XXL Nutrition

Wie kent deze oefening/bestaat deze überhaupt?

Lucass

Cool Novice
Waardering
1
Ik zal het proberen uit te leggen:

De oefening lijkt op een barbell front raise, met als verschil dat het eindpunt van de bb front raise(armen horizontaal) juist het beginpunt is en dat je vanuit dit beginpunt de barbell met gestrekte armen naar boven tilt tot boven je hoofd(de houding van de barbell shoulder press dus). Ook weer laten zakken tot beginpunt.

Ik heb het gevoel dat deze mijn onderrug sterker maakt. Kent iemand deze, want mensen op de sportschool moesten wel een beetje lachen en ze vroegen zich af met wat voor 'innoverende' dingen ik nu weer bezig was.

Is dit een normale bestaande oefening of toch gewoon overbodige shit?

Ik hoor het wel!

Is het niet gewoon een High Barbell Front Raise met een andere range of motion??

of begrijp ik je nu verkeerd.

grtz

• Topic Starter Topic Starter
Is het niet gewoon een High Barbell Front Raise met een andere range of motion??

of begrijp ik je nu verkeerd.

grtz

Ja klopt helemaal!

Oké hij bestaat dus:rolleyes:

Ik merk dus dat deze oefening echt heel goed is voor mensen met een zwakkere onderrug. Bij mij is na 2x deze oefening gedaan te hebben de rugpijn weg! Zelfs de DL en SQ hebben me niet geholpen wat dat betreft!

Is voor zover ik weet gewoon een schouder oefening.

Maar je zegt dat horizontaal, dus barbell recht voor je schouders, het beginpunt is? Dan lijk het me toch een andere oefening en inderdaad lijkt me dat meer core belastend.

Front raise voor erector spinae? Het moet niet gekker worden.

Enige voordeel met dit andere beginpunt is dat de spanningn op je spieren blijft staan en het 'volume' van de oefening (dus de inspanning van de spieren) groter is.
Bij het filmpje heb je een ontspanningsmoment bij armen verticaal omlaag, wat je bij voorbeeld TS niet hebt.
Verder blijft het een oefening voor de schouders.
Tuurlijk geeft erector support, maar dat gebeurt wel bij meer oefeningen.

Beginpunt is idd met gestrekte armen en horizontlaal.
Goed om te weten dat meer mensen inzien dat het je core ook belast (tuurlijk, je pakt je voorste schouderkop ook mee).

Ik blijf het iig lekker doen, aangezien het een wondermiddel is tegen mijn zwakke onderrug!!

Laatst bewerkt:
Beginpunt is idd met gestrekte armen en horizontlaal.
Goed om te zien dat meer mensen inzien dat het je core ook belast (tuurlijk, je pakt je voorste schouderkop ook mee).

Ik blijf het iig lekker doen, aangezien het een wondermiddel is tegen mijn zwakke onderrug!!

Haha, het is net andersom. Je pakt je schouders, je erector spinae zorgt ervoor dat je rechtop blijft staan, die "pak je mee". In zeer kleine mate imo maargoed..

Haha, het is net andersom. Je pakt je schouders, je erector spinae zorgt ervoor dat je rechtop blijft staan, die "pak je mee". In zeer kleine mate imo maargoed..

Het hoeft niet per se andersom te zijn. Ik raad iedereen aan om de oefening zodanig te doen dat je het meer in je onderrug voelt, dan in je schouders. Gewoon een kwestie van het 'sturen' van je spieren;)

Klinkt wijsneuzerig, maar in dit geval is het een subtiele verandering van beweging waardoor het accent van schouders naar rug verschoven wordt.

. Ik raad iedereen aan om de oefening zodanig te doen dat je het meer in je onderrug voelt, dan in je schouders.

Dan zijn er denk ik wel betere oefeningen te bedenken dan een oefening die de erector enkel isometrisch belast.

Waneer je een oefening zoal erector crunches doet dan ben je bezig met het verkorten/op lengte brengen van de erector (dynamisch), je heb dan dus een eccentrische/concentrische beweging.

Waneer je erector gebruikt wordt om de romp overeind te houden tijden een bepaalde beweging en er dus eigenlijk geen beweging is wat de erector betreft dan belast je de spier isometrisch.

Het hoeft niet per se andersom te zijn. Ik raad iedereen aan om de oefening zodanig te doen dat je het meer in je onderrug voelt, dan in je schouders. Gewoon een kwestie van het 'sturen' van je spieren;)

Klinkt wijsneuzerig, maar in dit geval is het een subtiele verandering van beweging waardoor het accent van schouders naar rug verschoven wordt.

Haha. Sturen van je spieren, express bij een schouderoefening je rug proberen te voelen. Ik sluit me aan bij wat 3XL zegt. Beter doe je rugoefeningen voor je rug...

Waneer je een oefening zoal erector crunches doet dan ben je bezig met het verkorten/op lengte brengen van de erector (dynamisch), je heb dan dus een eccentrische/concentrische beweging.

Waneer je erector gebruikt wordt om de romp overeind te houden tijden een bepaalde beweging en er dus eigenlijk geen beweging is wat de erector betreft dan belast je de spier isometrisch.

Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, 3. Maar die erectorcrunches heb ik al geprobeerd, maar het heeft mij op de 1 of andere maniier niet dezelfde resultaten opgeleverd als bovenstaande oefening die ik dus als het ware 'uitgevonden' heb. Erector crunches heb ik al geprobeerd in het verleden, op aanraden van mijn instructeur, maar de resultaten die ik met de oefening die in dit topic genoemd wordt heb behaald zijn niet te vergelijken met welke oefening voor de core dan ook. Zal wel subjectief zijn in dit geval, denk ik.

Is inderdaad beetje onzin om dit te doen als onderrug oefening, dan kan je een military press ook als onderrug oefening zien...

Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, 3. Maar die erectorcrunches heb ik al geprobeerd, maar het heeft mij op de 1 of andere maniier niet dezelfde resultaten opgeleverd als bovenstaande oefening die ik dus als het ware 'uitgevonden' heb. Erector crunches heb ik al geprobeerd in het verleden, op aanraden van mijn instructeur, maar de resultaten die ik met de oefening die in dit topic genoemd wordt heb behaald zijn niet te vergelijken met welke oefening voor de core dan ook. Zal wel subjectief zijn in dit geval, denk ik.

Als ik ga bankdrukken en het dan vervolgens probeer te voelen in mijn kuiten, heb ik hem dan ook uitgevonden?? Haha...

Haha. Sturen van je spieren, express bij een schouderoefening je rug proberen te voelen. Ik sluit me aan bij wat 3XL zegt. Beter doe je rugoefeningen voor je rug...

De oefening die ik in dit topic aan de aandacht probeer te brengen is (blijkbaar) geen specifieke, zelfs (nog) geen bestaande schouderoefening.

Terug
Naar boven