XXL Nutrition

2x per week of 1x per week de zelfde spier groep tainen?

:)

Laatst bewerkt:
Hoe komt het dat 48 en soms 72 uur als te weinig aanvoelt? Spierpijn is voor mij persoonlijk geen indicator, niet voor groei & evenmin voor wel of niet kunnen trainen. Ik denk bij dit soort zaken altijd aan volgende plaatje, zie bijlage.

Mooie post. Inderdaad, voor je werk heb je ook geen keuze. Moet je ook iedere dag. En misschien is spierpijn ook geen graadmeter. Ik weet zulke dingen ook niet. Heb het maar van horen zeggen. En trouwens, zul je ook met spierpijn trainen. Eenmaal op temperatuur in de sportschool voel je dat toch niet meer.

Nog zo'n stuk onwetendheid bij mij. Hoe krijg je meer spiermassa? Ik weet het niet. Heb jaren getraind op herhalingen. Minstens 8 keer anders verzwaarde ik het gewicht niet.
Nu train ik sommige oefeningen op maximaal gewicht. Waarbij ik dus maar aan één herhaling, heel soms aan twee, toekom. Heb het idee dat dat voor mij beter werkt.

Laatst bewerkt:
Maar wat denk je dat beter is voor spiermassa, elke spier groep 1x per week trainen of toch 2x per week?

Ik denk twee keer per week omdat supercompensatie na 72 uur (3 dagen) voorbij is. Het idee is dat je dan weer prikkelt of anders 3 à 4 dagen potentiaal laat liggen.
Laatst een stukje over gelezen: http://www.victormooren.com/2011/10/waarom-trainen-met-een-splitroutine.html

---------- Post toegevoegd Sun 15 Jan 2012 om 23:02 ----------

Waarbij je zeker (bij 1 of 2 herhalingen) meerdere sets doet zodat je toch aan enig volume komt? Dat werkt voor mij ook prima overigens. Misschien hangt dit wel ook enigszins samen met niveau. Als je wat jaren traint kan je frequenter en op hogere intensiteit liften heb ik het idee, of misschien zelfs wel noodzakelijk. Over het algemeen kan je min of meer volgende richtlijnen aanhouden voor kracht & massa.

Dat komt overeen met de meeste fullbody programs welke uitstekend zijn voor de meeste beginners (in de regel).

Het spreekt zichzelf een beetje tegen. Je zegt eerst dat je met ervaring frequenter kan trainen (=spiergroepen meerdere malen in de week?), en daarna dat fullbody programma's uitstekend zijn voor beginners. Het laatste heb ik vaak gehoord (Bill Starr, Reg Park, Mark Rippetoe) en daarbij, als ik het goed onthouden heb, dat gevorderde sporters daar niet genoeg prikkels meer van krijgen en meerdere oefeningen moeten doen (dus splits gaan doen want anders duurt een training te lang).

(het is wat ongenuanceerd, ik weet het :P).

Laatst bewerkt:
Mijn Schema is sinds 2 maanden:

Maandag: Rug,Biceps
Dinsdag: Borst,Triceps
Woensdag: Benen,Schouders,Nek
Donderdag: Rug,Biceps
Vrijdag: Borst,Triceps
Zaterdag: Benen,Schouders,nek

Vriend van me traint zo al 6 jaar ik nu sinds 2 a 3 maanden maar zie al vooruitgang

Mijn Schema is sinds 2 maanden:

Maandag: Rug,Biceps
Dinsdag: Borst,Triceps
Woensdag: Benen,Schouders,Nek
Donderdag: Rug,Biceps
Vrijdag: Borst,Triceps
Zaterdag: Benen,Schouders,nek

Vriend van me traint zo al 6 jaar ik nu sinds 2 a 3 maanden maar zie al vooruitgang

je kan IMO beter schouders bij borst triceps doen, en dan benendag apart :)

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Mooie post. Inderdaad, voor je werk heb je ook geen keuze. Moet je ook iedere dag. En misschien is spierpijn ook geen graadmeter. Ik weet zulke dingen ook niet. Heb het maar van horen zeggen. En trouwens, zul je ook met spierpijn trainen. Eenmaal op temperatuur in de sportschool voel je dat toch niet meer.

Nog zo'n stuk onwetendheid bij mij. Hoe krijg je meer spiermassa? Ik weet het niet. Heb jaren getraind op herhalingen. Minstens 8 keer anders verzwaarde ik het gewicht niet.
Nu train ik sommige oefeningen op maximaal gewicht. Waarbij ik dus maar aan één herhaling, heel soms aan twee, toekom. Heb het idee dat dat voor mij beter werkt.

Ik kan je aanraden om als je spierpijn hebt die spiergroep waar je last van hebt niet te trainen tot dat die spier weer volledig hersteld is, want anders maak je die spier alleen maar erger kapot waardoor over training plaats vind, en dat wil je natuurlijk niet.

Laatst bewerkt:

Laatst bewerkt:

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Misschien is het interessant te lezen over een andere invalshoek. Zie bijlage.

Dit is trouwens ook een onderwerp waar veel verschillende meningen over zijn, het ligt er natuurlijk ook aan wat de oorzaak van de spier pijn is. Je kan namelijk als je griep hebt ook spierpijn krijgen en door de kou ook.

---------- Post toegevoegd Tue 17 Jan 2012 om 22:34 ----------

Dit is trouwens ook een onderwerp waar veel verschillende meningen over zijn, het ligt er natuurlijk ook aan wat de oorzaak van de spier pijn is. Je kan namelijk als je griep hebt ook spierpijn krijgen en door de kou ook.

En het hoeft inderdaad niet aan overtraining te liggen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven