Ik was vroeger bloeddonor, nu geef ik enkel nog bloedplasma.
In België kan je slechts 4x per jaar bloed geven, en moet er steeds een minimumperiode van 2 maanden tussen zitten. Er wordt maximum 500ml bloed afgenomen, en een gemiddeld persoon heeft zo'n 4 tot 6 liter bloed in zijn/haar lichaam.
Dit is dus wel een aanslag op je lichaam, maar voor mensen die zich voldoende hydrateren en hun lichaam voorzien van alle nodige voedingsstoffen is er geen probleem. Ik zou het wel op een rustdag doen, en niet zo maar eventjes een halfuurtje na je donatie gaan liften
Interessant om weten is dat er meer nood is aan plasmadonoren dan aan bloeddonoren (tenzij je bloedgroep O- hebt, deze is nl. zeldzaam). Plasma wordt o.a. gebruikt voor slachtoffers van brandwonden, mensen met hemofilie, mensen met leukemie, en antistoffen voor geneesmiddelen.
Ook hier wordt er 500ml plasma verzameld. Dit is echter minder belastend dan bloed geven, want simpel gezegd word je aan een machine gekoppeld die het plasma uit je bloed filtert, waarna het bloed weer teruggegeven wordt. Je mag het dan ook om de 2 weken doen. Het grote nadeel is wel dat je hiermee een groot halfuur kwijt bent, terwijl een bloedgift in 5 minuutjes is gepiept.
Je kunt niet zowel bloed als plasmadonor zijn tegelijk. Hier moet je dus een keuze maken. Voor beide wordt het bloed telkens getest op een aantal ziekten.
Trainen een uurtje na een plasmadonatie als je tussendoor wat gegeten hebt en gerehydrateerd bent is geen probleem.
Waarschijnlijk een poos te laat, maar misschien dat het nog van nut is voor anderen die deze thread in het oog houden.