AndroidHealthClinic

Woning kopen!!!

Die Lange

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
Ik sta op het punt om voor het eerst in mn leven een woning te kopen.
Nieuwbouwprojecten hier in de buurt duren me te lang, dus vandaar dat ik de keuze heb laten vallen op een bestaande woning waar ik zo in kan.

Ik betaal echter wel 10% kosten koper.............dus moet sowieso enkele jaren blijven wonen in dit huisje.

Graag jullie mening over de woningmarkt...........zullen huisjes in prijs gaan stijgen, gelijk blijven, of goedkoper worden?

De vraag overtreft nog altijd het aanbod dus ik zie ze voorlopig alleen nog maar meer stijgen.

• Topic Starter Topic Starter
De vraag overtreft nog altijd het aanbod dus ik zie ze voorlopig alleen nog maar meer stijgen.

Vandaag wel, morgen ook............maar op termijn?

IK bedoel......nu een woning kopen van 135.000 = wel 15.000 k.k. er bovenop...........dat duurt wel ff voor je die terugverdiend ;)

Als je de maandlasten kan betalen moet je niet teveel inzitten over de huizenprijzen. Natuurlijk is het prettig als de prijzen stijgen of minimaal gelijk blijven, maar het gaat om je woongenot. Het is niet moeten blijven in de woning als je koopt, het is de keuze maken om ook echt te blijven. Anders is kopen weinig zinvol als je bijvoorbeeld weer binnen een jaar of 5 weg wil gaan. In de haussejaren dat woningprijzen keihard stegen maakte het niet zoveel uit, maar er zit natuurlijk wel een plafond aan hoever die prijzen nog kunnen stijgen.

De verwachting voor de komende 5 jaar is in ieder geval een stijging van de huizenprijzen, alleen niet zo rap meer als in de periode 1998-2002.

De rente is redelijk stabiel, dat is over het algemeen een factor (bij stijging) waardoor huizenprijzen dalen. Rente wordt dan weer beinvloed door o.a. inflatie, zolang die laag blijft zal de rente ook niet snel aantrekken.

Als je de maandlasten kan betalen moet je niet teveel inzitten over de huizenprijzen. Natuurlijk is het prettig als de prijzen stijgen of minimaal gelijk blijven, maar het gaat om je woongenot. Het is niet moeten blijven in de woning als je koopt, het is de keuze maken om ook echt te blijven. Anders is kopen weinig zinvol als je bijvoorbeeld weer binnen een jaar of 5 weg wil gaan. In de haussejaren dat woningprijzen keihard stegen maakte het niet zoveel uit, maar er zit natuurlijk wel een plafond aan hoever die prijzen nog kunnen stijgen.

De verwachting voor de komende 5 jaar is in ieder geval een stijging van de huizenprijzen, alleen niet zo rap meer als in de periode 1998-2002.

De rente is redelijk stabiel, dat is over het algemeen een factor (bij stijging) waardoor huizenprijzen dalen. Rente wordt dan weer beinvloed door o.a. inflatie, zolang die laag blijft zal de rente ook niet snel aantrekken.

Want?

Dat is anders wel de bedoeling........ik ben nu 25, wil er uiterlijk tot mn 29-30e wonen, om dan een 1-gezinswoning te betrekken. Nieuwbouw of bestaand whatever. Ast ff meezit verpats ik de tent met winst OF speel ik quitte, alles behalve zwaar in de schulden komen iig. Ik zie dit als een opstapje op de woning markt......of zou jij het anders doen?

huren dan?

de prijzen zie ik zeker nog wel de komende jaren stijgen, zwart op wit kan niemand dit aantonen, maar gezien de schaarste kun je daar wel vanuit gaan.

Want?

Dat is anders wel de bedoeling........ik ben nu 25, wil er uiterlijk tot mn 29-30e wonen, om dan een 1-gezinswoning te betrekken. Nieuwbouw of bestaand whatever. Ast ff meezit verpats ik de tent met winst OF speel ik quitte, alles behalve zwaar in de schulden komen iig. Ik zie dit als een opstapje op de woning markt......of zou jij het anders doen?

Omdat je geen zekerheid hebt over de stijging voor de komende 5 jaar. Er wordt dan wel 15% verwacht, maar op een verwachting kan je niet bouwen. Kosten koper haal je er waarschijnlijk wel uit, maar je inrichtingskosten tellen ook nog mee. De tijd dat je met een koophuis binnen een jaar of 2 weer door kon hoppen is wel voorbij inmiddels. Ook al zal een hoogconjunctuur wel kunnen bijdragen aan grotere stijgingen en dan ben je nog verder van huis als je nu niks koopt. Maar ja, verwacht jij zelf die hoogconjunctuur?

Puntensystemen via de woningbouw zijn een drama, mits je een zwangergeprikte meid bent, negerpapa weggelopen is, en je je opleiding niet netjes hebt afgemaakt.........dan ben je een mooie betaalbate huurwoning waard. Sterker nog, je wordt financieel nog gesponsord door de staat omdat je zo zielig bent.

De hardwerkende, goed opgeleide gozer van 25 met een leuke baan en een leuk loon valt terug op de particuliere woningmarkt waar je hard in je reet genaaid wordt.

Een beetje woning betaal je 7-800 euro EX.:(
Gezellig iemand anders zn hypotheek betalen, plus 200 euro extra per maand genaaid worden. T blijven ondernemers he ;)
Maandlonen borg, bemiddelingskosten van 1 x de huurtermijn gooi je in de sloot, en reken er maar niet op de er een fatsoenlijke vloer in je huisje zit............want je verdiend genoeg om dat allemaal zelf te financieren.

De woningmarkt sucks momenteel.......

Genoeg redenen?

;)

huren: elke maand betaal je een vast bedrag wat je nooit meer terugziet

kopen: je lost als het ware je huis af (met rente offc) het wordt je eigendom en dus je geld.
daalt het?: ik denk het niet, als de prijzen dalen, dan verkopen minder mensen hun huis, dan komt er schaarste, dus gaan de prijzen omhoog, puur economisch effect.
huizenmarkt stort echt in (je huis van 200.000 is nog maar 150.000 waard) en de hele economie is ingestort, want iedereen heeft daar last van, wanneer dit gebeurd? wereldrampen.. oorlogen enz, op het moment dat dat gebeurd denk je wel aan andere dingen als je verlies...

Mijn advies: huis kopen is investeren in jezelf.

Wat een gejank. Bovendien mag je IMO best een paar ruggen spenderen (verliezen in jouw ogen) aan woongenot buiten je ouderlijk huis als je de stap maakt.

Ik huur nu ... maar zodra ik enigszins weer een vast inkomen heb (Holladieeeee!!! ik ben er voor de 5de keer werkloos geraakt als gevolg van faillisement ,,, ) ga ik zeker ook eens op de huizenmarkt kijken ... Elke jaar word je huur verhoogt en je ziet er niks voor terug ...

Beetje onzin trouwens over de systemen van woningcorporaties. Een zeer beperkt aantal woningen wordt per jaar verdeeld op basis van urgentieverklaringen, de rest wordt verdeeld via woonruimteverdeelsystemen.

Wat een gejank. Bovendien mag je IMO best een paar ruggen spenderen (verliezen in jouw ogen) aan woongenot buiten je ouderlijk huis als je de stap maakt.

Ondernemerszoon he? Je pa deed in hypotheken toch? :roflol:

Tuurlijk heb je deels gelijk, maar vandaar dus nu de afweging kopen of duur huren.De voor en nadelen, en graag jouw visie......

Er staan trouwens zat woningen te koop waar je zo in kunt.
Vraag is dus of je in 5 jaAR tijd de kosten koper teruegverdiend en niet met schulden bklijft zitten

Die vraag kan niemand beantwoorden. Als jij het de risico's waard vind moet je die stap gewoon nemen. Bedenk echter wel welke stijgingen er al zijn geweest en dat er een mogelijkheid is dat op den duur er getornd gaat worden aan de HRA. Factoren die van invloed kunnen zijn op de woningprijzen.

Beetje onzin trouwens over de systemen van woningcorporaties. Een zeer beperkt aantal woningen wordt per jaar verdeeld op basis van urgentieverklaringen, de rest wordt verdeeld via woonruimteverdeelsystemen.

Woon jij in zwolle?
Hie moet je gemiddeld tot je 5-26 e thuis wonen en wekelijks reageren wil je uberhaupt iets fatsoenlijks, en heb je een loon van bekant 3000 bruto per maand mag je in een huurwoning van 700 euro kaal, om vervolgens 900 all inn te betalen, en DAAR wacht ik dus niet op. met een tof huurhuis van 5-600 euro all inn van ongeveer 70 m2 in een fatsoenlijke wijk waar ze allemaal netjes nederlands spreken en je auto veilig geparkeerd staat ben ik de gelukkigste man op aarde........

Die vraag kan niemand beantwoorden. Als jij het de risico's waard vind moet je die stap gewoon nemen. Bedenk echter wel welke stijgingen er al zijn geweest en dat er een mogelijkheid is dat op den duur er getornd gaat worden aan de HRA. Factoren die van invloed kunnen zijn op de woningprijzen.

Ik heb meerdere financiele deskundigen/economen gesproken en met de HRA gebeurt toch nix, die zal blijven bestaan. Te veel ophef als hier aan gesleuteld gaat worden. daarnaast is er sprake van vergrijzing in nederland.........juist DAAROM zullen er topch meer starterswoningen kunnen komen?

Woon jij in zwolle?
Hie moet je gemiddeld tot je 5-26 e thuis wonen en wekelijks reageren wil je uberhaupt iets fatsoenlijks, en heb je een loon van bekant 3000 bruto per maand mag je in een huurwoning van 700 euro kaal, om vervolgens 900 all inn te betalen, en DAAR wacht ik dus niet op. met een tof huurhuis van 5-600 euro all inn van ongeveer 70 m2 in een fatsoenlijke wijk waar ze allemaal netjes nederlands spreken en je auto veilig geparkeerd staat ben ik de gelukkigste man op aarde........

Dat is toch logisch? Of vind jij het logisch dat iemand die goed verdient in een goedkope woning kruipt en daar dan niet meer uitkomt?

Ik hoef niet in Zwolle te wonen om te weten hoe woningcorporaties werken, die bouwen voor de doelgroep. Dat betekent relatief goedkope woningen voor de lagere inkomens. Ook al is dat inmiddels al minder het geval. Maar dan nog blijft sociale woningbouw inhouden dat je meestal een ijzeren voorraad hebt van minimaal 60% woningen voor je doelgroep. Die woningen zijn dus niet te betrekken door iemand met een modaal of bovenmodaal inkomen.

€ 600,- all in? Dat zal je ook niet lukken als je koopt, zelfs niet in Zwolle. Of misschien wil je in een pauperbuurt gaan wonen.

Ik heb meerdere financiele deskundigen/economen gesproken en met de HRA gebeurt toch nix, die zal blijven bestaan. Te veel ophef als hier aan gesleuteld gaat worden. daarnaast is er sprake van vergrijzing in nederland.........juist DAAROM zullen er topch meer starterswoningen kunnen komen?

Vergrijzing levert meer starterswoningen op :scratch: Leg uit. Vergrijzing levert eerder meer ouderenwoningen op, starters bedienen levert minder geld op.

HRA en ongemoeid blijven zal ik niet van uit gaan. Bijna alle partijen zijn het er over eens dat dit systeem voor de lange termijn niet levensvatbaar is. Echter is inderdaad de ingreep om alles op de schop te gooien te groot. Maar je kan er vanuit gaan dat er binnen 5 tot 10 jaar een eerste aanzet is aangegeven om die HRA-regeling langzaam aan af te breken.

Dat is toch logisch? Of vind jij het logisch dat iemand die goed verdient in een goedkope woning kruipt en daar dan niet meer uitkomt?
Ik hoef niet in Zwolle te wonen om te weten hoe woningcorporaties werken, die bouwen voor de doelgroep. Dat betekent relatief goedkope woningen voor de lagere inkomens. Ook al is dat inmiddels al minder het geval. Maar dan nog blijft sociale woningbouw inhouden dat je meestal een ijzeren voorraad hebt van minimaal 60% woningen voor je doelgroep. Die woningen zijn dus niet te betrekken door iemand met een modaal of bovenmodaal inkomen.

€ 600,- all in? Dat zal je ook niet lukken als je koopt, zelfs niet in Zwolle. Of misschien wil je in een pauperbuurt gaan wonen.

Niet logisch nee. Omgekeerde wereld zelfs. Wie financieel welvarender i dan jan modaal zou de keus moeten krijgen maar da´s mijn mening.
Daar komt bij dat je als 25 jarige afgeschreven bent om uberhaupt in aanmerking te komen voor een huurwoning als je dus wat jaartjes op een kamer hebt gewoond omdat je simpelweg op jezelf wilde en het gezeur van je ouder zat was op je 21 e ;)

Er is simpelweg te veel vraag tov het aanbod, dat wa 10 jaar geleden wel anders.

Terug
Naar boven