XXL Nutrition

Zinvolle supplementen

Steks

Superior Athlete
Waardering
44.193
Zijn er naast (whey)eiwit en Creatine andere zinvolle supplementen voor een recreatieve natty krachtsporter die een gevarieerd dieet volgt?

Eventueel glucosamine/joint support, multi vit./vit.D3 en een post workout.

• Topic Starter Topic Starter
Vitamine D3 gebruik ik al jaren, dat is eigenlijk voor een niet (kracht)sporten ook aan te raden.

Een postworkout, is dat niet gewoon wat koolhydraten, eiwitten en aminozuren? Of anders gezegd wat mis ik al ik geen postworkout gebruik.

Heeft glucosamine ook een preventieve werking, of heeft het pas zin als je beginnende gewrichtsklachten hebt?

Vitamine D3 gebruik ik al jaren, dat is eigenlijk voor een niet (kracht)sporten ook aan te raden.

Een postworkout, is dat niet gewoon wat koolhydraten, eiwitten en aminozuren? Of anders gezegd wat mis ik al ik geen postworkout gebruik.

Heeft glucosamine ook een preventieve werking, of heeft het pas zin als je beginnende gewrichtsklachten hebt?
Glucosamine werkt ook preventief naar wat ik heb gelezen (of het echt iets heeft voorkomen zul je natuurlijk nooit weten). Post-workout is volgens mij gewoon een gemaksdingetje, net al wheypoeder.

Is meer voor het gemak, inderdaad.

Visolie, BCAA (omdat ik fasted train in een IF-dieet)

En wat is dan de echte meerwaarde (wat zijn de bewezen effecten) van cafeïne, visolie en BCAA bovenop een goed gevarieerd dieet?

Whey is ook niet noodzakelijk en meer voor het gemak, dat klopt, maar omdat het zo ongeveer de goedkoopste volwaardige eiwit bron is vind ik het weldegelijk en zinvol supplement om zo nu en dan aan mijn dagelijkse eiwit behoefte te voldoen.

En wat is dan de echte meerwaarde (wat zijn de bewezen effecten) van cafeïne, visolie en BCAA bovenop een goed gevarieerd dieet?

Whey is ook niet noodzakelijk en meer voor het gemak, dat klopt, maar omdat het zo ongeveer de goedkoopste volwaardige eiwit bron is vind ik het weldegelijk en zinvol supplement om zo nu en dan aan mijn dagelijkse eiwit behoefte te voldoen.
cafeïne: meer kracht en focus, minder honger
visolie: bevat bepaalde onverzadigde vetzuren die de mens zelf niet kan aanmaken maar wel nodig heeft (volgens mij niet een speciale meerwaarde voor BB, gewoon voor algemene gezondheid
BCAA: geen kut (het zijn gewoon aminozuren die ook in whey zitten)

Ik snap je punt met whey, maar daarom vind ik het ook geen supplement, het valt voor mij gewoon onder voeding ;)

Visolie
Vit D3
Multi vitamine
Dit is voor mij wel de basis. De rest varieert daar omheen. Als je voeding maar écht op orde is heb je niet veel meer nodig.

Alweer een topic wat al meerdere keren besproken is.

Beta alanine is nog niet benoemd maar is een a klasse supplement.

ik heb al heel veel gelijksoortige topics gezien, ja maar heb er maar zeer weinig onderbouwing gevonden wat betreft de werking laat staan de noodzaak van de geadviseerde supplementen. Ook nu lijkt het erop dat veel gewoon maar wordt aangeraden zonder dat men kan vertellen waarom.

Over glucosamine bijvoorbeeld ben ik ook al info tegen gekomen dat het geen preventieve werking heeft.
Cafeïne wordt aangeraden, moet ik dan gewoon een paar koppen koffie drinken, of juiste een poede pil innemen net voor een training.
Visolie/omega 3 neemt de massa volgens mij ook gewoon omdat het hoort terwijl ze niet weten of ze daadwerkelijk een te kort aan EPA en/of DHA in hun voeding hebben.
Beta analine, wat doet het, waarom moet ik dit als los supplement innemen en wanneer?

ik heb al heel veel gelijksoortige topics gezien, ja maar heb er maar zeer weinig onderbouwing gevonden wat betreft de werking laat staan de noodzaak van de geadviseerde supplementen. Ook nu lijkt het erop dat veel gewoon maar wordt aangeraden zonder dat men kan vertellen waarom.

Over glucosamine bijvoorbeeld ben ik ook al info tegen gekomen dat het geen preventieve werking heeft.
Cafeïne wordt aangeraden, moet ik dan gewoon een paar koppen koffie drinken, of juiste een poede pil innemen net voor een training.
Visolie/omega 3 neemt de massa volgens mij ook gewoon omdat het hoort terwijl ze niet weten of ze daadwerkelijk een te kort aan EPA en/of DHA in hun voeding hebben.
Beta analine, wat doet het, waarom moet ik dit als los supplement innemen en wanneer?
Cafeine 3-6 mg/kg lgw. Poeder/pil is makkelijkst. 1 uur voor trainen innemen.

Beta-alanine verbetert mogelijk de lichaamscompositie en zou voor een hoger totaal trainingsvolume kunnen zorgen. Het lijkt vooral effectief bij inspanningen waarbij 'verzuring' een beperkende factor kan zijn. 3-6 g per dag, verspreid over de dag, bij voorkeur bij een maaltijd en rondom training.

Laatst bewerkt:
Cafeine 3-6 g/kg lgw. Poeder/pil is makkelijkst. 1 uur voor trainen innemen.

Beta-alanine verbetert mogelijk de lichaamscompositie en zou voor een hoger totaal trainingsvolume kunnen zorgen. Het lijkt vooral effectief bij inspanningen waarbij 'verzuring' een beperkende factor kan zijn. 3-6 g per dag, verspreid over de dag, bij voorkeur bij een maaltijd en rondom training.

Wat de cafeïne betreft hoop ik dat je 3-6 miligram bedoelt ipv 3-6 gram want dat laatste zal zeer waarschijnlijk fatale gevolgen hebben.

Wat beta-analine betreft, lees ik "mogelijk", "zou" en "lijkt", zijn er studies gedaan die onomstotelijk de meerwaarde hebben bewezen?

Wat de cafeïne betreft hoop ik dat je 3-6 miligram bedoelt ipv 3-6 gram want dat laatste zal zeer waarschijnlijk fatale gevolgen hebben.
Jep, mijn fout.

Wat beta-analine betreft, lees ik "mogelijk", "zou" en "lijkt", zijn er studies gedaan die onomstotelijk de meerwaarde hebben bewezen?
Wat de lichaamscompositie betreft zie je wisselende resultaten in de literatuur. Sommige vinden wel een verbetering, andere niet. Dit komt misschien omdat de effectgrootte gering is: het is moeilijk om dan keer op keer zoiets statistisch significant te krijgen. De steekproeven zijn meestal vrij klein in aantal bij supplementenonderzoek. Hetzelfde geldt een beetje voor het totale trainingsvolume; sommige wel, andere niet. In elk geval vindt geen enkele studie een negatief effect. Er zijn simpelweg niet zoveel studies waarbij krachttraining werd gecombineerd met beta-alaninesuppletie.
Een recente meta-analyse vindt verder wel een prestatiebevorderend effect bij inspanningen die 30 seconden tot 10 minuten duren: β-alanine supplementation to improve exercise capacity and performance: a systematic review and meta-analysis | British Journal of Sports Medicine

Het is trouwens best moeilijk om aan te tonen met een studie dat iets echt werkt. Een heleboel studies laten, individueel gezien, ook geen voordeel zien bij eiwitsuppletie. Ook is het afhankelijk van de omstandigheden of iets wel of niet gaat werken, denk hierbij aan trainingsstatus, dieet, trainingsprogramma, dosering, tijdsduur, etc.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven