XXL Nutrition

12Jarige bb'er

Fico

Novice
Waardering
0
Mijn broertje is, nouja, een dikkerdje aan het worden. De enige sport die hij beoefent is op school en voor de rest doet 'ie niet erg veel.
Heb al vanalles geprobeerd, eindje gaan lopen, mountainbiken, etc
Hij is echter wel geinteresseerd in krachttraining/bodybuilding, en ik probeer hem dan ook wat in die richting te 'duwen' omdat 'ie (in tegenstelling tot mij) behoorlijk wat massa heeft :p

Heb uiteraard de sticky al doornomen maar had toch nog enkele vraagjes;
Hoeveel reps zijn geschikt, en mag er met 'spierpijn' van een vorige training bv getraind worden of is het beter voor jongere bb'ers om volledig te herstellen?
Ik denk hier aan 2x per week trainen ipv 4x bijvoorbeeld.
Beste is een compound schema zoals elke beginner geloof ik? Soort van 'afgezwakte' Rippetoe's, Bill Star ofzo, of toch beter een splitschema?
Qua techniek zit het wel goed ( lees: beter dan de meeste in deze leeftijdsgroep ) Heb hem al meerdere malen met gewichtvrije halters laten 'trainen' om de techniek beter onder de knie te krijgen.

Damn man 12 is echt wel te jong denk ik zo ...

12 vette leeftijd om te beginnen bouw het lichtjes op en laat hem veel cardio doen en gezond eten!

2 a 3 keer per week fullbody circuit training zou ik zeggen. Reprange 10-15 ofzo. Hij kan per training 2 of 3 complete circuitjes doen en zal bij de volgende training voldoende hersteld zijn.

12 jaar is idd mooie leeftijd

maar als je dus wilt dat ie afvalt
dan moet ie dus cutten toch?

al denk ik niet dat ie blij word als jij hem een cut eetschema voor hem klaar legt ;)

12 jaar is veel te jong om met gewichten te gaan trainen.
laat hem nog en jaartje of 6 wachten
er zijn andere sporten genoeg

Denk niet dat er iets verkeerd mee is om nu al te gaan trainen.
Gewoon ervoor zorgen dat ie met een belasting van +- 40 % van de 1RM zit.
Ook met een hoge reprange maar niet tot vermoeidheid ( failure ) gaan.
Belangrijk is om de techniek te letten en compounds zijn ook aangeraden.
Aangezien jongeren een beperkte musculo-skeletale belastbaarheid hebben, is algemene krachtontwikkeling belangrijk dus zo zou je wel goed moeten zitten :)

ik zou proberen hem es een bill starr met heel lichte gewichten te laten doen,mssn geen deadlift, alhoewel met 20kg eens hij tijdje bezig is kan ook oefening zijn om zijn rug beetje te alten werken, squat met lege staaf zou goed zijn voor hem, en ook flyes en DB presses met zeer lichte halters, 3kg, 5kg , bankdrukken met lege staaf ook, kortom zou goed zijn voro hem compoundoefeningen met zeer lichte gewichten.
En zeker pompen en optrekken, dat zijn oefeningen die hij wel al voluit mag doen op zijn leeftijd.
als je nog wat meer informatie kan geven, lengte, gewicht van je broer, kan veel schelen in kracht ook he bij jongens van 12, sommige zijn nog echt kind van 35kg, terwijl anderen al gebouwd zijn als een 15-jarige

voordeel van bill starr is ook weinig reps, is mssn ook beter voor hem

in elke seriueze zaal zullen ze hem geen abbonement verkopen denk ik

in elke seriueze zaal zullen ze hem geen abbonement verkopen denk ik

juist wel, als de mensen daar een beetje op de hoogte zijn en begeleiding voldoende is.
iemand van de leeftijd helemaal alleen laten trainen lijkt me idd niet slim, maar met begeleiding.....

zijn jullie wel wakker???
12 jaar??
waar zit jullie verstand, dat kind is nog volop in groei

zijn jullie wel wakker???
12 jaar??
waar zit jullie verstand, dat kind is nog volop in groei

helemaal wakker, groei maakt niet uit.
alleen de manier van belasten moet aangepast worden. het is zelfs aangetoond dat KT van kinderen van die leeftijd veel voordelen met zich meebrengt.

damn weten die wetenschapperw wel nog wat ze willen?
10 jaar geleden was het nog slecht beneden de 18 jaar.
in ieder geval ik zou het niet aanraden
al is het dan maar voor het feit dat eenmaal hij meer kracht zal ontwikkelen hij ze zal gebruiken
je gaat ook geen 100kg benchen als je er 150 aankan hé

mssn ook es kijken op fitnesforum, naam eer fitnesoefeningen met gewichtjes, en neem je hem mee naar een gyp, es goed praten met de begeleider, zal vooral moeten nadruk gelegd worden op bewegen i p v belasten, maar moet kunnen denk ik, vooral als het een stevige kerel van 12 is, zal wel meer fitnes dan BB worden vrees ik, maar doet hij het graag, dan kan hij idd bij 3/4j overschakelen, en zal goede basis hebben

Als je 12 jaar bent dan bent dan moet je lekker gaan spelen. Spelenderwijs (dus niet op de game pc) :) is beter dan serieus gaan trainen. Persoonlijk zou ik aanraden om op judo te gaan, een hele goede sport voor de ontwikkeling van een kind. Word je sterk, lenig, snel van, krijgt zelfvertrouwen en leert met andere samen te werken op een manier dat je wil winnen maar een ander niet echt pijn gaat doen. Ik heb goede herinneringen aan die tijd.

vanmiddag in "de zevende dag" gehoord, dat ze aanraden kinderen met aanleg tot dikker te worden, naar de fitnes te sturen, dus moet zijn dat aangepast fitnessen/ trainen goed voor ze is
ze raden wel professionele begeleiding aan, dus gym met goede begeleiding is aangeraden

vanmiddag in "de zevende dag" gehoord, dat ze aanraden kinderen met aanleg tot dikker te worden, naar de fitnes te sturen, dus moet zijn dat aangepast fitnessen/ trainen goed voor ze is
ze raden wel professionele begeleiding aan, dus gym met goede begeleiding is aangeraden

de zevende dag
lol

Terug
Naar boven