Fitness Seller

WOII, wat als

BeUrt

Freaky Bodybuilder
Waardering
335
Lengte
1m82
Massa
84kg
De laatste tijd heb ik meer en meer afleveringen van Battlefront gezien op National Geographic channel. Het deed me op een dag nadenken over het feit dat we ook veel te danken hebben aan de oorlog. Allemaal indirect natuurlijk.
Maar wat als WOII nu eens niet was gebeurt, hoe zouden we vandaag dan leven?

Ik zeg dat we op een haar na exact hetzelfde zouden leven als in circa. 1930. Mijn argumentatie vind je in de spoiler.

WOII gaf ons toch een sterk streven naar vooruitgang omdat we beter wilden zijn dan de vijand. Voor Amerika kwam een massamarkt naar boven aangezien ze na de oorlog vele producten blijvend konden verkopen aan europa en bouwde europa terug op. Amerika dat tijdens de jaren van oorlog geen last had van een kapotgeschoten land, kon profiteren van de neergehaalde economie van Europa.

Zonder WOII had de koude oorlog er niet geweest. Of toch niet in de vorm die wij kennen. Het streven naar de ruimte en naar inlichtingen gaf ons internet, zonnebrillen en GSM's.

Mijn conclusie is dus dat die WOII ons gebracht heeft tot de wereld waar we nu in leven.

Iemand hier een andere mening over? Ik vind het een interessante discussie.
Hopelijk staat het in de juiste categorie.

B

De relaties tussen landen zouden iig zeker anders zijn, WOII was ook de boost voor Amerika naar de positie van wereldleidend land.

Zonder de koude oorlog zouden de Amerikanen misschien wel helemaal geen atoombommen meer hebben gemaakt, aangezien het zo'n angstaanjagend wapen was dat het beter zou zijn als het nooit meer gebruikt zou worden.

Maar ik denk niet dat het ontbreken van WOII de algemene ontwikkeling van technologie tegen had kunnen houden, het streven naar de ruimte en naar inlichtingen is er ook wel zonder een koude oorlog.

Zonder WOII waren er meer belastingcenten geweest voor andere dingen? Bijv. al dat extra geld in de wapenindustrie kon bijv. gepompt worden in de zorg or whatever. Ik noem maar wat.

En ik geloof niet dat het de technologie tegen had gehouden. Men was al volop bezig met allerlei dingen voordat WOII met zijn stomme hoofd kwam kijken.

Hoe kan je nou weer zeggen dat WO2 de wereld iets goeds gebracht heeft? Ik heb het niet bewust meegemaakt maar het was volgens mij toch 1 van de ergste dingen die kon gebeuren. En wat al waren al die doden ingezet in andere wetenschappelijke doelen, dan reden we nu geen auto maar vlogen we jetpack enzovoort dusja

Koude oorlog was inderdaad een gevolg van de situatie die WO II heeft voortgebracht maar dat geld ook voor de Eerste Wereldoorlog. Zonder de eerste was de tweede er nooit geweest.

De Europese geschiedenis is één grote stroming van drang naar 'vooruitgang', de zaken die jij noemt zijn wellicht in een stroomversnelling geraakt maar lagen wel in de lijn van verwachting denk ik. Ik geloof niet dat de massaconsumptie een gevolg is van de de tweede wereldoorlog en de rol van de Amerikanen daarin, de contouren van de consumptiemaatschappij zijn al zichtbaar met het aantreden van de Industriële revolutie.

De laatste tijd heb ik meer en meer afleveringen van Battlefront gezien op National Geographic channel. Het deed me op een dag nadenken over het feit dat we ook veel te danken hebben aan de oorlog. Allemaal indirect natuurlijk.
Maar wat als WOII nu eens niet was gebeurt, hoe zouden we vandaag dan leven?

Ik zeg dat we op een haar na exact hetzelfde zouden leven als in circa. 1930. Mijn argumentatie vind je in de spoiler.

WOII gaf ons toch een sterk streven naar vooruitgang omdat we beter wilden zijn dan de vijand. Voor Amerika kwam een massamarkt naar boven aangezien ze na de oorlog vele producten blijvend konden verkopen aan europa en bouwde europa terug op. Amerika dat tijdens de jaren van oorlog geen last had van een kapotgeschoten land, kon profiteren van de neergehaalde economie van Europa.

Zonder WOII had de koude oorlog er niet geweest. Of toch niet in de vorm die wij kennen. Het streven naar de ruimte en naar inlichtingen gaf ons internet, zonnebrillen en GSM's.

Mijn conclusie is dus dat die WOII ons gebracht heeft tot de wereld waar we nu in leven.

Iemand hier een andere mening over? Ik vind het een interessante discussie.
Hopelijk staat het in de juiste categorie.

B

Wat een belagelijke stelling! En niet de moeite waar om over te discuseren. Word eerst maar eens volwassen voordat je zulke dingen ga beweren.

Wat een belagelijke stelling! En niet de moeite waar om over te discuseren. Word eerst maar eens volwassen voordat je zulke dingen ga beweren.

Zo'n rare stelling is het nu ook weer niet.

Om maar iets te noemen; dat streven naar vooruitgang, de dynamiek van economische concurrentie en militaire rivaliteit is naast de geografisch gunstige ligging van West-Europa ten opzichte van de rest van de wereld maar ook onderling zijn namelijk de belangrijkste reden van onze positie in de wereld hedendaags. Maar dan heb ik het dus niet over de 20e eeuw maar veel verder terug in de vroege middeleeuwen na de grote epidemie golven.

Laatst bewerkt:

Kom op zeg! Hij beweert dat als WOII niet was geweest wij nog steeds leefde als in 1930 zonder internet gsm's of zonnebrillen ???
Dit kan je toch niet serieus nemen? Dat als als als heeft totaal geen zin!

---------- Toegevoegd om 14:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:12 ----------

Om maar iets te noemen; dat streven naar vooruitgang, de dynamiek van economische concurrentie en militaire rivaliteit is naast de geografisch gunstige ligging van West-Europa ten opzichte van de rest van de wereld maar ook onderling zijn namelijk de belangrijkste reden van onze positie in de wereld hedendaags. Maar dan heb ik het dus niet over de 20e eeuw maar veel verder terug in de vroege middeleeuwen na de grote epidemie golven.

Leuk bedacht maar klopt niks van.

Kom op zeg! Hij beweert dat als WOII niet was geweest wij nog steeds leefde als in 1930 zonder internet gsm's of zonnebrillen ???
Dit kan je toch niet serieus nemen? Dat als als als heeft totaal geen zin!

Als Als stellingen zijn in bepaalde mate prima om grotere structuren te verkennen, een veel gespeeld 'spelletje' onder historici. Je kunt je namelijk afvragen in hoeverre de Marshall hulp heeft bijgedragen aan onze welvaart. Die discussie is overigens allang uitgekristalliseerd maar om maar een voorbeeld te geven van "als als".

---------- Toegevoegd om 14:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:15 ----------

Leuk bedacht maar klopt niks van.

Oh ok, dan zal ik el wel naast zitten "Nfanatic", tegen dergelijke argumentatie moet ik gewoon mijn ongelijk bekennen.

Als Als stellingen zijn in bepaalde mate prima om grotere structuren te verkennen, een veel gespeeld 'spelletje' onder historici. Je kunt je namelijk afvragen in hoeverre de Marshall hulp heeft bijgedragen aan onze welvaart. Die discussie is overigens allang uitgekristalliseerd maar om maar een voorbeeld te geven van "als als".

---------- Toegevoegd om 14:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:15 ----------

Oh ok, dan zal ik el wel naast zitten "Nfanatic", tegen dergelijke argumentatie moet ik gewoon mijn ongelijk bekennen.

Die zin klopte niet dus hoezo moet ik dat beargumenteren! Je verhult je nonkennis door je verhaal onbegrijpbaar te maken ;)

Ik denk dat je nooit zou kunnen ontkennen dat oorlog een katalisator is voor technologische ontwikkelingen. Ik denk dus zeker dat TS wel een punt heeft. 1930 lijkt me wat overdreven, maar het zou zeker een aardig groot verschil kunnen maken. En natuurlijk niet alleen op technologisch vlak.

---------- Toegevoegd om 14:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:26 ----------

Wie moet er nou volwassen worden hahaha, doe eens een beetje rationeel ipv de moraalridder uithangen. Ieder nadeel heb z'n voordeel, klaar.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je nooit zou kunnen ontkennen dat oorlog een katalisator is voor technologische ontwikkelingen. Ik denk dus zeker dat TS wel een punt heeft.

Heb je absoluut gelijk in, maar om nou te zeggen dat er iets goeds uit de WOII is gekomen... nee!

Heb je absoluut gelijk in, maar om nou te zeggen dat er iets goeds uit de WOII is gekomen... nee!

Misschien moet je niet met dit soort vragen bij je opa aankomen die de granaatscherven van WOII nog in zijn bilnaad heeft hangen. Maar hier op een internetforum zou je toch wel rationeel moeten kunnen spreken over dit soort zaken. Je hoeft je hier aan niemand te bewijzen baas, we weten dat je een goed hart hebt hoor. Doe maar lief zijn :p

Misschien moet je niet met dit soort vragen bij je opa aankomen die de granaatscherven van WOII nog in zijn bilnaad heeft hangen. Maar hier op een internetforum zou je toch wel rationeel moeten kunnen spreken over dit soort zaken. Je hoeft je hier aan niemand te bewijzen baas, we weten dat je een goed hart hebt hoor. Doe maar lief zijn :p
Mijn opa is overleden ;)

Die zin klopte niet dus hoezo moet ik dat beargumenteren! Je verhult je nonkennis door je verhaal onbegrijpbaar te maken ;)

Oh we hebben er weer eentje. Kan je me nu ook nog uitleggen wat er niet aan klopt? Je weet wel, discussie is een middel om elkaar in te lichten en aan te vullen in kennis.

---------- Toegevoegd om 14:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:34 ----------

Het concept 'gedachte-experiment' is u ook geheel vreemd, nietwaar?

Laatst bewerkt:
Oh we hebben er weer eentje. Kan je me nu ook nog uitleggen wat er niet aan klopt? Je weet wel, discussie is een middel om elkaar in te lichten en aan te vullen in kennis.

---------- Toegevoegd om 14:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:34 ----------

Het concept 'gedachte-experiment' is u ook geheel vreemd, nietwaar?

:sukkeltje:

• Topic Starter Topic Starter
Er werd veel gereageerd in de richting van: 'de vooruitgang die we nu hebben gehad, zouden we ook gekend hebben zonder die oorlog'

Ja, dat kan, maar zeker niet zo snel. Hoeveel geld werd er niet gestoken in ruimtevaart ENKEL en alleen om je op te stellen als land met meer macht en wetenschap. Er was, en hier moet ik 'volgens mij' zeggen aangezien ik hier geen bewijs van heb, amper interesse naar de mooie witte maan of de sterretjes. Nee, de ruimtevaart was het gevolg van de wapenwedloop. En de link tussen ruimtevaart/communicatie en gsm/internet/zonnebril is snel gelegd. Zonder het geld dat hierin gepompt werd, zouden we bijlange niet zo ver staan. Vandaar dat ik denk dat we op een haar na in 1930 zouden leven.

@Nfanatic: Zet de gruwelijke beelden uit de oorlog uit je hoofd en discussieer even rationeel mee. Het gaat niet om je opa of de mijne. Je doet me denken aan mensen die niet eens rationeel kunnen denken over Hitler, maar dat is een compleet ander verhaal..

Dat we nog zouden leven zoals in 1930 lijkt me overdreven. We zouden zeker vooruitgang hebben gehad, zoals die er altijd is geweest, alleen veel geleidelijker omdat de 'noodzaak' ervoor niet was.
WOII is zeer zeker de drijvende factor achter veel wetenschappelijke en technologische vooruitgang is geweest.

Wat ook interessant is, is wat een eventuele 3e wereldoorlog voor ontwikkelingen met zich mee zou brengen (naast een hoop ellende).

Terug
Naar boven