Hét geheim achter motivatie!
Ik zoek net als alle andere sporters naar motivatie.
Naast al dit sporten zijn er natuurlijk ook andere dingen die we graag doen. Zo kun je veel tijd steken in de relatie met je eventuele vriend(in), in het uitgaan en in je studie. Ik let nu vooral op de dingen die oorzaak kunnen zijn van het aan de kant schuiven van zowel je trainingen, je dieet als je andere verplichtingen op het gebied van sport. Als je vriend/vriendin ver weg woont, zul je hem/haar gezien de tijd die je hebt niet zomaar opzoeken. Omdat deze bezigheid (in dit geval) meer tijd in beslag neemt, zul je het niet zo snel (kunnen) inruilen voor een bezigheid die minder tijd vraagt. Gedurende dag richt je je dag in en maak je keuzes. Wánt, óók tijd is schaars. Persoon X van 20 jaar die denkt zo'n 85 jaar oud te worden meent natuurlijk over een zee van tijd te beschikken. We bekijken nu de de drie uur van de tijd die persoon X dagelijks ter beschikking heeft staan. Stel nou dat deze drie uren verdeeld kunnen worden over twee bezigheden die je niet tegelijkertijd doen kunt: fitnessen en een boek lezen. Je zou kunnen zeggen dat een uur trainen een uur lezen 'kost'! Daarom speelt de lengte van een bezigheid een grote rol bij de keuze voor het een boven het ander.
Naast tijd speelt voorkeur een grote rol. Waarom iemand liever een boek leest dan traint, hangt volledig van zijn voorkeuren af. Al kijk je naar het gewenste resultaat van beide tijdsbestedingen, dan kunnen de voorkeuren weer verschillend zijn. Misschien vind je lezen wel leuker dan trainen, maar heb je liever een mooi lichaam dan dat je kennis vergaart. Deze gedachte kan voor veel mensen een motivatie zijn. Vaak willen mensen iets bereiken, maar zijn ze niet bereid de hierbij horende lijdensweg te volgen. Neem nou een wat dikker persoon dat graag afvallen wil. Hij moet veel doorstaan om het gewenste gewicht te bereiken. Voor de een is dit een uitdaging om veel tegenslag te kunnen verwachten en voor de ander een reden van afhaken. Daarom is het belangrijk om je te vergelijken met anderen. De zogenoemde
preference drift. Iedereen heeft wel iets of iemand waar hij tegen opkijkt. Het doet er niet toe of het een filmpersonage is of een echt bestaand persoon. Vergelijk jezelf met hem of haar en probeer op basis daarvan je lijdensweg als uitdagend te zien. Dit zorgt er ook voor dat de mate waarin je je verbonden voelt met een bepaald doel toeneemt. Sommigen vinden het moeilijk om op deze manier tegen de af te leggen lijdensweg aan te kijken. Je kunt bijvoorbeeld niet genoeg in jezelf geloven. Je kunt het idee hebben dat hetgeen dat 'je voorbeeld' kan, voor jou onmogelijk is. Dit omdat je van mening zijn kunt dat hij/zij mooier, sterker of wijzer is.
Op zo'n moment kun je drie dingen doen:
1. Je besef versterken dat het sterker zijn gewoon een kwestie is van de juiste motivatie. Jij kunt deze motivatie ook hebben, mits je je maar inzet.
Ook zul je moeten beseffen dat wijsheid een kwestie van tijd is. Wijsheid komt met de jaren.
2. Als je jezelf niet mooi genoeg vindt, kun je altijd werken aan je zelfvertrouwen.
3. Kijken naar de geschiedenis van het idool. Je idool is net als jij, onderaan begonnen en zal nét als jij bovenaan eindigen!
Je omgeving kan dus veel invloed hebben. Maak gebruik van verkregen complimenten, laat dit je besef sterken dat mensen in je geloven.
Hierbij gaat het om de
als-die-het-kan,-kan-ik-het-ook-mentaliteit
Bovendien is het afvragen wat je precieze doel is, zeer belangrijk. Probeer zo precies mogelijk vast te stellen wat je bereiken wilt. Verdeel je lijdensweg in stadia. Naarmate je dichter in de buurt komt van hetgeen dat je bereiken wilt, zul je hier zo nu en dan bij stil moeten staan. Om dit te doen is het belangrijk na te kunnen gaan in hoeverre je je doel hebt bereikt. Zo kan een persoon dat afvallen wil, zowel zijn gewicht als vetpercentage meten. Ook bij het sterker willen worden kun je meten in hoever je nog van je target verwijderd bent. Je kunt kijken naar het maximale gewicht dat je in een bepaalde maand bij een bepaalde oefening verplaatsen kon. Dit vergelijk je met de huidige situatie.
Maar staar je niet blind op gewicht:
-Het kan oorzaak zijn van het verkeerde trainen bij mensen. Naar aanleiding hiervan kunnen mensen verkeerde technieken toepassen en gaan 'smokkelen'.
Een jongen bij mij op de sportschool is hier voorbeeld van. Toen hij 18 werd, besloot hij het aantal reps per set te reduceren naar 6 tot 8. Dit had tot gevolg dat zijn biceps afscheurde.
-Iedereen heeft wel eens zijn dag niet. Soms gaat het echt niet, dit moet je net als alle andere bodybuilders accepteren. Na het bereiken van een bepaald doel is het belangrijk te evalueren.
Merk je dat je vooruitgang boekt, dan kan het geen kwaad jezelf eens te belonen. Maar wees hierbij voorzichtig.
Bij de een heeft dit positief effect en bij de ander juist negatief! Je kent het beruchte jejo-effect bij dikkere mensen die afvallen willen. Zo is een vriend van me lange tijd erg streng geweest voor zichzelf. Hij at gezond en sloeg onverantwoorde tussendoortjes over. Hij had slechts één doen voor ogen: afvallen. Ik had veel ontzag voor zijn volhoudingsvermogen. Tot mijn teleurstelling was hij in de afgelopen zomervakantie maar liefst negen kilo aangekomen! Of hij te lang te streng voor zichzelf geweest was en uiteindelijk heel erg zondigde of dat hij zichzelf te veel ging belonen weet ik niet. Eén ding is in ieder geval zeker. Jij kent jezelf het beste, jij weet wat goed voor je is. Beloon je zelf niet té vaak, maar ook niet té weinig!
Om te voorkomen dat je jezelf lichamelijk uitput moet je genoeg slapen en genoeg eten. Vermoeidheid heeft negatieve invloed op de training en vraagt veel doorzettingsvermogen. Niet alleen nachtrust, ook gezonde voeding en ontspanning helpt bij het je fit en gezond voelen. Voor elke vitamine bestaat er een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Probeer hier aan te voldoen. Belangrijk is om niet té veel van bepaalde vitaminen binnen te krijgen. Zo mag je van vitamine B6 niet meer dan 25mg per dag binnen krijgen. Overschreiding van de aanbevolen hoeveelheid kan leiden tot zenuwaandoeningen in de ledematen. Klik
hier om meer te weten over bepaalde vitaminen.
Daarnaast nemen veel mensen zonder het weten te weinig rusttijd. Dit kan ook leiden tot onnodige uitputting van het lichaam. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen na een training, daarna krijgt het de gelegenheid om
sterker te worden. Geef je je lichaam hiertoe niet de gelegenheid, dan boek je geen vooruitgang. Dit werkt natuurlijk
demotiverend. Vergeet ook de
no pain no gain instelling van mensen. Spierpijn is een signaal dat je spieren te hard hebben moeten werken. Het wil echter niet zeggen dat je spieren niet sterk genoeg zijn. Het is mogelijk dat je te snel te hard bent gaan trainen. Verstandig trainen is belangrijk.
Tot slot is het belangrijk om plezier te houden in het trainen. Dit maakt je lijdensweg minder zwaar. De manier waarop is natuurlijk voor iedereen anders. Enkele algemene regels zijn:
-Afwisseling, probeer niet te lang achter elkaar telkens de zelfde oefeningen te doen. Afwisseling is belangrijk en helpt je spieren te blijven prikkelen tot groei.
-Om de 6 à 8 weken één week rust kan geen kwaad. Dit helpt ook bij het hoog houden van het rendement.
-Zoek een partner waarmee je traint. Jullie kunnen elkaar helpen het gewicht op te 'vangen'. Dit is veiliger en het daagt je uit om je grenzen te verlegen.
Dit alles zal je moeten helpen een goede strategie te vormen om je gemotiveerd te blijven. Ik ben zelf altijd erg streng geweest. Ik houd me strikt aan m'n voeding. Ik weet precies wat ik eten zal en wanneer ik eten zal. Het idee dat een goed dieet een belangrijke bijdrage levert aan de spiergroei stimuleert me. Persoonlijk beloon ik mezelf ook weinig wat betreft voeding. Zeg maar gerust nooit. Dit omdat ik mezelf goed ken. Ik beloon mezelf met rustdagen van tijd tot tijd. Hiermee houd ik plezier in het fitnessen. Voordat ik aan m'n trainingen begin, doe ik een kleine 10 minuten aan cardio. Hiermee breng ik m'n hartslag omhoog dat voor betere resultaten zorgt. Ik laat me vooral positief beïnvloeden door anderen, complimenten sterken het gevoel dat mensen achter me staan en helpen m'n doel te bereiken. En commentaar van mensen beschouw ik als signaal om harder te trainen. Feedback geven doe ik regelmatig!
Mijn top 5 absolute DON'TS is:
1. Te hoge verwachtingen hebben. Je wordt geen Arnold Swarchzenegger of Bill Pearl in een mum van tijd.
2. Het jezelf tegenwerken met het idee dat het je niet lukken zal. Ook jij kan het.
3. Trainingen onnodig overslaan en je niet houden aan je voedingsschema.
4. Blessuregevoelig trainen
5. Het niet willen accepteren dat je misschien niet evenveel aanleg hebt als een ander.