XXL Nutrition

Betoog Bolkestein

• Topic Starter Topic Starter
Je hebt mij niet horen zeggen dat er geen logische verklaringen zijn voor de achterstanden. Ondanks dat er wel afrikaanse beschavingen bestonden staat vast dat het gemiddelde niveau van civilisatie in Afrika vele malen lager lag dan in Europa. Dat verschil in civilisatie is door het kolonialisme, hoe fout dit ook geweest moge zijn, alleen maar afgenomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze ons moeten bedanken maar de stelling dat ze daar nu arm zijn dankzij ons is onhoudbaar.

Je hebt mij niet horen zeggen dat er geen logische verklaringen zijn voor de achterstanden. Ondanks dat er wel afrikaanse beschavingen bestonden staat vast dat het gemiddelde niveau van civilisatie in Afrika vele malen lager lag dan in Europa. Dat verschil in civilisatie is door het kolonialisme, hoe fout dit ook geweest moge zijn, alleen maar afgenomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze ons moeten bedanken maar de stelling dat ze daar nu arm zijn dankzij ons is onhoudbaar.

Dat verschil is door slavenhandel en kolonialisme juist niet afgenomen, daar ligt het probleem. In de donkerste gedeelten van Afrika is dan misschien wel enige beschaving gebracht maar in de reeds ontwikkelde gedeelten van Afrika heeft het kolonialisme weinig goeds gebracht. Afrikaanse kolonies waren wingewesten, geen gebieden waar ontwikkeling van de lokale bevolking ook maar enige prioriteit had.

Een artikel uit 1976 laat goed zien in welke staat we veel van die landen achterlieten en gemanaged hebben. http://www.jstor.org/pss/4364467 Als je dan verwacht dat geplunderde en mismanagede landen het zelf wel even gaan redden is op zijn minst toch wel naief.

Ben er nogmaals niet van overtuigd dat we daardoor een schuldgevoel zouden moeten hebben maar ons vermeende superioriteitsgevoel is op zijn minst toch wel misplaatst. Een superieur volk zou de boel niet zo verkracht hebben zoals de meeste imperalisten gedaan hebben.

Dat verschil is door slavenhandel en kolonialisme juist niet afgenomen, daar ligt het probleem. In de donkerste gedeelten van Afrika is dan misschien wel enige beschaving gebracht maar in de reeds ontwikkelde gedeelten van Afrika heeft het kolonialisme weinig goeds gebracht. Afrikaanse kolonies waren wingewesten, geen gebieden waar ontwikkeling van de lokale bevolking ook maar enige prioriteit had.

Een artikel uit 1976 laat goed zien in welke staat we veel van die landen achterlieten en gemanaged hebben. http://www.jstor.org/pss/4364467 Als je dan verwacht dat geplunderde en mismanagede landen het zelf wel even gaan redden is op zijn minst toch wel naief.

Ben er nogmaals niet van overtuigd dat we daardoor een schuldgevoel zouden moeten hebben maar ons vermeende superioriteitsgevoel is op zijn minst toch wel misplaatst. Een superieur volk zou de boel niet zo verkracht hebben zoals de meeste imperalisten gedaan hebben.

Er zijn zat mensen die denken dat wij superieur zijn maar ik ben er niet een van. Wat er in de koloniale tijd is gebeurd is verschrikkelijk. Een van de meest rare dingen vind ik nog dat het voor de beeldvorming kennelijk loont om de plaatselijke bevolking grotendeels uit te roeien in plaats van te onderdrukken. Over Australië en de VS hoor je eigenlijk vrij weinig terwijl die landen gewoon simpelweg zijn afgepakt van de eerdere bewoners.

Zolangzamerhand ben ik het kinderachtige gescheld van TPH zat aan het worden. Er klinkt een behoorlijke zware hoeveelheid frustratie in zijn scheldpartijen door. Met vergezochte standpunten als de zijne is dat ook niet zo gek natuurlijk. Als hij wil denken dat landen rijk zijn geworden van wat kleine eilandjes of Groenland dan is dat zijn goed recht.

Sorry, is de waarheid te hard voor je? Ik heb nergens gescholden, ik heb je alleen maar met keiahrde bewijzen op je gebrek aan kennis gewezen. Informatie die standaard en elementair is en die je gewoon met een paar klikjes had kunnen opzoeken op het internet. Desondanks wieger je te accepteren dat de argumenten die je keer op keer aandraagt steeds niet onderbouwd wordt door de feiten waarmee je ze probeert te bewijzen.

Mijn vergezochte standpunten zijn vrij uitgebreid onderzocht door wetenschappers die jaren besteed hebben aan onderzoek.

Het standpunt dat jij aandraagt wordt niet ondersteunt door dat onderzoek. Dus ligt het voor de hand om dan, als wijze van ujietrste noodsprong, uitzonderingen te gaan zoeken die in jouw ogen zogenaamd de stelling ontkrachten.

Echter is dat een tekortkoming in de logische beredenering die gemaakt wordt. Uitzonderingen ontkrachten niet het standpunt, maar zeggen hooguit dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

Daarbij is het idee achter die uitzonderingen ook blikveld vernauwing. Er wordt min of meer vanuit gegaan dat alleen een land kan profiteren als het zelf een koloniale macht is geweest. Daarbij vergeet je de complexiteit van handelssystemen, uitwisselingen, verdragen...etc. (al die zaken die ik al keer op keer heb genoemd en die jij elke keer negeert.)

Ik ben benieuwd hoe hij de rijkdom van Australië of de de Verenigde Staten verklaart, die landen hebben immers helemaal geen kolonies gehad, sterker nog het waren zelf kolonies.

Wederom een flinke blunder...de VS heeft weldegelijk kolonies gehad. :rolleyes: Alaska, Puerto Rico, Filipijnen, Guam, Samoa, Noord Maraina eilanden, Virgin eilanden, Panama...etc. etc.

Feitenkennis die je steeds opbreekt. :windup:

Als je je zou verdiepen in de geschiedenis van deze twee uitzonderingen dan zou je inzien dat de VS oorspronkelijk 13 kolonies omvatte en later zelf het westen van de VS, ongeveer 2/3 van het huidige land heeft veroverd. West Amerika is dus eigenlijk een gigantische geincorporeerde kolonie.

Australie bleef onderdeel van het gemenebest en kreeg grote hoeveelheden geld, goederen en steun van het moederland voor haar ontwikkeling.

Maar ja...als je te veel tunnelvisie hebt en ontwikkeling niet als complex proces ziet maar als lineair verband...dan wil je je nogal eens blindstaren.

Jew hebt nu...na heel veel pijn en moeite...welgeteld...TWEE uitzonderingen gevonden. De een werd rijk vanwege de handel in soldaten en het beleggen van goud....de ander door grote hoeveelheden geld en goederen en extensieve uitwisselingsprogramma's met het moederland.

Jeeeh....nergens wordt je stelling onderbouwd...en zelfs als je deze twee bewijzen met succes had kunnen beargumenteren dan nog staan daar tientallen voorbeelden tegenover. Dat is noch wetenschappelijk noch enige relevante bewijsvoering voor je standpunt. Kan je me op aankijken, maar ik heb het ook niet verzonnen...dat heet nou statistiek van de wetenschap.

Hoe verklaart TPH dat ook zij net zo rijk zijn als de grote kolonisatoren? Toch vreemd dat er geen verband is te vinden tussen het hebben gehad van kolonies en rijkdom, maar wel een sterk verband tussen het hebben van een vrije markteconomie en een kennis economie en rijkdom.

Oewf...daar ga je toch wel even heel erg hard onderuit. en spreek je jezelf behoorlijk tegen...

De vrije markteconomie bestaat pas een eeuwtje of anderhalf ofzo (de theorie zelf begon vorm te krijgen in de late 18e eeuw)...afhankelijk van naar welk land je kijkt. Voor die tijd waren economieeen geleid door de staat, handelshuizen of de adel. Mercantilisme, staatseconomie en lijfeiegenschap, feodale systemen gingen eraan vooraf.

Zo is Rusland redelijk welvarend in vergelijking met de 3e wereld, maar heeft pas een paar decennia een vrije markt economie. Overigens had Rusland kolonies. Maar misschien wil je Rusland niet als voorbeeld krijgen....Duitsland bijvoorbeeld...heeft ook pas sindskort een vrije markt economie.

Het verband dat jij ziet is er dus alleen voor jou...

Nogmaals, niemand zal ontkennen dat er geld is verdiend aan de koloniën. Waar ik het echter sterk mee oneens ben is dat dit de belangrijkste verklaring is voor de huidige welvaartsverschillen in de wereld.

Er is niet alleen geld verdient. De grondstoffen en het geld gaven de westerse economieen een ruimte om te investeren in ontwikkeling, innovaties, onderwijs en hervormingen. Innovaties en ruimte die er niet geweest was indien we niet hadden gekolonialiseerd.

Tegelijkertijd werden deze grondstoffen tegen een ongelijke vergoeding of zelfs helemaal geen vergoeding ontnomen uit de wingebieden en werd het de bevolking onmogelijk gemaakt om zelf onderwijs te volgen, initiatief te ontplooien of in vrijheid over zichzelf te beschikken etc. Daarnaast werd hen een vorm van handel en economische hervorming opgedrongen die de eigen handel en economische ontwikkeling volkomen stil legden.

Deze verschillen bestonden al ver voor het koloniale tijdperk. Het neolithicum begon in Europa zo'n 5.000-10.000 jaar geleden terwijl veel van de voormalige kolonies nog in de steentijd leefden toen de kolonisatoren daar arriveerden.

Het is maar wat je beschaving en ontwikkeling vind. Op medisch gebied waren de Maya's ons sterk vooruit. Op astronomie kunnen we er ook nog wel een puntje aan zuigen en veel van de zogenaamde achterlijke gebieden die jij noemt hadden complexe maatschappelijke structuren.

TPH mag denken dat ik gek ben omdat ik zeg dat onze voorsprong komt omdat de westerse ontwikkeling een voorsprong van minstens 5000 jaar heeft op de meeste ontwikkelingslanden, maar zijn gescheld en vergezochte verklaringen veranderen mijn mening in elk geval niet.

Je generaliseerd en scheert alles over dezelfde kam. Europa was voor jou ontwikkeld en rijk en de rest was allemaal achterlijk en onderontwikkeld.

Dat is min of meer de gedachtengang van de "White mans burden" theorie. Heel grappig dat je dat noemt...want precies die gedachte werd gebruikt om te vergoeilijken dat land en zelfbeschikking werd ontnomen van inheemse bevolkingen.

Het is idd heel duidelijk dat feiten, realiteit en wetenschappelijk onderbouwde en onderzochte theorieen en feiten je volkomen koud laten. Zo ver waren we al.

Laatst bewerkt:
Dus de VS zijn zo rijk doordat ze Puerto Rico, Filipijnen, Guam, Samoa, Noord Maraina eilanden en nog wat van dat soort gebieden een tijdje hebben gehad? De rijkdom heeft niet iets meer te maken met andere zaken, zoals technologische voorsprong, kapitalisme en kennis? En Australië, hoe zit het daarmee? Van welk onbetekenend eilandengroepje zijn zij rijk geworden?

TPH1976 je bent ver heen. Hoor jezelf nou eens praten. Jouw dogma is dat rijkdom per definitie volledig moet zijn verkregen door de uitbuiting van anderen. Toch kom je niet met een verklaring hoe het komt dat er geen verband is tussen de rijkdom van westerse landen en de omvang van de kolonies die ze hebben gehad.

Volgens jou logica zouden we de Afrikaanse landen slechts wat eilandengroepen cadeau hoeven doen en ze zouden in nu time ook schatrijk worden door die kleine gebiedjes uit te buiten.

Je blijft maar beweren dat mijn standpunt zo vreemd is en dat 'wetenschappers' de onzin die jij uitkraamt onderbouwen. Kom dan maar met die wetenschappelijke bewijzen zou ik zeggen. Ik weet zeker dat de gemiddelde historicus iets heel anders zal zeggen dan jij. Voor bijval van jouw extreme visie zal je eerder in de anarchistische hoek moeten zoeken, in kraakpanden en communes. Je verheerlijking van het communisme in andere topics is al net zo dogmatisch en naïef.

---------- Toegevoegd om 14:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:21 ----------

Verder doe je het voorkomen alsof ik denk dat er buiten Europa nooit enige ontwikkeling is geweest. Lees mijn posts dan nog een keer zou ik zeggen want dat beweer ik nergens.

Kolonies voor alles bij elkaar: Estland, Letland, Litouwen, Polen, Diverse bezittingen in Amerika, bezittingen in Brazilie, bezittingen in Afrika: na 1871 --> Kameroen, Zanzibar, Sudan, Samoa, Togoland, Nauru, Bismarck Archipello, Marshall eilanden, Caroline eilanden, Mariana eilanden, Ruanda, Burundi, Palau, Kiautchou, New Guinea....en de rest weet ik niet direct uit mijn hoofd. Maar er waren er meer.

Om deze passage moest ik trouwens ook hard lachen dat was ik nog vergeten te zeggen. Je pathetische poging om het te doen voorkomen dat je dit niet hebt gegoogled maar dat je die rij eilanden zoals Kiautchou, Togoland en Nauru zo even uit je hoofd uit de mouw schudt wordt echt door niemand met een beetje verstand geloofd ben ik bang. Het is wel erg aandoenlijk dat je op die manier probeert slim over te komen.

Laatst bewerkt:
:clap: TPH1976

Je blijft maar beweren dat mijn standpunt zo vreemd is en dat 'wetenschappers' de onzin die jij uitkraamt onderbouwen. Kom dan maar met die wetenschappelijke bewijzen zou ik zeggen. Ik weet zeker dat de gemiddelde historicus iets heel anders zal zeggen dan jij. Voor bijval van jouw extreme visie zal je eerder in de anarchistische hoek moeten zoeken, in kraakpanden en communes. Je verheerlijking van het communisme in andere topics is al net zo dogmatisch en naïef.

vreemd dat je hem daarop aanvalt, genoeg intellectuelen (misschien zelfs de meerderheid binnen Europa) die zich met "world history" bezighouden, maken gebruik van op marx terug te brengen analyses. Daarnaast zijn de meesten zelf closet-communisten wanneer het op oplossingen aankomt.
Altijd makkelijk om linkse alternatieven terug te brengen tot marginale krakertjes.

Dus de VS zijn zo rijk doordat ze Puerto Rico, Filipijnen, Guam, Samoa, Noord Maraina eilanden en nog wat van dat soort gebieden een tijdje hebben gehad? De rijkdom heeft niet iets meer te maken met andere zaken, zoals technologische voorsprong, kapitalisme en kennis? En Australië, hoe zit het daarmee? Van welk onbetekenend eilandengroepje zijn zij rijk geworden?

---------- Toegevoegd om 14:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:21 ----------

Verder doe je het voorkomen alsof ik denk dat er buiten Europa nooit enige ontwikkeling is geweest. Lees mijn posts dan nog een keer zou ik zeggen want dat beweer ik nergens.

Om deze passage moest ik trouwens ook hard lachen dat was ik nog vergeten te zeggen. Je pathetische poging om het te doen voorkomen dat je dit niet hebt gegoogled maar dat je die rij eilanden zoals Kiautchou, Togoland en Nauru zo even uit je hoofd uit de mouw schudt wordt echt door niemand met een beetje verstand geloofd ben ik bang. Het is wel erg aandoenlijk dat je op die manier probeert slim over te komen.

Ik weet ontzettend veel wat jij niet weet...en het omgekeerde zal mogelijk, maar gezien jouw posts heel onwaarschijnlijk, ook het geval zijn. Ik hoef me verder niet te bewijzen....ik heb al keer op keer aangetoond dat jouw argumenten compleet onjuist zijn. Hoe voelt dat eigenlijk?

Ik zal je even letterlijk citeren:

Zelda zei:
Het neolithicum begon in Europa zo'n 5.000-10.000 jaar geleden terwijl veel van de voormalige kolonies nog in de steentijd leefden toen de kolonisatoren daar arriveerden.

Wat jouw probleem is is dat je EN geen feitenkennis hebt EN te lui bent om te googelen EN niet kan lezen. Ik heb al geregeld antwoord gegeven op jouw vragen en NOG stel je dezelfde vraag. Ik verwijs je dan ook netjes terug naar mijn vorige post voor het antwoord op jouw Australie vraag. :rolleyes:

Ik heb nergens beweert dat de VS rijk zijn geworden van hun kolonies. Of dat kolonies de enige reden zijn van rijkdom. Een feit dat ik je al post na post probeer duidelijk te maken...wat ik beargumenteer is dat het een scheppende voorwaarde is geweest voor ontwikkeling....onderdeel van de strategie van overheden in ALLE Europese landen. En wat ik je meerdere malen heb uitgelegd is dat je blijkbaar niet het vermogen heb om geschiedenis en ontwikkeling op procesniveau te bevatten. Direct en indirect hebben alle westerse landen geprofiteerd van kolonialisme en imperialisme. Overigens stelde de VS economisch geen klont voor tot WOI en zelfs toen waren ze een kleine speler....pas met WOII werd dat anders.

Voor het gemak negeer je in AL jouw posts de inhoud van mijn boodschap...zo ga je nu ook weer compleet voorbij aan het feit dat de vrije markt pas een heel recent fenomeen is terwijl dit in jnouw argumentatie de scheppende voorwaarde is van de rijkdom :rolleyes:

Ik hoef verder niet zoveel te bewijzen over de wetenschappelijke onderbouwing...ik zou zeggen trek een willekeurige reeks boeken over van gerenomeerde historici en zoek het lekker zelf uit. Geen enkele hitsoricus zou zo ontzettend dom zijn en zo'n ontzettende mentale dwerg zijn om te beweren dat landen niet geprofiteerd hebben van kolonies en dat die stelling onderbouwen met voorbeelden die op twee uitzonderingen na allemaal kolonies hebben gehad. :roflol:

Als het zo makkelijk is om te googelen waarom bespaar je jezelf dan niet een hoop blunders door het zelf even te doen? :roflol:

Laatst bewerkt:
Ik onderken in dit topic meerdere malen dat het westen heeft geprofiteerd van de kolonies. Jij beweert echter dat zonder kolonies onze huidige welvaart niet mogelijk was geweest. Ik wijs je heel simpel op landen als de VS, Duitsland, Zwitserland, Australië, die vrijwel geen kolonies hebben gehad of zelfs zelf kolonies zijn geweest (wat volgens jou er toe zou moeten leiden dat een land eeuwen niet meer in staat is iets van zijn economie te maken). Deze landen bewijzen dat er geen doorslaggevend verband is tussen het hebben gehad van kolonies en tegenwoordige rijkdom. Ik heb nog geen onderzoek gezien waarin dit statistisch wordt gefalsifieerd. Wellicht kun jij met statistieken komen die dit kunnen, deze zouden immers uitgebreid gepubliceerd moeten zijn als deze bestonden. Hopelijk ben je wetenschappelijk onderlegd zodat je de statistieken kunt lezen, anders wil ik het graag voor je doen.

Je blijft maar praten over blunders en opmerkingen maken als 'hoe voelt dat nou'. Daar heb ik geen zin meer in. Zonder harde wetenschappelijke cijfers stop ik met jou te discussiëren. De bewijslast ligt duidelijk nu bij jou, aangezien ik jouw mening respecteer, maar jij de mijne afdoet als blunders van iemand zonder kennis en een 'mentale handicap' en weet ik wat voor kwalificaties. Je frustratie en onvermogen op een fatsoenlijke manier in discussie te gaan schemert hier duidelijk door.

Eigenlijk heb ik doordat jij je als een kind gedraagt al gewonnen, maar ik geef je nog een kans met harde wetenschappelijke statistieken te komen. De bewijslast ligt bij jou...

Laatst bewerkt:
Ik onderken in dit topic meerdere malen dat het westen heeft geprofiteerd van de kolonies. Jij beweert echter dat zonder kolonies onze huidige welvaart niet mogelijk was geweest.

Correctie: ik beweer dat het hebben van kolonies een voorwaarde is geweest voor verdere technologische en maatschappelijk, sociale, militaire en economische ontwikkeling. Daarnaast heb ik je meerdere keren gewezen op het feit dat Europa een uiterst gecompliceerd en uitgebreid intern handels en verdragen "netwerk" kende waardoor, net zoals Nederland nu, landen zonder kolonies indirect profiteerden van de toegenomen handel, welvaart en ontwikkelingen die voortkwamen uit de koloniale machten.

Ik wijs je heel simpel op landen als de VS, Duitsland, Zwitserland, Australië, die vrijwel geen kolonies hebben gehad of zelfs zelf kolonies zijn geweest (wat volgens jou er toe zou moeten leiden dat een land eeuwen niet meer in staat is iets van zijn economie te maken). Deze landen bewijzen dat er geen doorslaggevend verband is tussen het hebben gehad van kolonies en tegenwoordige rijkdom.

Zoals ik je al meerdere malen heb gemeld, maar wat nietu tot je door wil dringen, is dat van dit lijstje van vier landen (waar je met extreem veel pijn en moeite op bent gekomen) er maar twee geen kolonies hebben gehad: Australie en Zwitserland. Ik heb je nu al een aantal keer verteld waar deze landen hun welvaarts status en groei vandaan hebben gehaald. Zwitserland: huurlingen (ze vochten in ALLE oorlogen (omdat de bevolking TE arm was om zelf in hun onderhoud te kunnen voorzien...goh wat toevallig)) en vanwege hun bancaire systeem waar goud en profits uit geheel Europa naar toe werden gesluist. Overigesn is Zwitserland een relatief arm land.
Australie: Altijd onderdeel geweest van het Britse rijk of The Common Wealth en via die connectie hebben zij direct geprofiteerd van de geldstroom, onderwijs, en economische culturele vooruitgang binnen die structuur. Het is heel eenvoudig.

De VS, tijdens de onafhankelijkheidsoorlog en daarna, werd compleet gefinancieerd door de Republiek (je weet wel...onze voorouders) [die leningen zijn nooit terugbetaald overigens] en Frankrijk. De voor vrijeid strijdende kolonies in wat nu de VS is waren nagenoeg failiet. Na de onafhankelijkheidsoorlog heeft de VS de rest van het continent veroverd...dat is een oppervlakte van ongeveer 2/3 van wat nu de VS is. Hun koloniale expansie is dus gigantisch...zeker als je dus grondstofrijke kolonies zoals de Filipijnen en Alaska erbij rekent. Allerminst irrelevent en allerminst een "klein, bescheiden koloniaal rijkje". Toch stelde de VS economisch op internationaal vlak heel erg weinig voor tot na WOI en tot zeker WOII. Toen profiteerden ze van de gigantische ontwikkeling van geld, goederen en productiecapaciteit die door staatsgeleide ontwikkelingsprogramma's (niets vrije markt dus...) werden ingezet om de oorlog te winnen.

Duitsland heeft altijd kolonies gehad. Voor 1871 waren de meest ontwikkelde en meest vooruitstrevende gebieden koloniale machten. De armste gebieden waren dat niet. Na 1871 is Duitsladn in heel rap tempo begonnen met het aanleggen van een koloniaal rijk. Dat rijk was allerminst bescheiden, maar heeft relatief kort stand gehouden (max 70 jaar) en na WOI waar het hele verdomde land kapot ging en economisch helemaal aan de grond kwam te liggen waren ze hun kolonies weer kwijt. Duitsland wordt gekenmerkt tot ver na WOII door een extreem verouderd productieproces. Dat is, volgens economen en economische historici, ook een van de redenen waarom Duitsland economisch niet in staat was om de oorlog te winnen. Het zogenaamde Wirstschaftswunder van Duitsland kwam voor eden grootdeel tot stand via de Marshall hulp (alhoewel de invloed hiervan verder relatief beperkt is gebleven) en via het feit dat het land zo aan de grond zat dat het buitengewoon goedkoop arbeid kon verrichten. (LET OP: verschil tussen Oost en West Duitsland...Oost Duitsland kreeg GEEN hulp =/ grote ontwikkeling op eco gebied)

Dan nog laat zien dat Zweden (inclusief Noorwegen en Finland), Duitsland (en de succesvolle deelstaten), Engeland, Nederland (Republiek), Spanje, Portugal (goed voorbeeld...raakte snel zijn kolonies kwijt en is nu een van de armere landen in Europa), Italie, Rusland, Frankrijk, Oostenrijk/Hongarije (dubbel monarchie) en de VS allemaal een koloniaal en imperialistisch rijk hebben gehad. Ik denk dat dat een overweldigend bewijs is dat er een flinke en stevige onderbouwing is van mijn stelling...immers op twee uiterst irrelevante uitzonderingen waavoor een hele simpele logische verklaring is gegeven heb je geen enkel argument om te zeggen dat kolonialisme niet wezenlijk heeft bijgedragen aan de ontwikkeling.

Dan nog iets...jouw argumentatie dat er een onlosmakelijk verband is tussen de vrije markt en ontwikkeling/ welvaart, gaat compleet voorbij aan het feit dat die vrije amrkt een zeer jong begrip is....eerder een gevolg van ontwikkeling dan voorwaarde. Irronisch genoeg is het juist die vrijemarkt economie die dicteerd, zoals de liberale econoom en politicus Hobson (groot voorstander van de vrije markt btw) constateerde dat de thuismarkten "saturated" raakten en dat kapitalisten (ja...niet alleen commies gebruiken die term) dus geen andere keus hadden dan verovering van nieuw gebied om nieuwe afzetmarkten te genereren of door hun productieprocessen winstgevender te maken.

Lenin daar en tegen concludeerde dat Imperialisme de hoogste vorm van kapitalisme was (en facisme de ergste uitwas van kapitalisme btw) en dat dit uiteindelijk de oorzaak zou zijn voor de ondergang van het kapitalistische systeem. DAT heb je mij niet horen betogen.

Ik heb nog geen onderzoek gezien waarin dit statistisch wordt gefalsifieerd. Wellicht kun jij met statistieken komen die dit kunnen, deze zouden immers uitgebreid gepubliceerd moeten zijn als deze bestonden. Hopelijk ben je wetenschappelijk onderlegd zodat je de statistieken kunt lezen, anders wil ik het graag voor je doen.

Statistiek is uiterst simpel. Dat jij geen statistieken hebt gezien komt omdat je niet hebt gezocht. Ik verwijs je voor onderzoek van relevante historici naar je dichtstbijzijnde universitaire bibliotheek.

Je blijft maar praten over blunders en opmerkingen maken als 'hoe voelt dat nou'. Daar heb ik geen zin meer in. Zonder harde wetenschappelijke cijfers stop ik met jou te discussiëren.

Sorry, maar JIJ bent de gene die keer op keer komt met voorbeelden van landen die zogenaamd volgens jou geen kolonies hebben gehad. Dat zijn terdege blunders. Ik heb je al meerdere malen gezegd dat dat niet persoonlijk is...simpelweg toepassen van de definitie.

Daarnaast ben ik wetenschappelijk onderlegd. Dat wil dus zeggen dat degene die de standaard theorie aanvalt (jij dus) met ontkrachtende bewijzen moet komen (...niet andersom). Wat ik beargumenteer hier is de standaard.

De bewijslast ligt duidelijk nu bij jou, aangezien ik jouw mening respecteer, maar jij de mijne afdoet als blunders van iemand zonder kennis en een 'mentale handicap' en weet ik wat voor kwalificaties. Je frustratie en onvermogen op een fatsoenlijke manier in discussie te gaan schemert hier duidelijk door.

Zoals ik al zei: jij valt de gangbare theorie aan zondre onderbouwing.
Een fatsoenlijke manier van discussie voeren is als je je feiten controleert...en niet keer op keer al bewezen onjuiste "feiten" probeert te herhalen.

Zoals ik al meerder keren heb gezegd: er is een argument voor jouw standpunt, maar niet een die je al genoemd heb. Ik heb zeer veel respect voor die enkele historicus die probeert een zelfde soort stelling te verdedigen met relevante argumenten en onderbouwingen, maar niet voor individuen die niet eens de moeite nemen hun feiten te controleren.

Eigenlijk heb ik doordat jij je als een kind gedraagt al gewonnen, maar ik geef je nog een kans met harde wetenschappelijke statistieken te komen. De bewijslast ligt bij jou...
:rolleyes:

Kerel...ga jij nou maar eens eerst uitzoeken wie wel en wie geen kolonies heeft gehad, corrigeer jezelf gelijk als iemand je op[ je fouten wijst (ipv herhaaldelijk dezelfde onzin opnbieuw te posten), leer lezen en begin dan
pas over wie zich als een kind gedraagt

Terug
Naar boven