MuscleMeat

Whey: wel of niet als beginner?

sportsfan

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
67kg
Een tijdje terug heb ik mijn voedingspatroon omgegooid. Dit bevalt mij erg goed moet ik zeggen! Merk al wat verschil, niet alleen qua uiterlijk, maar voel mij er ook veel beter bij! Top dus!
Nu werd mij op dit forum geadviseerd ook whey te gaan gebruiken. Met name 's ochtends ivm snelle eiwitten. Hier ben ik mij eens in gaan verdiepen.
Maar toch lees ik hier op het forum soms ook dat je hier als beginner niet mee hoeft te beginnen omdat je uit een 'gewone' voeding in goede verhoudingen voldoende eiwitten binnen zal krijgen.

Kan iemand mij hier een goed advies over geven?
Het is namelijk toch zo dat het teveel aan eiwitten weer door je lichaam wordt uitgescheiden, of heb ik dit verkeerd?

En verder: welke whey is het best te gebruiken? Er zijn zoveel verschillende soorten!

Hele andere vraag he: wat eten jullie zoal op een 'junkdag'?

Een whey shake is geen maaltijdvervanger, maar kan prima als aanvulling op je huidige voedingspatroon dienen. Ik doe het ook door de kwark, zo smaakt mijn kwark heerlijk!

Ik drink 's ochtends naast brinta een wheyshake (snelle eiwitten voor snel herstel na een slopende nacht ;)) en ik doe een halve schep in mijn kwark voor het slapen gaan (dit is eigenlijk alleen omdat ik kwark echt smerig vind).

Ik heb wheypoeder van revolutions, betaalbaar en erg lekker (38 euro incl verz. kosten.. 2250 g geloof ik).

Het is niet noodzakelijk, maar wel erg makkelijk!

---------- Toegevoegd om 14:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:08 ----------

Mijn "junkdag" bestond laatst uit een 15 cm broodje van de subway, kip teriyaki met kaas, heel veel groente en pittige saus. Erg lekker! Daarnaast heb ik 4 frietjes mee gepikt van mijn vriend en 1 hapje van zijn hamburger. Voor de rest bestond deze dag gewoon uit mijn normale dagmenu. Normaal eet ik bij maaltijd 2/3/4/6 nauwelijks koolhydraten. Alleen 's ochtends bij het ontbijt en 's avonds na het trainen).

Als ik onder de 28% kom dan wil ik best een keer echt junken.

Het is namelijk toch zo dat het teveel aan eiwitten weer door je lichaam wordt uitgescheiden, of heb ik dit verkeerd?

Whey = eiwitten = kcal... dus als je die teveel naar binnen gooit... JUIST! Wordt het opgeslagen als vet. Vitamines (geen kcal) die je teveel naar binnen gooit worden (soms, niet alle namelijk) weer uitgescheiden - dit werkt o.a. bij vitamineC zo...

Op een junkdag eet ik grotendeels hetzelfde als op een normale dag, alleen extra koolhydraten, en mijn avondmaaltijd is anders. Ook gun ik mezelf dan een glaasje alcohol (soms twee) en wat te snoepen of snacken. De hele dag door junk eten is niet aan te bevelen namelijk...

Ik vind whey persoonlijk pure hype. Vroeger was wei eiwit een afvalprodukt en werd het in sommige voedingsmiddelen als zeer goedkoop eiwit gebruikt.
Tot er een snuggere marketingboy een enorm winstpotentieel zag en dus die goedkope proteïnevorm plots "hip" werd gemaakt. Calcium caseïnaat is de laatste jaren ook nog eens een pak duurder geworden op de markt, dus nog een extra reden om iedereen whey door de strot te rammen.

Heb zelf al gehoord van een vertegenwoordiger van een zeer bekend supplementenmerk dat men in bijna alle proteïnepoeders tegenwoordig whey proteine doet omdat het gewoon goedkoop is. Puur om de winst dus.
Calcium caseïnaat en ei-albumine zijn gewoon veruit superieur tov whey proteine.

Whey proteine verhoogt de insulinespiegel en is dus al zeker niet goed als je vet kwijt wil geraken. Doordat het zeer snel verteert zit je de uren nadien zonder voldoende aminozuren in je bloed en loop je nog kans dat door de plotse aminozuurpiek in je bloed je nog vetter wordt ook.

Bovendien verhoogt calcium caseïnaat de IGF-1 spiegel en whey niet.

Laatst bewerkt:
Interessant stukje over whey overigens. Het is gewoon erg makkelijk en goedkoop!

• Topic Starter Topic Starter
Whey = eiwitten = kcal... dus als je die teveel naar binnen gooit... JUIST! Wordt het opgeslagen als vet. Vitamines (geen kcal) die je teveel naar binnen gooit worden (soms, niet alle namelijk) weer uitgescheiden - dit werkt o.a. bij vitamineC zo...

Oja.. logisch natuurlijk, dom dom! Maar thanks..

Op een junkdag eet ik grotendeels hetzelfde als op een normale dag, alleen extra koolhydraten, en mijn avondmaaltijd is anders. Ook gun ik mezelf dan een glaasje alcohol (soms twee) en wat te snoepen of snacken. De hele dag door junk eten is niet aan te bevelen namelijk...

Dat idee had ik inderdaad ook bij een junkdag.. gewoon ff iets extra's/iets anders dan anders. Een wijntje op z'n tijd is namelijk wel lekker!

• Topic Starter Topic Starter
Heb zelf al gehoord van een vertegenwoordiger van een zeer bekend supplementenmerk dat men in bijna alle proteïnepoeders tegenwoordig whey proteine doet omdat het gewoon goedkoop is. Puur om de winst dus.
Calcium caseïnaat en ei-albumine zijn gewoon veruit superieur tov whey proteine.

Whey proteine verhoogt de insulinespiegel en is dus al zeker niet goed als je vet kwijt wil geraken. Doordat het zeer snel verteert zit je de uren nadien zonder voldoende aminozuren in je bloed en loop je nog kans dat door de plotse aminozuurpiek in je bloed je nog vetter wordt ook.

Bovendien verhoogt calcium caseïnaat de IGF-1 spiegel en whey niet.

Voorkeur voor calcium caseïnaat dus?
Wat je is IGF-1 spiegel als ik vragen mag?

Of toch wheypoeder.. ik vat hem niet helemaal meer (A)

---------- Toegevoegd om 18:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:26 ----------

Omdat?

Omdat het duur is en echt iets is om je schema en alles te perfectioneren. Maarja het kan wel opzich, ik zou die van Bodyenfitshop kopen (Whey perfection) ongeveer het goedkoopst, lekkerst, en super voedingswaarde dus... en je krijgt er een shakebeker bij, in ieder geval de laatste keer dat ik op de site keek.

volgens mij kunnen bij een (kracht)sporter extra proteïnen nooit kwaad

Terug
Naar boven