms over te weinig zelfvertrouwen beschik. Dit is een goede motivatie voor mij: ik wil en ik zal iedereen tonen dat ik een winner ben!
Een website: voor ik begon te trainen heb ik een website gemaakt. Deze komt binnen een jaar (op 7 augustus 2007) pas online. Op deze site heb ik al mijn doelstellingen geplaatst, heb ik beginnersfoto’s geplaatst, mijn beginnersschema’s e.d. Het is de bedoeling dat het een soort van ‘evolutiesite’ wordt waarmee ik anderen kan aantonen wat mogelijk is op één jaar tijd…
Zelfs de afbeelding op mijn avatar is niet lukraak gekozen. Het is een tijger die mij steeds in het oog houdt en waakt over mijn vooruitgang (tussen al deze serieuze lectuur mag ook wel eens gelachen worden he

)
Ik had gisteren nog een feestje. De mensen waren zeer benieuwd naar mijn vooruitgang tot hiertoe. Met veel trots vertelde ik dan ook dat je er wel één en ander voor moet overhebben: dat ik nu vroeger opsta om uitgebreid te ontbijten, dat ik vroeger ga slapen als voorheen enz…Het zou erg jammer zijn moest ik bij de volgende ontmoeting moeten zeggen dat ik met dit alles gestopt ben. Reden te meer dus om door te gaan!
5) Absolute DON'TS? Laat je niet vangen!!! (+daarbij horende tips)
Ik ben erg blij dat ik op deze vraag mag antwoorden! Ik laat ze dan ook graag authentiek staan.
*Als ik de topics van de supplementen ga kijken, zie ik steeds dezelfde vragen terugkeren. Mensen die pas beginnen of nog maar enkele weken trainen, vragen zonder schaamte welke supplementen ze nu best innemen. Ik train nu zelf dus 2,5 maand en heb helemaal geen behoefte aan suppletie! Ik ga zelf erg goed vooruit en probeer men eiwitten zoveel mogelijk uit men voedsel te halen. Op dit moment zou het dus geldverspilling zijn (mensen die moeilijk willen doen kunnen nu zeggen dat kwark e.d. ook veel geld kosten, maar soit

).Zolang ik vooruitga zonder, blijf ik het zonder doen, daar komt het op neer! (suppletie=aanvulling)
Heel belangrijk:
mensen die meteen naar supplementen vragen, hebben dus naar mijn bescheiden mening een fout gemaakt in hun voorbereiding. Indien ze eerst grondig veel informatie gezocht hadden, zouden ze beter moeten weten. Bovendien is het vaak een slechte indicator.
Het gebruik van supplementen mag niet primeren op het opstellen van een goed trainings-en voedingsschema! Voor diegenen die toch supplementen nemen en dus ingaan tegen mijn raad: er zijn heel wat goede sites (zie sponsors van dit forum), maar besef dat er ook mensen zijn tussenzitten die je doen dromen door iets op een supplement te schrijven als ‘GROEI ALS NOOIT VOORHEEN’…wees dus m.a.w. niet naïef! Met het oog op later, als ik misschien zelf suppletie zal gaan nemen, is het erg leuk om de tabel in de sticky’s eens te bekijken (welke supplementen hebben hun nut al bewezen?, welke zijn bullshit?,…)
*
Maak niet de fout om elke twee weken foto’s te trekken van je lichaam. Je maakt beter om de x aantal maanden foto’s. Dit geeft je een beter beeld! Als je toch foto’s trekt, plaats ze dan op dit forum. Mensen vinden hun foto’s zelf vaak goed omdat ze psychologisch beïnvloed worden. Ze zien namelijk wat ze willen zien en lopen het risico zich vanalles wijs te maken. Anderen kunnen je foto’s op een objectievere manier evalueren!
*
Durf vooruitgaan! Neem niet steeds wat je aankan! Je spieren moeten aan het werk gezet worden en dat kan enkel als je ze erg uitput. Durf dus je grenzen te verleggen.
*
Blijf je niet vastklampen aan hetzelfde programma. Ik ben nu 2 maanden bezig (3x per week) met hetzelfde schema (fullbody). Binnenkort schakel ik echter over op een splitschema.
Verandering is erg belangrijk! Ook wat de oefeningen zelf betreft, verander je best af en toe. Op deze manier kan je ook goed nagaan welke oefening jou de beste vooruitgang biedt!
*
Laat je niet bedriegen door de weegschaal! Weeg je steeds ’s ochtends! Hou er bovendien rekening mee dat je zowel in spier-als vetmassa kan bijkomen. Het is niet omdat je op een maand tijd van 70 naar 71 kg gaat, dat je 1kg spier hebt bijgewonnen!
*
Ga stapje per stapje! In de eerste maanden is het, zoals ik al eerder zei, belangrijk om plezier te vinden in je training! Je moet je deze maanden dan ook helemaal niet bezighouden met het inoefenen van poses voor foto’s e.d…
*
Maak jezelf niets wijs! Jezelf kunnen inschatten is erg belangrijk en is zelfs een kunst: wie weet wat hij goed doet, maar vooral wat nog beter kan, heeft voorsprong op de rest!
6) Psychisch + gezondheid
Wees mentaal sterk, maar blijf binnen de grenzen van het mogelijke! Als je het gevoel hebt bij een training dat je zal flauwvallen, stop dan met trainen! Je mag er heel veel voor over hebben,
maar gezondheid gaat (bij mij toch) nog steeds voor!
7) Invloed van omgeving
In de vorige posts komt vaak terug dat je omgeving vaak niet begrijpt wat je bezielt. Dit hangt uiteraard van persoon tot persoon af. De mensen uit mijn omgeving vinden het erg knap wat ik doe en hebben veel bewondering voor mijn doorzettingsvermogen. Ze stimuleren mij dus om verder te doen! Je gaat altijd mensen hebben die negatief uit de hoek komen! Dit betekent echter evenwel niet dat je alle negatieve reacties zomaar naast je neer moet leggen: sommige mensen kennen er wel degelijk iets van en zeggen soms negatieve dingen, maar enkel om je vooruit te helpen. Bij anderen die te neerbuigend uit de hoek komen, moet je maar denken dat ze het misschien uit jaloezie doen ofzo.
8) Wat als het wat minder gaat?
Mensen hebben nu eenmaal gevoelens en emoties. Als je de eerste maanden geen vooruitgang ziet, heb je hoe dan ook een foutje gemaakt tegen één van de 4 belangrijke dingen: training zelf, rust, voeding, doorzetting. Als één van deze 4 niet op punt staat, kan je het schudden…
Je neemt dan best een weekje rust om alles op punt te zetten! Schiet dus niet in paniek, mits de nodige aanpassingen komt het wel goed!
Tot slot sluit ik graag af met enkele dingen die ik bijgeleerd heb…
a) op dit forum en uit het verleden…
‘Een weg zonder hindernissen leidt nergens heen’ las ik in iemands handtekening hier op dit forum. Dit is exact hoe je het powertrainen (bodybuilden) kan omschrijven! Wie geen foutjes maakt, kan niet leren en wie niet onderneemt, zal niet slagen!
Verder is er een bekend citaat dat zegt dat
bodybuilden een levensstijl is, en niet zomaar anderhalf uur in het fitnesscentrum zitten: dit klopt als een bus: het is net door geen belang te hechten aan rust en voeding dat ik in het verleden geen vooruitgang boekte en opgaf.
Ik heb ook gewoon erg veel geleerd uit het verleden. Toen stopte ik steeds na enkele weken en had ik er achteraf erg veel spijt van. Dit zal nu niet meer gebeuren. Integendeel, het geeft mij extra motivatie om er deze keer wel volop voor te gaan.
Verder start ik heel veel
polls op. Op deze manier kan ik zien hoe de anderen over een bepaald onderwerp denken en stel ik telkens vast dat niet iedereen het unaniem eens is over een bepaalde vraag. Dit wijst er nogmaals op dat iedereen anders denkt, anders werkt…Ik moet soms nog wel leren de antwoorden beter te verwoorden
b) in het fitnesscentrum zelf…
Ooit kwam er eens een Engelstalige kerel binnen in het fitnesscentrum met bijzonder veel arrogantie en zeker niet meer spieren als mij. Ik was toen alleen met hem (de instructeur was even weg) Ik zag hem lachen toen ik aan het puffen was met een gewicht dat voor hem een lachertje was. Hij riep mij bij zich om met veel trots zijn schema voor te leggen. Ik bekeek het en zag er nergens de ‘squat’ of ‘deadlift’ opstaan. Toen ik hem dat vertelde viel hij uit de lucht en wist hij niet waarover ik sprak. Ik zei hem in mijn beste Engels dat hij eerst maar eens de basisoefeningen moest gaan bekijken alvorens hij anderen komt uitlachen (ook al weet ik dat het ontbreken van de squat of deadlift niet noodzakelijk synoniem is voor een slecht programma!)…Die man droop na 10 minuten ontgoocheld af en we hebben hem gelukkig nooit meer teruggezien!
Misschien nog een tip voor de beginnelingen (eigenlijk raar om het zo te zeggen, want ik ben het zelf ook nog steeds):
probeer zoveel mogelijk met losse gewichten te werken. Dit betekent niet dat je de machines moet laten vallen, maar ik persoonlijk heb in mijn schema bij elke spiergroep maar één oefening op een machine en ik boek er echt wel vooruitgang mee!
Tenslotte wil ik afsluiten met een stukje uit men eigen handtekening: ‘
We have not the same stats, but we have te same passion!’ Ik leer erg veel van de ervaren mannen hier, maar vergelijk mezelf er niet mee, om me de ontgoochelingen te besparen!
Het trainen is bij mij een gewoonte geworden waar ik nog veel plezier aan beleef ook!
Thx bro’s voor alle hulp tot hiertoe!
Now I’m a beginner, once I’ll be a winner!
Kristof alias Kiki84