Jehova's? Wat hebben die er nu weer mee te maken. De opvallende drang van denominaties om moeilijk te doen over mensen die praktisch hetzelfde doen. Vreemd. Daarbij, op het vlak van evangelisatie hebben pinkstergemeenten en de Jehova's nogal wat overeenkomsten.
Hoeveel dwang zit er btw in jouw visie op het leven na de dood en een Jezus die in de bijbel stelt: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de vader dan door mij'?
Ook rationaliteit kan dwang geven. Ik voel me redelijk 'gedwongen' om te accepteren dat 2 + 2 toch echt 4 is. Evenzo zit er 'dwang' in juiste syllogismen. (alle mensen zijn sterfelijk, Socrates is een mens. Dus Socrates is sterfelijk)
Maar dat is heel andere 'dwang' dan de 'dwang' die ik meen te herkennen in de Pinksterbelevening, die de kruisdood en de daardoor ontstane verlossing verkondigd. Dat is externe dwang.
In een discussie zit zogezegd hooguit interne dwang. Fysieke dreiging, zoals pijn (eeuwige pijn), legt een externe dwang op. Wat dat betreft heeft de evangelisatie door Jehova's in eerste instantie een veel minder dwingend karakter dan de implicaties van de overtuigingen die veel christelijke denominaties aanhangen.
Zogezegd wordt jou een aversie jegens de evolutietheorie ook door de strot gedrukt. Je weigert het aan te nemen, zonder onder invloed van je eigen 'interne' dwang (die ons doet realiseren dat 2 + 2 echt 4 is) ook maar iets te lezen of te bestuderen.
De pot verwijt de ketel weer eens zwart te zien.