AndroidHealthClinic

12Jarige bb'er

het eerste wat de jeugd moet doen is stoppen met op cola en chips te leven
als kinderen wat gezonder gaan eten(ligt aan de ouders natuurlijk) zal het al stukken schelen

12 vind ik nog echt wel te beetje te jong. Op die leeftijd maak je nog niet echt veel test aan dus is het ook moeilijk om echt spieren op te bouwen. Denk eerlijk gezegd ook niet dat een gym binnenkomt die hem laat trainen.
Cardio zou geen kwaad kunnen zoals roeien of bodyweight oefeningen.
Maar is kickboxen niets voor hem, een zeer gode cardio + kleine kracht training

12 vind ik nog echt wel te beetje te jong. Op die leeftijd maak je nog niet echt veel test aan dus is het ook moeilijk om echt spieren op te bouwen. Denk eerlijk gezegd ook niet dat een gym binnenkomt die hem laat trainen.
Cardio zou geen kwaad kunnen zoals roeien of bodyweight oefeningen.
Maar is kickboxen niets voor hem, een zeer gode cardio + kleine kracht training

testlevels zijn niet echt van toepassing, 70 jarige mannen die trainen maken ook niet zoveel test aan.

het is enkel het feit dat de groeischijven die aan de botten vasthechten beschadigt zouden raken, alleen bij OVERbelasting.

op een normaal niveau beetje rustig beginnen te trainen is geen enkel probleem.
zou het idd alleen niet doen als er geen vaste begeleiding is, dus maw waarschijnlijk niet dus.

Wow, wat een experts hier.

Sommigen hebben het duidelijk niet in de gaten dat kinderen op die leeftijd in andere sporten al erg zwaar trainen.

Bv. Wielrennen, Tennis, Basket, Turnen, Zwemmen

Het is bewezen dat KT op jonge leeftijd geen enkele invloed heeft op de groei, dus kom nu aub eens met een goed argument waarom een 12-jarige niet aan "bodybuilding" zou mogen doen?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties allemaal ;) Maar ik ben er van overtuigd dat KT niet slecht is voor een 12jarige mits goede begeleiding & geen zware gewichten etc.
Hij is 1m47 & weegt een 55kg, vrij hoog vetgehalte, schat toch wel rond de 20%
Natuurlijk moet 'ie aan cardio doen, maar als hij dat in combinatie met KT zou kunnen doen is het veel 'leuker' voor hem

EDIT: Ben dus Fico op een vriend zijn profiel, ongelukje

laat de jongen doen,geef em een leuk afwisselend schema. ik heb ook al van m'n 10 jaar gewichtjes thuis gehad, 2 dumbles van 5 kg, een EZ stang met 20 kg en een buikspierbankjes.daar zat ik alle dagen op :) gewoon omdat ik niet naar de gym mocht

laat hem 3 keer per week trainen, 2 keer een fulbody schema met (lichte gewichten)(maandag en vrijdag) 1 dag cardio(woensdag of zondag) komt helemaal goed,laat hem voor elke spiergroep 2 oefeningen doen van 3-4 sets komt helemaal goed! probeer eventueel samen met hem te trainen,begeleid hem op jouw rustdagen.

Bedankt voor de reacties allemaal ;) Maar ik ben er van overtuigd dat KT niet slecht is voor een 12jarige mits goede begeleiding & geen zware gewichten etc.
Hij is 1m47 & weegt een 55kg, vrij hoog vetgehalte, schat toch wel rond de 20%
Natuurlijk moet 'ie aan cardio doen, maar als hij dat in combinatie met KT zou kunnen doen is het veel 'leuker' voor hem

EDIT: Ben dus Fico op een vriend zijn profiel, ongelukje

idd, zoals je zegt, een BW van 55kg, moet wel al kunnen "fitnessen" met lichte gewichten, natuurlijk geen BB-training zoals van ons, maar meer op bewegen met halterkes gericht, zal wel toegelaten worden, en belangrijk, onder toezicht van jou en begeleider in gym, ik weet niet of er goede begeleiding is in de gym waar jij traint?
in het zeepreventorium in De Haan, waar er kinderen gaan met al te veel overgewicht, laten ze de jongens ook aan die leeftijd lichte spiertraining doen, dus....

idd, zoals erinmike86 het zegt, zo moet je het doen , en jij als broer hem wat begeleiden en hem vooral het gevoel geven dat hij echt al met een eerste fase van BB bezig is, ik heb zelf een zoontje van 10j, die gastjes voelen zich al graag groot en stoer, ik wens je succes hem te kunnen laten trainen, zal voor hem ook leuk zijn in een gyum te kunnen trainen waar hij BB-ers bezig ziet

mischien een squats & milk schema iets voor hem? en veel (raw en suited)benchen deadliften, rowen, farmer walks, bearhug walks, clean en jerk, snatch etc..

Geen probleem imo. Ik ben op m'n 15e begonnen en bij mij gaat het heel goed. Laat hem rustig beginnen.

Twaalf jaar is volgens mij toch wel wat jong om al met gewichten aan de slag te gaan. Ik sluit me aan bij Jody, er zijn andere sporten genoeg. Als hij toch KT wil doen houdt hij het beter op opdrukken, chins en buikspieroefeningen. En als ze op de zevende dag zeggen dat kinderen met overgewicht naar de fitness gestuurd worden is dat volgens mij vooral om cardio te doen. Niet vergeten dat er veel mensen zijn die naar de fitness gaan zonder ooit een gewicht op te rapen.

• Topic Starter Topic Starter
...Als hij toch KT wil doen houdt hij het beter op opdrukken, chins en buikspieroefeningen...

Vind ik een eigenlijk een onterechte opmerking, want dan zou 'ie met de chin ups 55kg moeten optrekken. Kan je naar mijn mening beter trainen met een laag gewicht op een lat machine.
Ben het anders wel mee eens om de rug meer te ontzien, maar zeker niet minder aandacht geven, omdat het hier toch wel eens wat vlugger fout wil gaan.

Laag gewicht is nergens voor nodig, laat hem normaal trainen.

Al die voorzichtigheid is nergens voor nodig.

1.47 is niet echt groot voor 12 jaar:|
Lenn; tussen 15 en 12 zit mentaal een heel groot verschil he.

Op m'n 12de las ik de flex en deed ik m'n eerste deadlift... helaas al snel weer gestopt, best zonder achteraf. Zou 'm gewoon laten trainen.

Zie ook niet in waarom niet?
ter vergelijking die hier al eerder gemaakt is:
Vroeger (2/3 jaar geleden:p) deed ik 4 tot 5 keer per week trainen in het zwembad.
dat deed ik vanaf mijn 9de, en zoals we allemaal weten hoop ik, water is toch ook gewoon weerstand?

je kan em dus gewoon alles laten doen, maar zoals hier ook al gezegt is niet maximaal. maar 15 tot 20 herhalingen zal hem iig techniek en krachtuithoudingsvermogen geven.
En dat is toch wel wat hij dan nodig heeft. btw ik ben zelf rond mijn 14de/15de begonnen en toen deed ik ook gewoon alles, en kijk wat er van mij nu is geworden :)

Terug
Naar boven