XXL Nutrition

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #179.884
Morgen moet ik naar den helder i.v.m een tandartsafspraak. Controle van de stukjes die ze op mijn voortanden hadden gezet en wat tandsteen bij mijn spalkje onderin weg halen. En dan bonk ik ook meteen uren in voor de rest van de week en volgende week. Hansie komt NIET werken.

Laatst bewerkt:
  • #179.886
Als ze eenmaal slap hangen, valt er ook weinig aan te doen? Of nou ja, ik krijg het niet voor elkaar.

Voor de meeste mensen is het dan einde verhaal.

Je kunt ze met een elastiek onderaan bij de scheuten (volledig om de plant) bij elkaar binden en zo een paar maanden laten staan en de grond steeds volledig uit laten drogen na het water geven. Ik geef mijn zelf uit zaad gekweekte strelitzias MAX 1x per maand een mok water(ligt aan de grootte van de plant) .

Zomers om de week een mok. Alleen in de zomermaanden geef ik 1x per maand een KLEINE dosis plantenvoeding . De grond mag prima helemaal uitdrogen. Als je ze uit de pot haalt zie je hele dikke wortelstrengen die wel een liter water of bij grotere planten liters kunnen opslaan. Dus die heeft reserve voor weken en in de winter zelfs enkele maand.

De kunst met dit soort planten is om er zo MIN mogelijk aandacht aan te besteden, dan gaan ze het beste. Mensen hebben de neiging de plant teveel te willen verzorgen/verwennen. Ik vergeet ze regelmatig water te geven en dat maakt de plant uiteindelijk alleen maar sterker en weerbarstiger.

Ik heb overal lange sateprikkers in staan waaraan ik kan zien hoe nat de grond dieper in de pot is. Bij een onderaan KURKdroog stokje ga ik pas weer bewateren. Ook werk ik met vochtmeters en PH meters maar dat is voor de standaard huis tuin en keukenplanten houders overbodig.

Laatst bewerkt:
  • #179.887

Je kunt ze met een elastiek onderaan bij de scheuten (volledig om de plant) bij elkaar binden en zo een paar maanden laten staan en de grond steeds volledig uit laten drogen na het water geven. Ik geef mijn zelf uit zaad gekweekte strelitzias MAX 1x per maand een mok water(ligt aan de grootte van de plant) .

Zomers om de week een mok. Alleen in de zomermaanden geef ik 1x per maand een KLEINE dosis plantenvoeding . De grond mag prima helemaal uitdrogen. Als je ze uit de pot haalt zie je hele dikke wortelstrengen die wel een liter water of bij grotere planten liters kunnen opslaan. Dus die heeft reserve voor weken en in de winter zelfs enkele maand.

De kunst met dit soort planten is om er zo MIN mogelijk aandacht aan te besteden, dan gaan ze het beste. Mensen hebben de neiging de plant teveel te willen verzorgen/verwennen. Ik vergeet ze regelmatig water te geven en dat maakt de plant uiteindelijk alleen maar sterker en weerbarstiger.

Ik heb overal lange sateprikkers in staan waaraan ik kan zien hoe nat de grond dieper in de pot is. Bij een onderaan KURKdroog stokje ga ik pas weer bewateren. Ook werk ik met vochtmeters en PH meters maar dat is voor de standaard huis tuin en keukenplanten houders overbodig.

Een goede visuele tip. Als de bladeren langzaam dicht gaan krullen hebben ze echt water nodig. Dit doen ze(vermoed ik, want de bladeren worden dan niet bruin) om minder zonlicht te krijgen zodat ze minder gaan verbruiken. Een soort zelfbeschermingsmechanisme.

• #179.888

Je kunt ze met een elastiek onderaan bij de scheuten (volledig om de plant) bij elkaar binden en zo een paar maanden laten staan en de grond steeds volledig uit laten drogen na het water geven. Ik geef mijn uit zelf uit zaad gekweekte strelitzias MAX 1x per maand een mok water(ligt aan de grootte van de plant) Zomers om de week een mok. Alleen zomermaanden geef ik 1x per maand een KLEINE dosis plantenvoeding . De grond mag prima helemaal uitdrogen. Als je ze uit de pot haalt zie je hele dikke wortelstrengen die wel een liter water of bij grotere planten liters kunnen opslaan dus die heeft reserve voor weken en in de winter zelfs enkele maand

Ah sorry, ik verwoord het niet duidelijk. Mijn andere strelitzia staat er gewoon goed bij. Maar ik heb er ook één overgenomen die uitgedroogd is geweest. In een paar maand twee nieuwe bladen die er netjes uitzien, maar het oude blad blijft slap. Tijd opgebonden geweest, maar heb niet de indruk dat dat verschil maakte. Dus wat oude bladen geknipt. Ik wacht gewoon op het derde nieuwe blad, en dan knip ik het laatste oude slappe blad weg. Of heb je een andere tip? :)

Ik geef mijn zelf uit zaad gekweekte strelitzias
Ah, hoe tof! :heart: ik heb Nicolai's, dus dat zit er niet in

• #179.889
Ah sorry, ik verwoord het niet duidelijk. Mijn andere strelitzia staat er gewoon goed bij. Maar ik heb er ook één overgenomen die uitgedroogd is geweest. In een paar maand twee nieuwe bladen die er netjes uitzien, maar het oude blad blijft slap. Tijd opgebonden geweest, maar heb niet de indruk dat dat verschil maakte. Dus wat oude bladen geknipt. Ik wacht gewoon op het derde nieuwe blad, en dan knip ik het laatste oude slappe blad weg. Of heb je een andere tip? :)

Ah, hoe tof! :heart: ik heb Nicolai's, dus dat zit er niet in

Idd wachten op nieuw blad en het oude wegknippen. Laat hem al zn energie maar in het jong grut steken!

• #179.890
Nog een paar rondjes en dan lekker lang weekend. 🥰
20241017_080253.jpg
20241017_080346.jpg

Heb nog 147 vrije uren die ik op moet maken want krijg er in januari weer 190 oid en anders krijg ik ze nooit meer op komend jaar. Dus komende tijd lekker veel en vaak vrij. Sint, herfstvakantie, week van kerst, studiedagen van de kinderen etc.

• #179.891
Lekker genieten met de kids:flexbiceps:

• #179.892
Nog een paar rondjes en dan lekker lang weekend. 🥰
20241017_080253.jpg
20241017_080346.jpg

Heb nog 147 vrije uren die ik op moet maken want krijg er in januari weer 190 oid en anders krijg ik ze nooit meer op komend jaar. Dus komende tijd lekker veel en vaak vrij. Sint, herfstvakantie, week van kerst, studiedagen van de kinderen etc.
Studie dagen op de basisschool?

• #179.894
Studie dagen op de basisschool?
Jup, voor de leraren dan. Zijn er toch wel 15 oid per schooljaar en ik wil mn het liefste onze kinderen niet op de opvang dus wij regelen het altijd zo dat wij thuis om en om vrij nemen. Gaan we wat leuks doen die dag.

• #179.895
Ja zo proberen wij t ook te doen.

• #179.896
Studiedagen zijn heel geschikt om uitstapjes te doen, dan is het vaak lekker rustig. 😄

• #179.898
Ook wel echt geluk qua weer, gezien de tijd van het jaar.
Dat ook! Prima dierentuinweer nu. 😊
Al zijn de studiedagen verspreid over een heel schooljaar. Wij zijn regelmatig met een groepje kinderen en ouders van school tijdens een studiedag naar een indoorspeeltuin of bioscoop geweest met slecht weer. Ook gezellig.

Terug
Naar boven