MuscleMeat

Wie doneert er hier bloed?

Peiling Peiling ja/nee

• Totaal stemmers
    77
DBB... Het grootste stel egoïsten bij elkaar.

het schijnt dat je deadlift per keer met 50 kilo afneemt.

hahaha die vraag over wat het schuift :D

Ik ben ook donor, heb bloedgroep A-negatief ( een veel gevraagde bloedsoort, omdat deze niet zo vaak voorkomt geloof ik )

Ik doe 1x per 2 maanden ongeveer 5 buisjes afgeven.. je voelt er vrij weinig van, alleen na het prikken een beetje slap, omdat je wat 'leeg bent gelopen'..

:D

Een bump,
want bloed geven moet je gewoon doen, en wat is een half litertje nu voor een beer van +90kg.
Als je naturel bent natuurlijk :s

ik heb het wel eens gedaan, zelf had ik er nadien geen last van dus...

Ik was vroeger bloeddonor, nu geef ik enkel nog bloedplasma.

In België kan je slechts 4x per jaar bloed geven, en moet er steeds een minimumperiode van 2 maanden tussen zitten. Er wordt maximum 500ml bloed afgenomen, en een gemiddeld persoon heeft zo'n 4 tot 6 liter bloed in zijn/haar lichaam.

Dit is dus wel een aanslag op je lichaam, maar voor mensen die zich voldoende hydrateren en hun lichaam voorzien van alle nodige voedingsstoffen is er geen probleem. Ik zou het wel op een rustdag doen, en niet zo maar eventjes een halfuurtje na je donatie gaan liften ;)

Interessant om weten is dat er meer nood is aan plasmadonoren dan aan bloeddonoren (tenzij je bloedgroep O- hebt, deze is nl. zeldzaam). Plasma wordt o.a. gebruikt voor slachtoffers van brandwonden, mensen met hemofilie, mensen met leukemie, en antistoffen voor geneesmiddelen.

Ook hier wordt er 500ml plasma verzameld. Dit is echter minder belastend dan bloed geven, want simpel gezegd word je aan een machine gekoppeld die het plasma uit je bloed filtert, waarna het bloed weer teruggegeven wordt. Je mag het dan ook om de 2 weken doen. Het grote nadeel is wel dat je hiermee een groot halfuur kwijt bent, terwijl een bloedgift in 5 minuutjes is gepiept.

Je kunt niet zowel bloed als plasmadonor zijn tegelijk. Hier moet je dus een keuze maken. Voor beide wordt het bloed telkens getest op een aantal ziekten.

Trainen een uurtje na een plasmadonatie als je tussendoor wat gegeten hebt en gerehydrateerd bent is geen probleem.

Waarschijnlijk een poos te laat, maar misschien dat het nog van nut is voor anderen die deze thread in het oog houden. :o

ik zou allebei mn nieren afstaan indien een familielid dit nodig heeft.

Ik geef al een 7-tal jaar bloed. Een kleine moeite die toch levens kan redden. (en bij de overheid krijg je er een dag verlof voor :D )

ben bloeddonor. bloedtype b +. Als iemand dus ooit iets nodig heeft, tap ik het wel af. ik moet wel zeggen dat ik de dag daarna wat moe was.

de reden dat ik het doe: sowieso wat voor mijn medemens overhebben, maar ook vooral omdat mijn opa ooit 6 liter bloed heeft gekregen. Ik vind het daarom mijn morele verplichting om op zijn minst 6 liter terug te geven.

Ik ben bloeddonor. Mijn bloedgroep is O+ wat dus de bloedgroep is die ze aan iedereen kunnen geven.
Eerst kreeg ik een test 4 buisjes afgetapt + vragenlijst, daarna heb ik tot nu toe 3x een halve liter bloed laten aftappen.

Opvallende dingen die ik opmerkte is:
1: De eerste keer toen ik bloed gaf was mijn HB gehalte 10.0 (hoeveelheid ijzer in je bloed) wat al vrij hoog is. Dit is na iedere keer omhoog gegaan met 0.1 bij de derde keer dat ik bloed gaf was het bij de test 10.3 hopelijk stopt dat want bij 11.0 heb je al teveel en zullen ze geen bloed van je tappen maar je naar de huisarts sturen.

2: Wat mij verbaasde was dat naast al die oude mannen die er komen er toch wel wat mooie jonge vrouwtjes daar bloed komen geven. Vanwege al die bloedtesten weet je dat ze soa vrij is en zij weet dat jij soa vrij bent en je zit gemiddeld wel een half-uur in de wachtkamer dus.... (NEE ik bedoel dus niet een vluggertje IN de wachtkamer!)

3: Wat betreft fitness prestaties. Ik laat meestal een rust dag ertussen voordat ik weer begin met trainen, ik heb het één keer niet gedaan en dat ging gewoon goed maarja de waarschuwing zal niet voor niets zijn. Met cardio merk ik altijd een lichte achteruit gang in conditie en bij het trainen van squad en dead-lift ben ik meer buiten adem dan anders, de kracht, aantal herhalingen en sets blijven het zelfde. Meestal doe ik bij squad dan toch een setje minder dan anders. Alle kleine spiergroepen zoals borst, schouders etc geen verschil.

4: Ik heb van alle keren maar één keer een blauwe plek gehad op de plek waar ze prikte en dat was toen die persoon hem er wat hardhandig in deed. Bij het insteken spatte er zelfs wat druppels bloed uit en ik had het gevoel alsof ze de naald door de ader heen stak. Gelukkig mag ze niet meer bloedprikken! Als ze het goed doen krijg je tijdelijk een rood puntje.

5: Je krijgt gratis versnaperingen en je wordt ongeveer verplicht er iets van te consumeren voor je gaat. Tenzij je zelf natuurlijk je lunch pakket meeneemt...

Verder geven ze je waardering geschenken. Maarja je bent zot als je 400 keer bloedgeeft alleen maar om een theelepel setje in ontvangst te nemen....
Wat ik liever had gezien was een gratis fitness abonnement voor bloeddonoren!

Terug
Naar boven