Fitness Seller

Wekelijks rep-outs = op lange termijn krachtverlies?

Ano_89

Dutch Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
4
Lengte
1m76
Massa
83kg
Hallo,
Ik ben al enkele maanden bezig met Wendler, nu begin ik me zo af te vragen, wekelijks die rep-outs, begint dit op lange termijn niet nadelig te werken op kracht?

Grtz.Alex.

Bij mij i.i.g. wel. Ik ben overigens wel fan van repouts. Ze werken goed zolang je net niet tot failure gaat, hierna of hiervoor nog een aantal zwaardere sets doet, en het periodiseert met een aantal weken waarin je niet meer repouts doet maar gericht naar een piek gaat werken.

Ik denk ook dat je het qua reps niet te gek moet maken. Zo tussen de 3-10 reps als repout is wel mooi.

• Topic Starter Topic Starter
Bij mij i.i.g. wel. Ik ben overigens wel fan van repouts. Ze werken goed zolang je net niet tot failure gaat, hierna of hiervoor nog een aantal zwaardere sets doet, en het periodiseert met een aantal weken waarin je niet meer repouts doet maar gericht naar een piek gaat werken.

Ik denk ook dat je het qua reps niet te gek moet maken. Zo tussen de 3-10 reps als repout is wel mooi.

Hmm, mja maar wendler zijn schema vereist toch dat je iedere training rep out doet op die basisoefening van die training? Persoonlijk denk ik dat eenmaal die rep out gedaan is en je nadien nog andere oefeningen doet, dat dit je zodanig belast dat je tegen de volgende traing niet voldoende hersteld bent...

Hmm, mja maar wendler zijn schema vereist toch dat je iedere training rep out doet op die basisoefening van die training? Persoonlijk denk ik dat eenmaal die rep out gedaan is en je nadien nog andere oefeningen doet, dat dit je zodanig belast dat je tegen de volgende traing niet voldoende hersteld bent...

Bij Wendler moet je een minimaal aantal reps halen, je kúnt voor een repout gaan.

Heb het ook gedaan. Kan niet zeggen of het wel/niet werkt voor maximale kracht. M'n deadlift is er iig 10 kg door gestegen.

Ik heb voor mezelf overigens het nadeel dat ik me me niet kan inhouden als er 'minimaal' x-reps staat. Dan gaat het ook loos en werk ik mezelf liever de vernieling in dan dat ik geen pr haal. Niet goed, maar dat is de aard van het beestje.

Aangezien je een week rust tussen de eerstvolgende gelijke trainingsdag lijkt me dat niet van toepassing zolang je maar 1 week per 4 weken deloadt.

Wendler bedoelt niet perse dat die repout het belangrijkste is maar stipt meer aan dat je daar makkelijke PRs mee kan scoren aan het einde van een training en hopelijk een stijgende lijn van PRs er mee kan maken. Het is denk ik belangrijker die opbouwende 3x5/3x3/1x5x 1x3x 1x1x sets/reps/week aan te houden. Je kan net zo goed een aantal pompsets hierna doen (afbouwend/constant gewicht 4x8 ofzo), alleen werkt dat minder goed dan een PR voor je ego, vindt hij. Ik denk dat dat zelfs beter helpt omdat je dan de beweging beter leert. Meer volume is bijna per definitie beter voor krachttoename.

Nja, het is niet zo eenvoudig eigenlijk. Je kan niet alles & iedereen zo over 1 kam scheren.

Hallo,
Ik ben al enkele maanden bezig met Wendler, nu begin ik me zo af te vragen, wekelijks die rep-outs, begint dit op lange termijn niet nadelig te werken op kracht?

Grtz.Alex.

Ik zou de rep out zo doen dat een spotter je 1 keer moet helpen, en wanneer de spotter je moet helpen dat ie de bar van je overneemt, ipv de bar megalangzaam een beetje meetillen wat ik heel veel zie. Daar word je sloom van, en sloom is niet explosief..en minder explosief is minder sterk. Zo is het ook een wat kleinere aanslag op de spier. Echt leegpompen van de spier met spotter is leuk als je een bodybuilder bent.

Ik heb voor mezelf overigens het nadeel dat ik me me niet kan inhouden als er 'minimaal' x-reps staat. Dan gaat het ook loos en werk ik mezelf liever de vernieling in dan dat ik geen pr haal. Niet goed, maar dat is de aard van het beestje.

Haha zo herkenbaar :roflol:

OT: nu 3 cycles gedaan, dus misschien nog weinig om er iets zinnigs over te zeggen. Iig geen kracht verloren. SQ en conv DL + 20, OH + 7.5, bench gelijk gebleven.

feit is dat het bij wendler heel lang duurt voor dat je 5, 3 en single in de buurt gaan komen van zware gewichten... althans, als je start op de manier die hij voorschrijft, dus alles invullen aan de hand van je 1rm - 10%... uiteindelijk touch je dan alleen op de dagen van je single een "zwaar" gewicht, hierdoor lijkt het voor mij alsof de gewenning op zwaardere gewichten kwijt raakt. de repouts waren in het begin flink heftig (als in veel reps), maar nu worden ook die zwakker. voor ik aan wendler begon kon ik bijv 5x72,5 mp en vorige week kwam er met pijn en moeite 2x72,5 uit.

maar goed, wij gaan nu pas de 4e cycle in en ik denk dat je pas echt een conclusie kan trekken na een cycle of 8, dan zit je namelijk WEL met zware gewichten te werken op alle dagen en ben je dus veel meer bezig met kracht bouwen.

overigens geeft hij zelf ook toe dat het voor kracht niet de beste trainingsmethode is, dan moet je gewoon zijn pl-variant pakken. de standaard template is gewoon om allround te worden, qua gegainde mass klaag ik zeker niet. heb ook flinke lekkere repouts gedaan alleen vertaald dat zich niet echt in een hoger 1rm (tot op heden). bij chris echter weer wel... dus het zal altijd nog verschillen per persoon...

Laatst bewerkt:
feit is dat het bij wendler heel lang duurt voor dat je 5, 3 en single in de buurt gaan komen van zware gewichten... althans, als je start op de manier die hij voorschrijft, dus alles invullen aan de hand van je 1rm - 10%... uiteindelijk touch je dan alleen op de dagen van je single een "zwaar" gewicht, hierdoor lijkt het voor mij alsof de gewenning op zwaardere gewichten kwijt raakt. de repouts waren in het begin flink heftig (als in veel reps), maar nu worden ook die zwakker. voor ik aan wendler begon kon ik bijv 5x72,5 mp en vorige week kwam er met pijn en moeite 2x72,5 uit.

maar goed, wij gaan nu pas de 4e cycle in en ik denk dat je pas echt een conclusie kan trekken na een cycle of 8, dan zit je namelijk WEL met zware gewichten te werken op alle dagen en ben je dus veel meer bezig met kracht bouwen.

overigens geeft hij zelf ook toe dat het voor kracht niet de beste trainingsmethode is, dan moet je gewoon zijn pl-variant pakken. de standaard template is gewoon om allround te worden, qua gegainde mass klaag ik zeker niet. heb ook flinke lekkere repouts gedaan alleen vertaald dat zich niet echt in een hoger 1rm (tot op heden). bij chris echter weer wel... dus het zal altijd nog verschillen per persoon...

Dit ervaar ik dus ook, ik voer de berekeningen uit zoals hij het uitlegt in zijn methode en idd dan werk je met serieuze lichtere gewichten en ik kan zeggen dat ik die gewenning van zwaardere gewichten ook ben kwijtgeraakt. Van zijn powerliftvariant daar wist ik niets van af. Maar ik blijf door doen op zijn methoden mss idd, bij lang volhouden dat het gaat gaan lonen.

Ik zou de rep out zo doen dat een spotter je 1 keer moet helpen, en wanneer de spotter je moet helpen dat ie de bar van je overneemt, ipv de bar megalangzaam een beetje meetillen wat ik heel veel zie. Daar word je sloom van, en sloom is niet explosief..en minder explosief is minder sterk. Zo is het ook een wat kleinere aanslag op de spier. Echt leegpompen van de spier met spotter is leuk als je een bodybuilder bent.

Zal ik onthouden jitse, thx voor de raad:).

Hallo,

Grtz.Alex.

Nee. Althans dat is het hele idee achter de hele 5/3/1 methode.

was jij niet diegene die tegen overtraining aanzit? dan moet je iig géén rep outs gaan doen, want daarmee put je jezelf alleen maar onnodig uit.

Nee als je maar genoeg herstelt bent voor je je volgende training doet en niet tot compleet falen gaat. Hou een herh in de tank.

Elke training falen dus? Lijkt me beetje te veel.

Elke training falen dus? Lijkt me beetje te veel.

Als je ervoor kiest om rep outs te doen zou ik het zo doen. Dat wil niet zeggen dat je elke training moet failen, dan moet je t verhaal nog een keer nalezen.

Daarbij moet zorgen dat je trainingen slim in elkaar zitten, de trainingen niet overlappen..of juist wel..hangt af van de snelheid van je herstel, ja ook gebruiker of geen gebruiker, elk lichaam is anders. Het is heel persoonlijk dit allemaal. Ik heb alles wel een keer geprobeerd en pak van elke training weer een lering die ik meeneem naar de volgende cycle; trainingstijd, intensiteit, hersteltijd, deload, aantal dagen rust voor volgende cycle/wedstrijd etc.

Nee als je maar genoeg herstelt bent voor je je volgende training doet en niet tot compleet falen gaat. Hou een herh in de tank.

Voilà zal het ook zo gaan doen, ga gwn meer herhalingen doen dan het voorgelegd aantal maar zal niet compleet tot falen gaan.

---------- Toegevoegd om 12:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:28 ----------

was jij niet diegene die tegen overtraining aanzit? dan moet je iig géén rep outs gaan doen, want daarmee put je jezelf alleen maar onnodig uit.

Was ik inderdaad, heb het deze week rustig aan gedaan, ben er bovenop aan het geraken. Zal niet meer tot falen gaan, gewoon een aantal extra reps meer dan het voorgelegde aantal.

Dat is een slimme zet man en zal je zeker goed doen. Laat ff weten hoe dat gaat.

Dat is een slimme zet man en zal je zeker goed doen. Laat ff weten hoe dat gaat.
Thx ironsport, zal ik doen, je kan me volgen via mijn log:). Altijd leuk om raad te krijgen van ervaren krachtsporters:). Volgende zware training staat gepland op maandag, vandaag wat lichte assistance ifv bench.

Terug
Naar boven