rnbflavour
Freaky Bodybuilder
- Waardering
- 64
vertel en kom vooral met wetenschappelijk bewijs
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dani zei:Hey Cent,
Eindelijk een nieuw rolletje strips gehaald voor mijn Accu check. Uiteraard als eerste gekeken wat cola light doet (afspraken kom ik altijd na, al duurt het bijna een jaar hehehe)
Nuchter gemeten 5,4 mmol/liter
hierna 500 cc cola light
10 minuten later 5,8 mmol/liter
20 minuten later 5,4 mmol/liter
Mag nu dus bewezen zijn dat de invloed van aspartaam op bloedglucose praktisch nihil is (Ter vergelijk: kwark met havermout gaf bijna een verdubbeling)
Gr. D.
)Een glucose test test toch de hoeveelheid glucose en niet de hoeveelheid insuline ? ?
Als er daadwerkelijk een hoeveelheid insuline aangemaakt zou worden dan zou dit de glucosespiegel juist naar beneden moeten trekken.
Ik denk ook niet dat zoetstof enorme hoeveelheden insuline op zal wekken, daar is de GL gewoon niet groot genoeg voor.
Dus de zoete smaak zal een response geven, maar de load is te weinig om deze significant te laten zijn.
Vergeet trouwens bij bv aspartaam niet dat dit is opgebouwd uit glucogene aminozuren wat dus altijd een insuline reactie moet geven (hoe klein dan ook)

Dani heeft hier aangegeven dat de glucose iets gestegen is, dat zou dus aan moeten tonen dat er geen insuline aanmaak plaats heeft gevonden, of zit ik nou helemaal verkeerd?
Just my 2 cents.
Kortom, zoetstof wekt een te verwaarlozen hoeveelheid insuline op?
ik denk dat zoetstof nog een behoorlijke piek opwekt tijdens de cefalische fase (ruiken en proeven) en de gastrische fase (maagvulling), maar dat de concentratie pijlsnel terug zakt als blijkt dat het geen echte suiker is...
dus een behoorlijke concentratie die er echter slechts een verwaarloosbare tijd aanwezig is...
Stel dat zoetstof een insulinepiek opwekt, waar zakt dat dan "pijlsnel naar terug"? Insuline moet binden met suikers om zo in het spierweefsel verwerkt te worden, als er geen suikers in je bloed zitten, dan blijf je met de insuline zitten. In dat geval zou je een hypo krijgen.
Insuline bindt helemaal niet aan suiker zelf maar aan insulinereceptoren die zich aan de wand van verschillende cellen bevinden. Deze cellen worden worden vervolgens door de werking van insuline op GLUT-4 als het ware permeabel voor glucose in het bloed, waardoor ze glucose uit het bloed kunnen opnemen en de bloedsuikerspiegel daalt.