Wat mij zo ergert is dat ze net doen alsof het gevaarlijker is dan cocaïne, heroïne enz. Terwijl het dus duidelijk niet gevaarlijk is.
Met alle stoffen in de wereld die lichaam en geest op een of andere manier 'manipuleren' geldt dat het essentieel is, dat de gebruiker zichzelf tot in detail moet educateren en met de opgedane kennis een afweging moet maken of het een verstandige keus is om te gebruiken voor hem als individu.
Mijn mening is dat vele middelen verboden zijn niet omdat het zozeer de topsporters schaad, maar zij een voorbeeld geven voor de massa. Die massabevoling kan obsessief heel ver gaan in het bereiken van hun doel, kijk naar 'I want a perfect body' e.d.
Wanneer de topsporters openlijk over hun gebruik zouden zijn, neemt de massa dat over omdat ze denken dat het zomaar kan, en dan gebeuren er foute dingen. Want de achtergrond van de topsporters wat betreft communicatie met geleerden, goeroe's en wetenschappers zien ze niet op TV.
Iedereen die zich erin verdiept zal concluderen dat verantwoord gebruik van middelen je eigen basis enkel hoger naar boven tilt. Zonder de toegewijde basis, zal je optilling door middel van steroide niet veel hoger zijn.
Nu zijn AS niet te vergelijken met recreatieve drugs, maar wat ze beide in gemeen hebben is dat ze voor de gebruiker een gewenste werking hebben op lichaam en geest. En dat er tussen doordacht/verantwoord gebruik en fout gebruik een enorm verschil is wat betreft side effects en schade van de gezondheid.
Persoonlijk kuur ik niet, juist omdat ik weet nadat ik me erin verdiept heb dat ik me dan daardoor teveel ga isolereren van m'n omgeving en werk. Echt gelukkiger zal ik er niet van worden.