AndroidHealthClinic

Weer een beginner

SG13

Novice
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
72kg
Hallo,
Ik ben Simon, 18 en student. Ik ben 1.76m en weeg 73kg. Ik ben sinds enkele maanden bezig met fitness. Op het begin deed ik vooral om mijn conditie wat op pijl te houden aangezien ik door mijn studies geen tijd meer had om te basketballen, een sport die ik deed sinds ik een jaar of 12 was. Ik deed dus vooral cardio, maar ook wat powertraining. Maar naarmate ik meer powertraining ging doen, raakte ik er meer en meer in geïnteresseerd. Ik vind het eigenlijk een aangename sport, en wie wil er nu niet athletisch uit zien?
Maar, net zoals bij elke beginner, gaat het niet zoals je dat hoopt. Ik heb ondertussen wel door dat er heel wat meer bij komt kijken dan gewoon af en toe eens naar een fitnesscentrum gaan. Ik probeer me eraan te houden om 2 keer per week te gaan fitnessen. Als ik geen vakantie heb, het grootste deel van het jaar dus eigenlijk, lukt dat moeilijk. Maar ik probeer het, en mits wat moeite lukt dat voor de kleine meerderheid van de weken. Daarbij heb ik enkele vragen:
- Ik doe niet aan shakes. Niet dat ik er uit principe iets tegen heb, maar ik probeer zo veel mogelijk eiwitten uit mijn voeding te halen. Een vraag daarbij is: Wanneer precies moet ik eiwitrijk eten? Ik eet wat de pot thuis schaft, maar meestal is dat 'gewoon' aardappelen, met vlees en groenten. Maar ik kan zelf wel kiezen welk ontbijt ik eet, welke tussendoortjes, wat ik tussen mijn boterham leg, etc.

- Is 2 keer per week genoeg? Wat is het 'best' voor iemand die wat breder wil worden en zichtbare spieren wil kweken? Ik heb thuis nog 2 dumbbels onder het stof gehaald, de dumbbels zelf wegen 2 kg en er zijn in totaal 12 schijfjes van 0,5 kg bij. ik kan dus 2 dumbbels van 5kg maken, meer helaas niet. Er zijn wat oefeningen die ik daar mee kan doen (shoulder press, side lateral rise), maar voor sommige oefeningen (bices, chest press) is dat onvoldoende. Hoe kan ik zulke oefeningen zwaarder maken of alternatieven vinden?

- Wat is de ideale rustperiode voor spieren? Ik ben wat verward. Soms vind ik dat ik de spieren na een workout minstens 1 dag moet laten rusten, soms vind ik dat weinig rust beter is om snel spieren te kweken?

- Wat is het goede aantal reps? Ik ging altijd uit van 4x10, en om eerlijk te zijn heb ik er nooit bij nagedacht of dat wel goed was.

Mijn doel is om wat breder te worden, maar vooral om 'zichtbare' spieren te krijgen. Sinds ik ben gaan fitnessen en meer ben gaan eten, ben ik wat breder geworden. Maar ik wil dat mijn spieren goed zichtbaar zijn, en dat is nu allesbehalve het geval.

Stickieeeeeees en naar een sportschool gaan, die dumbells alleen gaan je niet helpen.

Stickies staan bovenaan in elke categorie.

- Ik doe niet aan shakes. Niet dat ik er uit principe iets tegen heb, maar ik probeer zo veel mogelijk eiwitten uit mijn voeding te halen. Een vraag daarbij is: Wanneer precies moet ik eiwitrijk eten? Ik eet wat de pot thuis schaft, maar meestal is dat 'gewoon' aardappelen, met vlees en groenten. Maar ik kan zelf wel kiezen welk ontbijt ik eet, welke tussendoortjes, wat ik tussen mijn boterham leg, etc.

Het belangrijkste is het halen van je aantallen, verspreid ze gewoon over de dag. Neem hier eens een kijkje: http://www.schwarzenegger.com/fitness/post/the-protein-bible-part-4-protein-and-amino-acid-timing

- Is 2 keer per week genoeg? Wat is het 'best' voor iemand die wat breder wil worden en zichtbare spieren wil kweken? Ik heb thuis nog 2 dumbbels onder het stof gehaald, de dumbbels zelf wegen 2 kg en er zijn in totaal 12 schijfjes van 0,5 kg bij. ik kan dus 2 dumbbels van 5kg maken, meer helaas niet. Er zijn wat oefeningen die ik daar mee kan doen (shoulder press, side lateral rise), maar voor sommige oefeningen (bices, chest press) is dat onvoldoende. Hoe kan ik zulke oefeningen zwaarder maken of alternatieven vinden?

2 keer is vrij weinig, als ik alles in 2 dagen zou moeten indelen dan ben ik ontzettend lang in de gym. Heb ook niet de energie om alles dan optimaal aandacht te kunnen geven. Wellicht dat je een fullbody schema voor 3x in de week kunt maken. Kan mij niet voorstellen dat je geen drie uurtjes per week vrij kunt maken..

- Wat is de ideale rustperiode voor spieren? Ik ben wat verward. Soms vind ik dat ik de spieren na een workout minstens 1 dag moet laten rusten, soms vind ik dat weinig rust beter is om snel spieren te kweken?

Het is niet wat jij vind het gaat er gewoon om dat je spieren moeten herstellen. De een hersteld sneller als de ander. Meer is niet beter.

- Wat is het goede aantal reps? Ik ging altijd uit van 4x10, en om eerlijk te zijn heb ik er nooit bij nagedacht of dat wel goed was.

Is voor iedereen verschillend. Ligt eraan wat je doel is en ligt eraan hoe je lichaam er op reageerd.
Ik ben ervan overtuigd dat alle repranges bijdragen aan massa/kracht. Ik zou je hier in het begin nog niet op blind gaan staren, waarschijnlijk werkt nu alles voor jou icm een goed voedingsschema.

Mijn doel is om wat breder te worden, maar vooral om 'zichtbare' spieren te krijgen. Sinds ik ben gaan fitnessen en meer ben gaan eten, ben ik wat breder geworden. Maar ik wil dat mijn spieren goed zichtbaar zijn, en dat is nu allesbehalve het geval.[/QUOTE]

Zichtbare spieren bestaan uit veel spiermassa en weinig vetmassa.
Wil je nu meer definitie dan moet je gaan afvallen (cutten) Wil je nu meer spiermassa hebben dan moet je aankomen (bulken) Het is het één of het ander.

2 dbs van 5kg. Ga snel schijven van 2,5-5-10kg kopen!

• Topic Starter Topic Starter
Je zegt dat het herstellen van spieren voor iedereen anders is. Iedereen zijn lichaam is anders, dus het is inderdaad vrij logisch dat het 'herstel' bij iedereen verschillend is en de ene dus langer moet rusten als de andere. Maar is er dan een manier waarop ik kan aanvoelen hoe lang ik moet rusten? Als beginner die snel wat massa wil bouwen, klinkt het me logisch dat ik ze frequent mogelijk train. Maar hoe voel ik aan wanneer ik terug kan trainen na een workout?

Krachttraining is niet zo ingewikkeld als het lijkt maar je moet de basics wel goed hebben. Met 5kg dumbbells kan je niet zwaar genoeg trainen, waardoor je wss het gevoel hebt dat je de volgende dag alweer kan trainen. Ga bij een sportschool of koop een homegym. Maak een 3dag splitschema en ga bulken of cutten (aan jou de keuze).

Mijn probleem is het feit dat ik als student niet veel tijd heb. Ik ben niet echt zo'n type dat daarvoor gaat opgeven. Ik wil best tijd maken om 3 keer per week een degelijke workout te doen, maar dan wil ik er wel resultaat van hebben. Nu is er 1 probleem: Ik ben altijd een mager ventje geweest. Aangezien ik de laatste maanden veel meer eet en al aardig wat fitness, ben ik al wat breder geworden. Daar ben ik heel tevreden mee. Maar het is niet genoeg, ik ben absoluut nog niet gespierd, ik zie er totaal nog niet athletisch uit. Nu heb ik heel wat gelezen en ben tot de vaststelling gekomen dat iedereen spiermassa kan kweken - ik dus ook. Maar het probleem is: Het is allemaal zo ingewikkeld voor een jonge kerel die niet eens bepaald wat er op z'n bord komt. Ik kan echt niet veranderen wat er op m'n bord komt. Ik kan wel bepalen wat ik tussendoor ofzo eet, en hoe vaak ik eet. Ik kan bvb na een training nog een ei'tje bakken, een hoop boterhammen met ham eten, etc (dat waren gewoon voorbeelden!). Ook over supplementen heb ik het al gehad met m'n ouders. Mijn moeder is apothekeres, en die is daar absoluut niet scheutig op. Het enige wat ze me toestaan, is iets vanuit haar de apotheel : 'Etixx Full Body Complex Shake'. Ik weet dat dat heel belachelijk is enzo, maar ik kan er niet aan doen. Mijn ouders kennen er niets van en hebben enkel het beste met me voor en ik ben al blij dat ze me willen helpen door me dit te geven. De samenstelling per 50g is :

Whey proteïne isolaat 27,92 g
Glucose 12,5 Maltodextrine 2,71 g
Vezels (uit erwt) 2,5 g
Fosfor (als aminozuurchelaat) 120 mg (15% ADH)
Creatine monohydraat 833 mg
Calcium (als carbonaat) 208 mg (26% ADH)
Magnesium (als aminozuurchelaat) 66,6 mg (22,2% ADH)
Carnitine fumaraat 208 mg
IJzer (als bisglycinaat) 2,1 mg (15% ADH)
Vitamine B3 (nicotinamide) 15 mg (83,3% ADH)
Lactase 12,5 mg
Lipase 12,5 mg
Amylase 12,5 mg
Mangaan (als bisglycinaat) 0,833 mg (23,8% ADH)
Vitamine B5 (Ca-panthothenaat) 5 mg (83,3% ADH)
Biotine (Vitamine H) 66,6 ¢g (44,4% ADH)
Chroom (als aminozuurchelaat) 58,4 ¢g (46,72% ADH)
Vitamine B6 (pyridoxine HCL) 1,66 mg (83% ADH)
Vitamine B2 (ribo– avine) 1,25 mg (78,125% ADH)
Vitamine B1 (thiamine HCL) 1,08 mg (77,14% ADH)
Vitamine B12 (cyanocobalamine) 0,83 ¢g (83% ADH)

Kan ik hier wat mee doen? En wat kan ik toch nog aanpassen aan mijn voeding? Ik doe al mijn best om meer te eten en meerdere malen per dag (in plaats van enkel 's morgens, 's middags en 's avonds). Dat heeft al wat geholpen, maar ik wil meer. Ik wil er athletisch uit zien.

Je wil blijkbaar aankomen, dus gaan bulken. Kies een bepaald aantal kcal dat je per dag wil eten (voorbeeld 3000kcal) en stel een voedingsschema op. Voedingsschema hoeft helemaal niet op de gram nauwkeurig te zijn, als je savonds met je ouders mee eet vul je gewoon in "avondeten" met het aantal kcal dat het gemiddeld is. Ook moet je genoeg eiwitten binnenkrijgen. Shakes kunnen handig zijn maar stellen verder weinig voor.

En krachttraining kost wat tijd ja, als je resultaten wilt zul je er tijd in moeten steken. Het is het 1 of het ander.

Maar het is toch vrij ongmogelijk om een voedingsschema op te stellen als ik niet zelf bepaal wat er op m'n bord komt?

En ja, het is eerst inderdaad m'n bedoeling om te bulken, ik wil duidelijk breder en sterker worden. Daarom dat ik meer eet als vroeger. Ik weet ook dat ik meer eiwitten binnen moet krijgen. Daarom drink ik amper nog frisdrank, maar vaker melk. Als tussendoortje ga ik vaak voor noten of yoghurt. En die shake van m'n moeder bevat bijna 30gr. eiwitten per dosering die je moet nemen voor en na een workout. Maar of dit allemal voldoende is om echt vooruitgang te boeken...? Ik heb volgens mij meer nood aan een systematische aanpak, maar dat is heel moeilijk als je niet zelf kiest wat je 's avonds eet.

Laatst bewerkt:
Maar het is toch vrij ongmogelijk om een voedingsschema op te stellen als ik niet zelf bepaal wat er op m'n bord komt?

Er is net gezegd dat je voor avondeten een gemiddelde kan nemen.
Of bedoel je nu dat je verder op de dag ook zelf niet bepaalt wat je eet?

Een voedingsschema klinkt stricter als dat nodig is. Je kan bijv als lunch 3 boterhammen en 2 glazen melk nemen. Dan varieer je gewoon met je beleg en kom je rond 600kcal per maaltijd uit. De ene keer eet je er eieren bij, dan pindakaas, dan vleeswaar, enz. Zo stel je gewoon een aantal maaltijden op, bijv 5x 600kcal. Als je zorgt dat je vooral melk drinkt, en bij de meeste maaltijden iets van vlees/vis/eieren/kwark zit hoef je je over eiwitten ook niet druk te maken.

Een shake kan helpen, de meeste shakes geven ong 25g eiwitten van de 150-200g die je op een dag nodig hebt.

Oké, het opstellen van een voedingsschema is dus veel minder strikt als ik dacht. Maar hoe kan ik het aantal caloriëen die ik nodig heb en die ik eet dan 'tellen'? Een voedingsschema opstellen klinkt makkelijker is als ik er aan wil beginnen.

Voorbeeld maaltijden:

1- 3 boterhammen met redelijk/goed beleg, halve liter melk (600)
2- 3 boterhammen met redelijk/goed beleg, halve liter melk (600)
3- Shake met 70g ultra fine oats, 30g whey, halve liter melk (600)
4- Willekeurige avondmaaltijd (600)
5- 50g pindas en 500g kwark (500)
6- 2 mueslirepen (200)
Totaal: 3100

Een heel simpel schema waarbij je niks hoeft klaar te maken en niks raars aan je ouders hoeft te vragen. Hiermee heb je genoeg kcal en eiwitten. Je kan de volgorde van de maaltijden zelf bepalen, het beleg varieren, avondmaaltijd varieren, maaltijden samenvoegen.. De enige regel is: zorg dat je aan het einde van de dag alle 6 de maaltijden op hebt. Geen smoesjes zoals ben moe, uitslapen, heb een feestje, vandaag geen zin, enz.

Soms word je zo moe van dit soort kneuzen die de stickies niet lezen.

@ ChaosX: Heel erg bedankt! Mueslirepen, pinda en kwark heb ik al gekocht, dus dat zit wel goed. Binnenkort ook eens gaan kijken naar wat whey, waarschijnlijk dat ik het op internet ga bestellen.

@ Ripped DJ : Waarom ben ik nu een kneus? Ik kan je vertellen dat ik geen 'kneus' ben. Het is niet omdat jij alles weet van bodybuilding dat dat ook bij mij het geval is. Sticky's heb ik bekeken, maar zo simpel is het allemaal niet als je er niets van kent. Moest ik zelf alles vinden zou ik dat ook veel aangenamer vinden als het aan jullie te moeten vragen, zeker als je weet dat je zulke reacties gaat krijgen.

Ik heb trouwens nog een vraag waar ik geen antwoord op vind. Ik heb hier een oud bankje weten vinden, waar ik wel wat mee kan. Ik zou graag een Barbell en wat dumbbels kopen zodat ik hier thuis wat kan trainen. Na wat surfen vond ik vrij goedkoop een barbell, maar deze is slechts 140cm lang. Is dat genoeg om bench press mee te doen? Het is niet dat ik enkel bench press wil doen, maar voor de meeste oefeningen hoeft een barbell niet zo lang te zijn als voor een bench press (ik denk dan aan upright rows, bent over rows, military press, etc). Ik was aan het twijfelen, en ik wil wel eerst zeker zijn.

Soms word je zo moe van dit soort kneuzen die de stickies niet lezen.

Dit.

KT met dumbells van 5Kg gaan je niet ver brengen.

Ten eerste, je zorgt dat je wat zwaarder materiaal vind/koopt of je schrijft je in bij een cheap ass fitness
Bv. studentenfitness in Leuven belgie (Jim's) 15 euro/maand voor basic en je hebt DB tot 40kg, tegen de 1000 kg aan gewichten en een resum aan toestellen bankjes etc...

Ten tweede.
Ik bepaal ook thuis niet wat ik eet.
je neemt een geschat gemiddelde van wat de pot schaft. Deze voeding zal zeker gebalanceerd zijn.
Wat ik doe is heel simpel.
Ontbijt: Havermout
VM: Massgainershake
middag: bruin broodje met kaas, kip, eieren tomaat en wortellen
NM: massgainer
Avond: warme maaltijd wat de pot schaft
uurtje voor het slapengaan bakje magere platte kaas.

Ten derde
Spieren kweken neemt tijd in beslag.
Indien het bovenstaande allemaal in orde is, kan je veel tijd winnen maar indien je het wil, ga je er tijd voor moeten maken.

Bv. ik ben op 1 jaar tijd van +- 60kg naar 78kg gegaan (niet afgetraind) waarvan ik nu na een kleine cut op 73kg - 75kg zit.

Indien je er geen tijd in wil investeren, ben je hier je tijd aan het verdoen.

Als laatste,
Rust is belangrijk, hoelang je moet rusten kan enkel jij uitmaken, niemand hier kan voelen wat jij voelt.
dus als je denkt dat je terug kan trainen, ga dan gewoon trainen, valt het tegen, dat rust je de volgende keer wat langer.

bodybuilding is geen bio-genetica opleiding. Het is simpel. dus stop met de dingen te overcomplexeren.

Kind regards,
germeys

Laatst bewerkt:
Mijn probleem is het feit dat ik als student niet veel tijd heb. Ik ben niet echt zo'n type dat daarvoor gaat opgeven. Ik wil best tijd maken om 3 keer per week een degelijke workout te doen, maar dan wil ik er wel resultaat van hebben. Nu is er 1 probleem: Ik ben altijd een mager ventje geweest. Aangezien ik de laatste maanden veel meer eet en al aardig wat fitness, ben ik al wat breder geworden. Daar ben ik heel tevreden mee. Maar het is niet genoeg, ik ben absoluut nog niet gespierd, ik zie er totaal nog niet athletisch uit. Nu heb ik heel wat gelezen en ben tot de vaststelling gekomen dat iedereen spiermassa kan kweken - ik dus ook. Maar het probleem is: Het is allemaal zo ingewikkeld voor een jonge kerel die niet eens bepaald wat er op z'n bord komt. Ik kan echt niet veranderen wat er op m'n bord komt.

Avond eten is maar een klein onderdeel van wat je dagelijks binnen moet krijgen.
Ik woon zelf ook nog bij mijn ouders en eet ook gewoon meet met hen.

De rest van de dag eet ik wat ik zelf moet eten, dus wat je op nu opnoemt zijn smoesjes.
Je zult er nou eenmaal wat voor over moeten hebben, het komt niet vanzelf aanwaaien.

@ Germeys
Ten eerste: Inderdaad, met dumbbells van 5kg ga ik nergens raken. Ik heb ook nergens gezegd dat ik niet ingeschreven ben in een fitnesscentrum. Ik ben dat wel degelijk, maar door m'n studies heb ik enkel de tijd om woensdagaovond en zondagochtend te gaan trainen. Daar is gewoon niets aan te doen, ik heb elke dag van 8u30 tot 18u (letterlijk!) les, waarna ik altijd nog wat moet studeren. Daarbuiten heb ik nog vrienden etc, dus veel blijft er niet over, bijhalve woensdagavond en zondagmorgen. Dan ga ik dus fitnessen. Daarom was ik erg geïnteresseerd in het kopen van een barbell en wat zwaardere dumbbells, zodat ik op vrijdag voor ik naar m'n vriendin ga hier nog een dik uurtje kan trainen. Ik heb ergens een bankje voor niets gevonden, en ik sta op het punt een barbell en een set dumbbells te bestellen. Maar daarbij vroeg ik mij af of een barbell van 140cm lang genoeg is? Ik heb schrik dat dat niet lang genoeg is voor oefeningen zoals bench press en military press.

Ten tweede: Voedingsschema is ondertussen opgesteld, ik heb berekend hoeveel kcal per dagik heb in rust en er 300 bij opgeteld. Dat krijg ik nu binnen, voornamelijk door boterhammen met beleg, melk yoghurt, pinda, mueslirepen, en 's avonds wat er op mijn bord komt. Dat ga ik even proberen, nadien kan ik er eventueel nog 100 kcal per dag bij doen, maar ik ga nu een maand kijken hoe dit werkt.

Ten derde: Heel erg bedankt voor de hulp alvast!

@peppie01: Ik heb nergens gezegd dat ik er geen tijd wou investeren. Ik dacht gewoon dat het opstellen van een voedingsschema minder simpel was. Ik weet best dat het niet vanzelf komt.

+1

zijn te lui dan dat ze aan kt doen :o

Waarom is dat nu allemaal nodig? Ik snap het echt niet meer. Ik heb al die stickies heus wel doorgenomen, is het nu zo erg dat ik hier nu nog enkele vragen stel? Ik wil zeker van m'n stuk zijn voor ik eraan begin... Jullie doen deze hobby toch allemaal erg graag, dan kan je het toch echt niet zo erg vinden om beginners te helpen, ookal zijn hun vragen in jullie ogen dom en voor de hand liggend? Jij weet toch helemaal niet of ik lui ben? En nog minder dat ik een kneus ben...

Terug
Naar boven