AndroidHealthClinic

20 procent onterecht een uitkering

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
AMSTERDAM - Twintig procent van de bijstandstrekkers krijgt ten onrechte een uitkering. Nog eens dertig procent bestaat uit slimmeriken die, zonder te frauderen, de bijstand prefereren boven betaald werk.

Tot deze conclusie komt het reïntegratiebureau Work2 uit Dordrecht, dat jaarlijks ongeveer vijftienhonderd bijstandscliënten aan een baan probeert te helpen.

Er zijn maar een paar kleine veranderingen nodig om de uitstroom uit de bijstand te vergroten en onwillige uitkeringsontvangers aan te pakken, zegt Stasja Goedbloed, oprichter van Work2.

Een belangrijke maatregel zou zijn, mensen die weer aan het werk gaan gedurende een overgangsperiode een deel van de uitkering te laten behouden. Positieve sancties houden mensen langer aan het werk.

''Het is verbazingwekkend te moeten constateren dat aan het werk gaan voor sommige mensen een economische achteruitgang betekent,'' aldus Goedbloed.

Verder moet de bureaucratie worden aangepakt rondom het aanvragen van een uitkering voor uitzendwerkers.

''Ambtenaren denken nog veel te veel in termen van uitstroom door middel van vaste banen. Dit is gezien de ontwikkeling op de arbeidsmarkt een irreële verwachting,'' concludeert het reïntegratiebureau.

Op dwarsliggers die niet aan het werk willen, moet de druk worden vergroot, vindt Stasja Goedbloed. ''Wij kennen gevallen waarvan wij vinden dat de uitkering geheel gestopt zou moeten worden. Het blijkt heel moeilijk, vrijwel onmogelijk, zelfs binnen de kaders van de nieuwe Wet Werk en Bijstand, om iemand van een uitkering uit te sluiten.''

Bureau Work2 constateert dat twintig procent van de mensen die voor het vinden van een baan worden aangemeld, blijvend afhankelijk zal zijn van een bijstandsuitkering. ''Het zijn mensen die, om welke reden ook, gewoon niet kúnnen werken. De bijstand vormt voor hen het vangnet.''

''Daarnaast moeten wij helaas dagelijks constateren dat ongeveer twintig procent van de aanmeldingen ten onrechte in de bijstand zit. Wij hebben sterke aanwijzingen dat zij frauderen.''

Nog eens dertig procent wil wel aan de slag, maar ziet om allerlei redenen geen kans aan het werk te komen. Zij willen wel, maar kunnen niet.

Goedbloed: ''De overige dertig procent bestaat uit slimmeriken, die heel behendig door de mazen van het systeem weten te glippen. Deze mensen kennen de wetgeving vaak beter dan hun klantmanager bij de Sociale dienst. Zij hebben meerdere trajecten doorlopen en kennen het klappen van de zweep. Ze kunnen werken, mankeren niets, maar prefereren de bijstand boven een werkend bestaan. Zij frauderen niet, maar zitten naar onze mening ten onrechte in de bijstand. Wij noemen ze trajecttijgers.''

Volgens Work2, dat in mei 2004 begon, kan uitstroom uit de bijstand verder worden teruggedrongen als gemeenten investeren in het goed leren kennen van de uitkeringsontvangers. ''Ken je klanten,'' aldus Goedbloed.

De bijna dertig 'job-coaches' van het bureau zijn daarom vooral op pad om hun klanten op te zoeken. Vorig jaar legden zij met hun dienstauoto's 780.000 kilometer af. Dat leverde een uitstroompercentage op van vijftig procent.

http://www.parool.nl/nieuws/2006/JAN/19/eco2.html

• Topic Starter Topic Starter
Volledig mee eens dat ze zulke parasieten keihard aanpakken. Vaak personen die er zwart bij klussen, dus aan werk komen lukt ze wel. Double whammy trouwens, er wordt geen premie afgedragen over hun werkzaamheden en ze trekken ook nog eens steun. Zijn dan ook nog genoeg criminelen die de boel belazeren en een uitkering trekken of anarchistisch tuig dat wel veel kritiek heeft op de maatschappij maar niet te beroerd is om die maatschappij uit te zuigen.

Blijft natuurlijk altijd een kansarme groep over, met o.a. lage opleiding, lichamelijke gebreken etc. Maar die misbruiken het systeem meestal niet, dat wordt gedaan door de eerder genoemde groepen.

Ik ben het niet altijd met je eens, mijn linkse rakker, maar ditmaal 100%! ;)

wat ik wel eens om me heen hoor is; bij een nieuwe baan krijg ik het minimumloon, als ik in de bijstand blijf krijg ik 100 euro netto minder maar ben ik wel lekker vrij:eek:
wat een instelling:mad: er zijn zat mensen die willen werken, en die niet aan werk komen en zulke genieten er gewoon van, afstraffen die handel!!! gelijk:shoot: :D

Deze parasieten moeten worden afgeschoten.

de goeie zijn altijd de dupe:(

Is er eigenlijk geen kliklijn? Ken wel een tiental mensen die zwart bijwerken naast hun uitkering.

even hierop voortborduren:

Blijkbaar is het verschil tussen bijstand en minimumloon te klein. Maar wat is hier een oplossing voor?

- Minimumloon verhogen: kost de werkgevers te veel, dus is op langere termijn slecht voor de economie.
- Bijstand verlagen: werkt deels, maar dan tref je juist de mensen die het echt nodig hebben.

EricR zei:
Volledig mee eens dat ze zulke parasieten keihard aanpakken. Vaak personen die er zwart bij klussen, dus aan werk komen lukt ze wel. Double whammy trouwens, er wordt geen premie afgedragen over hun werkzaamheden en ze trekken ook nog eens steun. Zijn dan ook nog genoeg criminelen die de boel belazeren en een uitkering trekken of anarchistisch tuig dat wel veel kritiek heeft op de maatschappij maar niet te beroerd is om die maatschappij uit te zuigen.

Blijft natuurlijk altijd een kansarme groep over, met o.a. lage opleiding, lichamelijke gebreken etc. Maar die misbruiken het systeem meestal niet, dat wordt gedaan door de eerder genoemde groepen.

Pssst Eric: rechts Nederland weet dit al 30 jaar! :D

Maar goed, dat is ook een beetje flauw natuurlijk. Het verbaast me eerlijk gezegd totaal niet dat de helft onterecht een uitkering krijgt, het is gewoon te makkelijk. Het is algemeen bekend dat hele voksstammen een uitkering hebben en daarnaast nog wat zwart bijklussen en zo aan een heel leuk maandbedrag komen.

Er is jarenlang kritiekloos met uitkeringen gestrooid, ze werden gewoon bijna opgedrongen. Er moet dus veel beter gecontroleerd worden. Mensen die gezond zijn zouden gewoon per definitie geen uitkering moeten krijgen zolang er vacatures voor ongeschoold werk zijn. En die zijn er, want waarom hebben we anders al die Polen hier?

Laatst bewerkt:
goed punt Phreakmans.

:thumb:

dank u. :)

Persoonlijk ben ik trouwens voorstander van draconische maatregelen. Het verschil in beloning tussen bijstand en minimumloon ligt misschien redelijk vast, maar ik zou er niets op tegen hebben als mensen met een uitkering worden gedwongen te werken voor de staat (al dan niet parttime). Als je gezond bent, dan kan je best 32 u/w papiertjes rapen of reclameborden wassen. Lijkt me dat dat toch wel het minste is wat je als uitkeringsgerechtigde terug mag doen voor een regering (en dus uiteindelijk een bevolking) die je redt van een hongerdood.

Ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dan is er ook nog wel iets wat je kan gaan doen. Het hoeft niet super nuttig te zijn, zolang je maar niet geld krijgt voor niets doen.

dj_phreak zei:
dank u. :)

Persoonlijk ben ik trouwens voorstander van draconische maatregelen. Het verschil in beloning tussen bijstand en minimumloon ligt misschien redelijk vast, maar ik zou er niets op tegen hebben als mensen met een uitkering worden gedwongen te werken voor de staat (al dan niet parttime). Als je gezond bent, dan kan je best 32 u/w papiertjes rapen of reclameborden wassen. Lijkt me dat dat toch wel het minste is wat je als uitkeringsgerechtigde terug mag doen voor een regering (en dus uiteindelijk een bevolking) die je redt van een hongerdood.

Ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dan is er ook nog wel iets wat je kan gaan doen. Het hoeft niet super nuttig te zijn, zolang je maar niet geld krijgt voor niets doen.

Precies, en je zal zien dat men dan plotseling opeens wél een baan weet te vinden.

Is in sommige gemeentes ook al gedaan. Waren mensen bij die ineens niet meer hun uitkering hoefden.
Te grappig gewoon. Mooiste is dat er nu dus ook een onderzoek loopt naar die 39 % die hun uitkering niet meer hoefden. Want waar halen ze hun geld dan vandaan.

Maar zelfde geld toch ook voor al die onrecht afgekeurden.
Allemaal last van d erug en knieen en zwart een beetje lopen sjouwen en werken.

Ik las laatst iets over dat bij uitkeringsfraude iets van 200 rechercheurs werden ingezet en dat het intotaal om een omzet ging van een paar miljoen ofzo.

Bij bedrijfsfraude(B.V. oprichten en dochteronderneming opzetten en dan failliet laten gaan) waren maar iets van 10 rechercheurs en hier gingen enkele miljarden in om. Beetje krom.

SageFrancis zei:
Ik las laatst iets over dat bij uitkeringsfraude iets van 200 rechercheurs werden ingezet en dat het intotaal om een omzet ging van een paar miljoen ofzo.

Bij bedrijfsfraude(B.V. oprichten en dochteronderneming opzetten en dan failliet laten gaan) waren maar iets van 10 rechercheurs en hier gingen enkele miljarden in om. Beetje krom.
Dat is dan wel triest. Uitkeringsfraude is erg, maar volgens mij kan je beter 1 frauderende directeur oppakken dan 10 mensen die er zwart bijklussen.

dj_phreak zei:
even hierop voortborduren:

Blijkbaar is het verschil tussen bijstand en minimumloon te klein. Maar wat is hier een oplossing voor?

- Minimumloon verhogen: kost de werkgevers te veel, dus is op langere termijn slecht voor de economie.
- Bijstand verlagen: werkt deels, maar dan tref je juist de mensen die het echt nodig hebben.

Minimum loon verhogen heeft geen nadelige effecten voor de economie. Het geld dat mensen meer verdienen, wordt ook uitgegeven en belastingen over geïnd. Daarnaast is het zo dat wanneer mensen meer te besteden hebben, dit altijd ten voordele van de economie is. En als ik zie wat bedrijven voor woekerwinsten maken, dan kan daar best wel een paar duizend euro vanaf voor de werknemers. Het minimumloon kan best 200 euro omhoog. Het is trouwens om goed rond te kunnen komen tegenwoordig een must!

Bijstand verlagen heeft geen zin. Maar je kan wel korten op uitgangspositie. Gezonde mensen werk aanbieden en als ze weigeren dan kort je ze met 30%. Mensen met gebreken kan je compenseren.

Jordees zei:
Minimum loon verhogen heeft geen nadelige effecten voor de economie. Het geld dat mensen meer verdienen, wordt ook uitgegeven en belastingen over geïnd. Daarnaast is het zo dat wanneer mensen meer te besteden hebben, dit altijd ten voordele van de economie is. En als ik zie wat bedrijven voor woekerwinsten maken, dan kan daar best wel een paar duizend euro vanaf voor de werknemers. Het minimumloon kan best 200 euro omhoog. Het is trouwens om goed rond te kunnen komen tegenwoordig een must!

Bijstand verlagen heeft geen zin. Maar je kan wel korten op uitgangspositie. Gezonde mensen werk aanbieden en als ze weigeren dan kort je ze met 30%. Mensen met gebreken kan je compenseren.

Hmm 2 fouten in je tekst.
Waarom alleen miniumloon 200 euro omhoog? Lonen daarboven mag dan net zo goed omhoog.
30% korten?? Lijkt me dan gewoon geen uitkering meer geven:mad:

RichardV zei:
Hmm 2 fouten in je tekst.
Waarom alleen miniumloon 200 euro omhoog? Lonen daarboven mag dan net zo goed omhoog.
30% korten?? Lijkt me dan gewoon geen uitkering meer geven:mad:

Wanneer het minimumloon omhoog gaat, hoeft dit geen verhoging te betekenen voor alle lonen. Als alle lonen 200 euro omhoog gaan, dan betekent dit wel een probleem voor de werkgevers.

30% korten is voldoende om mensen aan het werk te krijgen. Je zou er ook 50% van kunnen maken. Ik vind wel dat mensen de vaste lasten moeten kunnen betalen, maar de extraatjes in moeten leveren.

Nee ook de lasten hoeven ze niet meer kunnen te betalen. Oprotten met die steuntrekkers. Veel harder moeten ze worden in dit land. Alleen mensen die het echt nodig hebben moeten het krijgen.
Hun verrekken het toch om te werken!

Ja, maar is niet eerlijk als mensen net boven minimum zitten dat ze ineens onder of netzoveel als minimum gaan verdienen. Er is nu eenmaal verschil in salarering, dus die willen mensen ook zo behouden.

RichardV zei:
Ja, maar is niet eerlijk als mensen net boven minimum zitten dat ze ineens onder of netzoveel als minimum gaan verdienen. Er is nu eenmaal verschil in salarering, dus die willen mensen ook zo behouden.

En hoe wil je dan onder het mimimum komen? :D

Think Richard, think... :rolleyes:

Jordees zei:
En hoe wil je dan onder het mimimum komen? :D

Think Richard, think... :rolleyes:

NIet zo moeilijk knul!
Als je er nu 100 euro bovenzit en minimum (alleen zij) krijgen er 200 bij zit je toch boven die anderen??
Je zegt net alleen minimum en de rest niet.
Maar je bedoelde dus dat die ook meestijgen:D

Zeg dat dan gelijk;)

SageFrancis heeft een ijzersterk punt.
Allebei is fraude maar je kan je prioriteit als regering beter stellen aan bedrijfsfraude.

Terug
Naar boven