AndroidHealthClinic

Stop met leren, MBO diploma gratis af te halen in Nederland (bij een uitkering)

Scheelt toch een keer toiletpapier kopen,gab.:D

Te gek voor woorden dit.

Ook al gaat het hier om een simpele MBO niveau 2 diploma, je moet niet vergeten dat je hier toch twee jaar voor naar school moet.

Nu voel je je als MBO er nou niet echt mee serieus genomen denk ik. Je zal maar je best voor zo'n opleiding moeten doen. Dan voel je je nu echt k*t :roflol:

wat is een MBO diploma? middelbaar onderwijs?

Krijgen we nu net als bij donor formulieren massaal MBO formulieren?

Code:
Vul hier je competenties in:
- Timmerman
- Kapster
- Ober
- Automonteur

Dat bovenstaande dingen om MBO2 gaan wil volgens mij zoveel zeggen dat eigenlijk iedereen dat kan. De 2 staat toch voor een tweejarig traject?

Gelukkig hoef ik niet met tokkies om banen te concurreren :D

Hoe meer je erover gaat nadenken hoe meer je begrijpt hoe achterlijk dit idee wel is. Ongelooflijk dat iemand zo enorm debiel en naïef kan zijn om te denken dat werkgevers iemand plots in dienst gaan nemen omdat ze een papiertje gekregen hebben van de staat, waar totaal geen opleiding/scholing aan vooraf gegaan is. Als ik werkgever was dan zou ik nu niemand nog serieus nemen met een MBO en alleen nog maar interimmers uitproberen tot ik op een goede werknemer bots. Maw, mensen die nu een MBO proberen te halen gaan nu alle motivatie op school verliezen en het gevolg is dat die richting geen waarde meer heeft, totaal zinloos wordt. Typisch voor een semi-linkse regering is het wel: we negeren de feiten, zorgen dat het er allemaal wat beter lijkt uit te zien, en hopelijk lossen de werkloosheidscijfers dan vanzelf wel op :duh:

Hoe meer je erover gaat nadenken hoe meer je begrijpt hoe achterlijk dit idee wel is. Ongelooflijk dat iemand zo enorm debiel en naïef kan zijn om te denken dat werkgevers iemand plots in dienst gaan nemen omdat ze een papiertje gekregen hebben van de staat, waar totaal geen opleiding/scholing aan vooraf gegaan is. Als ik werkgever was dan zou ik nu niemand nog serieus nemen met een MBO en alleen nog maar interimmers uitproberen tot ik op een goede werknemer bots. Maw, mensen die nu een MBO proberen te halen gaan nu alle motivatie op school verliezen en het gevolg is dat die richting geen waarde meer heeft, totaal zinloos wordt. Typisch voor een semi-linkse regering is het wel: we negeren de feiten, zorgen dat het er allemaal wat beter lijkt uit te zien, en hopelijk lossen de werkloosheidscijfers dan vanzelf wel op :duh:

Ach ja, het even van de andere kant bekijken zal wel weer links zijn. Maar er zijn genoeg mensen die in de praktijk voldoende ervaring hebben opgedaan om dezelfde competenties - of zelfs meer - te hebben als iemand met een mbo-diploma (mbo is immers vooral praktijkonderwijs) maar als deze mensen solliciteren tegelijkertijd met iemand die een diploma, vallen ze af op het feit dat ze geen diploma hebben. Terwijl ze evenveel of zelfs meer kunnen maar nooit in staat zijn geweest het papiertje te halen. In dit geval kunnen deze mensen, die echt wel iets kunnen, nu dus ook een diploma krijgen zodat ze kunnen bewijzen dat ze echt wel iets kunnen. En dus zullen deze mensen ook eerder een baan kunnen krijgen.

Moet je nu iedereen die een uitkering aanvraagt maar een diploma geven? Nee tuurlijk niet, maar ik lees ook nergens dat dit de bedoeling is.

Ach ja, het even van de andere kant bekijken zal wel weer links zijn. Maar er zijn genoeg mensen die in de praktijk voldoende ervaring hebben opgedaan om dezelfde competenties - of zelfs meer - te hebben als iemand met een mbo-diploma (mbo is immers vooral praktijkonderwijs) maar als deze mensen solliciteren tegelijkertijd met iemand die een diploma, vallen ze af op het feit dat ze geen diploma hebben. Terwijl ze evenveel of zelfs meer kunnen maar nooit in staat zijn geweest het papiertje te halen. In dit geval kunnen deze mensen, die echt wel iets kunnen, nu dus ook een diploma krijgen zodat ze kunnen bewijzen dat ze echt wel iets kunnen. En dus zullen deze mensen ook eerder een baan kunnen krijgen.

Moet je nu iedereen die een uitkering aanvraagt maar een diploma geven? Nee tuurlijk niet, maar ik lees ook nergens dat dit de bedoeling is.

Ik begrijp best, dat dat de insteek is, die zij willen verkopen, maar zeg nu eerlijk; als iemand dat niveau heeft bereikt door werkervaring, zal diegene dat toch wel kunnen aantonen middels zijn CV/sollicitatiegesprek?
Ik denk, dat als je ervaring aan kunt tonen, dat je zelfs een streepje voor hebt, tenzij je te duur bent t.o.v. een startende werknemer, maar dat zal eerder voor oudere werknemers gelden, die dus ook tegen dat probleem aanlopen, als ze ouder zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Vrees dat Nederland toch iets te papiertjesgeil geworden is om ervaring de doorslag te laten geven. Opleiding wordt als heilig gezien, ook al hebben veel opleidingen amper aansluiting bij hetgene wat in de praktijk wordt gevraagd.

Ik begrijp best, dat dat de insteek is, die zij willen verkopen, maar zeg nu eerlijk; als iemand dat niveau heeft bereikt door werkervaring, zal diegene dat toch wel kunnen aantonen middels zijn CV/sollicitatiegesprek?
Ik denk, dat als je ervaring aan kunt tonen, dat je zelfs een streepje voor hebt, tenzij je te duur bent t.o.v. een startende werknemer, maar dat zal eerder voor oudere werknemers gelden, die dus ook tegen dat probleem aanlopen, als ze ouder zijn.

Zal maar net aan de werkgever liggen waar je solliciteert. De een hangt aan ervaring, de ander wil per se een papiertje. En ik hoor steeds vaker dat je zelfs voor de onbenulligste baantjes toch een papiertje moet hebben. Nu is wat ik hoor natuurlijk niet enorm representatief, maar voor de groep werkgevers die per se een papiertje wil, is dit initiatief natuurlijk.

En zelfde onderwerp maar ander niveau: ik heb het meegemaakt dat een vrouw die afdelingshoofd wilde worden dit niet mocht, ook al werd zij gezien als de beste en populairste kandidaat omdat ze geen drs. had, en de organisatie wilde geen precedent scheppen. Best lullig zulke dingen.

Naja, als ik mijn niveau 2 diploma heb, kan ik gelukkig meteen voor 4 gaan. Je moet toch wat...

Spelfouten? Veel school gemist in mijn nog jongere jaren:P

beter ik heb mijn diploma niet gehaalt terwijl ik dat ook deed ong. vmbo deed ik dan en dan de middelste. Is hetzelfde volgens mij. Die opleiding duurde verdomme 4 jaar en dan kan je ff een testje van een half uur doen waardoor je gelijk een diploma krijgt.

Bij dit soort beslissingen denk ik altijd, zijn die mensen nou achtelijk die dit uitroepen of doen ze maar wat omdat ze toch de hele dag geen reed te doen hebben ook al blijft het geld maar binnenstromen?

verder lijkt het me onlogisch dat je meer kans maakt met een diploma. Je hebt dan wel je diploma maar als werkgever zou ik liever iemand hebben met wat werkervaring dan een papiertje waarop staat dat je goed je best hebt gedaan op school. Je doet uiteindelijk toch wat het beste is voor je bedrijf.

moet je hier trouwens ook voor betalen? misschien is het dan iets om de 1 miljard euro voor het onderwijs te financeren?

Goede zaak, maar als student voel ik me toch wel iets genomen. :D Een lening zoals bij de IB-Groep zou imo terecht zijn. Wellicht een (deel) schenking als je er één haalt. Afbetaling op basis van je inkomen daarna. Men investeert immers in eigen toekomst.

Niet dat ik er wonderen van verwacht, maar bereikbaarheid van onderwijs kenmerkt een samenleving imo.

Vrees dat Nederland toch iets te papiertjesgeil geworden is om ervaring de doorslag te laten geven. Opleiding wordt als heilig gezien, ook al hebben veel opleidingen amper aansluiting bij hetgene wat in de praktijk wordt gevraagd.

Dan moeten al die mensen maar eens bij de overheid gaan werken; daar kom je juist verder als je werkervaring hebt en niet als je een papiertje hebt. Dat is tenminste mijn ervaring; hoe lager geschoold en hoe leidinggevendvriendelijker je bent, hoe hoger je na een paar jaar op de ladder staat.:D

Goede zaak, maar als student voel ik me toch wel iets genomen. :D Een lening zoals bij de IB-Groep zou imo terecht zijn. Wellicht een (deel) schenking als je er één haalt. Afbetaling op basis van je inkomen daarna. Men investeert immers in eigen toekomst.

Niet dat ik er wonderen van verwacht, maar bereikbaarheid van onderwijs kenmerkt een samenleving imo.

Door deze actie wordt het onderwijs helemaal niet bereikt, want ze krijgen het voor niks.;)

Wat een klinkklare bullshit dit.
Het is net zo onzinnig als geld scheppen door de staat om de eigen schuld af te kunnen betalen. Resultaat: het geld wordt niets meer waard.

Met een MBO-diploma natuurlijk net zo. Degenen die wel de moeite hebben genomen om een MBO-diploma te halen worden keihard genaaid doordat het bedrijfsleven zo dadelijk geen enkele waarde meer toekent aan het MBO-diploma omdat elke malloot zo het diploma op kan halen.

Terug
Naar boven