- Waardering
- 2.658
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
http://www.nu.nl/news/1607476/34/Rita_Verdonk_wil_invoering_vlaktaks.html"We moeten toe naar belastingvermindering en een eenvoudiger belastingsysteem. Dan kun je gaan denken aan de vlaktaks", aldus Verdonk.
Momenteel kent het Nederlandse systeem voor inkomstenbelasting vier schijven, waarbij naar mate meer verdiend wordt ook een hoger percentage belasting betaald moet worden. [Afbeelding niet meer beschikbaar]
Bij de vlaktaks, of flattax, betaalt iedereen hetzelfde percentage belastingen.
Inkomensongelijkheid
Het argument dat een dergelijk belastingsysteem voor een grotere inkomensongelijkheid zal zorgen verwerpt de oud-minister van Integratie.
"De een is ondernemender dan de ander en bereid meer risico's te nemen. Ik ken ondernemers die twintig uur per dag werken. Als je acht uur per dag voldoende vindt verdien je natuurlijk ook minder."
"Als ik op de miljonairsbeurs rondloop en al die jachten en dure auto's zie dan denk ik: wat fijn als je dat kan kopen. Ik kan je zeggen, ik kan het niet kopen en ik heb er ook geen last van."
Bezuinigingen
Om een dergelijk belastingsysteem te kunnen financieren wil Rita Verdonk bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking en de Antillen. Ook is volgens haar een efficiencyslag te maken binnen de ambtenarij.
De Sociaal Economische Raad (SER) opperde onlangs in het rapport 'Duurzaam globaliseren: een wereld te winnen'ook de vlaktaks als nieuw fiscaal stelsel.
Natuurlijk, 20 uur per dag werken. Nu zijn er best personen zijn die rond de 16 uur per dag uitkomen maar 20 uur per dag is wel heel erg extreem. Maar goed Rita kent die ondernemers dus.
Vlaktaks op zich is overigens niks mis mee, het maakt in ieder geval het belastingstelsel een stuk simpeler. Overigens een illusie dat je door een vlaktaks meer gaat overhouden, wat je straks minder betaalt aan inkomstenbelasting wordt elders wel weer weggeroofd.