AndroidHealthClinic

Zware kritiek op Olmert wegens Libanon-oorlog

Guest

verwijderd
10.000 berichten
Waardering
3
[foto]http://seattletimes.nwsource.com/ABPub/2007/04/01/2003646764.jpg[/foto]JERUZALEM - De Israëlische premier Ehud Olmert, minister van Defensie Amir Peretz en de voormalige chefstaf van het leger Dan Halutz dragen de verantwoordelijkheid voor de mislukkingen van de Libanonoorlog van augustus vorig jaar.

Dat staat in een maandag openbaar gemaakt interim-rapport van een regeringscommissie die de oorlog onderzoekt. Commissievoorzitter Eliahu Winograd stelt dat er "ernstige fouten" zijn gemaakt tijdens de 34 dagen durende strijd met de Libanese beweging Hezbollah.

Overhaast

Volgens de commissie werd het besluit om ten strijde te trekken overhaast genomen en ontbrak een weloverwogen plan. Het conflict kostte circa 1200 Libanezen en 160 Israëli's het leven. Premier Olmert toonde volgens Winograd een "ernstig gebrek aan inzicht, verantwoordelijkheid en omzichtigheid". Zijn doelstellingen waren te ambitieus en onmogelijk tot een goed einde te brengen, zei hij.

Nauw

Bovendien vertrouwde de premier veel te veel op het oordeel van de legertop en consulteerde hij geen externe deskundigen. Het interim-rapport brengt de onpopulaire Olmert verder in het nauw. Zijn kabinet kan volgens peilingen nog maar op steun van 3 procent van de bevolking rekenen. De commissie roept echter niet op tot het aftreden van Olmert.

Opstappen

De premier heeft ook al laten weten niet aan opstappen te denken. Olmert heeft beloofd de aanbevelingen van de commissie uit te voeren. Ook minister van Defensie Peretz wordt onder ernstig vuur genomen. Die "faalde in het uitvoeren van zijn functie".

Leger

Hij vroeg het leger niet naar operationele plannen en was niet op de hoogte van de staat van de strijdkrachten. Chefstaf Halutz, die al is afgetreden, reageerde "impulsief" en stelde de politiek niet op de hoogte van de tekortkomingen van het leger.

Bron

10:1 ratio voor Israel lijkt mij geen mislukking... ????

10:1 ratio voor Israel lijkt mij geen mislukking... ????

lijkt me wel als je kijkt naar wie de slachtoffers zijn. daarbij heeft israël in principe niks gewonnen met het hele gebeuren. alleen zijn naam onderuit gehaald, en voor de meneer op de foto pakt het dus ook niet gunstig uit.
alleen cijfertjes van slachtoffers zeggen dus niks

Eigenlijk staat er dat er te overhaastige beslissingen zijn genomen...en verder niks...
Wat is de ernstige fout precies ? Libanon is toch ge-asswhooped ? Ik weet niet of er verkiezingen ofzo zijn in israel, maar denk dat het gewoon gaat om Olmert zijn status te beschadigen.

Eigenlijk staat er dat er te overhaastige beslissingen zijn genomen...en verder niks...
Wat is de ernstige fout precies ? Libanon is toch ge-asswhooped ? Ik weet niet of er verkiezingen ofzo zijn in israel, maar denk dat het gewoon gaat om Olmert zijn status te beschadigen.
ten overstaan van de wereld was het niet libanon die ge-asswhooped werd zoals jij het noemt. voor de wereld was israël juist de grote verliezer. de ernstige fout is dat hij in principe niet kundig was de zaken te behandelen en dit vervolgens op een verkeerde manier gedaan heeft, waar velen het nu, met of zonder dubbele redenen, het nu niet mee eens zijn.

lijkt bush wel

Die is al beschadigd, zelfs de bevolking keert zich tegen hem, velen gaan demonstreren tegen zijn beleid.

Ik stel gewoon vragen hoor. Hoe komt het dat zijn status beschadigd is? Door de mislukking van de israel-libanon oorlog ? Waarom is het precies een mislukking? Naar wat ik gezien en gehoord heb een aantal maanden geleden is dat israel libanon 10 jaar terug in de tijd heeft gestuurd.

Of ziet israel 10 jaar als mislukking ofzo? Moest het 50 zijn ?:D

Het doel van moderne oorlog is niet om een land kapot te maken, wel om bepaalde leiders en groeperingen te verzwakken zodat je het land een kans geeft een democratie op te bouwen. Onschuldige slachtoffers maken heeft ook weinig zin, want de terroristen zijn het doelwit, en die zijn amper geraakt. Het was een totaal zinloze oorlog, voor beide partijen heeft het 0.0 opgebracht, tenzij je onschuldige mensenlevens en burgerhuizen vernietigen als overwinning ziet.

Israel zal op lange termijn alleen de eigen ruiten ingooien op deze manier.

Olmert...
De leider van de joden, een massamoordenaar
Mijn god wat zou ik graag zijn kop op een gouden plaat willen hebben
Dat zou waarlijk een prachtig trofee zijn wat ik elke dag zou oppoetsen
Van de 1600 slachtoffers in libanon is 1/3 kind

Het doel van moderne oorlog is niet om een land kapot te maken, wel om bepaalde leiders en groeperingen te verzwakken zodat je het land een kans geeft een democratie op te bouwen. Onschuldige slachtoffers maken heeft ook weinig zin, want de terroristen zijn het doelwit, en die zijn amper geraakt. Het was een totaal zinloze oorlog, voor beide partijen heeft het 0.0 opgebracht, tenzij je onschuldige mensenlevens en burgerhuizen vernietigen als overwinning ziet.

Israel zal op lange termijn alleen de eigen ruiten ingooien op deze manier.

Danku wel voor de heldere uitleg. 100% mee eens.

Terug
Naar boven