Fitness Seller

Zwaar begin!

Rensie

Novice
Waardering
0
Help!

Ik ben sinds maandag, 11-06 weer begonnen met kracht trainen.
Nou heb ik maandag borst/ rug getraind en mijn insteek was rustig beginnen.

Ik heb 3 oefeningen en 3 sets per oefening gehanteerd en ik ben tussen de 10 en 15 reps gebleven.
Ik dacht "eerst de pezen, aanhechtingen en spieren weer laten aanpassen/ wennen".

SPIERPIJN MENSEN!
Klinkt goed, toch?
Maar ik ben nu 2 dagen verder maar nog veel last, voornamelijk mijn borst.

Ik ben weer net begonnen en ik wil niet meteen met een peesontsteking thuis op de bank enkele weken zoet zijn.
Het trainen voelde na zo'n lange tijd niets doen wel wat pittig maar niet zo zwaar dat ik dit soort spierpijn voor mijn kiezen zou krijgen.
Na dit hele verhaal komt dan eindelijk mijn vraag:

Is het even verstandiger om echt een beginners schema te doen met maar 2 sets per oefening en tussen de 15 en 20 reps met laag gewicht te blijven?

Ik kijk uit naar goede adviezen/ schema's/ hints enz..

grtz.

2 sets met weinig gewicht is prima.
3sets kan ook .
doe je 2 oefeninge per grote en 1 oefeing per kleine spiergroep

• Topic Starter Topic Starter
Oke, 2 tot 3 sets per oefening voor de grote spiergroepen.
Relatief lichte gewichten en rond 12 tot 15 reps of gewichten kiezen waarmee
8 tot 12 correcte reps mee gemaakt kunnen worden?

1 set per oefening voor de kleinere spiergroepen??
Dat lijkt erg weinig??

Ik heb mijn kleinere spiergroepen als biceps/ triceps/ onderarmen thuis kunnen "onderhouden" daar ik daar de middelen voor heb, dus gelukkig ligt het niveau voor "arm" training nog redelijk goed. Maar bv Kuiten kan ik in het begin beter rustig laten wennen aan de stress?

Thanks voor je reactie ik ga maar ff een "beginners" of herintreders ;) schema'tje zoeken of samenstellen.

Trouwens hoe klinkt dit:

bv voor borst:

Bench- 3 sets, 20 reps laag gewicht wanneer de 20 reps erop zitten meteen gewicht toevoegen waarmee 6 correcte reps mee gemaakt kunnen worden.
(om toch ff meer kracht te moeten leveren).

Dan fly's en incline dumbbell press of een andere oefening.

Ik sta open en bloot voor meer en meer advies!
Gaandeweg kan ik nog zat leren over de sport dus TEACH ME!

Je spierpijn komt ook een deel omdat je het niet meer gewend bent. Als ik een maandje niet meer zou trainen en dan mijn schema terug zou oppikken, dan verga ik de dagen erna ook van de spierpijn. Ik zou gewoon doortrainen, niets forceren en niet overdrijven, dan heb je na 2 weken bijna geen last meer van spierpijn na je trainingen. Ohja, je moet niet noodzakelijk niet gaan trainen of een spiergroep overslaan als je het gevoel hebt dat je er nog stijf (lichte spierpijn in hebt), dan doe je gewoon een iets lichtere training. Kans is groot dat je er dag erna zelfs minder last van hebben.

Je kunt Rippetoe proberen. Daar win je snel veel kracht mee op alle basisoefeningen.

OKe,

Met lichte spierpijn trainen is dus goed mogelijk maar ff een wat lichtere training.
Ik heb in een ver verleden iets gelezen over spierpijn en het schijnt dat er verschillende vormen van spierpijn bestaan.
DOMS of iets in die richting zou er 1 van zijn.
Ik ben van mening dat spierpijn een logisch gevolg kan zijn van gewichtstraining maar ik zou graag willen weten wat de verschillen zijn enz enz.
Bv. De spierpijn houdt 2 dagen aan en verdwijnt dan geleidelijk, lijkt me normaal.
Maar wat als de spierpijn 3 dagen of langer "luid en duidelijk" aanwezig is?
Wat betekent de spierpijn dan?

-Blessure?
-Overbelasting?
-Of toch simpelweg omdat het lichaam weer aan de belasting moet wennen?

Dus hoe herken je "goede" of "slechte" spierpijn?

Ik heb dat ook gehad van die hevige spierpijnen en dat duurde ook lang,ik had mijn kuiten getraind en ik heb 4 dagen bijna niet kunnen lopen dusja!
Dat was natuurlijk omdat ik zo uit roelatie geweest ben!Die pijnen gingen echter wel weg en nu ben ik toch terug goed bezig en is het niet zo hevig meer!Ik had mezelf echter niet gespaard en ben direct beginnen knallen en dat was het beste voor mezelf!Ik deed wel echter geen volledige training die ik normaal deed en deed zo een oefening of 3 wat al veel was per spiergroep dat ik trainde,man wat afzien die eerste dagen maarja thats the way!:lifter:

toen ik 3 maanden in het gips had gezeten en weer voor het eerst ging trainen

deed ik het ook rustig aan....

maar had echt 5 dagen spierpijn:(

Oke, Heel goed om te horen dat ik niet de enige ben die na lange tijd niet trainen de eerste keren aardig moet lijden.:D
Als het verder niet schadelijk is dan is het gewoon ff doorbijten en gaan!
:thumb:

geen probleem, dan train je gewoon je spierpijn-spiergroep niet tot de spierpijn weg is...wel gewoon keihard trainen, op max....heb ik ook gedaan....de eerste keer bankdrukken en peckdecken zorgden voor spierpijn om misselijk van te worden:D

evenals de eerste keer squaten en lunges samen:D

word vanzelf minder, ik had er ook altijd last van, borst en benen vooral dag of 3....nu meestal 1 dagje, en daarna kan ik het nog NET ietsje voelen...perfect dus:D

suc6 met je trainen kerel;):D

yep, Spierpijn hoort erbij..maareh het lijkt nu alsof mijn borst nog wat strak staat en dus groter en harder aanvoelt.
Dat heb ik dus nog geen enkele keer zo ervaren.

By the way..een vraagje over de arnold press..
Ik heb van een fitnessinstructeur ooit meegekregen dat het "uitstoten" niet recht ophoog is maar ietwat schuin om meer spanning op de voorste schouderkoppen te verkrijgen.
Is dit de Arnold press zoals die bedoelt is of is dit een variant op de Arnie press of is dit......gewoon leuk bedacht?

Grtz

ik heb altijd fel last van men benen , duurt meestal 4-5 dagen totdat ze genezen zijn ...

spierpijn wil trouwens zeker niet zeggen dat het goed is.
je groeit er iedergeval niet van.
(ook niet van het pompen btw)

Boeiend. Hoog aantal reps is niet het antwoord. Ik heb ook spierpijn als ik een tijdje niet meer heb hardgelopen en ineens weer 5 km loop. Gewoon doorgaan met trainen.

Zo de eerste week trainen is voorbij..
Ik mag niet klagen want het ging redelijk lekker..

Maandag Borst/ rug

: Bench press 12x10x10 op smith machine 70 kg
: Incline dumbbell press 10x10x10 20kg
: Dumbbell flye's 10x10x10 16kg

: Lat pulldown 12x12x10x10 60kg
: Small grip pulldown 12x12x10 60kg
: cable row 10x10x10 60kg

Ging goed, moest wel weer ff wennen aan de bewegingen.

dinsdag: Rust..(verslapen, ik moest na wakker meteen werken):mad:

woensdag: Biceps/triceps

: Ez barbell curl 10x10x10 =35kg? als de ez bar 5 kg weegt.
: Hammer curl 10x10x10 =16kg
: Scott curl 10x10x10= 25 kg

:Lying frenchpress 10x10x10 =35kg
: dumbbell extensions (2handen) 12x10x10 30kg
: cable pressdowns 10x10x10x20=30kg laatste set 20kg

Scott curl heb ik thuis niet kunnen doen dus k was wel erg blij dat het weer eens kon. Lekkere oefening

Oh en vrijdag benen gedaan met legpress en legcurl en leg extension ging ook redelijk maar wat neemt kracht snel af na een tijdje niet trainen!:(

De eerste week zit erop
Weinig indrukwekkends maar ja ach nog ff geduld en 2 maandjes rustig aan.
Daarna? serieus massa proberen te winnen!

Laatst bewerkt:
Ik heb wil graag massa op mijn biceps en een mooie piek.
Ik heb nooit echt mooie biceps gehad omdat ik vindt dat in een piek mis.:mad:
Ik heb vaak gehoord dat je een met de concenration curl een voor een goede piek kan "zorgen" maar zijn er verder nog goede oefeningen of varianten op oefeningen om een mooie piek te verkrijgen?

Let me know! En nee het is echt niet dat ik ben begonnen met trainen omdat de zomer voor de deur staat!:D

Ik heb wil graag massa op mijn biceps en een mooie piek.
Ik heb nooit echt mooie biceps gehad omdat ik vindt dat in een piek mis.:mad:
Ik heb vaak gehoord dat je een met de concenration curl een voor een goede piek kan "zorgen" maar zijn er verder nog goede oefeningen of varianten op oefeningen om een mooie piek te verkrijgen?

Let me know! En nee het is echt niet dat ik ben begonnen met trainen omdat de zomer voor de deur staat!:D

Gewoon je biceps trainen, ik geloof niet in echt specifieke oefeningen om een piek op je biceps te krijgen. Gewoon goed trainen en laten groeien en hopen dat je ooit een piek krijgt.

Als je een leuke oefening wil die je kan doen aan bv. het einde van je training:
Ga aan de chin-up-bar hangen, met je handpalmen naar je toe en je handen op schouderbreedte, trek je op zodat je kin boven de bar hangt, en dit zolang mogelijk volhouden, en als je naar beneden zakt proberen toch terug beetje naar boven te trekken en dit tot je bijna helemaal terug gezakt bent. Je kan een gewicht bij aanhangen zodat het zwaarder wordt. Vind ik persoonlijk een heel fijne en goede oefening.

Oke thanks voor de tip Protvis!
Ik ga eens kijken of k t wat vindt!

Hoeveel meten je armen nu dan en wat is je bf? Op 35 cm armen of 20 % bf kun je ook niet echt een grote 'piek' verwachten.

Terug
Naar boven