XXL Nutrition

Woning kopen!!!

• Topic Starter Topic Starter
Vergrijzing levert meer starterswoningen op :scratch: Leg uit. Vergrijzing levert eerder meer ouderenwoningen op, starters bedienen levert minder geld op.

HRA en ongemoeid blijven zal ik niet van uit gaan. Bijna alle partijen zijn het er over eens dat dit systeem voor de lange termijn niet levensvatbaar is. Echter is inderdaad de ingreep om alles op de schop te gooien te groot. Maar je kan er vanuit gaan dat er binnen 5 tot 10 jaar een eerste aanzet is aangegeven om die HRA-regeling langzaam aan af te breken.

Hoe meer ouderen, des te meer `grijze flats` en volstrming van bejaardentehuizen of zelfs meer doden.

Dat houd dus in dat er meer `betaalbare` woningen vrijkomen, waar dus ouderen in zaten omdat er meer ouderen zijn dan jongeren (20-30) binnen nu en 10 jaar......

Je bent niet afgeschreven, maar je zit gewoon in hetzelfde lastig parket als bijna iedere starter momenteel. Woningcorporaties kunnen ook maar beperkt bouwen en dan gaat de doelgroep voor. Daarna komen de groepen die rendabel zijn zoals studenten en ouderen. Probleem van de gemiddelde starter voor een corporatie is dat die nogal springerig zijn, met leegstandrisico als gevolg.

Hoe meer ouderen, des te meer `grijze flats` en volstrming van bejaardentehuizen of zelfs meer doden.

Dat houd dus in dat er meer `betaalbare` woningen vrijkomen, waar dus ouderen in zaten omdat er meer ouderen zijn dan jongeren (20-30) binnen nu en 10 jaar......

De bevolking groeit ook nog even door, vergeet dat niet.

Je bent niet afgeschreven, maar je zit gewoon in hetzelfde lastig parket als bijna iedere starter momenteel. Woningcorporaties kunnen ook maar beperkt bouwen en dan gaat de doelgroep voor. Daarna komen de groepen die rendabel zijn zoals studenten en ouderen. Probleem van de gemiddelde starter voor een corporatie is dat die nogal springerig zijn, met leegstandrisico als gevolg.

Precies, commercie overheerst in de primaire behoeften van de startende woningzoeker. Trieste zaak. Woningbouwcorporaties heeft verder geen zin. Zoals ik al zei lukt dat alleen met urgentie. Zeggen dat je ADHD hebt, een psychiater bezoeken, je man belazeren en een kindje hebben, of andere redenen waar je HELEMAAL nix aan kunt doen of KON doen :rolleyes:

De particuliere woningmarkt.......dan kun je dus beter kopen :) zo ver ben ik al.

De bevolking groeit ook nog even door, vergeet dat niet.

Klopt, maar pas tegen de tijd dat ze rijp zijn om te huren zijn we 20 jaar verder ;). Over niet al te lange tijd zullen er gouden tijden voor de begravenisondernemer aanbreken, nu nog voor de startende woningzoeker. De regering heeft tonnen subsidies betaald aan de gemeenten om startende woningkopers tegemoet te komen...........waar zijn in godsnaam die stuivers gebleven? Zwolle valt af heb ik al geinformeerd. Vast weer '' doekoes'' in een 'integratietraject voor doelooze hangjongeren'' gestoken?

:rolleyes:

De particuliere woningmarkt.......dan kun je dus beter kopen :) zo ver ben ik al.

Als je om woonruimte zit te springen is dat inderdaad de beste keuze. Maar houdt dan wel rekening met een eventuele stagnatie van de huizenprijzen. Zeker omdat je over 5 jaar waarschijnlijk wil vertrekken uit die woning. Zou lullig zijn als je dan nog een restschuld hebt vanwege je kosten koper. Niet waarschijnlijk, maar het blijft altijd een gok. Kan je maar beter voorzorgsmaatregelen nemen.

Als je om woonruimte zit te springen is dat inderdaad de beste keuze. Maar houdt dan wel rekening met een eventuele stagnatie van de huizenprijzen. Zeker omdat je over 5 jaar waarschijnlijk wil vertrekken uit die woning. Zou lullig zijn als je dan nog een restschuld hebt vanwege je kosten koper. Niet waarschijnlijk, maar het blijft altijd een gok. Kan je maar beter voorzorgsmaatregelen nemen.

Nieuwbouw rond de 170.180.000 euro is ook een unicum vandaag de dag. 300 man schrijven in op 50 woningen, tel uit je kans :D
Trieste shit allemaal.......ik ga vandeweek maar eens wat bestaande woninkjes bezichtigen waar je zo in kunt denk ik........

Precies, commercie overheerst in de primaire behoeften van de startende woningzoeker. Trieste zaak. Woningbouwcorporaties heeft verder geen zin. Zoals ik al zei lukt dat alleen met urgentie. Zeggen dat je ADHD hebt, een psychiater bezoeken, je man belazeren en een kindje hebben, of andere redenen waar je HELEMAAL nix aan kunt doen of KON doen :rolleyes:

De particuliere woningmarkt.......dan kun je dus beter kopen :) zo ver ben ik al
.

Juist, ik net een heel betoog getypt hierover, lees ik dit. Je hebt niet eens een keuze, dus je moet gewoon het risico nemen. Alleen wil je dus weten wat men denkt dat je risico is...

Wat je beweert over 'het H-woord' zou ik maar niet te zeker van zijn. Stel dat we over 4 jaar een linkse wending nemen tijdens de verkiezingen, dan bestaat er een reële kans dat er (met goedkeuring en stimulans van de EU) gesleuteld gaat worden aan deze regeling lijkt me. Maar goed, hoe en wat en wat de gevolgen zullen worden is gewoon een raadsel.

Het ergste dat kan gebeuren is dat jij over 5 jaar wilt gaan verkassen en je huisje minder waard is geworden. Uiteindelijk heb je dan dus een schuld. Feit is echter wel dat de overige woningen dan hoogswaarschijnlijk ook in prijs gedaald zullen zijn en je dus relatief goedkoop een grotere woning kan gaan betrekken. Dat de prijzen ooit weer gaan stijgen lijkt me duidelijk, en dan zal je 2e woning vast een waardestijging kennen die je overgehouden schuld overstijgt. Uiteindelijk zal je er dus alsnog van profiteren als je op lange termijn denkt met voorafgaand een redelijk doemscenario.

Overigens vandaag of gisteren ergens opgevangen dat de gunstige startersleningen die als paddestoelen uit de grond schieten, de prijzen in dit segment zouden opdrijven. Tel uit je winst.

Ps. dit soort geneuzel is precies de reden waarom ik voor het bedrijfsmatige vastgoed gekozen heb en het is veel te laat dus ik hoop dat er nog een enigszins zinnig en begrijpelijk stukje staat.

bij een hyptheek van 170.000 euro is je bruto maandlast 680 euro
belastingdienst doet er pakweg 220 euro bij terug.

150 euro gaat op aan energiekosten, en tadaaaaaaaaaaa
600 euro all inn....

Nieuwbouw is een gebed zonder einde.....VON rules - geld flink verdienen over een paar jaar
Dus dan maar kopen met die hap, dan maar bestaande bouw.

Zolang je niet met commerciëel vastgoed bezig bent en dus gewoon het huis gaat kopen om erin te wonen, zou ik me al helemaal niet bezig houden met eventuele prijsstijgingen of -dalingen.
Dat zie je tegen die tijd wel. Misschien kun je het met lichte winst verkopen of je blijft nog iets langer zitten. Lekker belangrijk toch? Misschien woon je over 5 jaar wel in Australië en lig je elke dag op het strand van Surfer's Paradise met een geile Aussie-chick bovenop je.

Kortom; niet zo druk maken daarover. Als je echte zekerheid wilt, dat je geen schuld overhoudt, moet je gaan huren. Zoals je zelf al aangeeft is dat een stuk moeilijker en/of duurder. Lijkt mij de keuze niet zo moeilijk......;)

bij een hyptheek van 170.000 euro is je bruto maandlast 680 euro
belastingdienst doet er pakweg 220 euro bij terug.

150 euro gaat op aan energiekosten, en tadaaaaaaaaaaa
600 euro all inn....

Je vergeet de lasten voor een VVE en de erfpacht. Met alleen rentelasten ben je er niet. Reken er maar € 100,- bij ongeveer per maand.

Hmm huizen zullen nog wel iets stijgen. Echter is er wel iets heel vervelends sinds 1 januari.

Je mag nog maar maximaal 30% van je brutojaarsalaris als bruto last van je hypo.
Dus verdien je 30 mille, mag je maximaal per maand een bruto last van ca. 750 euro hebben.

Kreeg hier ook deze week mee te maken, dat ondanks mijn 10% salaris verhoging, ik nu ineens 20% minder mag lenen (in een maand tijd).
Dus word steeds moeilijker gemaakt om te gaan kopen (een fatsoenlijke woning).

Hmm huizen zullen nog wel iets stijgen. Echter is er wel iets heel vervelends sinds 1 januari.

Je mag nog maar maximaal 30% van je brutojaarsalaris als bruto last van je hypo.
Dus verdien je 30 mille, mag je maximaal per maand een bruto last van ca. 750 euro hebben.

Kreeg hier ook deze week mee te maken, dat ondanks mijn 10% salaris verhoging, ik nu ineens 20% minder mag lenen (in een maand tijd).

Ernstige zaak is dat idd, maar wat ik al zei; zal vandeweek ens wat bezichtigingen gaan plannen :D

met andere woorden: de maatschappij gaat steeds meer gebasseerd worden op 2verdieners.....

met andere woorden: de maatschappij gaat steeds meer gebasseerd worden op 2verdieners.....

Ben bang dat dadelijk mensen gedwongen worden om te blijven huren.
Word gewoonweg te duur zo langzamerhand.
Als je een huis van 4 ton wilt kopen (2 onder 1 kap, met alle extra shit eromheen), moet je aardig verdienen. Denk dan al gauw aan een 80 mille. Zijn niet veel mensen die dat hebben.
Aan de ene kant begrijp ik het wel. Te veel mensen doen rare dingen om een hoge hyptoheek los te krijgen.

Het is gewoon logisch ook, een huis dient gekocht te worden met de ruimte dat je niet gelijk krom ligt om je hypotheek te betalen. Er zijn al genoeg die tot de nek in de schulden zitten en bij het minste of gerinste omvallen omdat ze de lasten niet meer kunnen betalen.

Verantwoordelijkheid ligt bij een ieder zelf om zich tot aan de nek in de schulden te steken, maar om het voor te zijn kan je het maar beter reguleren.

ja, en ze willen natuurlijk de schulden van mensen zo veel mogelijk indammen...

Ik zit persoonlijk nog steeds te wachten op die halal hypotheek... :D

Het is gewoon logisch ook, een huis dient gekocht te worden met de ruimte dat je niet gelijk krom ligt om je hypotheek te betalen. Er zijn al genoeg die tot de nek in de schulden zitten en bij het minste of gerinste omvallen omdat ze de lasten niet meer kunnen betalen.

Verantwoordelijkheid ligt bij een ieder zelf om zich tot aan de nek in de schulden te steken, maar om het voor te zijn kan je het maar beter reguleren.

Is ook zo. Echter door dat jarenlang wel toe te laten zijn de huizen wel zo duur geworden, en nu word het haast onmogelijk.
Bij een lening van 2 ton zit je al gauw op een rentelast van 800 euro. Is 1100 bruto ofzo. Is dus 13500 op jaar basis. Moet je al 40 mille hebben in het jaar om dat te mogen kopen. Ongeacht of je de last wel of niet kan betalen.

Ik ben het er grotendeels dus wel mee eens, alleen maakt het voor veel mensen niet makkelijker.

Dat is dus wel 5 keer je inkomen, vind ik persoonlijk de max die geleend zou mogen worden. Belachelijk dat banken voorheen 7 tot 8 keer je inkomen lieten lenen. Heb nog meegemaakt dat je met 5 keer echt in je handen mocht wrijven als je dat aan hypotheek kreeg.

Idd vroeger was het strenger. Echter konden ze dat niet blijven hanteren met de groeiende huizen prijzen.

Terug
Naar boven