XXL Nutrition

37% Britse moslimjongeren wil Sharia

• Topic Starter Topic Starter
Inderdaad de meest verontrustende cijfers zijn er uitgelicht door de media, op zich ook wel logisch en het maakt die cijfers niet minder waar, maar gelukkig zijn er zat nuanceringen. Ik vind het met name wel interessant dat 84% van de moslims aangeeft dat ze eerlijk behandeld worden, en dat vrij veel moslims vinden dat bepaalde maatregelen om ze niet te beledigen overdreven waren.

Alleen cijfers uitlichten hoeft het niet minder waar te maken, maar het is wel weer erg eenzijdig allemaal. Juist die nuanceringen mis je door het alleen brengen van cijfers. Te weinig mensen die zelf op onderzoek gaan, als we het dan toch over cijfers hebben schat ik de groep die verdere research doet op minder dan 1%. Veel mensen die een krant lezen komen vaak niet eens verder dan de kop en de aanhef. Triest genoeg.

Omdat het dezelfde moslims zo ongeveer zijn die gewoon hun normale leventje leiden en willen blijven leiden. Je kan er alleen vergif op in nemen dat er een omslagpunt gaat komen als de focus blijft liggen op de moslimbevolking als geheel. Dat geheel bestaat namelijk niet en heeft ook nooit bestaan. Het rapport maakt ook nog eens goed duidelijk hoe verdeeld moslims onderling zijn en er is geen duidelijke vertegenwoordiging die spreekt voor alle moslims.

Soms vraag ik mij af waarom het percentage gelovigen in Islamitische landen zo veel hoger is dan hier. Bovendien hecht bijvoorbeeld de gemiddelde Moslim meer waarde aan hun geloof in verhouding tot de gemiddelde Christen. Teminste, dit gevoel heb ik dan.

Als verklaring denk ik vaak dat de Islamitische landen over het algemeen achter lopen op westerse landen in bepaalde opzichten, zoals welvaart en technologische ontwikkeling. Hierdoor gaan zij zich vastklampen aan hun geloof dat namelijk het enige is waarmee zij zich positief kunnen onderscheiden van het westen. Als inwoner en ook als regeerder wil je graag trots zijn op je land en die trots laten delen door zoveel mogelijk landgenoten en religie is in de Islamitische wereld een sterk middel.

Beetje Off-Topic maar goed :D

Misschien omdat je in veel landen verplicht bent om moslim te blijven, dat maakt het niet echt makkelijk om even over te stappen naar een andere religie of atheist te worden. In Indonesie is dat gelukkig anders, het grootste moslimland. Maar in landen in het Midden Oosten is in sommige landen wel vrijheid van religie maar dan alleen voor buitenstaanders. Conversie is niet geaccepteerd meestal.

Logisch inderdaad, zo blijven de leiders aan de macht. Ben benieuwd hoe het echter zit met de derde generatie moslims in westerse landen. Zie je daar een duidelijke afname in het aantal personen die opgevoed zijn met de Islam, maar later van het geloof afstand nemen en bijvoorbeeld atheist worden? En hoeveel waarde de gemiddelde moslim hecht aan zijn/haar geloof i.v.t. de gemiddelde christen etc.

Iemand daar cijfers over?

Cijfers kunnen dan wel overroepen zijn maar ze zullen toch ergens de werkelijkheid raken.
Als links het niet eens is met die cijfers moeten ze het niet houden bij de verklaring dat de cijfers uit hun verband zijn gerukt maar zelf maar eens een tegenonderzoek doen om die uitspraak te staven.

Je kan aan de cijfers in dit topic zien dat juist de jongeren radicaler zijn dan de ouderen. Denk dat je dan je antwoord al hebt. Ook al zullen er zeker afvalligen zijn die minder strikt zijn gaan leven dan hun ouders, het beeld is toch meer dat jongeren juist openstaan voor radicalisme tegenover modernisme. Het valt te bestrijden, maar er is geen snelle fix om even radicale jongeren een andere richting uit te krijgen.

Misschien omdat je in veel landen verplicht bent om moslim te blijven, dat maakt het niet echt makkelijk om even over te stappen naar een andere religie of atheist te worden. In Indonesie is dat gelukkig anders, het grootste moslimland. Maar in landen in het Midden Oosten is in sommige landen wel vrijheid van religie maar dan alleen voor buitenstaanders. Conversie is niet geaccepteerd meestal.

Dat en het feit dat mensen met een miserabel bestaan zich graag aan het geloof vastklampen om nog een beetje hoop te houden. Daarin kan ik het wel met Thomas vinden. Ook zal denk ik wel meespelen dat het geloof voor veel moslims een houvast betekent in het dragelijk maken waarom het westen zo rijk is en zij meestal niet: Westerlingen zijn ongelovigen, dus je hoeft niet jaloers op hun rijkdommen te zijn, dat zijn slechts verleidingen waarmee satan ze naar de hel heeft gelokt.

Cijfers kunnen dan wel overroepen zijn maar ze zullen toch ergens de werkelijkheid raken.
Als links het niet eens is met die cijfers moeten ze het niet houden bij de verklaring dat de cijfers uit hun verband zijn gerukt maar zelf maar eens een tegenonderzoek doen om die uitspraak te staven.

:rolleyes: Ik heb zelf al aangegeven dat ik mijn mening over het onderzoek heb bijgesteld. Vind alleen puur de cijfers brengen zonder nuanceringen uit het rapport een verdraaiing van de werkelijkheid. Rapport bevat iets meer inhoud dan alleen cijfers. Dat ze de werkelijkheid raken moge duidelijk zijn, maar er is meer dan alleen cijfers.

:rolleyes: Ik heb zelf al aangegeven dat ik mijn mening over het onderzoek heb bijgesteld. Vind alleen puur de cijfers brengen zonder nuanceringen uit het rapport een verdraaiing van de werkelijkheid. Rapport bevat iets meer inhoud dan alleen cijfers. Dat ze de werkelijkheid raken moge duidelijk zijn, maar er is meer dan alleen cijfers.

was geen opmerking die op jou persoonlijk sloeg hoor Eric, gewoon een algemen opmerking.

Tenzij je jezelf natuurlijk aangesproken voelt met de noemer "links" :D

Dat en het feit dat mensen met een miserabel bestaan zich graag aan het geloof vastklampen om nog een beetje hoop te houden. Daarin kan ik het wel met Thomas vinden. Ook zal denk ik wel meespelen dat het geloof voor veel moslims een houvast betekent in het dragelijk maken waarom het westen zo rijk is en zij meestal niet: Westerlingen zijn ongelovigen, dus je hoeft niet jaloers op hun rijkdommen te zijn, dat zijn slechts verleidingen waarmee satan ze naar de hel heeft gelokt.

Dream on, dat geldt misschien voor een afgunstige tak binnen de moslimwereld, een tak die ook openstaat voor radicalisme. Er is echter nog een hele wereld buiten de Westerse wereld die echt niet dagelijk afgunstig kijken naar ons en ons vervloeken. Juist degenen die radicaal werden zijn vaak degenen van goede komaf en niet de arme drommel die het Westen als de grote satan zou zien. Dat doen ze in sommige gebieden die onder invloed staan van bijvoorbeeld de Taliban wel, maar dat is onder druk.

Mensen wereldwijd, niet alleen moslims, zijn dagelijks bezig met hun bestaan en in veel landen is het bestaan al genoeg kopzorg. Je dan ook nog eens druk gaan maken om zaken die ver buiten je reikwijdte liggen gaat nou niet echt bijdragen om je bestaan leefbaar te maken. Haat wordt meestal niet gevoed door afgunst, haat wordt meestal gevoed door afkeer. Afkeer kan je bijna alleen maar hebben als je zelf die wijze van leven gekend hebt.

Je kan aan de cijfers in dit topic zien dat juist de jongeren radicaler zijn dan de ouderen. Denk dat je dan je antwoord al hebt. Ook al zullen er zeker afvalligen zijn die minder strikt zijn gaan leven dan hun ouders, het beeld is toch meer dat jongeren juist openstaan voor radicalisme tegenover modernisme. Het valt te bestrijden, maar er is geen snelle fix om even radicale jongeren een andere richting uit te krijgen.

Heb je inderdaad gelijk in, had het topic niet echt doorgenomen.

Jongeren en zoeken naar identiteit kent iedereen wel en dat houdt inderdaad in dat er een bepaalde gevoeligheid is voor extremisme. Misschien dat naast de door eric genoemde oplossing, de tijd dit probleem wel verhelpt, correlatie ouderen en extremisme is namelijk heel wat lager dan jongeren en extremisme.

was geen opmerking die op jou persoonlijk sloeg hoor Eric, gewoon een algemen opmerking.

Tenzij je jezelf natuurlijk aangesproken voelt met de noemer "links" :D

:D Ik trok wel de cijfers in twijfel en het onderzoek. Trek nu eigenlijk meer de media weer eens in twijfel omdat ze alleen de cijfers brengen en niet de rest van de bevindingen. Erg jammer, het rapport is op veel punten goed opgezet.

Je moet het ook niet overdrijven he? Zo genuanceerd zijn alle cijfers bijelkaar genomen ook weer niet, er wel degelijk sprake van een explosie van radicale ideeën over de islam bij de volgende generatie moslims. 74% van de 16-24 jarigen is voor verplichte hoofddoekjes, maar liefst 36% van hen vindt dat mensen die het islamitische geloof afvallen de doodstraf verdienen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal veel extremere ideeën dan hun ouders hebben.

We hebben het hier wel degelijk over allarmerende gegevens!

Dream on, dat geldt misschien voor een afgunstige tak binnen de moslimwereld, een tak die ook openstaat voor radicalisme. Er is echter nog een hele wereld buiten de Westerse wereld die echt niet dagelijk afgunstig kijken naar ons en ons vervloeken. Juist degenen die radicaal werden zijn vaak degenen van goede komaf en niet de arme drommel die het Westen als de grote satan zou zien. Dat doen ze in sommige gebieden die onder invloed staan van bijvoorbeeld de Taliban wel, maar dat is onder druk.

Mensen wereldwijd, niet alleen moslims, zijn dagelijks bezig met hun bestaan en in veel landen is het bestaan al genoeg kopzorg. Je dan ook nog eens druk gaan maken om zaken die ver buiten je reikwijdte liggen gaat nou niet echt bijdragen om je bestaan leefbaar te maken. Haat wordt meestal niet gevoed door afgunst, haat wordt meestal gevoed door afkeer. Afkeer kan je bijna alleen maar hebben als je zelf die wijze van leven gekend hebt.

Ik zeg dat het meespeelt, niet dat dat voor iedereen geldt. Maar dat dit soort gedachten leven weet ik wel zeker.

Je moet het ook niet overdrijven he? Zo genuanceerd zijn alle cijfers bijelkaar genomen ook weer niet, er wel degelijk sprake van een explosie van radicale ideeën over de islam bij de volgende generatie moslims. 74% van de 16-24 jarigen is voor verplichte hoofddoekjes, maar liefst 36% van hen vindt dat mensen die het islamitische geloof afvallen de doodstraf verdienen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal veel extremere ideeën dan hun ouders hebben.

We hebben het hier wel degelijk over allarmerende gegevens!

Ik overdrijven? Ik zeg alleen dat er meer is dan alleen cijfers, waarmee overdrijf ik dan? Of moeten we nu maar ieder onderzoek alleen de cijfers gebruiken en de rest van de bevindingen maar aan de kant zetten?

Interpretaties en bevindingen van wetenschappers worden gedicteerd door cultuur, tijd en plaats, dat is zo'n beetje het grondbeginsel van de sociale wetenschapsfilosofie. De cijfers zijn uiteindelijk het objectieve gedeelte van een onderzoek. Je moet de interpretaties die onderzoekers aan hun onderzoek geven niet verwarren met het onderzoek zelf. Natuurlijk moeten die overige bevindingen serieus worden genomen, maar uiteindelijk gaat het wel degelijk in de eerste plaats om de cijfers. Je moet trouwens ook oppassen te concluderen dat het eigenlijke onderzoek opeens wél correct is uitgevoerd omdat er nuancerende uitspraken door de wetenschappers worden gedaan en omdat ze verstandige adviezen geven. Zo makkelijk werkt het natuurlijk niet. Ik vind daarom vooral de nuancerende cijfers interessant, niet de nuancerende betogen.

Het zijn niet alleen nuances, maar het geeft wel meer duidelijkheid op welke gronden het onderzoek is uitgevoerd. De bevindingen in het rapport bevatten ook feitelijk materiaal, maar wel feitelijk materiaal dat iets meer duidelijkheid brengt over het verschijnsel radicalisme. Zelf heb ik een gedeelte van bevindingen gequote waar de onderzoekers hun eigen mening geven voor verbetering van de situatie. Echter de rest van het rapport is niet alleen maar mening maar ook feiten.

Dit zijn cijfers over meningen van bepaalde groepen, dat is lang niet zo objectief als bijvoorbeeld een onderzoek naar criminaliteit of andere meetbare zaken. Vraagstelling blijft nog steeds van invloed op de uitkomst van je bevindingen, daar waar andere zaken meetbaar zijn zonder dat je de betrokken groep nodig hebt.

En om je prettiger te laten slapen, uit het rapport bleek ook dat Britse moslims meer de hang hadden om de Westerse maatschappij te verwerpen dan de moslims in Spanje, Frankrijk en Duitsland.

Laatst bewerkt:
However, there is also considerable diversity
amongst Muslims, with many adopting
a more secular approach to their religion.
The majority of Muslims feel they have as
much, if not more, in common with non-
Muslims in Britain as with Muslims
abroad. There is clearly a conflict within
British Islam between a moderate majority
that accepts the norms of Western democracy
and a growing minority that does not.
For these reasons, we should be wary of
treating the entire Muslim population as a
monolith with special needs that are different
to the rest of the population.

En nog een belangrijke bevinding uit het rapport zelf, de meerderheid voelt zich meer (of gelijk) verbonden met niet moslims dan met moslims in het buitenland. Het is inderdaad zorgwekkend dat er een groeiende minderheid is die de democratische beginselen niet omarmen, maar dan nog zijn er genoeg moslims die het juist wel willen doen.

Blablabla
Niet zo b**chen
Sharia geldt alleen voor moslims en kan en mag en zal nooit worden toegepast op westerlingen
Maar ga jij je vooral druk maken erom!

Terug
Naar boven