AndroidHealthClinic

20 procent onterecht een uitkering

• Topic Starter Topic Starter
Mensen die echt niet kunnen werken zijn een minderheid onder de uitkeringstrekkers. Heb tig jaar geleden een huursubsidie periode meegedraaid, geholpen met het invullen van de formulieren. Bijna alle subsidie ontvangers hadden ook een uitkering. Had nou niet echt het idee dat half lam en blind Nederland aan mijn desk voorbij kwam.

Gemiddeld deed 1 persoon zo'n 700 aanvragen per periode, daarbij had je dan misschien 20% bejaarden en nog eens 5% hulpbehoevenden of kansarmen (gehandicapt, doof, blind,bedlegerig etc etc). De rest was qua instelling misschien ook wel kansarm, maar fysiek toch zeker in staat om te werken. Als je vroeg of ze een in het komend jaar een verandering zagen in hun situatie (verplichte vraag i.v.m. inkomsten) gaven de meeste als antwoord 'als ze mijn uitkering verhogen wel ja'. Ze gingen er dus al van uit dat ze geen werk zouden vinden.

Ja en waarom worden deze vactures gevuld met Polen Zelda ?

Ze werken via een uitzendbasis , vrijwel altijd tijdelijk. Ze zijn stukken goedkoper. Als jij een bedrijf hebt, stel jij toch ook het liefst een goedkope kracht aan het werk. Iemand die zijn bek niet open durft te trekken, iemand die als die dat wel doet terug kan naar Polen. Geen wonder dat ze die bijstandsmensen niet aan het werk stellen. En de bijstandsmensen maken daar inderdaad vaak dankbaar gebruik van.

Ik ben echt niet zo naief om te denken dat zomaar iedereen die in de bijstand zit, daar ook echt recht op heeft. Ik probeer er op een realistische manier naar te kijken, het hangt allemaal met elkaar samen. Motivatie van de mensen, verkeerde overheidsbeleid in de jaren 80/90 , wanhopig nu de fouten proberen te herstellen maar er vervolgens niet de middelen voor vrij maken, de vrije markt waar bedrijven de voorkeur geven aan makkelijke goedkope arbeidskrachten.

Het is makkelijk om te roepen dat het anders moet, maar als je er vervolgens nauwelijks inhoudelijk op ingaat, daar kan ik weinig mee.

SageFrancis zei:
Dat ze mensen uit polen halen ligt meer aan de prijs die wij voor arbeid vragen dan aan het feit dat mensen niet willen werken. Waarom denk je dat mijn pa nu in kroatie een bedrijf heeft en het hier verkoopt? Omdat hij dat leuk vindt? Daar is een maandloon 350 euro( eergisterheeft hij iemand in dienst genomen) hier is een maandloon voor metaalbewerking al gauw 1500.. Mensen uit polen halen is goedkoper, ze klagen niet over een minimumloon. Wat hier minimum is, is bij hen al gauw een top salaris.. misschien iet wat overdreven maar goed.

Ik heb het over de Polen die hier legaal werken. Ze onder het minimumloon laten werken is illegaal, en is een andere discussie. En wat ik dus bedoel is dat al die vacatures er niet zouden zijn als er niet een groot aantal mensen is dat niet wil werken en toch een uitkering krijgt.

Marc zei:

Ze werken via een uitzendbasis , vrijwel altijd tijdelijk. Ze zijn stukken goedkoper. Als jij een bedrijf hebt, stel jij toch ook het liefst een goedkope kracht aan het werk. Iemand die zijn bek niet open durft te trekken, iemand die als die dat wel doet terug kan naar Polen. Geen wonder dat ze die bijstandsmensen niet aan het werk stellen. En de bijstandsmensen maken daar inderdaad vaak dankbaar gebruik van.

Ik ben echt niet zo naief om te denken dat zomaar iedereen die in de bijstand zit, daar ook echt recht op heeft. Ik probeer er op een realistische manier naar te kijken, het hangt allemaal met elkaar samen. Motivatie van de mensen, verkeerde overheidsbeleid in de jaren 80/90 , wanhopig nu de fouten proberen te herstellen maar er vervolgens niet de middelen voor vrij maken, de vrije markt waar bedrijven de voorkeur geven aan makkelijke goedkope arbeidskrachten.

Het is makkelijk om te roepen dat het anders moet, maar als je er vervolgens nauwelijks inhoudelijk op ingaat, daar kan ik weinig mee.
:thumbup:

Marc zei:

Ze zijn stukken goedkoper als ze illegaal werken ja. Daar heb ik het nu niet over. Draai er nou niet omheen, zolang er vacatures zijn voor ongeschoold werk zouden er eigenlijk geen gezonde werklozen moeten zijn, toch? Dat betekent dus dat er honderdduizenden mensen onterecht een uitkering ontvangen.

SageFrancis Ook mensen die echt niet kunnen werken? Mensen die manisch depressief zijn? Mensen die mentaal niet in orde zijn? Mensen zonder armen? Als je de mensen bedoelt die te lui zijn om te werken zei:
niet kunnen werken vind ik iets heel anders als niet willen werken.

Ik doel dus op die 20% die hun uitkering onterecht krijgt en dan nog de klaplopers die niet willen werken. Zodra die verplicht aan het werk worden gezet is het snel afgelopen.

En dan kunnen de mensen die terecht een uitkering krijgen misschien ook is wat meer krijgen zodat ze ook is op vakantie kunnen etc.

Zelda zei:
Ze zijn stukken goedkoper als ze illegaal werken ja. Daar heb ik het nu niet over. Draai er nou niet omheen, zolang er vacatures zijn voor ongeschoold werk zouden er eigenlijk geen gezonde werklozen moeten zijn, toch? Dat betekent dus dat er honderdduizenden mensen onterecht een uitkering ontvangen.

Ik probeer je duidelijk te maken dat er rekening moet worden gehouden met alle aspecten, die ik in mijn vorige post al heb opgesomd.

Ik begrijp je redenatie wel, maar die is tekort door de bocht. Er zijn mensen die kunnen werken, maar de werkgevers geven de voorkeur aan bijvoorbeeld polen omdat deze ook legaal goedkoper zijn ( i.v.m minimum loon volgens CAO, Nederlanders krijgen vaak meer dan minimum loon ) en omdat polen gewoon harder werken.

Ik ben het met je eens dat de mensen die kunnen werken, ook daadwerkelijk aan het werk zouden moeten, maar je kunt bedrijven nu eenmaal volgens de nederlandse wetgeving niet dwingen hun ook aan te nemen.

De gemeenten zien nu ook in dat deze mensen ook best kunnen werken, maar nog wat begeleiding en controle nodig hebben. Hier zijn ze nu dus ook mee bezig. De discussie ging over frauderende bijstandsmensen en dat er niet voldoende aan werd gedaan. Mijn punt is dus dat rekening houdend met ALLE aspecten er wel degelijk wat aan wordt gedaan. En dat je het niet zo zwart/wit mag zien. Het klinkt leuk wat je allemaal zegt, maar het is op dit momentgewoonweg niet realistisch.

@Marc:

We zijn zowiezo naar goedkopere lonen landen gegaan omdat de bruto lonen de laatste jaren zo hard zijn gestegen om de lasten van de niet werkenden te kunnen dragen!
Dus ons bruto uurloon ligt erg hoog. Als al die steuntrekkers de laatste jaren dat niet hadden gadaan, hadden wij geen 30-50% belasting hoeven te betalen over onze salarering en hadden wij met een lager bruto loon ons zelfde netto loon kunnen hebben, maar waren we dus minder duur geweest voor onze werkgevers.

En ja simpele gedachte, maar dat doe jij ook.

ik ken mensen van 20 jaar die ingeschreven staan in een 5tal uitzend bureau's .

ze gaan wekelijks langs voor een job . ze vinden nog geen job .
ze krijgen een uitkering van 300 € per maand .

dan zou je toch gaan zwartwerken

ja als 20 jarige heb je gewoon net pech zodra je 21 bent gaat je uitkering gelijk stukken omhoog.

tot je 21ste zijn je ouders verplicht om je te onderhouden vandaar die lage uitkering. Als je niet op past dan zal de overheid zelfs de uitkering van 300 euro nog terug gaan vorderen bij de ouders (als blijkt dat zij de kosten zouden kunnen dragen)

Slaat natuurlijk nergens op aangezien de wet zegt dat je vanaf je 18de volwassen bent. Maarja hier in NL is alles mogelijk he.

mijn ervaringen met uitzendbureaus zijn zoiezo slecht. Heb zelf ook zo een tijdje werk gezocht maar ze vinden nooit wat voor je. Daarbij krijg je ook vaak slecht betaald. Via het cwi kun je beter solliciteren.

RichardV zei:
@Marc:

We zijn zowiezo naar goedkopere lonen landen gegaan omdat de bruto lonen de laatste jaren zo hard zijn gestegen om de lasten van de niet werkenden te kunnen dragen!
Dus ons bruto uurloon ligt erg hoog. Als al die steuntrekkers de laatste jaren dat niet hadden gadaan, hadden wij geen 30-50% belasting hoeven te betalen over onze salarering en hadden wij met een lager bruto loon ons zelfde netto loon kunnen hebben, maar waren we dus minder duur geweest voor onze werkgevers.

En ja simpele gedachte, maar dat doe jij ook.

Als je precies gaat kijken wie er nu eigenlijk schuld aan heeft, dan kom je niet uit bij de 'steuntrekkers', maar kom je uit bij fout overheid beleid in de jaren 80/90. Leg 20 euro op straat en iemand neemt ze mee. Iedereen begrijpt dat, het is de natuur van de mens. Om dan met het vingertje te gaan wijzen naar diegene die die 20 euro heeft meegenomen, is makkelijk want zij zijn de eerste in de rij die de fout hebben gemaakt. En natuurlijk zitten die mensen ook fout.

Je moet kijken naar wie die 20 euro daar neer heeft gelegd. De overheid, er zijn duidelijk grote fouten gemaakt in het verleden. Iets wat ze tot op de dag van vandaag niet willen toegeven. En ja, daar draait inderdaad de burger voor op.

Misschien een simpele gedachte, maar geen gedachte met een redenatie fout ;)

Marc zei:
Als je precies gaat kijken wie er nu eigenlijk schuld aan heeft, dan kom je niet uit bij de 'steuntrekkers', maar kom je uit bij fout overheid beleid in de jaren 80/90. Leg 20 euro op straat en iemand neemt ze mee. Iedereen begrijpt dat, het is de natuur van de mens. Om dan met het vingertje te gaan wijzen naar diegene die die 20 euro heeft meegenomen, is makkelijk want zij zijn de eerste in de rij die de fout hebben gemaakt. En natuurlijk zitten die mensen ook fout.

Je moet kijken naar wie die 20 euro daar neer heeft gelegd. De overheid, er zijn duidelijk grote fouten gemaakt in het verleden. Iets wat ze tot op de dag van vandaag niet willen toegeven. En ja, daar draait inderdaad de burger voor op.

Misschien een simpele gedachte, maar geen gedachte met een redenatie fout ;)

Hmm mijn ouweheer heeft het gewoon laten liggen en is blijven werken!:D
Dus is toch een bewuste keus van een bepaald soort volk met een bepaalde mentaliteit. Vandaar dus, afschaffen!
Ook vrij duidelijke redenering!

Vroeg of laat lopen ze tegen de lamp en zullen zwaar moeten dokken.

RichardV zei:
Hmm mijn ouweheer heeft het gewoon laten liggen en is blijven werken!:D
Dus is toch een bewuste keus van een bepaald soort volk met een bepaalde mentaliteit. Vandaar dus, afschaffen!
Ook vrij duidelijke redenering!

I think we should agree to disagree :D

EricR zei:
Volledig mee eens dat ze zulke parasieten keihard aanpakken. Vaak personen die er zwart bij klussen, dus aan werk komen lukt ze wel. Double whammy trouwens, er wordt geen premie afgedragen over hun werkzaamheden en ze trekken ook nog eens steun. Zijn dan ook nog genoeg criminelen die de boel belazeren en een uitkering trekken of anarchistisch tuig dat wel veel kritiek heeft op de maatschappij maar niet te beroerd is om die maatschappij uit te zuigen.

Blijft natuurlijk altijd een kansarme groep over, met o.a. lage opleiding, lichamelijke gebreken etc. Maar die misbruiken het systeem meestal niet, dat wordt gedaan door de eerder genoemde groepen.

Mee eens!

Terug
Naar boven