AndroidHealthClinic

20 kg aan vet erbij in 6 maanden

Beemster

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
80kg
Ik heb vorig jaar een enorme lichaamsverandering gehad. Ik ben 30 jaar, en was mijn gehele leven zeer mager. Ik ben 1.80 en woog altijd rond de 70 kg. Ik kon eten wat ik maar wou, maar er kwam niks bij. Heb diverse dieeten geprobeerd de afgelopen 10 jaar, in combinatie met krachttraining (3 keer per week), maar heb nooit echt resultaat gehad om aan te komen. Na intensieve training en veel eten (6 keer per dag) was het me gelukt om 73 kg te behalen, met zo goed als geen vet.

Nu heb ik vorig jaar een nieuwe baan gekregen waarbij ik nu de gehele dag op kantoor zit (dus geen beweging meer tijdens het werk), en heb een nieuwe vriendin leren kennen die heel goed kan koken, en nu ben ik in totaal 20 kg aangekomen in een periode van 6 maanden, wat vermoedelijk alleen vet is aangezien ik vorig jaar ook gestopt ben met sporten. Ook gezien mijn dikke buik en love handles weet ik eigenlijk wel zeker dat het alleen vet is.

Nu wou ik mijn gehele leven al aankomen, maar niet met vet maar met spiermassa. Nu woog ik begin dit jaar 93 kg, en ben 3 maanden terug weer begonnen met sporten. Ben momenteel 88 kg, maar het lukt me niet meer om meer af te vallen. Mijn doel is om rond de 80 kg te wegen met een laag vetpercentage (geen love handles meer !!!)

Ik train 3 keer per week, doe 30 mins cardio (10 mins fietsen, 20 mins hardlopen), en 30 minuten krachtraining. Ik eet rond de 1500 calorieen per dag, en op de dagen dat ik train zijn dat er 2000.

Ik had gehoopt om vet te verliezen en wat spieren te kweken tegelijkertijd, maar zie eigenlijk nog geen resultaat als ik in de spiegel kijk. Nu lees ik in de sticky's dat het Of het een of het ander is.

Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen om verder resultaat te boeken, doorgaan met alleen cardio, of doorgaan met alleen krachtraining ? Of toch een combinatie van ?

Gewoon normaal 500kcal gaan cutten. Hoe je dat precies doet maakt niet zoveel uit voor je vetverlies nu. Ligt meer aan je andere doelen en hoeveel je wilt eten.

1500kcal en 2000kcal op trainingsdagen lijkt me veel te weinig.

• Topic Starter Topic Starter
Ik gebruik een Iphone app (shape up) om mijn calorie verbruik bij te houden, en daar zit een calculator bij waar je je leeftijd, gewicht en lengte kunt ingeven, en die geeft aan dat ik 1513 calories per dag moet hebben om 1 kg per week af te vallen. Bij een training komt daar 500 calorieen bij.

Als dit totaal niet klopt dan hoor ik dat graag, dan is dit wellicht een mogelijke oorzaak waarom ik niet meer gewicht verlies.

Een kilo per week is een tekort van 1100 kcal per dag, wat eigenlijk veel te veel is als je niet ontzettend veel overgewicht hebt.

2500 kcal per dag gaan eten, liefst net eronder en daarbij 4x per week krachtraining en cardio, zodra het wat langzamer gaat gooi je er refeed dagen bij en over 6 maanden heb je een sixpack...

Je moet ook bij jezelf na gaan wat je precies wilt.

Als je niet bang bent om spieren te verliezen en voor de eventueel nadelige gevolgen van crash-diëten, kun je het doen. Ik zou het alleen niet aanraden. Zou eerder uitgaan van 400-500 gram per week verliezen.

Ok bedankt voor de adviezen. Dus als ik mijn voeding aanpas naar 2400 voor een non training dag, en 2900 voor een trainingdag zit ik dus beter ?

Ben benieuwd wat dat gaat doen, dat is 900 kcal meer als dat ik nu eet. Je zou denken dat ik dan juist nog zwaarder zou worden ?

6pack zou overigens wel ideaal zijn binnen 6 maanden, is al een behoorlijke tijd geleden dat ik die had, zou deze graag weer terug willen. Maar 4 keer per week trainen lukt mij echt niet qua tijd, dus 3 is echt de max voor mij.

Maar zowel cardio als krachttraining is dus een goede combo, dat is mooi dan wijzig ik daar niks aan, en pas alleen mijn voeding aan. Ben benieuwd, zal mijn progress over een maandje of 2 wel posten hierzo.

Bedankt voor de tips totzover !

Ik weet niet of ik op trainingsdagen zou verhogen tot 2900. Cutten is er op gebaseerd dat je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt, en dan met cardio en deels KT de calorien verbrand.

Te weinig eten is dan ook de grootste fout wat wordt gemaakt door veel mensen. Ze verbinden weinig eten aan afvallen, wat deels waar is in het begin. Echter na verloop van tijd wordt er geen progressie meer geboekt. Helemaal bij het stoppen van het dieet en er wordt weer normaal gegeten in verhouding. Dan vliegen bij de meeste de kilo's er weer snel aan.

Heb zelf nu ervaring met cutten, eet zon 2550 calorieen in verhoudingen van 40/40/20(ben 1.86 m en woog 96 kilo). Door 4x per week KT en 3x per week Cardio tot nu toe zon 13/14 kilo afgevallen en men vetpercentage ongeveer gedropt tot 14/15%. Nu de laatste weken nog even bijstellen tot verhouding 50/30/20.

Weet dat het stom klinkt op meer te eten, dacht ik in het begin ook. Maar met de nodige ambitie, wil en sterk genoeg zijn om je ook goed eraan te houden kom je heel ver. Echter wel de goede voedingsstoffen eten. Denk aan Kip, broccoli, cashewnoten, omega 3/6/9(vis) etc.

Hou er wel rekening mee op na je cut niet meteen terug te gaan op een oud voedingspatroon met ontzettend veel koolhydraten etc. even rustig opbouw dan en kijken wat voor jou zelf goed is. Even kwestie van 2 weekjes proberen, niet goed, dan weer aanpassen etc.

Succes en laat je goede progressie zien!

Laatst bewerkt:
Lees je in over een ketose/low carb dieet. Dit werkt bij mij erg goed. De eerste week is wat zwaar omdat je nog altijd koolhydraten wilt eten maar dat trekt vanzelf weer weg.

Ik eet op een dag
Voeding:
2x kwark
40g muesli
4 eieren met dooier
3 zonder dooier
1x tonijn in blik
49g whey
500ml melk
250g gehakt
50g kaas 40+

Dit is goed voor
2422 kcal
289 eiwit
90 koolhydraten
101 vet

En dan nog avond eten aangezien ik nog thuis woon en niets kan gaan bepalen.

Ik heb vorig jaar een enorme lichaamsverandering gehad. Ik ben 30 jaar, en was mijn gehele leven zeer mager. Ik ben 1.80 en woog altijd rond de 70 kg. Ik kon eten wat ik maar wou, maar er kwam niks bij. Heb diverse dieeten geprobeerd de afgelopen 10 jaar, in combinatie met krachttraining (3 keer per week), maar heb nooit echt resultaat gehad om aan te komen.

Omdat je te weinig eet/at.

Lees je in over een ketose/low carb dieet. Dit werkt bij mij erg goed. De eerste week is wat zwaar omdat je nog altijd koolhydraten wilt eten maar dat trekt vanzelf weer weg.

Ik eet op een dag
Voeding:
2x kwark
40g muesli
4 eieren met dooier
3 zonder dooier
1x tonijn in blik
49g whey
500ml melk
250g gehakt
50g kaas 40+

Dit is goed voor
2422 kcal
289 eiwit
90 koolhydraten
101 vet

En dan nog avond eten aangezien ik nog thuis woon en niets kan gaan bepalen.

Werkt dit echt goed? Vind dat maar raar om zoveel te eten en dan toch verwachten af te vallen.

Ik volg zelf nu een schema waarbij ik:
50gr whey
250ml magere melk
+-100 gr zilvervlies rijst
1x tonijn in blik (op water)
+-100 gr sperziebonen
15gr aminozuur shake (BCAA's)
Hand vol on-gezoute pinda noten
En dan inderdaad nog avond eten, maar dat is nu speciaal voor mij ook altijd 'extra' gezond (droog vlees/vis, aardappelen, groene groente).

Ik ben nu in 2 maanden zo'n 8kg kwijt (inc. aankomst spiermassa). Maar heb toch het gevoel dat ik meer kwijt kan aangezien ik ook 4 - 5 keer per week 90 minuten kracht training doe + 45 minuten cardio er achter.

Laatst bewerkt:
Nou zo te zien helpt het meer eten wel ietjes, ik bleef voorheen steken op 88 kg, maar ben vandaag 87,3 KG. Ook ben ik in afgelopen maanden van een buikomtrek van 101 cm naar 93 cm gegaan. Nog steeds veels te dik, maar het gaat de goede kant op. :D

Merk overigens wel dat mijn armen erg dun beginnen te worden, dus toch ook wel spierverlies ? Of wellicht had ik gewoon heel veel vet op mijn armen. Zal binnekort eens een vetpercentage meter aanschaffen om het nauwkeuriger bij te houden.

Vrouwen die goed kunnen koken hebben een directe invloed op man's vetpercentage. Toen ik mijn keukenprinses leerde kennen, vlogen de kilo's er ook bij. Naast de bovenstaande adviezen zou je haar creatieve kooktalent eens kunnen loslaten op 'schone voeding' zoals gevogelte, vis ed (rekening houdend met het ekv verhaal). Werkte bij ons perfect. En blijven sporten uiteraard ;)

Wat eet je dan op een dag? Post eens een doorsnee dag met wat je eet en drinkt...

Ok dit is wat ik nu op dit moment eet, elke dag, ook op trainingsdagen. Meer eten lukt me echt niet, eet nu al ongeveer 750 kcal meer als vorige week, en heb er echt moeite mee.

Glas Magere Melk
2 gekookte eieren
4 sneetjes bruin brood, 2 met jonge kaas, 2 met kipfilet, allen met boter (light)

Cappuccino met suiker (om de werkdag te beginnen)
Kiwi
Appel

4 sneetjes bruin brood, 2 met jonge kaas, 2 met kipfilet, allen met boter (light)
Glas magere melk
2 gekookte eieren

Kiwi
Appel

Kip met rijst / pasta / aardappelen
Bloemkool, wortels, doppertjes of brocolli

Paprika
Komkommer
Glas magere melk

Dit zou ongeveer op 2250 kcal moeten uitkomen. Daarnaast drink ik door de gehele dag nog eens 2 liter water.

Denk dat dit wel ietsje meer is dan 2250 maar da's prima dan. Ik zou zelfs nog overwegen om 't langzaam op te voeren in plaats van in 1 keer zoveel meer gaan eten, uiteindelijk zal het niet uitmaken en je zal wel weer sneller meer gaan verbranden op jouw manier, maar misschien dat je in 't begin heel even wat aankomt zo. Ander voordeel van langzaam opvoeren is dat je maag weer een beetje rekt en 't wat minder moeilijk zal zijn om 't weg te werken.

En drop die suiker uit je cappuccino, dag beginnen is leuk maar je krijgt hierdoor alleen maar weer een dipje kort daarna. Pure smaken leren waarderen lukt sowieso alleen als je niet overal suiker in stopt.

Ok zal het eens proberen zonder suiker. Nog even een vraag, kan ik bijvoorbeeld de 2 boterhammer met jonge kaas vervangen voor een eiwitshake met magere melk ? Zoja, kan ik dan beter whey eiwit gebruiken, of afslank eiwit zoals deze :

http://www.bodyenfitshop.nl/afslank-toppers/body-fit-sportsnutrition/afslank-eiwit

Zo een shake drink ik namelijk veel makkelijker weg dan de volkoren boterhammen. En volgens mij is minder koolhydraten ook beter om af te vallen toch ?

Ok bedankt voor de adviezen. Dus als ik mijn voeding aanpas naar 2400 voor een non training dag, en 2900 voor een trainingdag zit ik dus beter ?

Ben benieuwd wat dat gaat doen, dat is 900 kcal meer als dat ik nu eet. Je zou denken dat ik dan juist nog zwaarder zou worden ?

6pack zou overigens wel ideaal zijn binnen 6 maanden, is al een behoorlijke tijd geleden dat ik die had, zou deze graag weer terug willen. Maar 4 keer per week trainen lukt mij echt niet qua tijd, dus 3 is echt de max voor mij.

Maar zowel cardio als krachttraining is dus een goede combo, dat is mooi dan wijzig ik daar niks aan, en pas alleen mijn voeding aan. Ben benieuwd, zal mijn progress over een maandje of 2 wel posten hierzo.

Bedankt voor de tips totzover !

Je lichaam heeft meer kcal nodig om te gebruiken, het is ook de bedoeling dat je goed en gezond eet. Dus geen kcal die in ongezonde zooi zitten :)

Laatst bewerkt:
Kan iemand nog mijn vraag beantwoorden of ik Whey eiwit kan gebruiken tijdens de cut, of de afslank/dieet eiwit ?

Terug
Naar boven