XXL Nutrition

WOII, wat als

En dan te bedenken dat al het oorlogsleed in Europa in de 20ste eeuw komt door deze knakker:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Onze vriend Gavrilo Princip.Ik vraag me af hoe de wereld eruit zou zien als hij de trekker niet had overgehaald.

Ik betwijfel of de moord op Frans Ferdinand zo'n belangrijke invloed heeft gehad dat een voorkoming daarvan een oorlog had afgewend. Het was mijns inziens slechts een startschot, alhoewel, men ging pas maanden later ten strijde.

Goed gekeken naar de Europese situatie en de Duitse ambities kan je haast niet verkondigen dat een oorlog onafwendbaar was. Kijk hoe naïef men nog keek naar zogenaamd verfrissende oorlogen, men ging zingend naar het front en voor kerst zouden de jongens weer thuis zijn. Kijk naar de ontwikkelingen in Duitsland onder leiding van Pruisen, men was bezig daar een staat te creëren die in dienst stond van oorlogvoering, Duitsland verdiende het om net als voorbeeld Engeland en haar Empire een grootmacht te worden. Kijk gewoon naar de wapenwedloop eind negentiende eeuw tot en met de 'startschot'. Het was niet bepaald een verrassing of zo.

Tuurlijk was de veroveringsdrang van Duitsland groot en ook Frankrijk had hun verlies (Elzas Lotharingen) niet verkropt, er moest maar iets kleins gebeuren.... Maar die wat als vragen vind ik zo boeiend.
Het verhaal van de moord van Franz Ferdinand is ook fascinerend, het is een echt 'wat als verhaal' .:D

Voor diegenen die het niet kennen

Als in maart 1914 bekend wordt dat aartshertog Franz Ferdinand eind juni een bezoek gaat brengen aan Bosnië, beraamt Princip met enkele leden van de zwarte hand een aanslag. Van de leiding van 'De Zwarte Hand' krijgen ze enkele wapens zes bommen en cyanidecapsules waarmee ze zich, als ze gepakt worden, van het leven kunnen beroven.

De leiding van de bende zou de aanslag op het laatste moment hebben willen afblazen, maar dat bericht bereikte Princip en zijn drie vrienden niet op tijd. Ze staan opgesteld langs de route waar Franz Ferdinand voorbij komt en een van gooit een bom naar de auto. De bom stuitert op een dichtgevouwen linnen kap op de auto en rolt onder de auto die achter de auto van Franz Ferdinand rijdt. De bom gaat af en verwondt drie officieren. De bommengooier wordt door de politie ingerekend. De cyanidecapsule die hij innam bleek niet te werken. Ontmoedigt geven de overige vrienden van Princip het op. Princip zelf blijft in de stad hangen.

Route
Franz Ferdinand wil zijn programma aanvankelijk gewoon voortzetten, maar bedenkt zich dan en geeft aan dat hij de drie gewonde officieren in het ziekenhuis wil opzoeken. De route naar het ziekenhuis loopt voor een groot deel langs de route die Ferdinand op de heenweg had gereden. Halverwege de tocht geeft de chef van de veiligheidsdienst aan dat er een andere route moet worden genomen. De auto waarin de aartshertog zit staat daarom korte tijd stil, precies op de plek waar Princip stond te wachten.

Arrestatie van Princip
De Bosniër bedenkt zich niet, springt op de auto en schiet twee keer. Hij doodt niet alleen Franz Ferdinand maar ook diens vrouw. Princip neemt nog wel de cyanidecapsule tot zich, maar omdat deze verouderd is werkt deze niet. Hij wordt overmeesterd en veroordeeld tot twintig jaar dwangarbeid. Gavrilo Princip sterft enkele jaren later, op 28 april 1918, in een gevangenis aan tuberculose.

Laatst bewerkt:
Dat zie je inderdaad vaak, dat sommigen in de veronderstelling lijken dat de Asmogendheden een haartje naast de overwinning hebben gegrepen of iets van die strekking.

Ik schrijf nergens dat de Asmogendheden grote kans hadden op een mogelijke overwinning. Vanaf 1942 waren de kansen eigenlijk al verkeken. Ian Kershaw heeft daar een goed boek over geschreven; 'Tien beslissingen die de loop van de Tweede Wereldoorlog voorgoed veranderden'. Kershaw beschrijft de samenhang tussen de meest cruciale beslissingen in de Tweede Wereldoorlog en laat zien hoe door de ene beslissing de andere werd opgeroepen.

De inval van Nederland en België werd overigens niet, zoals algemeen wordt verkondigd, ingegeven door de wil van Hitler om België en Nederland aan zijn Reich toe te voegen en meer Lebensraum te verwerven, maar om strategisch defensieve redenen zodat Engelse bommenwerpers niet vanaf de Nederlandse, Belgische en Franse grenzen in 5 minuten vliegen het Roergebied konden bereiken en zich dan binnen een paar minuten zich konden terugtrekken op “neutraal” gebied.

Bovendien had Hitler al meerdere malen aangekondigd dat zijn Lebensraum-politiek niet gericht was naar het in zijn ogen Germaanse Westen maar naar het Oosten.

Zodra de oorlog in het Oosten was gewonnen wilde Hitler in onderhandeling gaan met het bestuur van de economie van Denemarken, Noorwegen, Nederland en België. Hij wilde ze een indruk geven van de mogelijkheden die voor hun open lagen aan het immense gebied aan het Oosten. Europese kolonisten konden dan uit vrije wil de keuze maken om daar in de agrarische sector te gaan werken en een nieuw bestaan op te bouwen.

Om maar een citaat te geven van Hitler waaruit blijkt hoe hij over het Nederlandse volk dacht, geciteerd op 6 september 1942.

Wat een prachtig volk zijn die Hollanders! De meisjes zijn geweldig mooi en ze zijn helemaal mijn smaak. De smetten bij de Nederlanders zijn te wijten aan vermenging met Maleiers, en dat is op hun beurt het gevolg van coïtusuele behoeftes en het tekort aan blanke vrouwen in de koloniën.

• Topic Starter Topic Starter
Onze vriend Gavrilo Princip.Ik vraag me af hoe de wereld eruit zou zien als hij de trekker niet had overgehaald.

De oorlog had enkele maanden later wel uitgebroken, zoals Klaaswitz aanhaalde.

De inval van Nederland en België werd overigens niet, zoals algemeen wordt verkondigd, ingegeven door de wil van Hitler om België en Nederland aan zijn Reich toe te voegen en meer Lebensraum te verwerven, maar om strategisch defensieve redenen zodat Engelse bommenwerpers niet vanaf de Nederlandse, Belgische en Franse grenzen in 5 minuten vliegen het Roergebied konden bereiken en zich dan binnen een paar minuten zich konden terugtrekken op “neutraal” gebied.

Er zijn wel meerdere indirecte redenen voor de inval via Belgie en Nederland. Maar de grootste directe rede is gewoon dat Frankrijk zeer moeilijk binnen te vallen was via een zware verstevigde linie die Frankrijk post-WOI had aangebracht op de grens. Maginotlinie noemde die geloof ik. Een serie van forten met zware kanonnen die elkaar konden verdedigen.

Ik heb ook vaak nagedacht over de wat-als vraag. (Mijn favoriete is toch wel wat als Lenin was vermoord en de revolutie niet was doorgegaan? Overigens niet van mezelf.)
Maar om te stellen dat wanneer WO2 niet was gebeurd dat we in de jaren '30 leefden, of dat als Frans Ferdinand niet was vermoord WO1 niet was gebeurd. Dit alles zijn hooguit triggers geweest, en ja als WO1 niet was gebeurd, had de Weimar Republiek er niet zo uitgezien, was democratisering in DLD anders geweest en was WO2 niet gebeurd. Dit alles was echter het gevolg van allerlei internationale relaties en gebeurtenissen en zijn in feite al een beetje terug te voeren naar het begin van het staten systeem met de vrede van Westfalen.
Mijn punt is: Alhoewel alles het gevolg is van toevallige gebeurtenissen, wegen de achterliggende factoren zwaarder dan de triggers.

Trouwens, Klaaswitz is wel de intellectueel van DBB hé?

---------- Toegevoegd om 14:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:46 ----------

Kijk naar de ontwikkelingen in Duitsland onder leiding van Pruisen, men was bezig daar een staat te creëren die in dienst stond van oorlogvoering, Duitsland verdiende het om net als voorbeeld Engeland en haar Empire een grootmacht te worden. Kijk gewoon naar de wapenwedloop eind negentiende eeuw tot en met de 'startschot'. Het was niet bepaald een verrassing of zo.

k moet je toch even aanvullen. Dat jij zegt onder leiding van Pruisen, maar het ook over DLD hebt, neem ik aan dat jij het over de tijd net na 1871 hebt. DLD is net één staat geworden onder leiding van Bismarck, die een oude generaal uit Pruisen was, Bismarck's strategie was echter de zgn. "Realpolitik", waar het vooral ging om verdragen sluiten en vriendjes worden met buurlanden, zodat je eigen postie stabiel is.
Het gevoel dat DLD erbij wilde horen klopt wel, maar het is meer zo dat dit gevoel is doorgevoerd door zijn opvolger Wilhelm 2, die de zgn. Weltpolitik ging voeren.
Het was dus niet bepaald een verrassing, maar imo zie je hierin wel de impact van een leider die het verschil kan maken.

Zonder WOII zou Europa nog steeds de wereldmacht zijn geweest.
Israel zou nooit hebben bestaan. Heerlijk.

Wat is een intellectueel? (serieuze vraag).

Inderdaad, zonder woII ook geen hecht Europa.

Inderdaad, zonder woII ook geen hecht Europa.
Niet waar, het is hooguit in een stroomversnelling gekomen. Een hecht Europa, of zelf één Europa, is al iets waarover sinds eind 18e eeuw over gedacht en geschreven wordt. Verder werd na WO1 door Wilson het idee van de volkerenbond geopperd. Dus eigenlijk net als dit hele topic, is WO2 hooguit een katalysator geweest.

• Topic Starter Topic Starter
Niet waar, het is hooguit in een stroomversnelling gekomen. Een hecht Europa, of zelf één Europa, is al iets waarover sinds eind 18e eeuw over gedacht en geschreven wordt. Verder werd na WO1 door Wilson het idee van de volkerenbond geopperd. Dus eigenlijk net als dit hele topic, is WO2 hooguit een katalysator geweest.

Dat betwijfel ik. In de 19e eeuw was nationalisme op zijn top en wou iedereen z'n eigen land vooraan. Zie maar naar de vorming van verscheidene landen, zoals bv italie.

Dat betwijfel ik. In de 19e eeuw was nationalisme op zijn top en wou iedereen z'n eigen land vooraan. Zie maar naar de vorming van verscheidene landen, zoals bv italie.

Ik begrijp niet precies waaraan je twijfelt. Dat er voor WO2 over één Europa werd nagedacht? Want in dat geval kan ik je wel wat boeken aanbevelen.
En nationalisme is ook een moeilijk begrip, sommigen menen zelfs dat nationalisme pas ontstaat tijdens de periode van democratisering, door de elites.

Trouwens, Klaaswitz is wel de intellectueel van DBB hé?

Onder de provinciale zielen hier weet Klaaswitz zich inderdaad gedecoreerd te differentiëren door middel van het ophoesten van wat alomvattende zinnetjes betreffende de eenvoudige materie van historische grondbeginselen. Nodeloos om te vermelden dat het slechts reproductieve woorden zijn welke direct zijn onttrokken uit de eerste alinea's van de linkjes die elke knul met een muis klik kan vergaren.

Ah, een variant op de 'die kerel zit vast aan de anaboluh!'? Dank u! :D

Ik begrijp niet precies waaraan je twijfelt. Dat er voor WO2 over één Europa werd nagedacht? Want in dat geval kan ik je wel wat boeken aanbevelen.
En nationalisme is ook een moeilijk begrip, sommigen menen zelfs dat nationalisme pas ontstaat tijdens de periode van democratisering, door de elites.

Welke boeken?

Terug
Naar boven